TADORNA

Vessel Name: TADORNA
Vessel Make/Model: Etap 32i
Hailing Port: Nieuwpoort (Belgie)
Crew: Eric & Sylvia
About:
Wij zijn opgegroeid langs de oevers van de Schelde. Ons eerste bootje heette Oekedoel. Al zeilend en peddelend verkenden we de rede van Antwerpen. De bootjes werden groter en wij werden meer ervaren. Met het getij mee ontdekten we de Zeeuwse wateren, de monding van de Schelde en de Belgische kust. [...]
Extra:
De haven van Nieuwpoort is een ideale uitvalbasis voor buitenlandse zeilreizen. Duinkerke in Frankrijk, Ramsgate in Engeland en Breskens in Nederland zijn geen van alle meer dan 50 mijl van Nieuwpoort verwijderd en zijn binnen een dag bereikbaar. Dat de zuidelijke Noordzee een van de drukst bevaren [...]
Home Page: https://sites.google.com/site/cvotadorna/
18 August 2009 | Willemstad
11 August 2009 | Middelharnis
01 August 2009 | WVH - Heliushaven
08 July 2009 | Gravelines (Frans Vlaanderen)
10 June 2009 | Monding van de Schelde
05 April 2008 | Fort de France (Martinique)
Recent Blog Posts

Te Water

Een vroege lente zorgde voor een vlot winteronderhoud. Sinds 18 maart ligt Tadorna netjes opgepoetst en zeilklaar te water voor een nieuw seizoen met zicht op zee :

Thomaesgeul

Voor de terugreis van het Grevelingenmeer naar Nieuwpoort opteerden we voor de route via de Westerschelde. Het was alweer enkele jaren geleden dat we daar nog hadden gevaren en slalommen tussen de containerschepen is altijd een aparte belevenis. De vertrouwde Springer-geul tussen Terneuzen en Breskens [...]

Grevelingenmeer

De vakantietrip 2013 bracht ons naar het Grevelingenmeer in Nederland, waar we een weekje hebben rondgetoerd.

Ramsgate

Als opstapper van Ramsgate (Engeland) naar Nieuwpoort (Belgie).

Recht naar huis

-02.08.2010: In Boulogne hebben we dan toch allemaal een min-of-meer behoorlijk plaatsje gekregen in de gebruikelijke bric-a-brac van de passantenhaven. Na het 'happy hour', de stad in. Wat doet een gemengd nederlands-belgisch gezelschap als het in Frankrijk de wal opgaat?: mosselen met frites eten, [...]

Ontmoetingen

Op de terugreis is het dan toch gelukt om onze zeilvrienden Piet en Liesbeth van 'NoeDeu' te treffen. Via SMS bleven we op de hoogte van de respectieve posities en vorderingen, en uiteindelijk zijn we op 31 juli samen aangekomen in Dieppe, zij vanuit St-Valery-en-Caux, wij vanuit Fecamp. Een ander vertrouwd VVW-lid Marc, met zijn 'Triton' onderweg naar St. Valery, had ons radioverkeer onderschept en zal 's anderendaags de clubvloot in Dieppe vervoegen. Redenen genoeg dus om te genieten van de aangename kanten van het zeemansleven, zoals aperitieven in de kuip, flaneren langs de zeeboulevard en gezellig tafelen in een of ander typisch restaurant. Een zondagswandeling bracht ons nog bovenop de klif die stad en haven domineert, we bezochten er de zeemanskerk en maakten mooie fotootjes van het unieke panorama. Na een (alweer) tekort verblijf in het sfeervolle stadje, vertrekken we met drie VVW-jachten in verspreide orde naar Boulogne, waar een nieuwe ontmoeting is gepland met Marijn en Anneke van de (Nederlandse) 'Kookaloo' die ons tegemoet komen vanuit Duinkerke.

Te Water

die opengaat.

Thomaesgeul

28 October 2013 | Terneuzen
Voor de terugreis van het Grevelingenmeer naar Nieuwpoort opteerden we voor de route via de Westerschelde. Het was alweer enkele jaren geleden dat we daar nog hadden gevaren en slalommen tussen de containerschepen is altijd een aparte belevenis. De vertrouwde Springer-geul tussen Terneuzen en Breskens is ondertussen dichtgeslibd en niet meer betond. Om van het hoofdvaarwater in het Vaarwater langs Hoofdplaat te komen, moet je nu via de Thomaesgeul en deze nieuwe route wilden we uitproberen.
Zodoende voeren we van Bruinisse naar Wemeldinge: 14 mijl, of de Oosterschelde van Noord naar Zuid. Het is een korte en goed betonde vaarweg, maar het is er altijd druk en je moet goed uitkijken want je vaart samen met de beroepsbinnenvaart op de route tussen Rotterdam en Antwerpen/Gent. Wemeldinge is een beetje 'thuiskomen', het was de eerste buitenlandse jachthaven die we ooit aanliepen en we komen er graag terug.
De dag nadien ging het van Wemeldinge naar Breskens: 26 mijl. Via het Kanaal door Zuid-Beveland met de Postbrug en de Vlakebruggen en via de Sluis van Hansweert waren we in goed een uur op de Westerschelde. Afvarend volgden we de rode tonnen van het hoofdvaarwater tot een eind voorbij Terneuzen. Vanaf dan deden we het volgens het (knooppunt-)boekje van de 'Varen doe je samen'-website dat volgende goede raad geeft: "tussen de 12A en de 12 kunt u, als u zeker weet dat het veilig kan, het vaarwater dwars oversteken richting ton 21. Koers vervolgens naar de TG8 om via de Thomaesgeul en Vaarwater Langs Hoofdplaat te varen". Na enig zoekwerk en met de hulp van de gps-plotter en de papieren kaartbijwerking hebben we het juiste toegangspoortje van de Thomaesgeul weten te vinden. De tonnen van dit geultje zijn heel wat kleiner dan die van het hoofdvaarwater en door het afgaand tij waren er sommigen al verborgen achter de zandrug van een drooggevallen plaat. Via het Vaarwater langs Hoofdplaat en de zeehondjes zijn we veilig en wel in Breskens aanbeland.
's Anderendaags zijn we met de veerboot overgestoken naar Vlissingen voor een dagje shoppen en flaneren op de dijk (foto).
Het einde van de vakantie: van Breskens naar Nieuwpoort: 40 mijl. De koers langs de Belgische Kust was net bezeild en vanaf de vuurtoren van de Nieuwe Sluis te Breskens (zwart-wit horizontaal gestreept, gedoofd sinds 3 oktober 2011) zijn er maar twee waypoints te nemen: Zeebrugge Zand (groene boei Z) en Nieuwpoort HH (havenhoofd). GPS en stuurautomaat (James, de butler) deden hun werk perfect.

Grevelingenmeer

11 August 2013 | Bruinisse
We zijn er op vier dagen en in drie etapes heengevaren.
1) Nieuwpoort-Blankenberge : 19 mijl. Een tussenstop om te genieten van de unieke Blankenbergse sfeer en gezelligheid met als afsluiter uit eten in de Oesterput, het gekende kreeft- en mosselrestaurant op twee stappen van de VVW-jachthaven.
2) Blankenberge-Roompot Marine : 26 mijl . Een trip Noorduit en weg van de kust, dwars over de Scheldemonding waar je tussen de grote zeeschepen, de vaargeulen Wielingen en Oostgat moet dwarsen. Vanaf de vuurtoren van Westkapelle, vaar je NW langs Walcheren en via de Roompotsluis kom je op de Oosterschelde.
In de Roompot-Marina vlakbij de Oosterschelde-dam, zijn we een dagje extra gebleven voor toeristische bezoeken aan Kamperland, Veere en Noord-Beveland. We zijn ook op de toren van de Grote Kerk in Veere geklommen, vanaf hier heb je -zeker bij mooi weer- een prachtig uitzicht op Veere, het Veerse Meer en het kanaal door Walcheren (foto).
3) Roompot Marina-Bruinisse : 18 mijl. Dit is de Oosterschelde van West naar Noord-Oost, met als eerste hindernis, de Zeelandbrug bij Zierikzee (opening om het half uur: dus geen probleem). De tweede en meteen laatste hindernis is het sluisje van Bruinisse, de enige toegang tot het Grevelingenmeer. Deze gekende bottle-neck deed zijn reputatie alle eer aan, het was ook zondagmiddag en een prachtige zomerdag: met de derde schutting geraakten we mee binnen.
We meerden af in het nieuwe gedeelte van Aqua-Delta Marina in Bruinisse. Deze jachthaven van de keten 'Thuishavens' werd nagenoeg verdubbeld in capaciteit en omgevormd tot een heuse water-resort met alles erop en eraan, een ideale uitvalsbasis om te zeilen op het Grevelingenmeer, en om te fietsen en te wandelen in de omgeving.

Ramsgate

02 July 2011
Als opstapper van Ramsgate (Engeland) naar Nieuwpoort (Belgie).
Het geeft altijd een goed gevoel als je collega’s zeilers uit de nood kan helpen. Ditmaal diende het jacht van vriend Jan te worden gerepatrieerd vanuit Ramsgate (UK) waar het verwaaid en verweesd was blijven liggen het weekend voordien.
Volgens de meerdaagse voorspellingen leek maandag 20 juni hiervoor de meest geschikte dag. Alle lokale weermannen en –vrouwen (Nl, B, F en UK) waren het er roerend over eens dat de wind met kracht 5 ging waaien, eerst uit ZZW, later uit ZW tot W. Ideaal dus voor deze 50–mijls oversteek. Maar niks daarvan, de windmachine was na een stormachtig weekend (7 met pieken tot 8) ’s nachts stilgevallen en liet het ook maandag jammer genoeg afweten. Dan maar motorsailen. Voor dag en dauw zijn we vertrokken om 5 uur Belgische Zomertijd, (4 uur plaatselijke tijd, 3 uur UTC), wat wil zeggen dat zelfs op deze nagenoeg langste dag van het jaar, de zon pas tevoorschijn kwam als we al ettelijke mijlen buiten de haven waren.
Ook hier in de monding van de Thames werd de laatste jaren een energiebos of windmolenpark aangeplant. Was het nu de schuld van de langzaam opkomende zon, of zijn er echt zoveel van die dingen?, maar die molens leken ons wel te achtervolgen. We zijn ze pas uit het zicht verloren, op het moment dat de lucht betrok en het zachtjes begon te regenen.
De traffic lanes of Dover Strait TSS (Traffic Separation Scheme) zijn we overgestoken in de buurt van de invoeg- en uitvoegstroken bij de Sandettie zandbank, kwestie van wat leven in de (navigatie-)brouwerij te brengen. Altijd volgens het boekje natuurlijk: de verkeersstroom loodrecht kruisend, al gaan we er van uit dat een hoek van 90° op een bolvormig aardoppervlak niet zo éénduidig kan bepaald worden. Het verkeersscheidingsstelsel is ook de plaats ‘where it all happens’, dat wil zeggen, de stroom begint door te zetten en komt steevast van de verkeerde kant, de wind wil maar niet doen wat van hem verwacht wordt, en laaghangende wolken komen het zicht beperken. Maar uiteindelijk geraken we toch gezond en wel boven de zandbanken vóór Duinkerke. Opnieuw uitkijken dus, gelukkig komen we stilaan op bekend terrein en op de kaart duiken de bekende namen op van Smalbank, Trapegeer en Westdiep.
Na 12 uur op zee, wordt ‘Alter Ego’ keurig afgemeerd op haar vertrouwde stek bij ‘Tadorna’ en de andere pontonvrienden. En eind goed, al goed ?, maar geloof het of niet, minder dan een uur na aankomst begint het te waaien 4 tot 5 uit ZW tot W, de weersvoorspellers krijgen dus toch gelijk, zij het met 12 uur vertraging.

Recht naar huis

13 September 2010 | Boulogne
-02.08.2010: In Boulogne hebben we dan toch allemaal een min-of-meer behoorlijk plaatsje gekregen in de gebruikelijke bric-a-brac van de passantenhaven. Na het 'happy hour', de stad in. Wat doet een gemengd nederlands-belgisch gezelschap als het in Frankrijk de wal opgaat?: mosselen met frites eten, het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan, en het zal ons benieuwen of de Fransen onze Hollandse en Belgische specialiteiten wel kunnen bereiden zoals het hoort. Na een uitgebreide degustatie, waren we het er allen roerend over eens: er viel niets op aan te merken; al moet er wel worden bijgezegd dat niet alleen het diner maar ook het oordeel werden opgevrolijkt met een uitstekend Frans wijntje.
-03.08.2010: Bij de ochtendbriefing worden de aanvankelijke plannen om via Dover en Ramsgate terug te gaan naar Nieuwpoort, wijselijk opgeborgen. De meteo geeft eerder verontrustende berichten voor de komende dagen, en Dover is nu niet de meest geschikte haven om verwaaid te liggen. Kookaloo en NoeDeu gaan naar Calais om daar een dagje te schuilen en wat aan sight-seeing te doen. Triton trekt in een ruk door naar Nieuwpoort, nachtzeilen schrikt Marc niet af, en bovendien zit de vakantie erop en moet hij terug aan het werk. Zelf besluiten we om maar meteen recht naar huis te gaan. Om de stroming mee te hebben, betekent dit: na de middag vertrekken en hopelijk tegen donker Duinkerke binnenlopen voor een kort nachtje slaap (op de foto de zes koekendozen-kerncentrales van Gravelines/Duinkerke-West in de avondzon).
-04.08.2010: Om 6.00h. in Duinkerke losgooien en wegwezen zodat we thuis zijn voor het weer helemaal omslaat. Met wind en stroom mee eindigt de vakantie in een spurtje door de Zuydcote pas. We zijn wel enkele dagen vroeger thuis dan gepland, maar dit kan de pret niet bederven, de dingen die we dit jaar niet hebben kunnen doen, houden we in petto voor een volgende keer.