SY Havhunden M 463

Opdatering af hjemtur 24.6.21—2.7.21

02 July 2021
Torsdag 24.6.21- fredag 2.7.21

Kl 6:30 sejlede vi videre i svag morgenvind for at komme rundt om et næs - Cabo de Gata - nu i kraftig vind på 18 m/s.
Fuldt storsejl rundt om næsset og forbi for at lægge os for anker.
Det blev noget af en opgave, da det ene kraftige pust efter det andet afløste hinanden, men vi var heldige, båden blev liggende, så vi kunne lave mad- tidligt til ro

Fredag 25.6.21

Afsted kl 9 i svag senere frisk NØ vind, men vinden faldt fra kl 11 til 6m/s fra øst, og det fortsatte, til vi nåede Almerimar 13:30, hvor fik anvist plads på " Danskerbroen" med Jesper Hvam's Lagoon 400, godt begroet, og Alex Manøe Jepsen i Lagoon 380 skråt overfor på samme bro.

Vi spiste sammen med Alex og hans søn Anders om aftenen på en restaurant, hvor de to havde spist før- en rigtig hyggelig aften med udveksling af erfaringer.

Aftalte at ændre Anders' søsyge til et udholdeligt niveau næste dag

Lørdag 26.6.21

Lars og Alex brugte meget tid på at udveksle meninger om hver deres 380'er, mens Anders og jeg brugte tid på at minimere Anders' ubehag ved at sejle, inden de skulle afsted et par dage, og de atter skulle tilbage til DK

INDKØB og derefter igen "storvask", da vandforsyningen i havnen ikke var et problem.

Vi vendte tilbage til restauranten fra igår og fik lige resultatet fra EM- fodbold kampen DK- WALES med 4-0, som jeg fejrede med en dejlig walisisk dame- store kram og glæde

Søndag 27.6.21

Ekstra vask af håndklæder mens Lars planlagte rute for sejlads videre på plotteren og ellers en stille dag

Mandag 28.6.21

Supermarkedet var lukket, så vi skal nå hasteindkøb i morgen inden afgang

Der lå en Saba 50 overfor os med et engelsk- fransk par med 3 teenagebørn plus en lille Jack Daniels hund og deres sorte kat.. der var indrettet hunde- og katte toiletter til husdyrene med bakker og deslige.
Parret var ved at sadle om fra charterværter til at ville ombytte båden til familiebåd og derefter jordomsejling.

Dejlig mad i marinaen hos en engelsk ejer, som også var lidt fodboldtosset, så hende og jeg udvekslede resultater undervejs

Tirsdag 29.6,21

Som planlagt hasteindkøb inden afgang kl 10
Først diesel -84l- og betaling af havnepenge oveni

Målet var Motril, igen bestilt plads over nettet

Ingen vind og to motorer med ankomst kl 16 efter 38 NM

Kom i snak med Dave og Trudy i en Sabra- amerikansk kølbåd shippet fra USA til Southhampton, hvorfra de så sejlede videre fra for at opleve Middelhavet. Happy hour inkl et hollandsk par på den lokale sejlklub, som spenderede tapas til vores diverse drinks

Onsdag 30.6.21

Afsejling kl 8:45

Igen ingen medvind, så motorerne kom igang.

Delfiner og en klumpfisk lige ved indsejlingen til Benalmadena tæt på Fuengirola, hvor vi skulle møde Jakob Brahe og Anne og Sofia Athena, som har sommerresidens her.

Skøn middag oppe på Angus med mixed grill og Rioja vin.

Torsdag 1.7.21

Jakob afhentede os ved båden, efter at have sat Sofia af i børnehaven, så vi kunne købe større ting ind i Carrefour.
Vi fik en sightseeing tur rundt i området, før vi kastede os over indkøbet
Tilbage med varerne, mens Jakob samlede Anne og Sofia op igen, så de kunne se Havhunden, kaffe og snaks, inden vi kørte op til Jakob og Annes dejlige lejlighed.
Ned ved poolen til afkøling med svømmetur, inden vi alle spiste grillmad med grønt, tigerrejer, hyggedrinks og forfriskende rosévin. Frugtdessert afsluttede det dejlige måltid

Så gik turen tilbage til båden, så vi kunne være klar til nok en tidlig afgang mid Gibraltar .

Fredag 2,7.21

Afsted 7:30 i smuk solopgang, vindstille til start.
Ved 9-tiden blev vi indhyllet i tæt tåge, så vi måtte have radaren tændt for at være på den sikre side og ikke kollidere med andre fartøjer

Først ved 11-tiden lettede tykningen, men vi kunne længe se den massive "tågepølse", der havde lagt sig hele vejen rundt i horisonten
Delfinerne registrerede vi også først på radaren, inden de dukkede op for øjnene af os

Svag vind, indtil vi fik Gibraltar og Afrika i sigte ca 15 NM før vi nåede frem til havnen - så øgedes vinden indtil kl 16, hvor vi blev indklareret og fik anvist plads 11 og 12 på flydebroerne

Her blæser det meget, så vi regner med et par dages "hvil", inden vi kan sejle videre

Biksemad med fløde og grønt.

Hjemtur onsdag 16.6- 23.6

23 June 2021
Onsdag 16.6.21--- onsdag 23.6.21

Vi ankom til Formetera ved Ibiza kl 18:30 for sejl, hvor mange kite- surfere nød den stærke vind på 6-8 m/s. De styrede sikkert ind mellem de allerede forankrede både, og vi fik os klemt ind på det laveste vand.

Da vi skulle slukke motorerne, ville den bagbords motor ikke slukke, så vi ringede til vores "livline" ERIK Kjærgård i Hvide Sande. Han har før haft det årlige eftersyn på motorerne, og ved hjælp af face-time på telefonen guidede han os igennem, hvor vi skulle slukke den manuelt.

Herefter kunne vi spise aftensmad i ro og fred uden motorlarm

Torsdag 17.6.21

Vi kunne kun starte den ene motor efter den manuelle nedlukning fra i går aftes, og vi ville gå ind i læ i et nor med kun 1.10 m's dybde, da vejrmeldingen varslede meget vind, så det måtte vi opgive. Vi ramte bunden med småstenene, så vi måtte manøvrere os tilbage i det lille løb for kun én motor- det lykkedes efter nogen tid.

Vi fandt en ledig bøje og fortøjede ved den, men kun for en time, da den allerede var reserveret, så afsted igen efter en ny ankerplads ikke helt så attraktiv, da vi her blev forstyrret af bølgerne fra de mange katamaranfærger, der gik i fast rutefart til og fra Ibiza.
Vi nåede dog nok en opringning til ERIK, da vi nu ikke kunne starte motoren igen efter " katastrofe- slukningen", så vi fik instruktion i hvordan motoren skulle kortsluttes og dermed kunne startes igen

Mange andre både havde samme problem med kraftig vuggen i de mange tilbagevendende bølger, men vi priste os lykkelige for, at vi ikke befandt i en af de mange kølbåde, der alle rullede frem og tilbage- lige til at blive søsyg af.

Pasta med kødsovs til aften og heldigvis løjede vinden kraftigt i løbet af natten, så vi sov nogenlunde.

Fredag 18.6.21

Meget tidlig start kl 6:45, da Havhunden nærmede sig truende det lave stenbundsområde, da vinden var skiftet, og derfor truede med af få os blæst ind på stenene..
Morgenmad efter starten af turen i resterne af de mange bølger fra de sidste dages blæsevejr

Motor hele vejen til det spanske fastland, hvor vi kunne ankre i Moraira bugten, en tur på omkring 60 NM.
ANKOMST 16:07

Dejlig bugt med noget mere fred og ro end de foregående nætter

Pastareretten for 3.dag i træk.
Sov som sten

Lørdag 19.6.21

Her sejlede vi bare 5-6 sømil til den nærmeste havn Calpe, da vi nu skulle foretage et større indkøb til lageret af mad efter flere dage for anker

Vi fik plads i havnen på nettet gennem sammenslutningen af havne i hele Middelhavet- Navily, ikke billigt, men med god og hjælpsomt personale.

Godt fortøjet blev vi her i hele tre dage, for at vente på vinden igen gik over i et mere gunstigt hjørne for den videre tur uden modvind.

Dagene gik med indkøb, vask af båden efter nedslag af et massivt lag gult støv, der havde lagt sig tykt over det hele, så det tog os to hele dage af få båden til at se nogenlunde menneskelig ud igen.
Vi havde fået pladsen for enden af en flydebro.

På vejen til LIDL på indkøb kom vi forbi em lagune, som stadig havde adgang til vandudskiftningen ved en forbindelse til havet gennem nogle rørføringer. Lagunen tjente som hjemsted for hundredvis af flamingoer, der alle gik og snadrede efter føde i det lave mudrede område.

Vi delte indkøbene op til to dage, så vi ikke skulle forslæbe os.

Begge aftener spiste vi ude- grillstegt laks med grønt og fritter til Lars. Foran restauranten var menuerne med fisk og skaldyr sat op og præsenteret yderst indbydende

Mandag 21.6.21

Storvask af sengetøj, da vi har rigeligt med vandforsyning inkluderet i havnepengene og ellers tage den med ro

Tirsdag 22.6.21

Afsejling fra Calpe kl 8:50 efter igen at have fyldt diesel på tankene
Storsejlet oppe hele dagen og med fin nordøstenvind fra kl ca 14 som lovet, så vi kunne sejle over 8 knob, og det heller ikke for varmt.

Turen blev på 59NM, og vi kunne indklarere på marinekontoret kl. 16.50, inden deres lukketid kl 18

En kølig drink i Niki Marinas bar med tilhørende, mindre swimmingpool.

Stor bøf til Lars og en spagetti med skaldyr til mig og en flaske husets Rioja vin til hele herligheden.

Onsdag 23.6.21

Sct Hansaften uden bål efter nok en dagsejlads på,47,7 NM

Og vi ligger i en bugt vest for Catagena, La Hazohia, for anker efter noget af en zig-zag tur og en omvej ind mellem hundredevis af fiskegarn og bøjer, vi kunne blive fanget af og få i skruerne på Havhunden.

Senere på aftenen et enkelt bål højt oppe på land, og der er nogle, der skyder fyrværkeri af- det giver en smule duft og fornemmelse af dén Sct.Hansaften, vi får i år.

Kyllingeret med masser af grønt, spejlæg og Metaxa til kaffen Og opdateringen af denne hjemtur

Opdatering af hjemtur 4.6-16,6.21

16 June 2021
Fredag 4.6.21 --> Onsdag 16.6.21

Fra Favignana startede vi allerede kl 7 morgen på døgnsejladsen mod Sardinien på 160 sømil for motor hele vejen i rimeligt stille vejr med let nordenvind
Jeg gik til køjs ved 23- tiden i køjen og Lars blev i cockpittet med tæpper og lange bukser, hvor han kunne holde øje

Lørdag 5.6.21

Op kl 6:30 til fælles morgenmad, så Lars kunne komme til ro.
Sejlede hele dagen

Søndag 6.6.21
Allerede kl 11 efter en hel nats sejlads kunne vi fortøje langskibs i Marina Villasimius med to bestilte overnatninger på nettet gennem Navily' app især brugt i Middelhavet.

Begge aftener spiste vi i land i Marinaen, hvor der var åbnet pizzarier
1. Aften burgerboller med kyllingebryst
2. Aften pasta med skaldyr til mig og spagetti med småkød til Lars

Indkøb i det lille supermarked med kirsebær og grøntsager og æg.

Diesel på tankene og vand efter storvask.

Mandag 7.6.21 og tirsdag 8.6

Begge disse dage blev ankerdage i små bugter for at gøre klar til afsejling mod Menorca
Bugterne var Pula og Porto Pino.

Onsdag 9.6.21
Den sidste havn ved Sardinien var på Isla di San Petri med byen Carloforte.
Her havde vi to overnatninger i Marina Siefrida

Fin betjening, da vi ankom 12:45

Ekstra på fyldninger af diseldunke 40 l kørt på havnens vogn.

Herfra gik turen mod vest

Fredag 11.6.21/Lørdag 12.6.21/Søndag 13.6.21

Natsejlads fra Carloforte til Mahon, Menorca- Balearerne, hvor vi fik plads på en flydebro med agten til broen og slimelines.
Ventede på hjælp til fortøjning og anvisning af flydebro

Igen to dages afslapning ovenpå døgnsejlads

Let indkøb i centret, hvor vi kunne tage en elevator ned oppefra.

Alle mindre restauranter er åbne, men alle bære stadig mundbind.

Mandag 14.6.21

Kl 9:30
Afgang Mahon med besøg på diesel- kajen og få fyldt på 114 l~ 186€ , inden vi satte kursen mod Mallorca
Her lagde vi Havhunden for anker i Cala Molto en bugt dækket af en lille halvø på Mallorca

Tirsdag 15.6.21

Morgensvømmetur 10x rundt, inden vi sejlede videre ned sydpå Mallorca som godt udgangspunkt til Formentera tæt på Ibiza i morgen meget tidligt

Onsdag 16.6.21

Op kl halv seks og afgang kl 6 og 88 sømil tur til Formentera i let diset vejr og startende med medvind, som dog forsvandt ved 14-15- tiden og endt med modvind, som vi måtte ankre i kl 19.
Resten af hjemmelavet pizza til aften

Igen tager vi et par dage med ro, da vejret er imod os.

Opdatering af hjemtur 4.6-16,6.21

16 June 2021
Fredag 4.6.21 —> Onsdag 16.6.21

Lørdag 5.6.21

Op kl 6:30 til fælles morgenmad, så Lars kunne komme til ro.
Sejlede hele dagen

Søndag 6.6.21
Allerede kl 11 efter en hel nats sejlads kunne vi fortøje langskibs i Marina Villasimius med to bestilte overnatninger på nettet gennem Navily’ app især brugt i Middelhavet.

Begge aftener spiste vi i land i Marinaen, hvor der var åbnet pizzarier
1. Aften burgerboller med kyllingebryst
2. Aften pasta med skaldyr til mig og spagetti med småkød til Lars

Indkøb i det lille supermarked med kirsebær og grøntsager og æg.

Diesel på tankene og vand efter storvask.

Mandag 7.6.21 og tirsdag 8.6

Bugterne var Pula og Porto Pino.

Onsdag 9.6.21
Den sidste havn ved Sardinien var på Isla di San Petri med byen Carloforte.
Her havde vi to overnatninger i Marina Siefrida

Fin betjening, da vi ankom 12:45

Ekstra på fyldninger af diseldunke 40 l kørt på havnens vogn.

Herfra gik turen mod vest

Fredag 11.6.21/Lørdag 12.6.21/Søndag 13.6.21

Ventede på hjælp til fortøjning og anvisning af flydebro

Igen to dages afslapning ovenpå døgnsejlads

Let indkøb i centret, hvor vi kunne tage en elevator ned oppefra.

Alle mindre restauranter er åbne, men alle bære stadig mundbind.

Mandag 14.6.21

Kl 9:30

Tirsdag 15.6.21

Onsdag 16.6.21

Resten af hjemmelavet pizza til aften

Igen tager vi et par dage med ro, da vejret er imod os.

Hjemtur 25.5- 2.6-21

03 June 2021
Pinsemandag 24.5.21

Nød ikke at skulle så tidligt afsted, så vi sov til 7:30, tog den med ro, og kom først afsted 9:30, efter gode ønsker fra de nye venner og drone-fotos fra vores afgang rundt om pynten ved udsejlingen.

Igen motorsejlads med få afbrydelser, hvor sejlene kunne sættes.

Vi endte på den sidste halvø - Mani - igen for anker en hyggelig bugt -Porto Καγοι, hvor kunne kaste anker kl 19:30 og få lavet en kyllingeret, inden vi kunne gå til ro ved 23- tiden.

Distance i dag 58 NM

Tirsdag 25.5.21, onsdag 26.5.21, torsdag 27.5.21

Op kl 7 til bad på badeplatformen og lave ny forsyning af banapandekagerne til turen med nok en dagsejlads i modvind. Vi har besluttet at tage “ de stille modvindsdage” , selvom det kræver megen brug af motor og diesel.
Vejrudsigterne lige nu tyder ikke på meget ændring de næste fire dage.
Den midterste af Peloponnes’ halvøer, Ak. Tainaron på 36’22”,97 og 22’28”,97 blev passeret og vi ankom til Methoni, hvor vi kunne ligge i læ af den gamle, lange tyrkisk- venetianske mur (foto)
Vi skal tanke i morgen efter 8 NM sejlads til Pylos.
Mange gode informationer på den af David Winwood oprettede fælles messenger gruppe “ Havhunden sails home” bla telefonnummer til dieselforhandleren i Pylos 8 MN fra Methoni

Onsdag 26.5
Vi fik efter græske forskrifter taget vores Covidtest i Pylos, aftalt møde med dieselforhandleren, så vi kunne få fyldt op igen.
Vi nåede de sidste indkøb af græsk honning, bestilt af Sanne og Helle, italiensk gæsteflag oppe hos den lokale ship- shop inkl en foræring af hans egen produktion af fin olivenolie, og supplement af grøntsager.

Vi har ændret planerne til at sejle til Sicilien her fra Pylos og ikke Zakynthos som først planlagt

Torsdag 27.5.21
Starten gik fra Pylos allerede kl 6:45 i kraftig nordenvind på 8-9 m/ s, så den kom ret forfra og ind på SB side, med det resultat, vi blev ret så utilpasse, og kun sansede de absolut minimale indtag af mad bestående af rugbrød og ost, kogte æg, klappet sammen, 1/2 banan og et par figner fra foræringskassen.
Heldigvis løjede det en smule hen på dagen, men slet ikke så meget, det føltes behageligt.
Jeg gik i køjen ved halvellevetiden, frøs og gik ned for at få varmen, beholdt sokkerne på og lå længe og hørte på begge de bankende motorer, halvvågen i fuldmåneskær, men Lars var henvist til nattevagten med små perioder af blund på coskpitbænken..

Fredag 28.5.21, lørdag 29.5.21, søndag 30.5.21

Det var med noget dårlig samvittighed, jeg endelig hen på natten faldt til ro, for at vågne noget omtumlet op 5:30, da det lysnede, og fik rigget morgenmaden til med kogte æg og varm kaffe til. Den lette søsyge havde fortaget sig, og den bumpende sejlads ændret til noget mere behageligt.

Lars blev sendt ned i køjen til 2 timers velfortjent søvn, men jeg satte mig på vagt
En hurtig ducsh med nødtørftig undertøjsvask samtidig

Kl 12 kunne vi få æg og bacon, stegte græske pølser, og verden lignede atter sig selv. Vi kunne dele en øl

Ét reb i storsejlet fra igår er stadig sat, men indtil nu har dagens vejr været menneskelig med meget små bølger, så væk er kvalmen, eller bare tanken om ubehag.

Vi kunne tøffe afsted på vores normale kun én motor nu kl 14 med 6-7 knobs fart.
Græsk salat til aften 19:30 og nok en Quick test, som forlangt af de italienske myndigheder 21:30 - negativ
Fredag nat ved 3-4-tiden sejlede vi med rebet storsejl, så vores gennemsnitsfart var på ca. 6,5 knob mos Sicilien.
Lars fik tæppe op i cockpittet, så han ikke frøs, og teltet lukket.

Lørdag 29.5.21

Det var en stille nat
Vi nåede Porto di Pozzallo kl. 10 efter at bestilt plads over nettet og derefter telefon +390 932 858 606 og blev modtaget af to folk på kajen, og de hjalp med at få hevet slime- lines op til at sætte på foran og få fastgjort vores agterfortøjninger i den kraftige vind, der blæste bagfra.

Eugenio kom, så vi kunne få betalt, kommunikationen foregik på flydende italiensk/ engelsk. Ydermere fik vi hans private mobilnummer, hvis der var mere, vi havde brug for.
Et velfortjent bad og så to timer i køjen Lars.

Ro resten af dagen, inden vi tog ind på et strandpizzaria SOUND. Her bestilte vi en traditionel pizza vulkanos med kølig hvidvin og med stranden i forgrunden som udsigt og længere væk havnen.
Fra havnen gik der en stor katamaran færge (Virtu Ferries) til Malta et par gange i døgnet.

Søndag 30.5.21

Gik på indkøb i SPAR inde i Pozallo i dejligt, men blæsende vejr, så Havhunden blev fortøjet ekstra, inden vi forlod den.
Bøf fra fryseren til aften.

Mandag 31.5.21

Der var stadig meget vind, så vi besluttede at blive en dag ekstra til 65€ Per nat
Vi brugte dagen på storvask af sengetøj og t- shirts, som hurtigt tørrede i vinden.

Mandag 1.6.21, tirsdag 2.6.21

Op kl 6, for at gøre klar til afgang og overholde aftalen med af få diesel på ved servicebroen kl 8. Det skulle bestilles hos Eugenio.
Også her var der fin service til tiden og 128 l diesel til 218€, kun i tankene, da vi ikke havde brugt noget fra 20l’s tankene.
Vand havde vi toppet op igår på vaskedagen..

Vi kunne afsejle fra Pozzallo 8:45 og havde en nem sejlads, nu vinden var dampet af, med frokost undervejs med nybagt rugbrød og italiensk pølse.

8 timer, 54 sømil senere kunne vi ankre igen med slime-lines i Marina di Cala del Sole, Licata

Aftensmaden blev indtaget på en sushi- restaurant, med store mængder af forskellige udgaver af sushi og en tør mousserende hvidvin - et herremåltid.

Tirsdag 2.6.21

Igen tidligt oppe for tidlig afgang, da der atter meldes om kraftigere vestenvind om et par dage, så det ville vi helst undgå
Forlod Licata kl 8:30

Vi kunne sejle for storsejl og stage på genuaen det mest af formiddagen og en stor del af eftermiddagen, indtil vinden 7 sømil før Sciacca bakkede så meget, at den måtte tages af.
Det småregnede en periode, men var heldigvis stoppet, da vi skulle lægge til i Lega Navela, igen med stor hjælp fra folkene fra havnen.

Prisen her cat 70€ Per nat.

Godt fortøjet kunne vi gå en rask tur langs havnemolen og få en drink oppe i klubområdet, inden vi fik stegte pølser med masser af grønt til.

Mit oldemortæppe måtte trævles et stykke tilbage, da jeg sent havde opdaget en fejl, som ville gøre det mere aflangt end kvadratisk, som oprindelig tiltænkt.

Hjemtur 25.5- 2.6-21

03 June 2021
Pinsemandag 24.5.21

Igen motorsejlads med få afbrydelser, hvor sejlene kunne sættes.

Distance i dag 58 NM

Tirsdag 25.5.21, onsdag 26.5.21, torsdag 27.5.21

Vejrudsigterne lige nu tyder ikke på meget ændring de næste fire dage.
Vi skal tanke i morgen efter 8 NM sejlads til Pylos.

Onsdag 26.5

Torsdag 27.5.21

Fredag 28.5.21, lørdag 29.5.21, søndag 30.5.21

En hurtig ducsh med nødtørftig undertøjsvask samtidig

Lars fik tæppe op i cockpittet, så han ikke frøs, og teltet lukket.

Lørdag 29.5.21

Det var en stille nat

Et velfortjent bad og så to timer i køjen Lars.

Søndag 30.5.21

Bøf fra fryseren til aften.

Mandag 31.5.21

Mandag 1.6.21, tirsdag 2.6.21

Vand havde vi toppet op igår på vaskedagen..

Tirsdag 2.6.21

Forlod Licata kl 8:30

Prisen her cat 70€ Per nat.

Vessel Name: Havhunden
Vessel Make/Model: Lagoon 380
Hailing Port: Fredericia
Crew: Lars Oudrup og Lise Gerdes
About: Civ ing., yachtskipper 3.gr og tandlæge, hypnoterapeut, nu begge pensionister