SailBlogs
Bookmark and Share
ZEILJACHT WATERMAN
"De zee vergroot je wereld"
AUTOTOUR ROND PORT ANTONIO
22/01/2010, PORT ANTONIO

Gisteren een afspraak gemaakt met een taxichauffeur om vandaag een autotour te maken rond Port Antonio. Hij heeft ons een uurtje of vier rond gereden en we hebben de highlights bezocht. We zijn naar de Reach Falls geweest, een prachtige waterval, waar we lekker hebben gezwommen, daarna hebben we een tocht door de Blue Mountains gemaakt en als klap op de vuurpijl lekker gelunched in het Boston Jerk Center. Heerlijke geroosterde en wel heel spicy kip met erbij als drankje kokosnootwater. Heel apart.

KENNISMAKING MET JAMAICA
20/01/2010, PORT ANTONIO

's Morgens om een uur of acht klopte er al iemand aan de boot. Hij verwelkomde ons en zei dat hij van de haven was. We vertelden hem dat we graag een plekje in de jachthaven wilde hebben en dat was mogelijk. Een uurtje later de haven ingevaren en we werden verwelkomd door een legertje locals, die allemaal wel wat wilde verdienen met poetsen van de boot etc.
Wij mochten nog niet van boord, we moesten wachten op de autoriteiten. Als eerste kwam de health officer. Onze angst dat alle groenten, fruit en het vlees van boord moest was ongegrond. Hij vroeg wel of we vlees aan boord hadden en daarop hebben we positief geantwoord, maar dat was geen probleem. Na het invullen van de papieren wilde hij graag een kijkje in de boot nemen. Hij heeft de koelkasten gecontroleerd en alles was oke. In de badkamer zag hij een mug en vroeg me om deze dood te maken.
Spuitbusje er op en dat was het dan. De gele vlag mocht naar beneden.
Daarna nog vier man aan boord gehad, twee van customs en twee van immigration, het blijft een papierwinkel. Ze maakten nog een grapje en zeiden dat we vast konden oefenen voor Cuba, want daar schijnt het nog erger te zijn.
Toen konden we naar de wal en het plaatsje verkennen. Port Antonio is een klein plaatsje met een echt Caribische sfeer. Wat opvalt is de vriendelijkheid van de mensen, zelden zijn we zo gastvrij benaderd.
Aan het eind van de middag een aantal locals op een biertje getrakteerd en een hoop informatie van ze gekregen. Morgen gaan ze de boot poetsen.
We liggen nu in de Errol Flynn Marina, een complex wat een aantal jaren geleden is aangelegd in een luxe omgeving. Of het rendeert vragen we ons af.

OVERTOCHT ARUBA NAAR JAMAICA
20/01/2010, JAMAICA

Zondag om een uur of negen hebben we het anker opgehaald, dat ging wat moeilijk want we lagen er al zo lang en het zat goed vast. Bij het vertrek nog even marifoonkontact gehad met Jaap Groenhof van de Peter Pan, hij kwam net binnen. Jammer dat we elkaar niet hebben gezien, voorlopig zal dat ook niet gebeuren, want zij gaan een reis om de wereld maken en vertrekken een dezer dagen richting Panama.
Eenmaal buiten zag het er allemaal goed uit, 25 knopen wind schuin van achter dus dat is wel uit te houden. Met een puntje grootzeil en een gereefde genua schoten we met 8 a 9 knopen vooruit.
Na een uurje of twee begon het wat harder te waaien en de golven werden steeds hoger en korter. In plaats van een afnemende wind zoals voorspeld nam de wind toe tot 30 a 35 knopen en de golven werden alleen maar hoger.
Al het lekker voorbereide eten is dan ook de eerste anderhalve dag niet aangeraakt. We hebben het gehouden bij crackertjes en een boterham.
In de loop van de volgende ochtend werd het wat beter en werden de golven wat langer. Rond de middag hebben we toen een pannetje groentesoep met balletjes gemaakt, dat ging er wel in.
Door onze hoge snelheid hebben we de eerste 48 uur ruim 400 mijl afgelegd, dat is een record, maar dit betekent wel dat we in het donker zullen aankomen in Port Antonio
De laatste dag werd het rustiger en konden we weer wat releksen.
's Avonds om een uur of negen bereikten we de ingang van de baai en met behulp van de kaartplotter zijn we heel voorzichtig naar binnen gevaren en om ca 22.00 uur lagen we vast achter ons anker (wat heet vast, maar er was bijna geen wind meer) .
Daarna nog lekker gegeten ossenhaas, sla en gebakken aardappelen. Dat moest op, want ik had onderweg gelezen dat er in Jamaica dezelfde regels gelden als in Cuba, dat betekent geen groenten, fruit en vlees invoeren.

KLAAR VOOR JAMAICA
16/01/2010, ARUBA

De volgende ochtend besloten om maar niet naar een hotel te gaan en op de boot nu eens echt rust te houden. De eerste twee dagen lukte dat ook wel, maar toen werd ik toch wat ongedurig Omdat de de wond er zichtbaar beter uit ging zien hebben we een voorzichtige poging gedaan om met de bijboot naar de wal te gaan en dat lukte wonderwel. Met de auto weer een rondje eiland gemaakt, boodschappen gedaan, krantje gekocht en toen weer terug naar de boot. Dit hebben we vijf keer herhaald en met succes. De wond ziet er nu goed uit.
Omdat het zaterdag nog flink zou gaan waaien hebben we besloten om zondag (de 17e) naar Jamaica te vertrekken. Het is een tocht van ca 500 mijl en we verwachten er een dag of drie over te doen.
Alles is voorbereid en we zijn blij dat we Aruba mogen verlaten. Het heeft lang genoeg geduurd.

HUISARREST
08/01/2010, ARUBA

We hebben met de auto de high lights van Aruba bezocht. De vuurtoren, de kapel, baby beach en de vlindertuin. Dat was het dan, verder zijn er veel hotels, hotels en nog eens hotels en natuurlijk veel Amerikanen, dat is Aruba.
Het bezoek aan de arts vandaag was minder leuk. Terwijl hij de hechtingen er uit haalde zei hij dat het been een weekje rust moest hebben. Hidde suggereerde of het niet beter was om in een hotel te gaan voor een week en hij was het daar helemaal mee eens. Nou ik niet dus.
Voor de goede vrede hebben we in 3 hotels gevraagd of er plaats is en dat is er, maar vanavond zijn we toch weer naar de boot gegaan. Morgen gaan we kijken wat we gaan doen.
Om een beetje met jullie in die verschrikkelijke kou mee te leven hebben we vanavond onze voorraad aangebroken en ERWTENSOEP MET WORST GEGETEN.

NOG STEEDS OP ARUBA
07/01/2010, ARUBA

De eilandtour, die we hadden besproken werd gecanceld, dus Leone heeft verder niet veel gezien. Nieuwjaarsdag hebben we haar naar de luchthaven gebracht en vanaf de boot hebben we het vliegtuig van Martinair keurig op tijd zien opstijgen.
De eerste twee dagen na het vertrek zijn we niet van boord geweest en hebben de knie een beetje rust gegeven, wat niet mee valt.
Maandag stond in het teken van klussen en boodschappen en met behulp van een taxi hebben we en aantal zaken opgelost. Het belangrijkste was de zwemtrap. In het Spaanse Water was hij gedemonteerd omdat hij niet goed meer werkte en dat is eigenlijk erg onveilig, want als je over boord zou vallen kom je met geen mogelijk meer aan boord. Via de havenmeester hebben we een auto kunnen huren dus de komende dagen gaan we het eiland verkennen.
Ook nog even bij een arts geweest om naar het been te laten kijken. Het is een beetje ontstoken, maar met wat antibiotica en zalf zal het wel beter gaan. Vrijdag gaan als alles goed gaat de hechtingen eruit. Dan kunnen we ons gaan voorbereiden op de tocht naar Jamaica.

Nieuwer ]  |  [ Ouder ]

Powered by SailBlogs

Free counter and web stats