Allan & Per - World Cruising

Marokko

29 September 2011
Allan
Natten til søndag den 25. september kl. 03.30. Vi forlader nu Cadiz og begiver os hen over Gibraltarstrædet. Turen tager halvandet døgn, hvor det første døgn ikke byder på meget vind. Så det bliver en del for motor. Igen en super flot stjernehimmel, hvor Mælkevejen står tydelig. Så er det man godt kan føle sig lidt lille. Et par delfiner giver det karakteristiske piv/hvin, så styrmanden ved, at han har selskab - Det er hyggeligt! ;-)
Om morgenen inden vi kommer til Marokko, bliver vi budt velkommen af en stor flok store delfiner. De springer omkring båden og synes, at det er sjovt at ligge sig meget tæt på forstævnen og svømme på siden, se de kan kigge op på os, som står og hujer og vinker til de dejlige væsener. Delfiner gør altså noget ved én ved deres tilstedeværelse alene. Nogen vil sige, at man bliver glad i låget ;-)

Ved middagstid, mandag, er vi klar til at sejle ind i havnen i Mohammedia. Af andre sejlere og/eller rejsebeskrivelser, var vi gjort meget opmærksom på, at der nu der skal gives udtryk for vores taknemmelighed for hjælp (bestikkelse!). Så vi havde i Cadiz, købt rigeligt med cigaretter!
Vi kalder havnen over radioen, og melder vores ankomst. Og bliver bedt om at vente. Efter vi har cirkler rund i ca. en time, får vi at vide, at vi kan komme ind og bliver guidet ned til den ende af den pænt store havn, hvor yacht-marinaen ligger. Det viser sig, at være en noget mindre marina, som dog har rimelig faciliteter (toiletter og bad - og Wi-Fi, som er MEGA langsomt og er nærmest ikke-fungerende).

Vi får lagt til, og får af havnemedarbejderen, at vide vi skal afvente besøg af myndighederne. Efter ca. 1½ time kom en tolder ombord, som udfyldte et ark - og spørger os om vi har noget at fortolde, hvilket vi ikke har. Hvortil han siger OK og forlader båden - men beder os vente yderligere til immigrationsmyndighederne kommer på besøg.
Sååå kom der lidt senere endnu en herre, som stort skrev de samme oplysninger ned. (Bådens navn, reg. nr., længde, bredde, dybde, farve, vægt, land, hjemhavn, havnen vi lige er kommet fra, næste forventede havn, navne på passagerer, pasnumre, adresser, beskæftigelse og meget mere). Han spurgte også om vi havde noget at fortolde - og om vi havde våben ombord - hvilket vi selvfølgelig ikke har. Og så pakkede han også sine ting sammen og gav pænt hånd og bød os velkomne.
Så her står vi med alle vores smøger og fordommene! Hmm - men gad vide om vi ikke får brug for dem senere.

Vi fik set på Mohammedia, som er stor oplevelse at komme til (selv om her absolut intet er at komme efter...!). Det er selvfølgeligt et muslimt land, med alt hvad deraf følger. Men der er også meget snavset, og der er ingen der rigtig rammer de der skraldespande og affaldscontainerne, der er stillet op! Det ligger ikke lige i mentaliteten!
Her meget anderledes. Store flotte palmer møder os. Nogle steder er der meget pænt og ordentlig - og 20 meter senere, ligner det en hvis ødelæggelse. Men et spændende sted er det, hvor det er en stor fordel at have sine franskegenskaber i orden, hvilket vi ikke har! Men vi klarer den.

Efter at have udforsket byen, går vi igen ned til havnen/marinaen, hvor vi bliver kontaktet af én af de 2 medarbejdere der har vagten på marinaen. De forklarer os, at præsidenten for marinaen (ja - ja - der ligger ca. 40 både - så fald nu lige ned igen ;-) ankommer om en time, så de skulle gerne bruge vore plads. Det ville vi da ikke have meget i mod, hvis det ikke lige var fordi, det nu var bulderragende mørkt og meget sent. Men det indvilgede vi i, og sagde, at vi ville flytte båden. Men hvad vi ikke havde forstået, var, at de allerede havde flyttet båden!
Heldigvis tydeliggjorde han det, inden vi gik ned på flydebroen. Det var her, at kaptajnen blev lidt stram i masken og måtte næste dag, fortælle havnemesteren, at såfremt vores båd skulle flyttes igen, ville det være en rigtig god ide, at det sket med kaptajnen ved rattet!!!

Næste dag, tog vi en tur til Casablanca, som ligger ca. 25 km. fra Mohammedia. Her tager vi toget, som kører til tiden, og som i øvrigt er pænt og nydeligt. Ind imellem kan dog i togstammen findes vogne, som har en del år på bagen.
I Casablanca, gik vi en lang tur, og bl.a. på Ricks Cafe, som nogle husker fra en filmklassiker. Casablanca var noget rodet og støvet. Vi var bl.a. på et marked, som godt nok bød på alt. Men hvor omgivelser var meget slidte. Vi havde nok et nok et film-romantisk billede af Casablanca liggende i baghovedet, som ikke helt blev indfriet. Det skal dog dertil siges, at de p.t. bygger på en havnefront, som ser ud til at blive rigtig flot!

Selv om vi var god slidte af den lange gåtur i Casablanca, tog vi os alligvel sammen til at få samlet vores vasketøj få det bragt op på et renseri. I Morocco er møntvaske ikke så udbredte.

I går, onsdag, gik turen så til Marrakesh. En lidt længere tur på 3,5 timer i tog. Så vi måtte op kl. 05.00 for at få noget ud af dagen (Det er hårdt at være i land ;-).
Det var en noget anden oplevelse. Marrakesh virker som handelscentrum for den sydligere del af Marokko. Her var det en meget velplejet by, som mødte os, hvor der er tænkt over arkitektur, miljø og turister.
Vi var blandt på et meget stort marked i Medina (den gamle bydel), som har en sand labyrint af gange og smalle stræder. For hver anden meter - eller kortere - ligger der en bod, som er ejet af en ihærdig sælger. Som taget direkte ud af en film. Det er ikke et sted, hvor vi skal lade øjnene hvile på en vare, for mange splitsekunder, inden det bliver opfanget af sælgeren, som så går i gang med én. Der blev det godt nok sagt "No - thank you" mange gange. I Marrakesh, var de i øvrigt ofte vældig gode til engelsk.
Men vi købte dog sandaler, krydderier og duftblogge, så båden dufter rigtig godt! ;-)
Hvis turen engang går til Marokko, vil vi anbefale et besøg i Marrakesh!

Desværre nåde vi ikke at komme tilbage inden vores vaske lukkede kl. 20.00, så vi gik godt trætte tilbage til båden.
Det var her vi fandt ud af at, vi nu skulle have ny procedure for at gå ombord og indføre ting på båden. Vi undrede os over,
at vi ikke havde set dem før - men i går aftes var de altså fremme - altså de der kakerlakker!!! Lige midt på asfalten løb de rundt - 4-5 cm lange - ja så store, at de ikke bevægede sig så hurtigt - og så alle dem vi ikke kunne se! ;-)
Så fra nu af, skal skosåler skylles i saltvand, ligesom alle varer skal tages ud af al emballage inden de kommer ombord. Her kan der nemt skjule sig små kakerlakker og æg. Al frugt skal i øvrigt også skylles grunddigt inden de kommer ombord.
Vi gider ikke have kakerlakker ombord!

I dag torsdag den 29. skal vi have hentet vores vasketøj og handlet ind, så vi kan sejle af sted til Las Palmas, som ligger 3-4 dages sejlads længere syd på!
Vessel Name: S/Y Enjoy
Vessel Make/Model: Dufour 425
Hailing Port: Svanemøllen, København
Crew: Allan Andersen, Per Horn Rasmussen
About: Allan er kaptajn, Per Horn er 1. Styrmand.
Extra: Vi er i fuld gang med turen gennem Middelhavet.