Allan & Per - World Cruising

Aruba

30 January 2012
Allan
Jo - det er den ø, som Beach Boys synger om i sangen Kokomo. Aruba, Jamaica.... ;-)

Selv om Aruba og hører med til de Hollanske Antiller, er den væsentlig forskellig fra Bonaire. Aruba bærer præg af, at være en rigtig "krydstogtsby". Hvis vi ikke før havde følelsen af at være kommet til europæisk havn (f.eks. Bonaire, Martinique og Pennelope) - så fik vi den i hvert fald nu.
Her er der midt i byen et meget lækkert shoppingcenter, hvor gæster fra krydstogtsmolen kunne blive sejlet ind i midten af centret. Alle mærkevarer kunne købes her.
Også her, var vi kun en enkelt dag i hovedbyen Oranjestad, inden vi drog mod nordkysten for at overnatte inden næste dags dyk. Der var i anledning af karneval på øen en stor koncert på stranden. Så Morten nappede dinkyen og fik oplevet lidt af strandlivet. Kaptajn Andersen var efter en tur på vaskeri tidlig lørdag morgen lidt mat og gik lidt tidligt i seng. Per måtte stadig sunde sig lidt - men koncerten kunne vi høre helt ud på båden.

Dagen efter blev det for Per og Morten tid til et vragdyk. Vi fik Morten og Per iført dykkerudstyr og fik dem over i dinkyen (man er noget tung og uhandy, når man er blevet iført våddragt og dykkerudstyr, som vejer rigtig mange kilo), så de kunne sejle ud til bøjen over vraget.
Desværre kunne Morten denne gang ikke komme ned, da han nu var iført dykkerdragt. Dykkerdragte har noget opdrift - det gør at man skal have et par ekstra kilo bly i lommen på dragten. Så de måtte desværre afbryde dykket og vende til bage til Enjoy.

Vi gjorde herefter klar til afgang til Cartagena. Distancen hertil er 375 sømil. Igen vil det passe godt med at vi tager afsted om aftenen, så vi kan starte med en natsejlads. Turen skulle gerne tage et par døgn - men på grund af lidt sløj vind i starten, kunne vi godt se, vi ikke kunne nå til Cartagena den 1. februar før solnedgang - Så vi rebede sejlene, og sejlede derfor lidt langsommere - og forventede at ankomme til Cartagena den 2. februar om formiddagen i stedet.
Som vi tidligere har skrevet, at det ikke særlig sjovt at komme til et nyt sted om natten, hvor man ikke kender forholdene.
Vessel Name: S/Y Enjoy
Vessel Make/Model: Dufour 425
Hailing Port: Svanemøllen, København
Crew: Allan Andersen, Per Horn Rasmussen
About: Allan er kaptajn, Per Horn er 1. Styrmand.
Extra: Vi er i fuld gang med turen gennem Middelhavet.