Allan & Per - World Cruising

At tage beslutningen, planlægning, udstyr, mv.

18 October 2011
Per Horn
Beslutningen
Vi havde selvfølgelig talt om en jord omsejling mange, mange gange. Første gang vi talte seriøst omkring det var i 2005, hvor værtsparret hos et Syd Afrikansk B&B netop var vendt hjem, efter de havde sejlet varmtvandsruten.
Da vi så mange år senere blev enige om, at vi ville sælge hus, blev der mere seriøsitet bag ordene. Hvis vi ville sejle skulle det være nu! Før vi fik etableret os i en ny lejlighed, et eller andet sted.

Vi snakkede frem og tilbage i ca. 6 måneder. Der er rigtigt mange argumenter for ikke at tage af sted!
Men rigtigt mange af dem holder jo ikke når det kommer til stykket! Vil vi af sted, vil vi af sted! Og så skal det være nu! Netop inden vi bliver etableret igen og ikke mindst for gamle!

Vi tog derfor beslutningen, og ikke mindst fik sat en dato på!

Vigtigt at få dato på - så kommer du afsted!

Planlægning
Datoen blev dog rykket et par gange, efterhånden som vi satte os mere og mere ind i, hvad det kræver. Bla. fandt vi jo ud af, at Atlanten helst skal krydses når passat vinden passer, dvs. oversejling skal gerne påbegyndes november/december. Desuden er det en god ide at komme over Biscayen før september, da der ellers kan sætte for mange efterårs storme ind.

Vi planlagde hurtigt små sekvenser vi skulle igennem undervejs. Først få huset solgt, få duelighedsbevis, Yacht Skipper 3 eksamen og VHF radio kursus på plads. Derefter deltage i FTLF vintertræf, for at få en masse gode råd og information omkring langturssejlads, og ikke mindst få købt båd.

Mange erfarne sejlere grinede lidt af os, når de spurgte om hvilken båd vi havde, da de hørte, at vi ikke havde købt den endnu! Der var flere, der når vi talte med dem, havde brugt et flere år på at klargøre deres båd og planlægge turen – så det mente de ikke vi kunne nå! Vi havde jo kun et halvt år tilbage inden vi skulle sejle ifølge planen!

Vi var dog meget fortrøstningsfulde! Vi havde planlagt turen, huset var solgt, og vi boede i en fremlejet lejlighed. Så det skulle nok falde på plads.

Båden fik vi købt og sejlet hjem i Påsken, så havde vi 3 måneder til at lave, hvad der nu skulle laves på den.

Det sidste punkt på hele den lange liste med opgaver, var at sælge vores Polo. Vi ville jo gerne beholde den indtil sidste dag, da vi skulle have en masse ting kørt ombord.
Og selv det faldt på plads præcist som det skulle! 5 kvarter før vi havde inviteres familie, venner og bekendte til afrejse reception i Svanemølle havn, blev bilen solgt! Penge udvekslet mod nøgle, dokumenteret via fotos taget med min iPhone, da vi hverken havde pen eller papir i nærheden!
Det skal dog siges, at alternativt havde vi garderet os med en ven, der kunne have solgt bilen for os, når vi var sejlet.

Vi var utrolig heldige med vores plan, der var ikke meget der skulle være gået galt, for at det havde givet problemer.
Hvis huset ikke var blevet solgt på det tidspunkt det skulle…
Hvis Allan ikke havde fundet netop vores drømmebåd i Wales på det tidspunkt, og til den pris…

Det absolut sidste der faldt på plads var afhentning af ejer bevis og moms bevis for båden. Det skete hos FTLF kontakt på vej ud gennem Limfjorden!

Selve sejlruten kopierede vi i store træk fra de mange input vi kunne finde på nettet. Vi lavede en meget detaljeret rute for den nærmeste fremtid, og justerede med det input vi fik undervejs. F.eks. havde vi pt. kun overordnet for Caribien, så vi ved hvornår vi ville kommer til Barbados, og hvornår vi sejler ud gennem Panama kanalen. Ruten falder mere og mere på plads, efterhånden som vi får input fra mange undervejs, og så den passer på dato med de gaster der skal på- og afmønstre.

Gaster
Vil vi have gaster med ombord eller ej? Hmmm..?

Der er fordele og ulemper ved gæster! Familie og venner vil vi selvfølgelig gerne have med! Men hvad skal de så betale?
Normalt plejer familie og venner jo ikke at betale, når de kommer på besøg. Heller ikke hvis vi er i sommerhus en uge. Men hvis de skal med på en sejltur, koster det jo en del penge – Penge som i sidste ende vil forkorte vores tur, hvis vi skal betale for dem…
Så familie og venner, skal altså betale det sammen som andre gaster. I bund og grund drejer det sig jo udelukkende om, at vi deles om udgifterne.

Det er jo dejligt, at få en gast med. Nyt input, nyt at snakke om! Inspiration til køkkenet, måske kan vedkommende fortælle en helt masse om at sejle en båd, og være med til at bestemme sejlplanen?
Det er her vigtigt at huske på, at turen skal være en positiv oplevelse for gast såvel som for fast besætning.

Men samtidig bliver din egen plads på båden jo indskrænket, og du skal pludselig til at forholde dig til personer du måske ikke kender.

Vi valgte at have gaster med på ca. halvdelen af vores tur, så der er plads til begge dele.

FTLF har udgiver Gastehåndbogen og Skipperhåndbogen, samt bogen Psykologi Ombord – de kan alle anbefales. FTLF jo selvfølgelig også glimrende til formidling af gaste-skipper kontakt.

Vi har i forbindelse med, at gaster flyver ud til os i verden, fremstillet en skabelon til et Boarding Pass, så gasterne nemmere kommer forbi immigrationsmyndighederne i landet.

Udstyr
Både på FTLFs vintertræf, og fra hvad vi hørte undervejs, havde vi dannet os et overblik over hvad udstyr vi ville have med. For at det skal være økonomisk muligt, er det nødvendigt, at sætte grænsen et sted.
Vi har mødt mange sejlere undervejs, som har prioriteret anderledes, så det skal vurderes nøje hvad der er nødvendigt.
Noget af det udstyr vi ville have med, var allerede på båden da vi købte den, andet kom til undervejs.

Generelt har vi undervejs på vores tur konstateret, at det meste udstyr med fordel kan købes billigere i udlandet. Dertil skal dog siges, at det tager tid ved computeren, at få alt bestilt og betalt på forhånd. Alt skal bestilles og betales på forhånd, de udvalget i udlandet ikke er så stort som i de fleste butikker i Danmark.
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at prisen skal undersøges på forhånd. Selv om der f.eks. er told frit på den Engelske Kanal Øer, er det bestemt ikke billigt der! Minus 25 % i told og afgifter, plus 28 % i ekstra avance! Vores erfaring!

Udstyr der var på båden, som vi ville have købt, hvis det ikke havde været der, kan nævnes:
• Dinghy
• Påhængsmotor (som vi dog solgte, for at købe en mindre model). En mindre model, med benzintank i låget, og i en størrelse så én mand kunne løfte den ned i dinghyen og få den på plads
• Kortplotter, separat for kahyt (kortbord) og i cockpit

Udstyr, vi ikke ville have købt, men som vi efterfølgende er blevet meget glade for:
• AIS. Det er dog en utrolig dejlig anordning! Den er koblet sammen med kortplotteren, og vi får information om de andre skibe der er i nærheden. Dog har de fleste fiskerbåde ikke en AIS – det burde de!

Udstyr der var på båden, som vi ikke bruger:
• Mikrobølgeovn. Den blev fjernet fra båden, som noget af det første
• Navtex. Vi bruger den ikke, men kan muligvis være meget brugbar
• Konverter fra 12 V til 230 V. Med de 5 batterier vi har ombord (plus to til bov propel/ankerspil), har vi alligevel ikke strøm nok til meget 230 V’s udstyr

Udstyr vi har købt/anskaffet:
• Vindmølle. Vi valgte en Rutland 913. Der er siden kommet en model 914 til, som vi ikke kender. Den model vi købte, valgte vi hovedsagligt ud fra dens meget støj svage karakter. Den er ikke så køn, som mange andre, men vi har virkelig hørt modeller der larmer! Desuden monteringsstativ, som var ekstra langt, så vi var helt sikre på, at bladene ikke kunne ramme os, selv om vi står op på agterdækket
• Solpanel. Vi købte en udgave som kan forme sig omkring vores sprayhood eller bimini, hovedsagligt, de vi ikke kunne finde et sted, hvor vi kunne sætte de ’faste’ modeller på, uden de var i vejen!
• Watermaker. Surveyor manuel udgave – håber ikke vi får brug for den, da den hovedsagligt er til at tage med i redningsflåden.
• Satellittelefon: Inmarsat Pro – en masse problemer. Vi har fået den til at virke, men ville i dag klart gå efter den seneste model af en Iridium
• Bimini der passer til båden, så vi ikke bliver helt brændt af i solen (helt uundværlig!)
• Vandkoger. Så sparere vi på gassen i de havne, hvor el er gratis eller inkluderet i havne afgiften!
• OpenCPN til navigation på vores PC
• Ekstern GPS mus til at benytte sammen med OpenCPN (plus en ekstra)
• CM93 kort til OpenCPN
• 2 stk. eksterne harddiske til vores to PC’er, så vi har fuld backup af begge, og masser af plads til lydbøger, film og ikke mindst musik
• Opladere til cigartænder stik på båden, både til USB opladning og dedikeret strømforsyning til vores laptops
• Ekstern Wi-fi antenne. Har set en model på nettet (US), men de har desværre ikke kunne levere til DK. Har derfor købt en ekstern Wi-fi USB stik, med ekstern antenne, der kan anbringes udendørs. Giver ca. 12 db forstærkning af signalet (det er meget), og 10 dobler ofte antallet af mulige net
• Blog adgang hos Sailblogs.com. Da vi først så på den, så den ud til at opfylde vores formål. En dedikeret hjemmeside løsning ville være meget mere fleksibel, men også kræve mere tid til vedligehold
• Automatiske redningsveste, plus 3 hæftende sikkerhedsliner
• EPIRP. Et dejligt sikkerhedsudstyr som vi ikke ville være foruden
• To sæt fuldt udstyret dykkerudstyr inkl. kompressor, så vi selv kan fylde flaskerne op igen. Vi skal jo netop nyde det på Enjoy!
• Nu er vi ved, at finde en spiler stage til vores nye genaker. Og det er ikke nemt på Kap Verde!

Udstyr vi har undladt:
• Vindror. Kunne være rigtigt godt at have! Men vi har selvstyre/autopilot som klarer opgaven glimrende. Dog bruger selvstyren til tider megen strøm – mere strøm end solpanel og vindmølle kan levere
• Papir kort (ud over oversejlingskort)
• Kortbølgeradio. Koster en del i anskaffelse og kursus for at måtte benytte. Kunne have været god, at have da den giver mulighed for gratis downloading af GRIB filer. Kan desuden anvendes til (korte) mails og opdatering af position på evt. blog
• Brandslukkere, Vi har et brandtæppe og 3 små slukkere ombord. Det kunne måske være en god ide, at have en yderligere slukker i hver kahyt

Der er altid en afvejning mellem økonomi og lysten til at købe flere dimser. Jo flere dimser, jo sikre eller sjovere – men også dyrere, og flere ting der kan gå i stykker!
På nettet hos FTLF findes der virkelig megen brugbar information, og rigtigt mange mennesker som gladelig giver deres erfaringer videre. Et medlemskab her, og deltagelse i vintertræf er et must!

Økonomi
Vi lavede selvfølgelig (?) et budget før vi sejlede hjemmefra. Første gang på det tidspunkt hvor vi drøftede muligheden, og senere meget mere detaljeret. Det ville jo være rart, at vide hvor meget vi kan brug undervejs, og hvor meget vi har, når vi kommer hjem.
Desuden følger vi løbende op på hvad vi bruger pengene til. Det gør vi både fordi det er interessant, for at kunne give vores erfaringer videre – og for at kunne afregne med gaster :O)

Den absolut største post på listen er mangel på løbende indtægt! Men den bliver delvist opvejer af manglen på faste udgifter! Det koster virkeligt mange penge at afdrage på et hus!

Vi blev begge lidt overrasket over vores mad budget. Oprindeligt havde vi satset på ca. 120 kr. pr. dag, men er her ved vores farvel til Europa oppe på ca. 40 kr. pr. dag – og vi sparere ikke på noget!
Dertil kommer selvfølgelig div. alkohol og restaurant besøg (de går dog begge på en anden post end mad!).

At holde hinanden ud
Vores glimrende underviser på Yacht skipper3 kurset, som virkelig havde sejlet meget og en sømand i blodet, ville ikke på langtur med sin kone! Som han sagde ”Jeg har kun kendt hende 22 år, så det er ikke godt at vide, hvad hun vil gøre når vi har været 6 dage på åbent hav hen over Biscayen – det tør jeg sgu ikke!”

Vi er enige om, at det er det vi vil – og betale hvad det koster! Det koster både økonomisk, familiemæssigt og på karriere- og venne-kontoen!
Vi har altid været meget sammen med både venner og familie, så her savner vi virkelig den sociale kontakt vi tidligere har haft. Dejligt der er så mange, der kommer på besøg undervejs!

Begge skal være tændt på idéen. Jeg tror det vil give for mange problemer, hvis den ene blot tager med, fordi den anden vil!

Og så er det godt at være enige om samtlige punkter i ovenstående – eller måske endnu bedre, at kunne blive enige undervejs!

Mange gange undervejs bliver det hårdt. Fysisk hårdt efter et par dage med stormvejr, og psykisk hårdt at være så længe væk fra alt det kendte. Så er det meget bedre, at kunne støtte hinanden end at bebrejde den ene for hvad der nu måtte være galt! Det gælder vist altid – ikke kun på en båd!

Mere…
Har du spørgsmål, står vi gerne til rådighed for, at uddybe eller evt. give adresser på de indkøbs steder vi fandt undervejs, havde gode indkøbsmuligheder, dykker eller udflugts muligheder.

Vessel Name: S/Y Enjoy
Vessel Make/Model: Dufour 425
Hailing Port: Svanemøllen, København
Crew: Allan Andersen, Per Horn Rasmussen
About: Allan er kaptajn, Per Horn er 1. Styrmand.
Extra: Vi er i fuld gang med turen gennem Middelhavet.