SailBlogs
Bookmark and Share
ZEILJACHT WATERMAN
"De zee vergroot je wereld"
VOORBEREIDINGEN
04/01/2013, Utrecht

De voorbereidingen voor het vertrek naar de boot zijn in volle gang. Op 9 januari vliegen we met de KLM naar Curacao. Eerst even acclimatiseren in het appartement bij Iguana Inn en daarna hopen we snel naar Bonaire te varen.
We komen er aan

THUIS
11/06/2012, UTRECHT

Omdat de KLM toch wel heel erg duur is in vergelijking met Berlin Air hebben we de proef op de som genomen en zijn via Dusseldorfd naar Nederland gekomen De vraag is of onze terugvlucht straks ook zo goedkoop zal zijn. We zullen zien.
Er stonden prachtige bloemen in ons huis ter verwelkoming. Inmiddels zijn we weer een beetje gewend. Na zeven maanden ben je toch wel een beetje de weg kwijt.
Voorlopig zijn we druk met de familie, vrienden, administratie (AOW aanvragen o.a.) en we krijgen straks Lola, de hond van Lia, te logeren.
Als dat allemaal achter de rug is gaan we waarschijnlijk een fietsvakantie houden.
Het plan is om in november weer naar de boot te gaan.
We hebben dit seizoen een prachtige tocht gemaakt en hopen dat volgend seizoen weer te gaan doen. Echte plannen zijn er nog niet.
We melden ons weer als we uit Nederland vertrekken.

AFDEKTENT
03/06/2012, CURACAO

Mijn verjaardag hebben we puffend, steunend en zwetend doorgebracht met het aanbrengen van onze afdektent. Toen we vertrokken in 2008 hebben we dat ding aangeschaft, maar hadden het nog niet gebruikt. De eerste twee jaren hebben we de boot laten insealen in plastic folie en dat hadden we het afgelopend jaar ook besteld. Om een of andere reden is de werf er mee gestopt en heeft de boot het afgelopen jaar zonder afdek gelegen en dat is niet alleen niet goed voor het teak, maar alles wordt zo verschrikkelijk vuil.
Dus vol goede moed hebben we de zakken met het afdekzeil naar boven gehaald. Hij bestaat uit drie delen, maar waar wat moet stond er echt niet op. Heel even zagen we er geen gat meer in. De leverancier gebeld en die wist nog precies over welke boot het ging en hij had wel wat suggesties. Rond 15.00 uur stond het ding (het waaide erg hard op dat moment) en alle touwtjes hielden het. Na nog wat andere werkzaamheden te hebben gedaan zijn we naar het appartement gegaan om lekker te zwemmen, uit te rusten en de felicitaties die waren binnen gekomen te lezen. Dank jullie wel.
Moeder de Vries is afgelopen vrijdag, na bezoek aan het UMC, overgebracht naar de Verpleegafdeling van een Verzorgingscentrum. Het gaat niet goed met het been en ze heeft 24 uur per dag verzorging nodig.
Goed dat we dinsdag a.s. naar huis gaan.

OP HET DROGE
01/06/2012, CURACAO

Gisteren zijn we weer op het "droge" beland. Het ging bijna mis omdat een wiel van de truck waar de boot op staat door het asfalt zakte. De boot werd gelijk gestut en na een tijdelijke reparatie van het wegdek kon de boot toch op zijn plek worden gezet. Er was geen paniek, maar er kwamen wel erg veel mensen van de werf aanrennen.. De batterij van ons fototoestel was natuurlijk weer leeg, maar een "kijkster" heeft foto's gemaakt en die gaat ze ons mailen.
Wij hebben snel stroom en water aangesloten en zijn toen naar het appartement gegaan. We hadden het gehad. Ik geloof dat we rond 20.30 uur lekker in de airco in bed lagen. Gek idee eigenlijk dat tijdsverschil. In Nederland zou ik al jarig zijn geweest.

TERUG BIJ HET BEGIN
24/05/2012, CURACAO

Gisteren weer veilig terug gekeerd in onze "bijna" thuishaven. Er was veel wind voorspeld, maar achteraf viel het gelukkig erg mee. We lagen om 06.30 al aan de fuelsteiger in de marina ('s ochtends is er meestal weinig wind) en werden om 08.00 uur gelijk geholpen. Om 08.30 hadden we afgerekend en kon onze laatste tocht van dit seizoen beginnen. Rond 14.00 uur waren we in Willemstad en ging de pontjesbrug gelukkig snel open. In Curacao Marine stonden een aantal mensen ons op te wachten en konden we zonder schade de box in varen.
's Avonds nog een gezellige avond gehad met Emmy en Walter. We zijn de restjes aan het op maken en ik had nog voor 4 personen bami. Dat ging er met een biertje wel in.
Vanmorgen werden we opgeschrikt door een bericht uit Bilthoven. Moeder de Vries is afgelopen nacht gevallen en heeft zich lelijk bezeerd. Ze heeft een tijd op de grond gelegen (geslapen??) maar om 05.00 uur heeft ze Lia gebeld, dat ze was gevallen en niet meer op kon staan. Lia er snel naar toe en toen ze de schade overzag heeft ze snel de alarmpost gebeld en gelukkig kwam er snel een ziekenauto. Moeder is naar het AMC gebracht, waar ze een aantal onderzoeken hebben gedaan, maar buiten een hele grote wond op haar been, die niet te hechten is, is er niets afwijkends gevonden en kon ze weer naar huis. Toen Lia haar wat paracetasmol wilde geven tegen de pijn vond ze in het doosje met een grote P tabletten die ze niet kende. Bij de apotheek, die al de medicijnen verzorgt, wisten ze ook niet hoe ze er aan kwam. Achteraf waren het slaaptabletten, die ze een paar weken geleden van een schoonzus had gekregen. Waarschijnlijk heeft ze er twee in genomen en ja dan ben je snel in slaap.
Het gaat nu wel weer wat beter en ze is in handen van de thuiszorg, die nu drie maal per dag langs komt om te kijken hoe het gaat.

NOG STEEDS OP BONAIRE
20/05/2012, KRALENDIJK

We liggen nog steeds aan onze mooring bij Kralendijk op Bonaire en dat is geen straf, alhoewel we toch wel een beetje naar Utrecht gaan verlangen. Ca zeven maanden aan boord is een hele tijd. Het schoon maken van de boot gaat in etappes, maar er zijn veel dingen die we pas in Curacao kunnen doen, we hebbren nu besloten om dinsdag of woensdag die kant op te gaan. Het plan is om 5 juni met Berlinair (veel goedkoper dan de KLM) naar Dusseldorf te vliegen.
Zij vliegen maar een maal per week en 28 mei is voor ons net te vroeg.
Gisteren een minder leuke bericht gekregen. Onze vriend Joost van de Outer Limits, een Hanse 37, was met drie opstappers met de ARC Europe onderweg van Bermuda naar de Azoren en heeft vrijdagavond een aanvaring gehad met een walvis. Gat in de boeg en het was niet mogelijk om dit te dichten, terug gaan naar Bermuda was dus geen optie.. Gelukkig is de bemanning binnen niet al te lange tijd opgepikt door een containerschip en ze zijn nu veilig op weg naar Italie (de bestemming van het containerschip) Ik heb medelijden met Joost, die zo trots was op zijn boot en er voor het vertrek alles aan heeft gedaan om het in perfecte staat te krijgen. Gelukkig was Joost met drie jongere mensen aan boord die in een goede conditie zijn en is het goed afgelopen. Het zet je wel tot nadenken. Hidde en ik zijn altijd te makkelijk als we een langere tocht maken. Als het mee zit leggen we de zwemvesten en een life-line klaar. maar we hebben bijvoorbeeld na de ARC in 2008 nooit meer een grabbag ingepakt (noodzak) met bijv. de E-pirb, alarmpistook met vuurpijlen, handmarifoon, iridiumtelefoon etc. We hebben het allemaal wel, maar als we het nodig hebben zijn net de batterijen leeg en er is altijd wel een smoes te verzinnen. We hebben nu afgesproken dat de volgende keer wel te doen.

Nieuwer ]  |  [ Ouder ]

Powered by SailBlogs

Free counter and web stats