Allan & Per - World Cruising

De Kanariske Øer

18 October 2011
Per Horn
Det længste ophold indtil nu vil være her på Grand Canaria og de omkringliggende øer, før vi fortsætter til Cape Verde.

Las Palmas, tirsdag den 4. oktober
Havnen i Las Palmas havde vi heldigvis fået oplyst, ville være noget sværd at finde. Selve havnen er nem nok, men at finde ind til lystbådehavnen bag ikke mindre end 3 moler, kunne være et problem, hvis vi ikke have ordentlige kort over området.
Vi fandt derind, og fik en havneplads - dog kun 3 dage, da alt pladsen var reserveret til A.R.C., som har afrejse til Caribien den 20. november.
Lige ved siden af havnen er der en dejlig lille strand med mulighed for, at ligge for anker. Og her lå Dania - selvfølgelig! Vi mødte Lasse da han og deres nye gast, Nynne, var ude på en løbetur langs havnen. Hyggeligt at møde dem så ofte ned gennem Europa! Sjovt vi så ofte støder på hinanden, når vi ikke har planlagt med det! Et par middage sammen er det da også blevet til - dejligt!
Regner med vi møder dem en sidste gang i Cape Verde, før turen over Atlanten, men det skulle ikke undre mig om det blev tidligere...

Det kan anbefales med en strandtur på vestsiden af Las Palmas. Her er en ca. 3 km. lang strandpromenade, hvor der er muligt at svømme ud til et rev som danner læ ind mod stranden. Her på revet var der mange som morede sig med, at hoppe fra revet ned i en lille gyde, og derefter blive løftet et par meter op når den næste bølge skyllede ind. Det så vildt ud, men vi skulle ikke nyde noget, da vi var sikre på, at vil ville skære os en del på revet, når vi skyllede op på det!

Vi nød dagene i Las Palmas før Line kom til på et par dage ferie. Dejligt da det endelig lykkedes os at mødes (der var lidt problemer med busser og mødesteder :O).
Vi fik købt påhængsmotor til vores dinghy og det sidste dykkerudstyr kom ombord. Sidste aften i Las Palmas var vi til byfest sammen med Line. På de sidste få hundrede meter af strandpromenade, blev der holdt fest. Stor fest med optog, fyrværkeri og masser af mennesker!
Det var en glimrende afslutning på Las Palmas, bortset fra at broen ud til havnen var fjernet da vi kom tilbage, så vi måtte gå ca. 2 km. længere for at komme hjem til båden - og smutte over en motorvej, for at komme rundt! Det syntes politiet ikke var sjovt! Øv!

Tenerife, lørdag den 8. oktober
For at give Line en oplevelse af sejlerlivet, og det liv vi lever de næste par år, sejlede vi til Tenerife. Der var nok lidt mere vind, og ikke mindst bølge turbulens i havnen, end Line syntes om! Der kom både store bølger ind fra en tidligere storm på Atlanten, og samtidig lige så store bølger i et bølge ekko, der kom retur fra land. Undervejs kunne vi meget tidligt se Teide, vulkanen på Tenerife - et flot syn!
Først Santa Cruz de Tenerife, som var en ok charmerende by. Santa Cruz de Tenerife er pt. hovedstad på de Kanariske øer - de skifter hver 4. år med Las Palmas de GC.
Her er dog ingen strand og ca. ½ times vandring for at komme ind til byen, da vi skulle uden om et større område, hvor de var ved at gøre havnen rigtig smuk.
Derfor smuttede vi hurtigt videre syd på, og overnattede i en meget hyggelig havn, San Miguel, før vi sejlede op til en smuk strand, Playa de Las Vistas, tidligt mandag morgen. Simpelthen skønt!
Vi lå for anker hele dagen, smuttede i land for at få frokost, svømmede, snorkeldykkede og nød livet i store drag.
Efter aftensmad planlagde vi retur sejlads til Grand Canaria. Det ville passe glimrende, med afgang kl. 22:00, så ville vi ankomme dagen efter kl. 8:00 ved solopgang - og Line ville så også kunne opleve en natsejlads. På trods af vejrudsigter, kan det dog være svært at planlægge! Den lille vind der skulle være om natten, blev en mindre storm, og den lille vind der skulle være tidligt om morgnen, endte med at være vindstille!

Grand Canaria/Playa del Inglese, tirsdag 11. oktober
Vi ankom derfor først lige omkring middag til Puerto de Pasito Blanca. Smutte ind til Playa del Inglese. I Yombo Center og på stranden!
Det turist liv vi ikke have set indtil nu, så vi så folde sig ud i fuld flor her! Dejligt - det havde vi savnet!
Og så er vi klar over, at vi ikke vil møde lignende muligheder i meget lang tid herefter.

Vi lejede en bil, så vi dagen efter kunne køre Line retur til lufthavnen. Hun skulle hjem igen efter 5 dejlige dage på Enjoy!

Allan og jeg nød vandet og strandlivet langs klitterne, og en del shopping i Yombo. Dagen efter fik vi afprøvet vores dykker udstyr, da vi skulle under båden for at se, hvorfor vores bovpropel ikke virkede. Der var selvfølgelig reb i igen, og dæk pladen var faldt af! Formentlig da lugen forsøgte på at lukke, og der var reb i klemme. Heldigvis har vi nu kontakt med Dufour, og vi fik bestilt reservedele.
Men dejligt at få afprøvet vore dykker udstyr - det virkede alt som det skulle!

Fredag kørte vi ind i landet, så vi kunne komme op på det højeste punkt på øen. En flot køretur på et par timer, og en fantastisk udsigt undervejs.
Mange steder har vi set den smukke kaktus blomst, og mange båder på div. Markeder har også solgt dem. På en lille resteplads kunne Allan ikke dy sig. Han måtte prøve at plukke en! Det var ikke klogt! Den lille frugt forstod at forsvare sig! Allan fik ingen frugt, men en håndfuld af små pigge. Små - næsten usynlige - pigge med masser af små modhagere - masser!
På nettet kunne vi efterfølgende læse, at de små pigge er kendt for at kunne give en grim betændelse, så det anbefales kun, at plukke frugten iført handsker!
På toppen af Tirajana, ved Mirador La Soureda, var der udsigt til hele øst, syd og den vestlige del af Grand Canaria. Og vi kunne igen se Teide på Tenerife!
For øvrigt meget interessant at køre ind i landet! Flotte bjerg formationer, tinder og kløfter! I turist områderne er der masser af grønt, da der her bliver vandet. Lidt længere inde, er der nærmest ørken, kun med grønt i små oaser, eller i bunden af de udtørrede flod lejer. Længere oppe blev det grønt igen. Først med masser af aloe vera og agaver, senere masser af fyrretræer, og endelig næsten på toppen rigtige løvtræer. Til sidst kørte vi gennem en skov, hvor lys nedfaldet nærmest mindede om en dansk bøgeskov!

I havnen mødte vi igen Peter og Line, som vi sidst så i La Coruna. Det viste sig, at vi også havde været i Lissabon på samme tidspunkt som dem, men de blev i den første havn, hvor vi fortsatte til havnen i EXPO 1998 området.
Vi mødte Line og Peter flere gange, bl.a. i den meget hyggelige havneby Mogan, som vi kørte et smut op til mandag.

Pasito Blanco. 27. oktober.
Vi har nydt livet her på Gran Canaria. I vores lille bil har vi kørt rundt på øen, set en masse, og købt en masse små, dyre dimser til båden. I Las Palmas har vi fået syet cover til vores dinghy og påhængsmotor, og udført lidt små reparationer på vores lazy jack.

Vi har set lidt film, hørt Mads og Monopolet, leget med IOS5 til vores iPhones, og i det hele taget danderet dagene bort :O)

Den anden dag kørte hele vejen rundt på øen, ved hele tiden at holde til venstre. En lille vej vi gerne ville have været oppe på, var heldigvis spærret - den 'store' vej vi kørte på, var rigelig smal og stejl til os, der trods alt kun er forvendt med forholdsvist fladt vand!
I vores billede katalog, har vi billeder fra turen. Et sted var klipperne meget markeret med grønne og røde farver - der var 2 lag med henholdsvis rigtigt meget kobbere og rigtigt meget jern - det så meget flot ud!
Senere kom vi til en lille idyllisk havneby. Små taverner, lille lækker strand forbundet til en endnu mindre men lækre strand via en lille tunnel! Byen var det vestligste punkt på Gran Canaria, selv om der var høj sol kunne vi dok ikke se Tenerife, pga. dis og skydække omkring Tiede.

Mens vi i dag gik og fik dinghyen i vandet og påhængsmotoren monteret, kom der et underlige havdyr forbi. Underlig skabning - brun ca. 30 cm. Langt, med vinger ligesom en rokke. Den svømmede helt oppe i vandoverfladen, så vi forsøgte at tage billeder og film af den!
Godt vi ikke fik den på krogen - jeg ville ikke ture røre den!

Senere sejlede vi i gummibåden ud til stranden. Det gik meget hurtigt, at kommer der ud - vi sparede en køretur på 4 km. Og en gåtur på 2 km!
Men politiet hernede holder virkelig øje med os! Hver gang vi laver noget, som kunne være lidt på kanten, er de der! Også her!
Så snart vi kom ind over dønningerne ved stranden, kom to brøsige betjente og hvad det nu var - hvor vores papirer var! Ve skulle komme væk nu, og hvis de ser os i morgen vil vi få en bøde!
På vej ud igen, kom de store bølger. Det var ikke helt nemt at styre gummibåden!
Og ikke nok med det. Da vi var lidt over halv vejen retur, havde vi ikke mere benzin! Det blev så dagens træning med en rotur hjem!

I dag fik vi endelig klar besked fra en supporter i US, om at vores Inmarsat Pro satellit telefon, ikke kunne komme til at virke, med download af GRIB filer eller oversigt over vejret.
Der var flere andre punkter i deres lille stykke software, som kun var til pynt - de virker ikke! Føler vi os snydt?
Så nu arbejder vi på en alternativ løsning på for at få GRIB filer ... Enten en dyr løsning, eller en besværlig løsning! Men en løsning skal vi have!

Gran Canaria, 30. oktober
Vi var på flere udflugter i vores lejede bil, bl.a. til Las Palmas igen, hvor vi fik syet overtræk til dinghy og påhængsmotor, samt nødtørftigt repareret vores lazy jack. Vi var dog ikke helt overbevist over resultater, men det er da bedre end ingenting!

Fredag den 28. fik vi to nye gaster ombord. Jens Henrik fra Kolding, som har dyrket sejlsport stort set hele sit liv, og nu er professionel sejler. Rune, som er IT ekspert fra Zürich, og aldrig har været på en sejltur før!
Jens Henrik vil gerne med en tur over Atlanten for at få den oplevelse med! Rune var blot frisk og sprang til da muligheden viste sig!

Efter en større proviantering i HyperDino, forsøgte Jens Henrik og jeg, at få fjernet det sidste tovværk, som havde sat sig fast i vores bovpropel. På med dykker udstyret, og ned i vandet! Ivrigt assisteret af Allan og Rune, der ellers var i færd med at gøre båden sejlklar, lykkedes det os dog ikke.
Lidt reb fik vi af, samtidig med lidt hudafskrabninger på hænder og et lidt ubehageligt snit i en hånd, men måtte opgive uden at have løst problemet.
Det må så klares når vi får båden på land, når Dufour værfter i Frankrig endelig vågner op og ekspederer vores ordre - den manglende reservedel nåde i hvert tilfælde aldrig frem til Pasito Blanco. Håber de når at får den frem til Sao Vincent på Kap Verde.

Vi havde en ide om at sejle fra Gran Canaria kl. 13:00, med det 'overraskende' skift til vinter tid (godt vi fik gaster med, som kunne oplyse os om det!), passede det glimrende med, at vi kastede fortøjningerne kl. 13:00, efter den sidste vejrfil var hentet på cafe i Playa del Inglese!

Håber vi kan få gasterne til at give deres indtryk videre her på bloggen..?
Vessel Name: S/Y Enjoy
Vessel Make/Model: Dufour 425
Hailing Port: Svanemøllen, København
Crew: Allan Andersen, Per Horn Rasmussen
About: Allan er kaptajn, Per Horn er 1. Styrmand.
Extra: Vi er i fuld gang med turen gennem Middelhavet.