Allan & Per - World Cruising

Over Atlanten

30 November 2011
Allan/Per
Den første lange tur over Atlanten
Niels gik allerede den første dag i gang med at skrive sin egen personlige log over sejl turen. For senere at kunne skelne de enkelte dage fra hinanden. Den ide greb vi med det samme, da vi er enige i, at der nok ikke sker de store hændelser de næste mange dage. Ud over en masse sejlads, masser af blåt, blåt vand, div. fisk - en masse små dagligdags ting, men ikke noget epokegørende der virkelig vil markere de enkelte dage.

Onsdag 16/11, dag 1 på vej til Barbados
Afrejse kl. 18.30. Forsinket, da vi opdagede, at formiddagens optankning af vand ikke smagte særlig godt. Et rent helt, da vi normalt (jo - det gør vi fra nu af) ikke tjekker vandet. Vi havde for 4 dage siden tanket op - og dette vand fejlede intet. På Kap Verde, bruger man afsaltet havvand til drikkevand. Ganske fint - men i dag, havde de vist glemt at rense filteret - Vandet smagte i hvert faldt noget saltet!
Desuden skulle vi inden omkring rigtigt mange små mini-markeder, før vi havde fået provianteret tilstrækkeligt.
Og ikke ok med det, så kom der et film hold ed på Enjoy for at filme! De var ved at lave en reklame for et Cabo Verde musik mix, "CV Mix - you can't loose it". Filmen kan ses på YouTube: .

Lennart bød på hjemmebagt svenskerkage og kaffe, vi fik sen frokost/tidlig aftensmad, og så var det af sted.

Vagtplanen blev lagt - nattevagt på 4 x 3 timer, dag vagt på 3 x 4 timer. Køkkentjans så den der har morgen vagten, afslutter med morgenmad. Det giver mulighed for at evt. brød bagning kan passes ind i løbet af vagten med hævning og tid i ovnen. Ham der kokkerere til aftensmaden, er også i sving med frokost dagen efter, så evt. rester bliver brugt her.
Det skulle alt i alt sikre, rotation i vagtplanen, og ikke for lange nattevagter.

Dagens menu: Kylling med pomfritter.

Torsdag, 17/11, dag 2 på Atlanten
Heldig så vi her delfiner til Niels' store begejstring. Det er som altid en kæmpe oplevelse første gang delfinerne kommer op på siden af båden og leger med os!
Niels, som i øvrigt bedst kunne lide at opholde sig på dækket den første tid, tilberedte frokost bl.a. bestående af nyfangede flyvefisk (som havde fanget sig selv ved at flyve op på dækket!).
Flyvefisk ser vi masser af hele tiden. Sjovt at se de små fisk på mellem 15 og 20 cm., med deres sølvskinnende bug og svagt lyseblå vinger, flyve op til 100 meter over vandet - og somme tider meget tæt på båden, og hen over den!

Efter lidt vindstille i de tidlige nattetimer, har vi haft jævn vind hele dagen, ca. 19 KN fra nord øst, og lidt skyer, så vi kunne sejle med biminien (solsejlet) pakket sammen.

Aftenens drama udgjorde sig i cockpittet, hvor Per lå og tog par armbøjninger. Der lød et lille skrig, hvorefter jeg (Allan) fra kahytten kunne høre en flyvefisk der lå på dørken og sprællede. Den blev meget sprællende hjulpet over bord. Hænder og dørk var fylde med flyvefiske skæl - og det lugter ikke så godt!! Bedre blev det ikke, da jeg senere skulle på toilettet, og tråde på en flyvefisk, der var fløjet ind gennem det åbentstående koøje. Heller ikke på toilettet lugtede der nu godt. Så noget af nattevagten gik derefter med at rengøre hele badeværelset!!!

Dagens menu: Koteletter med ris og tomat/karry-flødesovs.

Fredag, 18/11, dag 3 på Atlanten
Et par både meget langt ude i kimingen i løbet af natten, 6 flyvefisk til frokost, sammen med en lille tun - Mnnnnn!
... og lige før frokosten skulle laves kom der en tun springende forbi! Efterfulgt af en guldmakrel! Som bed på! Selv om vi tog genuaen ind, for at mindske farten, lykkedes det dog ikke at få den ind på både! Øv!
Men en lækker flyvefisk/tun sandwich blev det!

En dejlig dag, de blev afsluttet med Allans burgere med pomfritter i cockpittet! Det er dejligt at sejle!

Lørdag, 19/11, dag 4 på Atlanten
Natten til lørdag bød på et ordentligt regnskyl. Og god vind. Vores gennemsnitshastighed siden start er nu på 6.7 knob (sømil i timen).

Lørdag morgen startede med lækker omelet, som blev kreeret af Jens Henrik. Super dejligt at kunne sidde i cockpittet med en vind på 10 m/s og stadig synes, at det er dejlig varmt og så endda langt ude på Atlanten.
Frokost bestod af en lækker nyfanget guldmakrel perfekt stegt af Per!

Allan fik hentet nye GRIB filer - vejrmeldingen giver fortsat samme vind, retning og styrke. Og sådan skulle det gerne blive ved indtil Barbados.

Dagen blev afsluttet med Beuf a la Jens Henrik. Vi blev enige om, at det nok er de færreste, der lige tror, at vi lige nu sidder og spiser en dejlig bøf med bløde løg, lækker sovse, hvide kartofler og garniture af tomat og gulerod julien. Lækkert! ;-)

Søndag, 20/11, dag 5 på Atlanten
Natten til søndag, trak det op til uvejr. I den ellers månelyse nat, kunne jeg se, at det der var sort, godt kunne blive endnu mere sort! Der hvor vi agter ude tidligere kunne se kimingen (overgangen fra himmel til hav), var der bare sort. Og vindstødene begyndte at tage til. Genuaen (foresjlet) blev fluks rullet helt ind, så vi kun havde storsejlet oppe. Hellere møde uvejret med lidt mindre sejlgarderobe oppe.
Heldigvis blev det kun til nogle vindstød med op til 30 knob (15 m/s). Resten forblev mellem 20 og 25 knob. Og da vi jo sejler med vinden, føltes det ikke så slemt.

Morgen vagten blev fra Allan overdraget til Niels, som havde vagten fra kl. 05.00 til 08.00, hvorefter han sørgede for morgenmad til båden.

Vejret er i dag gråt og overskyet og småregn ser ud til at skulle være et tema for hele dagen. Mon ikke der skulle blive tid til en enkelt mail og en enkelt film.

Søndag formiddag - Gennemsnitshastigheden siden Kap Verde ligger stadig på 6,7 knob. Vældig fint i betragtning af, at vi om natten ofte ruller genuaen ind, for at give ro på båden, så dem der skal sove, får en god søvn, så de er klar når de skal på vagt. Specielt når vi sejler på plat lens, kan genuaen stå uroligt og kan larme en del under dæk.

Søndag eftermiddag - Solen trængte i formiddags igennem og gjorde filmplaner til skamme. Lidt svarere vind, som har gjort, at vores gennemsnitshastighed nu er faldet til 6,65 knob. Håber, at eftermiddagens genakker-sejlads, har rettet lidt op på gennemsnittet, så vi lidt over midnat passerer 1/3 markeringen på kortet.

Mandag, 21/11, dag 6 på Atlanten
Med en havtemperatur på 35,9 grader, er det blevet svært at bevare pessimismen ;-) Det eneste, at vi kan være lidt utilfredse med, er at vi indtil nu har haft så god en vind, at det ikke ville være rigtig forsvarligt, at hoppe i Atlanten fra båden. Men i det øjeblik, at vinden kommer ned i nærheden af de 10 knob, er det sikker som vist, at vi hurtigt får sejlene ned og hopper i baljen! Det gode ved den fine vind, er at (hvis den holder) vi kommer til Barbados flere dage før end beregnet.

En rolig nat med fin vind, så tempoet holder! Vores gennemsnitsfart er p.t. 6.56 knob. Månen stod op ca. 02:30 - lille nymåne, utrolig flot. Og for øvrigt med 'skålen' vendende nedad på disse breddegrader.

Jens Henrik gjorde et stort arbejde, under sin midnatsvagt, at afsøge kimingen hele vejen rundt, for evt. lanternelys, der kunne markere an anden båd. Vi skal jo holde øje med Svenskerne!
Vi fik dog i går regnet ud, at hvis en af de 7 svenske både, skulle fange os dag, skulle de holde en gennemsnitsfart på omkring 10 knob. Og det er hurtigt, når de, som vi, sejler med en plat lens.

Morgenvagten oplyste, at der heller ikke lige før solopgang, var lanterner fra andre både at skimte! ;-)

En guldmakrel på 64 cm. blev til et kongeligt frokost måltid, med kølig hvidvin, løgkompot og et touch af balsamico kaviar - skønt tilberedt og serveret af Kaptajnen! Og dertil var der i øvrigt nybagt grovbrød, som Niels havde bagt for inden.

Inden dagen var omme, viste termometeret vandtemperatur på 36,4!!

Gennemsnitsfart siden Kap Verde 6,58 knob.

Tirsdag, 22/11, dag 7 på Atlanten
Dejlig lun morgenvagt - solen stod op ca. 7:00. Smukt og dejligt! Efter morgenmad tog vi alle en dukkert midt i Atlanten! Det er altså en spøjs oplevelse! Stadig lidt skræmmende, men dejligt!

Lidt senere på dagen sprang skødeholderen til gennakken desværre, da den var hængt forkert op. Heldigvis skete der ikke andet end wiren sprang, genakker og genakkerstrømpe blev våde. Men øv alligevel - endnu en manglende reservedel, og ingen genakker sejlads før vi har fået den!

Onsdag, 23/11, dag 8 på Atlanten
Stille og rolig nat med skiftende vindstyrke fra svag til frisk vind.

Onsdag morgen kl. 08.00 passerede vi halvvejen!! Og havtemperaturen er nu steget til 36,9! Der blev serveret en lille tapas menu til frokost, fulgt op af hjemmebagt chokoladekage.
Uhmm! Per havde virkelig forstået, at hælde den næsten færdig blandede kage op i bageformen!

Vi passerede et enkelt andet skib i dag! Det er jo helt underligt, at et andet skib kan give anledning til at 'vagten' råber op, så vi alle kommer på dæk! Men det er det første, vi ser i 8 dage - utroligt!

Ud over det har vi kun SMS kontakt med Svenskerne, som har en del problemer med at følge med os, indsige indhente os! Ja, så var vi da et par stykker som kontaktede vores familier i dag, for at fortælle, at vi er halvvejs over

Torsdag, 24/11, dag 9 på Atlanten
Dejlig morgen med nybagte boller, som Niels havde lavet på sin morgenvagt! Og det sidste af chokolade kagen til eftermiddagskaffe...

Vind og veje holder sig nu konstant på 3. dag!

Fredag, 25/11, dag 10 på Atlanten
Stadig damme vind, både hvad angår styrke og retning...

Vores ene fiskekrog blev bidt af i løbet af dagen og den anden tabte vi. Så nu har vi en grøn blæksprutte, vi forsøger med.
Og så venter vi på at vores fiske lykke vender!

Nybagt rugbrød med frikadeller og remulade til frokost - uhmmm!

Lørdag, 26/11, dag 11 på Atlanten
Smuk, smuk sol opgang! ¾ af strækningen gennemført. Vi har SMS'et mere med svenskerne, de har knap så megen held med vejret, og sakker længere og længere bagud. Og er stadig langt sydpå (?) i forholde til den direkte rute vi har valgt.

5 små flyvefisk fundet på dækket, og en stor som nærmest fløj op i skødet på Jens Henrik. Her kunne vi virkelig se, hvor flot en fugl, øhh fisk det er!

Vi hoppede atter engang en tur den store balje før frokost - den lille familie skal jo vaskes! Og med en vandtemperatur, som nu er oppe på 37,9 grader, er det ren fornøjelse at hoppe i det utrolig klare og meget blå vand.

Søndag, 27/11, dag 12 på Atlanten
Natten bød på rigelig med vind. Vi var vel oppe på 28 knob. Men den lå dog mest på omkring 14-20 stykker. Genuaen blev rullet ind, så der kom mere ro på båden.

Morgenen startede rigtig dejligt med nybagt brød, som Jens Henrik havde bagt på sin morgenvagt! Uhmm.

På de nye vejr filer, kan vi se at tirsdag vil vinden vende, samtidig med at den næsten forsvinder. Meget udsædvanligt for årstiden! Skyldes måske et større uvejr længere oppe mod Bermuda.
Godt vi med vores nuværende sejlads vil være i havn den tirsdag den 29. tidligt om morgenen.
Det lidt usædvanlige vejr, kan også være årsag til svenskernes lidt utraditionelle sejlrute fra Kap Verde.
Det vil vi få klarhed over, når vi om få dage ankommer til Barbados.

Mandag, 28/11, dag 13 på Atlanten
Igen en nat med noget frisk vind Genuaen blev atter rullet næsten helt ind. Herud over, byder dagen på kobberbryllup < 3 som af geografiske forhold nok ikke bliver det store tilløbsstykke ;-)

Den antagelse blev dog bragt til skamme i løbet af dagen...

Allan og jeg fik et lille glas på dækket ved vagtskifte kl. 02:00. Og gaver blev det også til :O) Dagen efter sang Niels og Jens Henrik morgensang for os, "Det er så yndigt at følges ad", og serverede hjemmebagt morgenbrød! Vi blev jo ganske overrasket, "Vi viste slet ikke der kom nogen!".
På trods af regnvejr, fik vi morgenmad på dækket og flere gaver. Og gasterne serverede endda champagne til sundowner! :O)

Væddemål i gang omkring hvornår vi i morgen vil få landkending - inkl. fyrtårn - og efterfølgende diskussion om tidspunkt er sat på nuværende klokke, eller vi skal ændre klokken minus en time til Barbados tid...!

Tirsdag, 29/11, dag 14 på Atlanten, og ankomst til Barbados
I det tidlige morgenlys dukkede Barbados op af skydækket. Ca. kl. 07:30 fik vi landkending, så det var Niels der vandt vores lille væddemål.

Efter lidt radio kommunikation og guide op til indeklareringsstedet, fortøjede vi for helt inde for enden af industrihavnen, Ca. kl. 11:00 sprang Allan i land for at besøge havne kontor og immigrations myndighederne. Kom retur efter ca. en time hvor gasterne havde været i gang med at rengøre båden. Som Allan sagde til toldmyndighederne, da de spurgte hvorfor de ikke kunne se de 3 andre besætningsmedlemmer, "I have ordered them to clean the deck below!".
Heldigvis have han Cola med retur, så vi kunne restituere os lidt. Og så kom tolderen hen til os igen - kaptajnen skulle melde sig på kontoret. Nu! Der var et kontor mere hvor Allan skille udfylde en blanket - det blev til 3 ens blanketter hos de 3 forskellige myndigheder!
Men, alt i alt brugte han kun 1½ time - forholdsvist hurtigt!

Vi stak syd på igen og fandt en morning bøje, hvor vi endelig kunne fortøjer os kl. 14. Alt i alt 2159 sømil over Atlanten! 13 dage med en gennemsnits hastighed på 6,7 knob i timen. Ikke dårligt!

Efter vi havde badet en lille time i det 38 grader varme vand, tog vi gummi båden i land med alt vores vasketøj. En taxi tur til vaskeriet, præcist som vi ville tro det skulle være - meget højt musik, fuld fart frem, over for fuldt optrukket og hornet i bund!
Som der stod på taxa chaufførens bagrude "Why Worry - Goods in control"!

Aftnen blev afsluttet med drinks på Lobster bar, da vi skulle have afregnet de væddemål, som havde en taber der turde stå ved at han havde tabt...! Og så en tur ud i regnvejr, retur til Enjoy

Herlig Atlanterhavs sejlads!
Vessel Name: S/Y Enjoy
Vessel Make/Model: Dufour 425
Hailing Port: Svanemøllen, København
Crew: Allan Andersen, Per Horn Rasmussen
About: Allan er kaptajn, Per Horn er 1. Styrmand.
Extra: Vi er i fuld gang med turen gennem Middelhavet.