Danas Rejse

Bloggen er tænkt som et supplement til vores hjemmeside, når vi ikke har mulighed for at holde den up to date. Vi vil, når vi sejler, skrive lidt om hvad vi laver og I kan se hvor vi er.

28 September 2015 | Sundkrogen, København
12 June 2015 | Shelburne, Nova Scotia

Endnu engang på Minerva Reef

07 May 2012 | Stillehavet
I går søndag, lige over middag, sejlede vi igen ind og ankrede på Minerva revet. Og det var jo nemt at sejle ind gennem passet, vi kunne bare følge vores waypoints og sporet fra sidste gang. Der var kommet to ind fra rallyet før os, så vi lagde os op ved siden af. Det blev i den anden ende af revet, end hvor vi lå sidst. Her er revet højere og giver mere læ for bølgerne. Det er fuldmåne i disse dage, så der er maximum forskel mellem høj- og lavvande. De store bølger slår ind over revet ved højvande, men når der er lavvande, som da vi kom ind, var revet markant højere end sidst, vi var her, meget spændende og flot.

Vi besluttede lige i sidste øjeblik at sejle hertil. Meningen havde været at sejle direkte op til Savusavu på Viti Levu, men et lavtryk er under opbygning lige syd herfor og vil om et par dage give os vind fra nord med 25 til 30 knob. Ikke lige det der står øverst på ønskelisten, da vi hele turen herop har haft netop den vindstyrke, godt nok fra S�~ til �~ og med mega bølger. Det har været en hurtig men meget våd tur hertil.

Flere både har meldt om havari og problemer med deres motor, autopilot m.m. og en har været så uheldig at få trykket et par store vinduer ind og fået en masse vand indenbords, Puh-ha, det er slemt med så meget saltvand indenbords. Een har over radioen spurgt om nogle havde fryseplads, deres fryser er stået af. Det er bare uheldigt, når den lige er fyldt op med en masse gode sager. Vores fryser er slukket og står næsten gabende tom. Der er to bakker æg og nogle glas med henkogt kød, som vi nu kan lave færdigretter af til resten af turen op til Fiji, så vi skulle ikke få problemer med myndighederne angående friske varer. Frost varer, der er stemplet som eksport kvalitet fra NZ, må man gerne indføre, men det skal være frosset.

Vi ligger nu ca. 20 både fordelt i to grupper, hvor de fleste skal til Fiji, men også både til Tonga er begyndt at komme hertil. De fleste kom ind her til morgen, mandag og resten i løbet af dagen. Nu venter vi bare på at få en regnbyge i nat, så vi kan få vasket al saltet af. Det er omsonst at vaske af med en spand vand, hvis ikke hele tanken skal tømmes.

Vi har dejligt vejr, og nyder endnu engang at være her, det er virkelig en speciel oplevelse. Temperaturen om læ er også steget fra 22 til 28 grader. Vi har endnu ikke været ude på revet, vi fandt pludselig ud af, at vi var mega trætte. Vi har faktisk sejlet flot, selv om vi sejlede lidt ekstra, da vi holdt godt øst over for at kompensere for den nordøstlige vind, som skulle komme, kom vi alligevel ind som en af de første både. Vi havde også et etmål på 170 sømil, over 7 knobs fart i gennemsnit, det er vi godt tilfredse med.

Nu har vi fået hvilet og fået god mad og fået ryddet op efter at have ligget på skrå i 5 døgn. Heldigvis er vi sluppet for de store uheld, der er kun et par småting som skal repareres.

Hvis vejrmeldingen holder tager vi afsted torsdag eller fredag og forventer at kommet til Fiji efter 3 til 4 dage, måske!

Alt vel ombord.
Vessel Name: Dana
Vessel Make/Model: Fijian 47
Hailing Port: København, Danmark
Crew: Lene & Henrik
Dana's Photos - Main
No items in this gallery.