Allan & Per - World Cruising

Manihi

23 April 2012
Per
Dejlige afslappede dage på denne lille atol i Fransk Polynesien. Ja, indsejlingen hertil var ikke så afslappet!
Vi havde tjekket på vores tidevands tabel, hvornår der ville være højvande, og derfor mindst vand udstrømning i sejlrenden. En lille time før vi sejlede op til indsejlingen, så vi en mindre sejlbåd sejle ind der. Selv om klokken var lidt i 9, og vi havde set på tabellen, at vi kunne sejle ind kl. ca. 12:30, forsøgte vi alligevel.
Men den gik godt nok ikke! Vi kom ind i indsejlingen i kraftig modstrøm, men få hundrede meter længere fremme gik den ikke længere! På trods af at vi havde mormoren i fulde omdrejninger, kunne vi ikke komme længere frem i strømmen - det gik bare langsommere og langsommere indtil vi lå helt stille. Samtidig var det vanskeligt, at holde båden stabil i vandet, da strømmen forsøgte at skubbe og dreje båden, alt hvad den kunne.
Allan satte derfor i bakgear, og fulgte med strømmen, til vi var langt nok ude, til der var plads til vi kunne vende! Lidt skræmmende at prøve, og lidt for tæt på skæret undervejs!
Vi sejlede derfor rolige ud i Stillehavet igen, så vi kunne prøve igen lidt senere.

Forinden havde vi haft et større morgenbord med lækkert nybagt brød, og frisk kaffe på kanden. Vi skulle jo fejre Allans fødselsdag :O)
Han blev derfor vækket med frejdig morgensang, og fine gaver!

I andet forsøg i indsejlingen, var strømmen blevet så rolig, at vi kunne lægge til ved molen i indsejlingen og få provianteret lidt, og forhørt os om vores tabel aflæsning fra tidligere var korrekt.
Det var den, så vi sejlede ind i lagunen, og søgte efter en ankerplads foran en restaurant, hvor vi fortsat kunne fejre fødselsdagen.
Vi kunne dog først få bord 2 dage senere, men vi blev liggende i bugten, da det var et udsædvanligt dejligt sted. Og da vi endelig kom til middag på Nahini Paradise Hotel, var den i særdeleshed værd at vente på! Muslinge carpaccio, særdeles veltillavet tun til hovedret, kaffe og et æble til dessert! Plus en nydelig værtinde!
Desuden fik vi da sammensat en rigtig god middag på Enjoy på dagen, rå tun marineret i lime med æble og løg (Enjoys version af Poisson Cru, baseret på forhåndenværende lokale produkter ;-), herefter pasta med champignon a'la creme, og æbletærte med fløde til dessert :O)

Ventetiden fordrev vi med at snorkle, svømme, gå en kort tur over land, 100 meter, til det stor brusende Stillehav og ellers nyde livet i fulde drag! Stødte på revhajer, en rokke, en muræne, farveladeglade muslinger og et utal af fisk i alle farver.
Vi tog dinghyen om på den anden side af et rev, for der sandsynligvis ville være bedre sigt for snorkling. Lige som pigerne stak fødderne i vandet kom der en haj forbi! En rigtig haj - ikke specielt stor, men alligevel! Der bliv ikke megen snorkling der!

Planlægger afgang her kl. 12 i dag mandag, med et lille visit i byen igen, før vi fortsætter på nat sejlads til Rangiroa.

På vej ud var vi selvfølgelig noget spændte på strømforholdene denne gang. Det var nu intet problem, en let med strøm up på åbent hav, det var alt.
Vi lagde båden ind til kaj, for at klare lidt fornødenheder i land. På trods af tidligere snak omkring det farlige ved dykning og svømning i havne indløbet, kom vi da alle 4 i vandet! Og det var virkelig fantastisk smukt – virkelig klart vand, og som at snorkle i et akavrium!
Vessel Name: S/Y Enjoy
Vessel Make/Model: Dufour 425
Hailing Port: Svanemøllen, København
Crew: Allan Andersen, Per Horn Rasmussen
About: Allan er kaptajn, Per Horn er 1. Styrmand.
Extra: Vi er i fuld gang med turen gennem Middelhavet.