PrimeX

X-412:an PrimeX blogg. Här kommer löpande info om vad som händer på kappseglingar och familjeseglingar. Data på båten mm finns på www.primex.se

11 June 2010
29 April 2010

PrimeX Bloggen Flyttar

11 June 2010
På grund av att denna bloggplattform är tungjobbad och inte klarar å ä ö så har jag flyttat och nya bloggen blir på

Så klicka på länken och flytta med. Den gamla bloggen ligger kvar men uppdateras inte

// JanO

Tisdagssegling XSS 8/6 SYL från Björkö

08 June 2010
XSS tisdagssegling. Start mellan pirarna i Björkö hamn. SYL-tävling, dvs olika starttider och först i mål vinner.
Vi hade starttid 19.15.49 med vårat LYS/SRS 1.32. Vinden var ca 4-5 m/s SE.
Först startade Carter 30, Barbara, följt av Wasa 270, Aquawith, X-79 Kaxan, First 31.7, Oursy, 10 min senare, PrimeX och sist Luffe 4004, Niki.

Wasan Var snart uppe i ledning. Vi var 10 sek sena till starten men det får skyllas att vi var lite osäkra på rätt tid.

Första slaget ut mot Hälsö gick dåligt, ingen höjdeller fart i båten och Luffen kom närmare. Efter första slaget så började vi få ordning på trimmet och fick bra fart och höjd.Vi kände att vi började dra i från Luffen. Det gick en nordström på ca 0,75 knop så vi försökte koma ut på kanterna så mycket som möjligt för att finna ström lä.

Djupet på 2.20 begränsar dock lite.

Starten i Björkö hamn.

När vi kom upp mot första rundningen vid röda pricken utanför öckerö hamn så började vi känna att vi kom närmare Firsten och X-79:an.
Ett fint slag där vi dök in under strömlä bakom ön vid pricken gav några meter till.

Efter kryssen på väg till rundningen vid Dykdalben, nu började vi få vittring.

Sen blev det en sträckbog till dykdalben på ca 80-90 TWA. Tog dykalben med lite marginal (inte kul att driva med strömmen mot märket). Här var vi ifatt Firsten, X-79 och Carter 30. På väg tillbaka till rödpricken så var det något brant för att sätta spinnkern och Kaxan tog det spår vi tänkte ta som gav möjlighet till tidigsättning men vi snek före vid rundingen och satte spinnkern ganska tidigt. Vi fick nått problem när vi skulle rulla in genuan men tillslut stog den bra.

Hans i First 31,7.

X-79 Kaxan.

X-79 Kaxan efter att vi gått om.

Sen gick det bra på länsen och vi tog Firsten på väg mot Långesands pricken. Strax efter rundningen så tog vi även Wasan och kunde med bra fart och fylld spinnaker gå in mellan pirarna i Björkö med en snabb rivning som följd.

Gipp

Båthanteringen satt riktigt bra i dag vilket bidrog till att vi kunna gå i mål först. En eloge till besättningen som jobbade hårt.

På väg mot mål och skottet.

Mest uppoffrande var Håkan som offrade en tand i en gipp. Han hade även sin mintgröna tur flytväst på sig. (modell -77).

Efter racet blev det fika och eftersnack i Björkö båtklubbs hus.

En protest lämnades in mot Luffen som enligt protesten otillåtet begärt sig plats i lovart om firsten vid målgång och på så sätt kom förbi denna.
(denna skulle behandlas senare)

Nästa vecka är det dags igen med samma upplägg, start i Björkö.

Sen måste man tacka tävlingsledningen som lägger ner ett stort arbete idiellt. Tack Yngve och Ulf.

Shorthand träning 3 juni

03 June 2010 | ökerö
Så var det dags för första shorthand träningen inför Bohus racet.
En riktigt fin kväll valde vi JanO och Björn Dahl.
ca 20 grader, sol och V -NV ca 7-9 m/s.
Som en led i fysträningen så cycklade vi givetvis ner till båten.
Spinnaker sättning och rivning fungerade hyfsat men vi har mer att lära. Ska flytta över strumpan från crusing genakern till Spinnakern inför racet.

Ovan: Björn koncentrerad.

Tisdagssegling XSS 1 juni

01 June 2010 | Hönö
Tisdagsegling, 8 båtar var med. Pga två sena återbud, fördäck och mast, så körde vi utan spinnaker. (verkar bli en trend hos oss).

Tre "stora" båtar var med, vi, Madame Blå, First 40,7, och Niki, Luffe 4004.
Ca 30 s före start vred vinden 120 grader från O till SSW. Dessutom dog vinden från stadiga 7-9 m/s till 2-3 m/s i vridningen så alla var sena över linjen.

Vi och X79-kaxan var först över och när vinden kom på 6-8 m/s så drog vi iväg. En sträckbog till första märket, (röd boj O Risö). Banan blev ju pga vindkantringen väldigt skev.
Vi hade bra fart i båten och drog ifrån. 1:a vid rundningen.

Go känsla att ligga först.

Därefter hissade Firsten spinnaker och kom ikapp. Vi var några centimeter efter vid nästa rundning, vi låg sedan och högg hela vägen till vi släpte lite W Grötö då vi valde att gå lite för nära Grötö, strömmen var hade ökat och var nord och var starkare längre ut. Vi var ca 3 båtlängder efter i rundningen utanför öckerö hamn.

Luffen var rejält efter. Bidevind in mot mål och färjeväxling. Madame Blå fick väja lite men vi han inte ifatt. Först imål och skottet fick Madamen, Grattis.

Före första rundning.

Innan Madamme hissade spinn.

Vi provade allt för att inte bli överseglade.

Firsten med spinn.

Jan-Olof Nilsson

Pater Noster race

30 May 2010
Efter en tidig morgon, klockan ringde 5.00, avgick vi från öckerö vid 5.30.
Frukost till sjöss.
Framme vid Klädesholmen ca 8.30. Resten av besättningen anslöt landvägen.

Lungnet före tävlingen, alla är lite småsträssade.

Vinden va ca 10-12 m/s WSW. Vi chansade lite och bestämde oss för att det blir en ganska kort kryss sen en lång sträckbog så vi kör på G2 och Revad stor. Problemet är att vi aldrig revat den nya storen så det blev lite pyssel som var klart ca 3 min före start. Men vi gjorde en bra start och gick över startlinjen först av de 5 båtar som startade samtidigt som oss.

Vi var även först till första märket. Höll bra fart på kryssen men slagen med den stora genuan gick lite för långsamt så vi tappade ett par båtar.

Väl ute på havet och lite öppnare bog fick vi bra fart i båten och gick ifatt några båtar och de vi tappat före.

Jeanette skulle lossa backstaget just som vi krängde och en stor våg kom. Hon var nästan helt under vatten.

Lars, Niklas, Carina och J-O utanför Paternoster.

Håkan och Carolina jobbade hårt längst fram.

Efter rundningen av Dynan, SV om paternoster, så var det läns. Många hissade spinnaker och nästa alla hade jätte problem. Luffe 4004, Josefine med Gunnar ödman som skeppare blåste först spinnakern, sen även genakern. Billig sport vi håller på med.

Här blåser Luffen spinnkern.

Vi beslutade att vänta med spinnakern. Sjön var hög och det blåste uppåt 12-15 m/s stundtals.

Men vi gjorde fartrekord: 16.84 knop i en surf. Jubel...

Vi blev omseglade av ett stortgäng störrebåtar som alla körde spinnaker.

Mumma mia för mastbrott

Vid mittholmarna i Hakefjorden så blev det kryss in mot Wallhamn. Där tog vi några båtar och så två som mastade av, en Mumm 36 (Mumma mia) och en X99.

Sen blev det en läns mot mål där vi körde om några båtar.

Eftersom vi kom imål ca 1,5 timme före beräknat blev det omräkning. Vi hamnade då på en 50:e plats av 79 båtar vilket vi är nöjda med under förutsättningarna. (att vi fegade utan spinnaker).

Vi som seglade var:

Carina Stor
Jeanette Nav/taktik
J-O rorsman

Bilder av Nikls Krantz, tack för dem Niklas.

Start.

Jeanette på religen

Pronavia 38:an

Relingssittning

Förberedelse för Sättning av spinnaker, sen åkte den ner igen. sorry Carolina :)

Mummen med mast

PrimeX i målgång, foto Anders Ryberg

Trångt efter mål, foto Anders Ryberg

Årets första tävling 25 maj

25 May 2010
�.rets första tävling blev en tisdagstävling på XSS.

5 båtar kom tillstart, hoppas på fler framöver. En RA-kryssare, En Vasa, X79 en Luffe 4004 och vi. Vi kom ganska sent ut men klockde linjen och hämtade upp Anders i Hedens hamn som precis kom med färjan.

Starten gich hyfsat, vi var nog ca 10 sek från linjen när starten gick. Det var en halvindstart i V 10 m/s. Vi gickt snabbt från övriga båtar utom Luffen som hängde på (de har SRS 1.35 mot våra 1.32). Vi var dock först till 1:a rundningen. Sen läns ned till nästa märke. Gippande mellan färjorna gick bra och vi rundade precis före Luffen.
En slör där vi valde lite olika väg ledde till att vi vid 3:e rundningen fortsatt hade ledningen.
Sen var det en kryss kvar till mål. Vi drog ifrån Luffen på både höjd och fart och när de gjorde misstaget att slå ut i strömmfåran drog vi i från rejält och gick i mål någon minut före. Alltid skönt att få skottet.
Sen kom vi totalt 4:a på korrigerad tid spelar mindre roll då skillnaden mellan SRS 0,89 till 1,35 är för stor för att riktigt kunna jämföra.

Besättningen som gjorde att jättebra jobb var:
Carolina Kvick- fördäck
Carina Arvidsson-stor
Jeanette Rudolfsson- taktik
J-O Nilsson-rorsman

På lördag är det Pater Noster, gissa om vi är taggade.

Träning 18 maj

19 May 2010
Träning den 18 maj och äntligen lite värme. Vind 4-7 m/s N-NV.
Lite Nya positioner och några man(kvinnor) kort. Fungerade bra trots detta. Mycket Spinnakerhantering och segeltrim. Spinnakergipparna börjar sitta nu.
Nästa tisdag börjar XSS tävlingar och på lördagen den 28:e maj Pater Noster Race.

Anders och Carolina diskuterar detaljer i gipparna.

Kristihimmelfärdssegling till Läsö

16 May 2010
Torsdag förmiddag lämnar vi öckerö hamn tillsammans med familjen Dahl i X-382:an Arwen. Utanför Fotö börjar det ryka lite extra från Arwens motor. Det blir impeller och bränslefilterbyte under bogsering. Sen fungerar det bra.

Efter Vinga tar Olivia fram Gitarren och så blir det allsång. (tur att ingen hör när skippern sjunger)

Vid lunchtid får vi sällskap ombord. En liten fågen söker skydd under sprayhooden. Hannes pastasallad och Olivias huvud får också besök.
Efter besök hos oss fortsätter den till Arwen.

Sen gick minneskortet i kameran sönder så bilderna från vår långpromenad från österby till Byrum som enligt Hanne skulle vara 6 km men var 1,2 mil (tog tre timmar), Allsång på PrimeX och kräftskiva går inte att få fram.
Inte ens Evelina (Peter och Jeanette) och deras nya cycklar fastnade.

Hem resan i 6-8 m/s SO gick kanonfint fram till 6 NM inna Trubaduren när vinden helt plötsligt gick ner till 2 m/s och vågorna växte. Vi provade att hissa Genakern då vinden låg mer på S (ca 120 TWA) em det bara slog i riggen så det blev motor sista biten.

En jätte skön och trevlig helg med goda vänner på läsö är svårt att slå. även om det sved lite att vi missade Stora Oset race.

Träning 11 maj

12 May 2010
Härliga förutsättningar. Sol, hyfsat varmt, SW-W 3-4 m/s. Bra för att träna båthantering. Håkan var med för första gången i år. Fungerade jätte bra på mast i hop med Carolina. Efter ca 10 spinnakergippar satt det!
Startträning, kan bli bättre, skippern trodde båten gick fortare än den gjorde så vi blev 20 s försena till linjen....
Inga bilder från tisdagsträningen så jag lägger upp en till från förra veckan.

En träning till före första kappseglingen, sen kommer PaterNoster Race..

Team PrimeX 4 maj

04 May 2010
Träningsdag. Inte skönaste vädret. Vind mellan 0-11 m/s Växlande. Låter som en prognos från SMHI. Startträning och kryss blev det i tidvis hällande regn.

Team PrimeX, övre raden: Hanna, Jeanette, Kerstin, Jan-Olof, Anders, Niklas och Emelie. Nedre raden: Carina, Carolina och Embla.