Allan & Per - World Cruising

Biscayen

30 August 2011
Allan
Fredag den 26. august 2011 kunne vi endelig lægge Frankrig bag os. Ikke fordi vi har noget imod Frankrig - men vi vil gerne snart opleve lidt mere varme.
Men i skrivende stund kommer jeg da lige til at tænke på forskellen mellem en havnni Englans og en i Frankrig. Da vi kom til de befærdede engelske havne, den mest servicemindede havn af alle - Yarmouth på Isle of Wight. Her ventede en Habour Master, på den næste besøgende gæst, inden for indsejlingen til havnen. Fik hurtigt visiteret gæsten - fandt ud af om båden skulle overnatte, hvor længe, hvor lang den var og hvor dybt den stak. Derefter et hurtigt kald til kollegaen i inderhavnen, som så allerede kunne pege på en ledig plads, da vi så kom der ind. Meget effektivt!

Sådan er det IKKE i Frankrig (i hvert fald ikke i Bretagne). Her skulle vi selv sejle rundt og finde en, måske, ledig plads. Hvorefter vi gik op på havnekontoret, hvor der befandt sig 3 medarbejdere, som sad og kiggede på hinanden, og som kunne meddele, at pladsen vi havde lagt os ved kunne være optaget, så vi skulle sejle over til en anden plads.
Hvilket vi så gjorde! Hvorefter vi måtte konstatere, at der allerede lå en anden båd! Så tilbage til havnekontoret og få en ny plads anvist! Og gå dem lidt på klingen, for at få at vide, om den så måske også var optaget! Hvilket den da så i øvrigt var ved nærmere kik i papirerne! Herefter få anvist endnu en plads, som så var ledig. Men sådan er det vel i Frankrig ;-?

Vejrprognosen er fin - så vi kan nu roligt smutte fra Brest og gå ud gennem smukke skær og videre ud i Biscayen. En meget underlig følelse!! Selv om turen hen over Biscayen ikke er længere end turen fra Thyborøn til Dover, er det alligevel noget helt andet!
Der er ikke noget fastland, der rigtig tilgængeligt omkring os. Vanddybden er ikke længere mellem 30 og 50 meter, men mellem 1.000 og 5.000 meter! Ikke fordi vi kan bunde mere af den grund - men alligevel!
Og bølgerne og dønningerne har haft en noget længere distance at accelerere over. Det første døgn, bød Biscayen på en fin vind på 10 ms på en halvvind, hvilket passede Enjoy vældig fint - så hun skøjtede af sted hen over Biscayen! På det første døgn, nåede vi halvdelen af distancen på de ca. 320 sømil (gang det med 2, så har du det ca. i km ;-), som der er til La Coruna.
Men i dag, lørdag, løjede vinden af, så her i nat, går vi for hen over en meget blank Biscay for motor. Så kan vi også få ladt batterierne op. På trods, at den lille vindmølle har snurret flittigt. Men når køleskabet og computeren kører og musikken spiller, bliver der også brugt en del strøm.
Det regnskab får vi hurtigt kendskab til, når vores forbrug, skal tappes af nogle batterier, er ikke er uudtømmelige, som en stikkontakt!

Biscayen er utrolig flot her ved havblik. Men lidt held, kan vi måske være i La Coruna mandag formiddag. Men lige nu er her en meget stille nat. Tænk et så stort et hav kan være så blankt - selvfølgelig med lidt dønninger - Men de er så lange og bløde, at vi ikke fornemmer dem. Stjernehimlen er et smukt kapitel for sig!! Herud over er der næsten kun os. Vi har kun mødt 4-5 andre både ind til nu.

Vandtemperaturen steg i øvrigt igen i dag - og vi kunne med stor tilfredsstillelse måle den til 20,5. Så hvis den udvikling fortsætter, vil vi fortsætte den badesæson, som vi kun lige fik en lille forsmag på Anholt!

Søndag den 28. august 2011 kl. 21.15 ankom vi til La Coruna, hvor vejret klar var mildere og noget lunere. Og næste dag mandag, lød vejrudsigten på temperaturer op til 30 grader og ikke mindst blå himmel - lige som det skal være!! ;-)

Ud over den danske båd Dania, som næsten var vores naboer i Svanemøllehavnen, hvis ejere Anders og Lasse vi også havde været til vintertræf med hos Langturssejlerne, var der også en del andre både fra Skandinavien - vel omkring 20 - som også er på vej ud. Dagen bød på kaffe på Dania og senere GT'ere på Enjoy, hvor også gasten Flemming fra Dania var med. Rigtig hyggeligt! - Så i dag er vi low både Gin, rødvin og øl!! ;-) Det skal nok lige handles ind inden vi sejler i aften! ;-)
Vessel Name: S/Y Enjoy
Vessel Make/Model: Dufour 425
Hailing Port: Svanemøllen, København
Crew: Allan Andersen, Per Horn Rasmussen
About: Allan er kaptajn, Per Horn er 1. Styrmand.
Extra: Vi er i fuld gang med turen gennem Middelhavet.