Voyage of Fruit de Mer

Hailing Port: Netherlands
Crew: Gerrit and Anne-Mieke Weijers
About:
Gerrit and Anne-Mieke will be making a world cruise from July 2009 until .....? Making plans as we go along. We left the Netherlands in the summer of 2009. We sailed the Carieb, Bahamas and US in 2010. Crossed the Atlantic once more in 2011 to the Carieb. [...]
Extra: Copyright © 2009-2017 Gerrit Weijers Alle rechten voorbehouden - All rights reserved
14 August 2017 | Richards Bay, Zuid Afrika
Recent Blog Posts
04 December 2017 | Simonstown

Volvo ocean, Kaap der stormen en Zuid Afrikaanse politiek

We gaan met een taxi naar Kaapstad voor de aankomst van de Volvo ocean race en om de stad een beetje te verkennen. Shirley is onze chauffeusse, ze heeft een leuk gevoel voor humor, we lachen wat af om haar verhalen. Zoals over haar ervaringen als vrouwelijke taxichauffeur. Wij verwachten iets met messen, pistolen of ongewenste aanrakingen in deze tijd van "Me too". Maar nee, haar ergste ervaring was die met een Zuid Afrikaanse passagier omdat...... die de hele rit helemaal NIETS ZEI! Die wil ze nooit meer in haar auto heeft ze tegen haar baas gezegd. Het Volvo ocean race village is in het V&A waterfront. We scharrelen op ons gemakje rond om de boel te verkennen en lunchen heerlijk in een van de talloze restaurants langs het water. We willen de aankomst van de winnaar van deze etappe zien maar het is niet helemaal duidelijk wannneer die aan zal komen. We staan een uur te kleumen in de harde wind voor Mapfre eindelijk komt. Ze meren bijna recht onder onze neus af aan hun steiger, welkom geheten door familie en pers. Ze zien er minder afgepeigerd uit dan we hadden verwacht. Weer terug op onze eigen boot klussen we wat en verbazen ons over de harde wind in de "beschutting" van Kaap de Goede Hoop. De gribfiles voorspellen 17-20 knopen, het waait 35-40 in de haven die in de acceleratiezone van de steile kaap ligt. Dagenlang en dag en nacht gaat het door, Kaap Goede Hoop heette vroeger niet voor niets Kaap der stormen! Het voortdurende geschommel en geschud van de boot is niet erg comfortabel. Maar dat wordt meer dan goed gemaakt door de hartelijke ontvangst die we hier krijgen. Al na een paar dagen nodigen Rolf en Irene ons uit voor een kennismakingsborrrel. Ze nemen ons mee naar avondjes van de yachtclub en we gaan uit eten in een prima restaurant in de buurt. Piet vraagt ons mee te gaan hiken met zijn wandelclub in de heuvels van het Tafelberg nationaal park. De clubleden zijn voornamelijk oude knarren zoals wij, van allerlei pluimage en goed geoefende wandelaars. We verbazen ons over het gemak waarmee Delene met haar 79(!) jaar tegen de rotsen opklautert naar het topje van "Eagles nest". Mooie natuur, er bloeit van alles geel en paars want het is voorjaar hier. Aan de ene kant kijken we wijds uit over het Constantia wijngebied, aan de andere kant tegen de indrukwekkende achterkant van de Tafelberg. Alle tijd ook voor gesprekken met Piet en anderen over hoe het leven in Zuid Afrika is veranderd. Iedereen vindt het goed dat de apartheid is verdwenen maar men heeft geen goed woord over voor president Zuma en de corruptie in het ANC. Maatregelen die in vrij korte tijd zijn ingevoerd zoals vaste quota voor blanke en zwarte Zuid Afrikanen (globaal: slechts 1 op de 10 werknemers in een bedrijf mag blank zijn) maken het leven er niet gemakkelijker op voor zowel blanke ondernemers als blanke werknemers. Ook bijv. een regel dat bedrijven die aan de overheid willen leveren voor 51% eigendom van zwarte Zuid Afrikanen moet zijn. Daarom vertrekken veel jonge Zuid Afrikanen als ze daar de kans voor krijgen naar landen als Nieuw Zeeland, Australie en Canada. Het woord van het jaar in de kranten hier is "State Capture". En het boek van het jaar dat daarover gaat is "the president keepers" met als ondertitel "those keeping Zuma in power en out of prison". Geschreven door iemand met insider kennis, we krijgen het als e-boek van Piet toegemaild. Interessante ontmoetingen!

Live missiles en terug in de atlantische oceaan

In afwachting van het volgende weatherwindow verkennen we Mosselbaai. Er is niet veel bijzonders te zien, de wandeling naar de rotsige kaap waar de vuurtoren staat is nog het meest de moeite waard. We lopen een stuk over een pad dat bovenlangs de steile klippen van de kust slingert. Hoog opspattende golven breken beneden op de bruine brokkelige rotsen waar we straks ver weg van proberen te blijven. Aan de voet van het klif zien we een beetje groot uitgevallen soort hamster. Naderhand opgezocht blijkt het in het Afrikaans een "rock dassie" te zijn, in het Nederlands een "kaapse klipdas", een beestje dat vrij algemeen voorkomt in Zuid Afrika. Na een week hebben we Mosselbaai wel gezien en is ons weatherwindow ook aangebroken. Het flightplan is gelukkig weer een eitje, alleen een formulier invullen bij de havenmeester. Onze tactiek is nu om het laatste staartje van de Noordoostenwind te pakken en aan te komen in Simonstown op het moment dat de wind omgaat naar het Westen, er is dan vaak een halve of hele dag weinig wind. Simonstown staat bekend om zijn harde Oostenwind, versterkt door bergen rond de baai plus nog zeewind door opwarmen van het land. En daar hebben we geen zin in, zeilen in 40 knopen is niet leuk maar aanleggen in een krappe jachthaven in 40 knopen helemaal niet. Het is ongeveer 36 uur varen, we willen s'ochtends met de minste wind aankomen dus vertrekken we eind van de dag wat twee nachten doorvaren betekent maar dat hebben we over voor een rustige aankomst. We krijgen onze zin, de tocht verloopt on-Afrikaans rustig, niet meer dan 20 knopen wind. En we beleven een mijlpaal! We gaan van de Indische oceaan naar de Atlantische oceaan bij Kaap Agulhas (zie foto kaartje), tevens het meest Zuidelijke puntje van Zuid Afrika. Altijd gedacht dat dit fenomeen bij Kaap de Goede Hoop was. We zijn weer terug in "eigen" oceaan al is het nog steeds ver van huis. Wel hebben we er een duidelijk gevoel bij dat we nu aan het laatste hoofdstuk van onze reis beginnen. Net voor we bij de kaap zijn roept Anne-Mieke mij uit mijn slaap: wat is ons mmsi nummer? De marine roept een boot op die dwars door schietoefeningen vaart, dat zijn wij toch niet? Nee, wij zijn het niet, het is een catamaran die een stuk achter ons dichter langs de kust vaart maar niet reageert op herhaalde oproepen dat ze dwars door een oefening varen waar "live missiles" worden afgevuurd.... Als de catamaran almaar niet antwoordt zegt het ene marineschip tegen het andere: we zouden een schot voor de boeg kunnen doen? Waarop de andere zegt: dat zou niet legaal zijn. We horen geen knal en zien de catamaran even later heelhuids op de AIS verschijnen en eindelijk antwoorden dat ze het gebied zullen verlaten. Het laatste stuk is er zo weinig wind dat we moeten motoren. Om 5 uur s'ochtends maken we in alle rust vast in de marina van Simonstown waar we van plan zijn om 2 maanden te blijven.

Weatherwindows

Zaterdag zijn we weer terug in Richardsbay. Jacques is klaar met het antislip op dek, het ziet er keurig uit en is nog stroef ook. Jacques kent Brad die hier veel langs de kust heeft gezeild. Brad komt aan boord om er over te vertellen, nederlandse zeilers Moniek en Paul zijn ook uitgenodigd. Brad zegt dat het wekenlang slecht weer is geweest zonder goede mogelijkheid om naar het Zuiden te varen. Nu is er een groot hogedrukgebied met gunstige wind. Maar we zijn nog helemaal niet klaar! De zeilen moeten er nog op, alle lijnen ingeschoren, windmolen en windmeter weer gemonteerd etc. En we hebben jetlag. Ook moeten we ons flightplan nog regelen, raar woord eigenlijk voor een boot maar het betekent zoveel als weer langs customs, immigration, politie en havenmeester die allemaal moeten tekenen dat je mag vertrekken, in de volgende haven moet dat weer! Gelukkig is er Jackie die dat voor een paar tientjes regelt. Na een paar dagen hard werken en hulp van Moniek en Paul zijn we dinsdagmiddag om 1700 uur klaar. Nog even het laatste weerbericht bekijken, geen verandering en daar gaan we. Het poeiert flink, dat gaat altijd zo zegt Brad, of de verkeerde kant op of wind mee en meteen 20-30 knopen, alleen is het nu 30-40, windkracht 8. Als dat een goed weatherwindow is, moppert Anne-Mieke. De zee is ruig met hoge warrige golven. We hebben 3 knopen stroom mee en lopen er 10-11 over de grond, dat schiet lekker op! Brad heeft ons op het hart gebonden niet in een Zuidwester terecht te komen en meteen ergens binnen te lopen als die eraan zit te komen, alleen kan dat niet onderweg naar East London. Ik krijg een halve hartverzakking als ik de barometer snel zie vallen. Ik lees het weerbericht nog eens goed na, aan het eind daarvan staat dat we morgen een ZW 10-20 knopen tegenkomen..... Oh shit, helemaal overheen gelezen in de haast! Geen storm maar toch, het enige wat we nog kunnen doen is de kust opzoeken. Het probleem is de zuidgaande Agulhas stroom die opbotst tegen de ZW wind waardoor je gevaarlijk steile golven krijgt. In ondiep water langs de kust is de stroom veel minder en dat effect dus ook. De ZW komt inderdaad, 25 knopen, we zitten dan 2 mijl uit de kust. Het is nog net te doen om er op de motor tegenin te boksen en het wordt niet gevaarlijk gelukkig. De wind neemt al snel weer af en we eindigen vredig tuffend in een stralend zonnetje, zonder wind, met een groep dolfijnen rond de boot. Wat kan de wereld er hier snel anders uitzien! We gaan voor anker in de rivier in East London en liggen er goed beschut tegen de dikke Zuidwester die gaat komen. De pijp helemaal leeg na 2 nachten weinig slaap. Ook geen jetlag meer. De kade langs de rivier staat vol Mercedessen, hier is de fabriek waar ze het C type bouwen. Om de 2 dagen komt een grote boot om er een paar honderd in te laden. De volgende sprong is naar Mosselbaai, 320 mijl. Het inmiddels vertrouwde recept: na de Zuidwester een Noordooster 20-30 met uitschieters tot 35. Daar zullen we het toch mee moeten doen als we verder willen komen, dus we gaan. Het flightplan is snel geregeld, alleen een A4tje invullen met een gezellig babbelende politie agente. Het weerbericht klopt, alleen de uitschieters zijn geen 35 maar 45 knopen. Niet comfortabel maar Fruit de Mer en wij doorstaan het zonder problemen. Het laatste stukje voor Mosselbaai gaat de wind liggen en krijgen we: mist! Daar zitten we ook niet op te wachten. Gelukkig trekt het een paar mijl voor de haven open en lopen we met goed zicht binnen. Het marinaatje heeft geen plek voor ons maar we mogen aanmeren tussen vissers aan de kade tegen een paar reusachtige banden. De havenmeester is buitengewoon vriendelijk en welkomend, zijn mannen helpen ons aanleggen en we hoeven niks te betalen. Hier liggen we goed tot het volgende weatherwindow dat pas over een week wordt verwacht.

Nieuw Zeeland

De tijd in Nieuw Zeeland voelt als een vakantie na al het geklus aan de boot. We hebben de golfstokken meegenomen van de boot want daar gebruiken we ze bijna nooit. Mooie golfbanen hier in de heuvels, leuk spelen maar lastiger dan thuis om te zien of de green nou recht of schuin loopt, geen hoge scores [...]

Grottekeningen, een canyon en luipaarden

We gaan eerst naar de Drakensbergen, we slapen in een rondavel, een moderne versie van de traditionele ronde hutjes die je overal ziet. We eten wat de pot schaft, alle gasten op hetzelfde tijdstip naast elkaar aan een lange tafel. Toeristen uit voornamelijk Europa en Zuid Afrika zelf. We hebben een interessant gesprek over de (on)veiligheid in Zuid Afrika met o.a. een arts uit Canada die in het ziekenhuis in Durban werkt om trauma ervaring op te doen. In zijn Canadese ziekenhuis wordt 3x per jaar iemand binnen gebracht die gewond is door messteken, in Durban gebeurt dat 3x per dag. Toch voelt hij zich niet onveilig, ondanks dat al zijn collega's al een keer zijn beroofd want het zijn vooral zwarte Afrikanen die binnen worden gebracht. Zuid Afrikanen zelf waarschuwen ons steeds goed uit te kijken. In een flyer van de politie lezen we dat je de deuren op slot moet doen als je stil staat bij een stoplicht, in het donker niet alleen of met zijn tweeën over straat etc. En onderweg zien we een bord waar op staat: "crime alert don't stop", dat soort borden zie je niet in Nederland. Toch doet het onwerkelijk aan, blanke en zwarte Afrikanen zijn overal vriendelijk en aardig tegen ons waardoor je je moeilijk kunt voorstellen dat het ook anders kan zijn. We trekken er dagelijks op uit om te wandelen. De mooiste vinden we die naar de grottekeningen in Injasuthi, 5 uur doen we erover en we zijn de enigen die dag zien we in het register van de parkranger. Het is voorjaar en we zien felrood bloeiende bomen die mooie afsteken tegen de bergen. Ons pad loopt langs de steile bergwand en volgt de rivier in de diepte. De tekeningen vinden we onder een overhangende rotswand achter een prikkeldraadhek dat met een meegekregen sleutel open gaat. Deze plek heet Battle Cave want de tekeningen beelden gewapende gevechten af en zouden wel 40 - 100.000 jaar oud kunnen zijn wat nauwelijks is te geloven zo goed als ze er nog uit zien. Van de Drakensbergen moeten we 7 uur rijden naar de volgende bestemming, grappig zijn de plaatsnaamborden die we tegenkomen met Nederlandse namen zoals Amsterdam en Amersfoort. Blyde river Canyon is een bijzonder natuurgebied dat een beetje doet denken aan de Grand Canyon in Amerika. Spectaculaire natuur, de "potholes" zijn door de rivier grillig uitgesleten gaten, "three rondavels" zijn drie zwaar geërodeerde ronde rotsen op een bergwand van rode steen, die veel weg hebben van de bekende ronde hutten. Hier maken we weer een mooie wandeling langs de bergwand naar beneden naar de rivier. Uiteraard gaan we ook naar Krugerpark, we zijn in de droge tijd en dat moet gunstig zijn om veel dieren te zien omdat het wild dan in de buurt van plassen en riviertjes blijft. Het begint goed, al na een uur zien we 3 leeuwtjes onder de struiken, olifanten, een warthog (soort wildzwijn) en een aparte vogel (ground hornbill). De tweede dag is echt spectaculair. We zien een groep van 14 leeuwen op een afstand van 50 meter en nog specialer: een luipaard op een afstand van 20 meter op een tak. Prachtige beesten waar we lang bij blijven kijken. Luipaarden zijn het moeilijkst te vinden dus hebben we wel geluk dat we er al zo snel een zien en dat maakt voor ons de big five compleet. De dagen erna zien we zelfs een tweede luipaard, een neushoorn, giraffes, kleurige vogels en krokodillen als we het park verlaten. Zeer de moeite waard! Na terugkomst zijn we druk om de boot in het water te krijgen en alles klaar te maken voor ons vertrek naar Nieuw Zeeland. Daar zijn we inmiddels aangekomen voor een verblijf van vijf weken voor familiebezoek en een vijfdaagse wandeling door de sounds in het Noorden van het Zuidereiland.

Vertrouwen

Een van de lastige dingen van ons rondje zeilen is dat je op iedere bestemming opnieuw moet uitvinden welke mannetjes/bedrijfjes je voor welke klus moet hebben. Wat is een vakman en wie niet. Ook niet onbelangrijk: wie komt zijn afspraken na en wie niet. We komen er al vrij gauw achter dat ons eerste [...]

Volvo ocean, Kaap der stormen en Zuid Afrikaanse politiek

Gerrit, 22 graden, nu en dan teveel wind

Nieuw Zeeland

Gerrit, 21 graden, half bewolkt
De tijd in Nieuw Zeeland voelt als een vakantie na al het geklus aan de boot. We hebben de golfstokken meegenomen van de boot want daar gebruiken we ze bijna nooit. Mooie golfbanen hier in de heuvels, leuk spelen maar lastiger dan thuis om te zien of de green nou recht of schuin loopt, geen hoge scores dus. We maken ons nuttig met klussen in en rond het huis van Peter. Als we boodschappen doen verbazen we ons er altijd weer over hoe verschillend assortiment en prijzen zijn in de landen waar we komen. In Nieuw Zeeland, het land van de zuivel, kost yoghurt 3x zo veel als in NL! En als ik vraag aan iemand in de supermarkt waar ik alcoholvrij bier kan vinden, kijkt hij me aan en zegt: dat hebben we niet, ik denk ook niet dat je dat gaat vinden in NZ, geen alcohol in het bier dat smaakt toch niet?
We gaan wandelen met mijn broer Henk en zijn vrouw Jacomien in de Marlborough sounds. We lopen de Queen Charlotte track van 70 km, best pittig op en neer door heuvels tot 400 meter hoog. Schitterende natuur, blauw water in de diepte steekt mooi af tegen het groen van het bos en donkere heuvels in de verte. Het is voorjaar en een soort bomen waarvan niemand ons de naam kan vertellen bloeit met veel witte bloempjes een beetje zoals bij ons de vlier. Onze favoriet is de boomvaren met zijn tere fijne blad dat zijn leven begint met een mooie krul, niet voor niets HET symbool van Nieuw Zeeland. We slapen in een Bed en Breakfast of een lodge. Gastheer Rodney neemt ons mee op zijn oude houten visboot om te vissen. De vissen bijten geweldig maar het is de verkeerde soort: blue cod, een lekkere vis maar een bedreigde soort die niet in deze tijd van het jaar gevangen mag worden. Vinden ze er een aan boord als ze je wordt aangehouden dan wordt de boot verbeurd verklaard. Dat doen we de schipper niet aan, we vissen net zo lang totdat we er zes heben van de wel toegestane soort tariki die ook prima smaakt. Het eten is trouwens uitstekend, naast de zelfgevangen vis staan hert en everzwijn regelmatig op het menu. Deze dieren zijn hier niet bedreigd, eerder het tegendeel. In het dichte, moeilijk toegankelijke bos op de heuvels in de sounds zijn er zoveel dat ze schade doen aan de natuur waardoor er praktisch vrijuit op gejaagd mag worden. Peter neemt een paar dagen vrij en loopt ook een stuk mee, hij traint voor de halve triathlon en loopt de afstand die wij de laatste dag in 4 uur gewandeld hebben in anderhalf uur hardlopend terug. Wij oude knarren krijgen zo al stijve spieren!
In het middelpunt van ons bezoek staat kleinzoon israh. Bij het begin van ons bezoek huilt hij als zijn moeder hem bij ons achterlaat, de laatste dag doet hij de voordeur achter zijn moeder dicht en loopt opgewekt met mij terug naar binnen. Regelmatig passen we op, erg leuk om hem zo te leren kennen. Terwijl we er zijn gaat hij bijna van de ene op de andere dag lopen waardoor zijn wereld ineens een stuk groter wordt en breekbaar huisraad niet meer veilig. Jammer om na vijf weken al weer in het vliegtuig te moeten stappen, we zullen het kereltje en zijn ouders missen. Al hebben we ook wel weer zin om een stukje te varen. De schilder heeft beloofd klaar te zijn met de antislip op het dek. Provianderen, de zeilen er weer op en dan misschien bij een goed weatherwindow over een week alweer op de oceaan!

Grottekeningen, een canyon en luipaarden

Gerrit, zonnig 25-32 graden

Vertrouwen

Gerrit, 28 graden, zonnig
Een van de lastige dingen van ons rondje zeilen is dat je op iedere bestemming opnieuw moet uitvinden welke mannetjes/bedrijfjes je voor welke klus moet hebben. Wat is een vakman en wie niet. Ook niet onbelangrijk: wie komt zijn afspraken na en wie niet. We komen er al vrij gauw achter dat ons eerste contact geen succes is, veel beloven en weinig doen. Met Jacques hebben we meer geluk, hij komt zijn afspraken prompt na, is erg behulpzaam en ook nog vakbekwaam. Hij doet schilderwerk en wat andere klussen, maar hij kan niet alles. De warmtewisselaar van onze motor moet opgelast worden, een specialistisch werkje. Na veel rond vragen en googelen kom ik bij een bedrijf terecht dat, als ik met het ding voor de deur sta, het toch niet kan doen. We worden doorverwezen naar een volgend bedrijfje waar het er nogal scharrig uitziet. Hij kan het ook niet maar zijn vriend wel. Alleen gaat die over een half uur al dicht, hij zal het wel even naar hem toebrengen en dan wordt ik maandag gebeld. Er schiet mij een fragment te binnen van een stukje over Zuid Afrika dat ik gelezen heb op "Noonsite", een website door en voor wereldomzeilers met persoonlijke ervaringen in allerlei landen. Een zeiler waarschuwt voor slechte ervaringen met bedrijfjes en mannetjes in Richardsbay die o.a. met de noorderzon zijn vertrokken na het ontvangen van vooruitbetaling. Wel een duur ding zo'n warmtewisselaar: nieuwwaarde € 3000 ex BTW. Maar als je niemand wil vertrouwen krijg je nooit iets gedaan. Dus kijk ik het mannetje maar eens diep in de ogen, het ziet er wel vertrouwingwekkend uit en hij krijgt mijn warmtewisselaar. De reparatie is op de afgesproken tijd klaar. Maar niet helemaal goed gedaan zie ik bij nauwkeurige inspectie op de boot. Weer terug naar het bedrijfje met een taxi, de reparatie wordt over gedaan, gratis, en eigenaar Johan brengt mij persoonlijk terug naar de boot. Mooi als vertrouwen zo wordt beloond!
Onze klussen schieten aardig op en Anne-Mieke kan nu eindelijk vinkjes zetten bij voltooide bootprojecten al duurt alles langer dan gedacht. Gelukkig kan ze er nog steeds om lachen als ik weer eens te haastig ben met een klus. Ik zou best een redelijke monteur kunnen worden als ik niet steeds iets vergeet en dan alles weer uit elkaar moet halen en opnieuw beginnen. Nu weer met een oogje takelen in de ophaallijn van het zwaard, vergeten dat die eerst door de blokken gehaald moet worden want met het getakelde oog eraan lukt dat niet. Wel leuk om te zien hoe alles opknapt, een vakman zou het wel kunnen verbeteren, maar niet veel. Afgezien van een scheef geplakt latje in de kuip ziet het er allemaal best weer aardig uit. Ons vakantietje is door het uitlopen van de planning met twee dagen ingekort maar we houden nog steeds bijna twee weken over. De plannen zijn wat bijgesteld, we gaan eerst naar de Drakensbergen, dan naar Blyde river canyon en als laatste naar het Kruger park. Woensdag gaan we vertrekken!
Fruit de Mer's Photos - Main
Created 26 August 2013
Yasawa eilanden
Created 21 July 2013
inclusief foto's vorige stukje Lau eilanden