Danas Rejse

Bloggen er tænkt som et supplement til vores hjemmeside, når vi ikke har mulighed for at holde den up to date. Vi vil, når vi sejler, skrive lidt om hvad vi laver og I kan se hvor vi er.

28 September 2015 | Sundkrogen, København
12 June 2015 | Shelburne, Nova Scotia

Vi er i Cairns

30 June 2013 | Cairns, Australien
Dana har nu ligget i Marlin Marina i Cairns næsten en uge.

Indtjekningen i Australien gik helt smertefrit, vi havde ellers frygtet det værste, efter alle de grusomme historier vi har hørt. Vi kaldte Customs på vej ind gennem den 5 sømil lange kanal ind til Cairns havn og fortalte, hvornår vil være der. Da vi kom ind i marinaen stod 2 fra Quarantine klar på broen, det er dem der bla. tjekker fødevarer og træ ombord. De er hysteriske med at vi ikke bringer insekter med ind i Australien, så alt træ, både det som Dana er apteret med og de træ figurer som hænger rundt omkring, blev nøje tjekket. De gennemgik alle skabene med en lommelygte, men tog kun nogle ganske få ting, som løg, gulerødder, agurk o.l. De tog en del billeder på dækket og nede i båden, incl. indholdet i nogen af skabene. Efter en god halv time gik de igen, efter at vi havde betalt næsten 2000 kr. for deres service. Derefter kom Customs og lavede indclareringspapierne og stemplede passene. Vi havde i forvejen udfyldt papirerne, bare som en kladde, men det syntes de var helt perfekt, så efter at vi havde skrevet under på, at vi ikke havde mere alkohol med end det tilladte, gik de igen. Nøjagtig en time efter at vi lagde til var alting klaret.

Tiden er fløjet afsted. Vi har haft travlt i starten af ugen med at skaffe ekstra reservedele til motoren og få tjekket en generator, som vi har haft med, men som ikke virkede helt godt. Det havde vi brug for nu, da vi på turen hertil var så uheldige at vores generator satte ud og vi ikke havde strøm resten af turen hertil. Ydermere havde vi meget lidt vind og overskyet på den første halvdel af turen så solceller og vindmøllen gav ingenting. For første gang nogensinde kom vi virkelig i knæ med hensyn til strøm, der blev kun tændt de nødvendige navigationslys og iPaden brugte vi til at sejle efter. Computer og GPS blev slukket og de sidste to dage blev også køleskabet slukket; men der var nu ikke meget tilbage, så blev det afrimet.

Det var bare så uheldigt, motoren kørte fint efter at den var blevet repareret og så skulle generatoren lige stige af. Men Henrik har allerede lavet den igen. Han arbejdede hele næste dag, efter vi var kommet hertil og hele onsdagen var vi på cykel ud til industrikvarteret for af finde de ting vi manglede. På nær een ting som Hans må sende til Darwin for os, fandt vi det hele.

Vi nyder virkelig at ligge i marina, selv om det er lidt dyrt. Men når vi nu skulle fise så meget rundt og købe ind til turen op til Darwin og samtidig også proviantere så meget vi kan have med os til turen fremover, er det nemmere når man bare kan stige i land og ikke skal i jollen frem og tilbage og ud på floden.

Vi nyder at spadsere hver aften langs den flotte esplanade, her er et fantastisk liv og en øredøvende kvidren fra papegøjer og flagremus, der er tusindevis af dem. Ellers er Cairns meget turistet og her er masser af restauranter med mad fra hele verden. Vi har fundet et godt sted hvor vi spiser thai-mad, virkelig lækkert. Her mange unge mennesker, så her er masser af liv og en fin stemning. Over hele byen er her et kæmpe udbud af turer til de mange udflugtssteder i baglandet og dykkerturer til revet. Hver morgen starter mindst 8 store catamaranmotorbåde og andre fartøjer propfyldt med turister ud til de mange dykkersteder og øer. Her er helt øde efter klokken 8 om morgenen. Her til formiddag har vi igen været oppe og proviantere og købt kød til at henkoge. Henrik har henkogt hele eftermiddagen, så nu er der 12 retter og en kasse med kogte pølser, som kan holde i et par uger i bunden af køleskabet.Nu skal den sidste dag nydes i byen, ikke mere fisen og faren rundt og så er vi klar til at komme videre.

Sejler videre mandag den 1. juli til Low Islands og regner med at komme til Darwin i slutningen af juli.
Vessel Name: Dana
Vessel Make/Model: Fijian 47
Hailing Port: København, Danmark
Crew: Lene & Henrik
Dana's Photos - Main
No items in this gallery.