Oceaanlogboek Kind of Blue

We zijn in Falmouth!

09 August 2016 | Onderweg van Azoren naar Falmouth UK
16 graden, N 20 knopen
De laatste nacht werd het nogal winderig, 25 knopen over dek. Dick vond het welletjes en draaide de genua nog wat verder in. Daardoor ging de snelheid wel wat naar beneden maar lag de boot veel stabieler.

Rond een uur of 8 waren we ter hoogte van de Scilly eilanden. Tot onze verrassing werden we opgeroepen door Jacco van de Maaike Saadet uit Enkhuizen, die we in Ponta Delgada hebben ontmoet.

Zo steeds dichter bij Engeland komen we steeds meer boten tegen van allerlei soort. Een tanker wijkt voor ons uit nadat Anita hem opgeroepen heeft, want die kwam met een gangetje van 18 knopen op ons af. Containerschepen, cargoschip, veerboot, een sleepboot met een kraan op sleep, een helicopter die laag over komt vliegen, en vooral heel veel zeilboten. Met en zonder AIS. Met een Duitse en een Franse komen we bijna tegelijkertijd bij Lizard Point aan en zo ontspint zich een wedstrijdje. Wij halen de Duitsers in en laten niet toe dat de Fransen ons inhalen en zo hebben we een leuke middag aan de wind richting Falmouth. We zijn het nog niet verleerd haha!

Tegen 18.00 uur naderen we Falmouth. Het is hardstikke druk, het is nu ook Falmouth Race Week als we ons niet vergissen. Zo te zien liggen alle steigers propvol, plek om te ankeren is er nauwelijks een beetje in de buurt van de gemeentesteiger, overal liggen moorings. Gelukkig zijn er nog wel een paar lege visitorsmooring en pikken we er daar een van op.

Hehe, we zijn er! Het was toch een heel eind zo al met al. We hebben 1280 NM gevaren, in 9 dagen en 6 uur, wat een gemiddelde geeft van 5.6 knoop. Van de 228 uur hebben we er 35 moeten motoren wegens gebrek aan wind. Wat op zich nog meevalt voor deze trip. Nu eerst een borrel op de aankomst! En dan eten maken. Misschien wel zuurkool met worst, het is er wel de temperatuur voor: 16 graden slechts. Morgen het bijbootje te water en eerst maar eens een Engels gastenvlaggetje aanschaffen. Want die we hebben is nog van Dick's Kievit 680 en dat maatje is wel een beetje te klein voor de Kind of Blue. Tenslotte hebben we wel te vieren dat we na 11 jaar weer terug zijn hier. Wel vreemd trouwens, we zijn sinds de Azoren al weer gewoon in Europa. We hoeven ons ook nergens te melden. Geen customs & immigration, geen papierwerk, gewoon "thuis". Heerlijk!

Als een speer

08 August 2016 | Onderweg van Azoren naar Falmouth UK
16 graden, N 20 knopen
De wind zit bijna de hele dag nog in de westhoek maar ruimt langzaam naar NW en verder naar N, terwijl hij ondertussen toeneemt van pakweg 12 knopen over dek naar 20 knopen. Half de ochtend leggen we een eerste reef in het grootzeil en 's middags volgt een tweede. 's Avonds draaien we ook de genua een heel stuk in, nu ligt de boot beter in balans. De golven nemen navenant toe en we krijgen af en toe een plens water over dek en ook in de kuip. Dat wordt weer binnen zitten lezen, die e-boeken kunnen niet tegen water!

We zien vandaag weer heel wat vrachtschepen, die zich al aankondigen op de AIS. Het zicht is trouwens supergoed, het is helder en zonnig weer. Alleen wel een beetje winderig en koud! In de tropen was het altijd "kan die zon niet weg?"..... Hier is het weer heerlijk om het zonnetje op je gezicht te voelen.

We schieten lekker op, nog 104 NM naar ons waypoint vlak bij Falmouth. We denken daar in de loop van morgenmiddag aan te komen. De Scilly eilanden liggen op pakweg 45 NM recht vooruit. Verder alles prima aan boord.

Van alles wat

07 August 2016 | Onderweg van Azoren naar Falmouth UK
18 graden, W 12 knopen
Vandaag hebben we een lekker windje uit het westen, we varen naar het oosten, dus beter kan het bijna niet. Lekker zonnetje erbij en de enkele wolkenvelden die er zijn lossen heel snel op. Het weer gaat hier razendsnel.

We moeten de accu's bijvullen, de generator doet het, maar dan blijkt de Mastervolt acculader het niet te doen. Dat is weer een karweitje voor als we straks in Falmouth zijn. Om toch de accu's bij te laden moeten we de motor starten. Jammer, want voor de snelheid is het echt niet nodig. Na 5 uur draaien zijn de accu's weer vol, de watertank weer gevuld, het water warm en hebben we lekker een warme douche kunnen nemen. Het wordt wel steeds kouder, vannacht hebben we het dekbed weer in gebruik genomen. Lange broeken, vesten en sokken hebben we al weer een paar dagen aan.

We naderen het continentaal plat en dat brengt af en toe grote golven met zich mee. Plus windje 5 ongeveer van achteren. Als we op een gegeven moment constant tussen de 8 en 9 knopen lopen en we met meer dan 11 knopen van een golf afsurfen, besluiten we toch maar een reefje in het grootzeil en de genua te leggen. Nu ligt de boot heel wat rustiger en lopen we toch nog 7 knopen.

Een paar pilot-whales (grienden) komen ons achterop zwemmen en blijven een eindje achter de boot op de hekgolf spelen. Grappige beesten zo met die bolle koppen. We hebben een paar foto's gemaakt, hopelijk zijn die gelukt.

Er is nu een hoop bioluminiscentie in het water, we trekken een heel lichtspoor. In de verte de lichten van waarschijnlijk een vissersboot, zo op de rand van het continentaal plat. Geen AIS signaal. Even de radar aangezet, hij zit op 2 NM, iets aan onze SB kant. Wij wijken naar BB uit. Op 1.5 NM toch een AIS signaal. Een Ierse visser. Koers 320 gr. We wijken nu naar SB uit en gaan achterlangs. Ships that pass in the night.... Goede vangst visserman!

We gaan lekker. Nog 260 NM te gaan tot Falmouth.

Het gaat lekker

06 August 2016 | Onderweg van Azoren naar Falmouth UK
18 graden, W 12 knopen
De tanker van gisternacht hoefde niet meer opgeroepen te worden, want hij ving zelf op pakweg 5 NM ons AIS signaal op en stuurde hij 10 graden bij om ons uiteindelijk op 1.5 NM afstand voorbij te varen. Toen we 11 jaar geleden vertrokken hadden we nog geen AIS ontvanger, die kwam er pas op Sint Maarten in 2006. Dat was een heel stuk prettiger, met de NASA ontvanger konden wij de grote schepen tenminste tijdig zien. Deze NASA ontvanger is tot eind 2015 meegegaan voordat het scherm onleesbaar werd. Sinds Grenada, september 2015, hebben we een Matsutec GPS / AIS transceiver. Met als voordeel dat, nu we zelf ook een AIS signaal uitzenden, de grote scheepvaart ons ook ziet en daar -blijkt nu- actie op onderneemt. Dit is overigens het 2e schip dat uit zichzelf, voordat wij de noodzaak tot oproepen zien, al van koers verandert om uit te wijken. Overigens is het zicht zo slecht dat we op die 1.5 NM geen enkel licht van het schip zien.

De aanwezigheid van een schip in de buurt geeft ons ook de kans om de nieuwe Furuno radar, die we in de USA hebben aangeschaft, in te stellen. Aanvankelijk hebben we veel valse echo, het schip laat een hele cirkel op het schermpje zien in plaats van een stip/kleine veeg. De gain en seaclutter bijstellen blijkt te helpen.

Overdag klaarde het op, het zicht werd van slecht goed, en hadden we wisselend bewolkt weer, met aanvankelijk toenemende zuidwestenwind. Na de middag zetten we zelfs een reefje want dan waait het toch wel tegen de 20 knopen. Maar in de loop van de middag zakt de wind in tot een knoop of 10 en draait meer naar het westen. We ontreven het zeil weer en gijpen. We komen dichter bij de bewoonde wereld, we komen in de loop van de dag en avond nog 2 grote schepen tegen.

We hebben 's ochtends en 's avonds radiocontact met De Verleiding. Opmerkelijk is dat De Verleiding, die vanochtend ongeveer 40 NM achter en zuidelijker van ons zat, vandaag nauwelijks wind had en wij een lekker lopend windje. Tegen de avond is het verschil opgelopen tot over de 50 NM. Wij lopen gemiddeld tussen de 5 en 6 knopen en zij halen met moeite de 4. Dat het zoveel uitmaakt op zo'n korte afstand! Inmiddels heeft ook de Blues ons "mininetje" op de radio gevonden. Zij zijn een dag of drie geleden vertrokken uit Terceira, Azoren, en kampen met windstilte.

Op het moment, tegen middernacht, liggen we onder een heldere sterrenhemel en varen met een vaartje van rond de 5.5 knopen richting Falmouth. Er was al weer een klein maantje. Nog 415 NM te gaan.

Liggen op koers

05 August 2016 | Onderweg van Azoren naar Falmouth UK
20 graden, ZW 12 knopen
Het wordt bijna saai. Bijna de hele dag windstil. Vanochtend was de zee vergeven van de Portugese oorlogsschepen (dat zijn kwallen). Vanmiddag kwam het zonnetje er af en toe bij tussen de mistige lage bewolking. Pannenkoeken gebakken volgens het recept van Joce. Met een banaan want die werden wel erg zacht. Joce op De Verleiding bleek van hun overrijpe bananen bananencake gebakken te hebben volgens ons recept. Hoe grappig!

Vanavond kwam er voldoende wind om weer te zeilen. De motor is sinds een uur of 6 weer uit en we liggen goed op koers naar Falmouth. Tot nu toe weinig grote scheepvaart gezien, hoewel we terwijl ik dit schrijf worden opgelopen door een tanker, onderweg naar Rotterdam. Straks maar even oproepen, want die komt wel erg vlak langs, op minder dan een halve mijl.

Nog 557 NM te gaan naar Falmouth, zoals het er nu voorstaat komen we de 9e of de 10e daar aan.

Grijs en grauw

04 August 2016 | Onderweg van Azoren naar Falmouth UK
19 graden, ZO 5 knopen
De zonsopkomst vanochtend was nog prachtig vlammend rood en een uurtje later kwam het spreekwoord "ochtendrood, water in de sloot" dan ook uit. De wind draaide naar zuidoost, waar hij de rest van de dag bleef. Net als een hele fijne miezerregen. Wat niet op regen lijkt totdat je erin staat want dan word je er wel nat van. Een regenachtige en grijze dag. Bovendien wordt het kouder. Op deze manier kunnen we langzaam wennen aan het Nederlandse weertje.....

Op het moment dat ik dit schrijf (middernacht) is de wind afgenomen en zal naar verwachting elk moment naar het zuidwesten draaien, waar hij dan morgen zou moeten blijven. Met opklaringen hopen we!

Al met al wel lekker opgeschoten vandaag. Nog 652 NM te gaan naar Falmouth.
Vessel Name: Kind of Blue
Vessel Make/Model: Starlight 39
Hailing Port: Vlissingen (NL)
Crew: Dick van der Waaij and Anita Idskes
About: Wij zijn in mei 2005 uit Nederland vertrokken voor een zeilreis rond de wereld met onze boot Kind of Blue. Via de Atlantische Oceaan en de Stille Zuidzee, zijn we nu (oktober 2014) onderweg op de Indische Oceaan naar Zuid Afrika.
Extra: We gebruiken dit sailblog om, als we op zee zijn, via de SSB-radio onze positie en omstandigheden weer te geven. Eenmaal weer aan de vaste wal gebruiken we het normale internet en houden we familie, vrienden en kennissen op de hoogte via onze website www.kindofblue.info.
Kind of Blue's Photos - Main
No items in this gallery.