SailBlogs
Mohammedia - Las Palmas
10/04/2011

Turen Mohammedia/Las Palmas.

Torsdag den 29. september kl. 17.30 lagde vi fra kaj i Mohammedia. Efter fordelingen af de sidste dirham i drikkepenge til havnepersonalet, som blev meget glade, sejlede vi igen af sted med en sidste formaning fra havnemesteren. Vi skulle passe på, at der op til 20 sømil fra land, nemt kunne ligge fiskere, som ikke havde lanterne på. Da solen gå ned ca. 18.30 og vi skyder en fart på ca. 5 til 6 knob, vil vi tilbringe en del tid i mørke inden vi var helt ude af farezonen.
Vi så ikke nogen. I giver fald må de have skyndt sig væk ;-)
Men tidligere, da vi ankom til indsejlingen til Mohammedia tidligt om morgen, så vi godt nok flere fiskere da solen stod op - også mange flere end der var en time for inden solen stod op!

Turen forventes at tage ca. 4/5 dage. Vinden er sparsom, så motoren går en del. Da vi kun har 180 liter disel ombord, kan vi ikke altid slå motoren til og give den fuld gas. I givet fald, vil vi hurtigt få bugt med vores lager af diesel. Men ved at bruge motoren ved ca. 1.100 omdrejninger pr. minut, sættes brændstofforbruget betragteligt ned - og vi kan derved have glæde af motoren i rigtig mange timer.
Når havet er næsten helt blankt og uden bølger, er der heller ikke så megen modstand fra bølger og vind, hvilket gør, at båden alligevel skyder en meget fin fart, som ligger på mellem 5 og 6 knob. Til forskel fra når vi sejler for sejl, og det går rigtig godt, skyder vi nemt en fart på mellem 9 og 10 knob. Omregnet til km/t - så svarer det til lidt over 18 km/t. Men det er altså farten når man sejler. Og den kvikke, vil hurtigt kunne se sig selv overhale os på cykel. ;-) Men det er ikke så behageligt hele jorden rundt! ;-)

Vi får vel kun sejlet med sejl på lidt over en 1/3-del af turen fra Mohammedia til Las Palmas, hvilket ikke særlig meget i betragtning af at distancen er lidt over 550 SM. Det er i øvrigt vores længste distance ind til nu! Det meste af turen parallelt med, hvor afstanden i snit har været 40 sm.

Det gode, ved at sejle for motor, at morgenbadet foregår i varmt vand. Selv om vandet i tankene er godt oppe i 20'erne. Den temperatur afspejler jo vandtemperaturen ude i havet, som næsten ikke er (sorry venner) til at holde under de 30 grader! Desværre kan vi ikke mens vi sejler gøre brug af det dejlige badevand på grund af bådens fart. Men vandtemperaturen sætter jo også sit præg på lufttemperaturen, som vel er på ca. det samme.
Grunden til at vi er så gode til at observere vandtemperaturen, er at der i båden er indbygget et termometer, som sidder under båden (ca. 70 ca. under vandoverfladen) og temperaturen kan hele tiden ses på et display i cockpittet.

Dagene kommer til at ligene hinanden lidt. Når klokken bliver 22. starter vores vagtturnus. 1. mand tager de første 3 timer, derefter 3 timers søvn - og sådan skifter det så indtil næste formiddag kl. 10, hvor vi begge 2 har haft 2 vagter og mulighed for at sove i 6 timer. Det betyder så også, at der hen over middag godt kan blive behov for en lille morfar! ;-) Herudover, bliver der så læst bøger, pudset båd, lavet mad, holdt orden, udført små reparationer og skrevet mails, som så kan være klar til afsendelse når vi igen (måske) har adgang til net.
I et par få havne har der været udmærket internet. Nogle gange har vi måtte slæbe computeren op til en cafe med Wi-fi. Men her kan vi jo ikke sidde i timer og surfe rundt, når der også skal downloades vejrfiler og oploades blog-indlæg ;-) Så er det godt allerede at have skrevet et par mail, som er klar til afsendelse, når vi kommer i havn.

Èn af det store dage på sejladsen var lørdag den 1. oktober, hvor kaptajnen kunne fejre sit 25 års jubilæum i banken. Per holdt bank-talen, så jeg ikke skulle gå glip af denne. Receptionen var meget lille, da der kun kom 2 inkl. jubilaren! ;-) Men GT'en var rigtig god, som var kommet på bordet i dagens anledning. Inden dagen, havde banken sendt en mail, hvor de skrev, at de ville indsætte gratiale på kontoen nu, selv om jeg teknisk set først har jubilæum, når jeg kommer tilbage den 1. oktober 2013 efter orlov. Sådan - Danske Bank!
Så der vil blive nydt en god middag i Las Palmas, hvor kaptajnen vil invitere ud ;-)

Herudover gav fiskestangen senere på dagen den klikkende lyd, der betyder, at der bliver halet line ud - der er bid!
Jo, jo - der var bid, denne gang var det ikke en terne, men en tun! En rigtig fin én på lige under 40 cm, hvor der var masser af kød til 2. Vi blev så befibbede, at vi helt glemte at tage et billede! Men der VAR altså næsten 40 cm.!
Det store fiskenet, blev ivrigt holdt under, da den blev løftet op af vandet. Og efter at vi havde fået krogen ud af kræet (og nettet), måtte den af med hovedet, så den kunne blive renset og komme på køl, og blive klar til aftensmaden.

Næste dags store begivenhed, var da vi med få meters afstand sejlede forbi noget der først lignede en hat. Da hatten viftede med det ene forben, lignede det mere en havskildpadde! Hvilket det selvfølgelig var!
Den var vel i størrelsesordenen omkring 40-50 cm meter lang - så den var ikke én af de store, men meget sjovt alligevel.

Delfinerne har derfor nu fået konkurrence om at underholde under sejladsen. De har selvfølge også med stor interesse har fulgt os efter Mohammedia ;-)
At se de store dyr boltre sig omkring båden, i flokke på kun et par stykker op til flokke med 20 til 30 delfiner, samtidig med vi kan høre deres hvin og typiske klikken er en livsbekræftende oplevelse. Men selv dette kan vi blive vant til. Vores kæmpe begejstring over at møde delfiner, er nu blevet erstattet af rorgængerens glæder over at have selskab, selv midt om natten.

I skrivende stund, er vi nu 20 SM fra Las Palmas. Vi har inden for det sidste døgn gennem disen kunne skimte Lanzarote og Fuerteventura på vores bagbordside.

Vi ses i Las Palmas! ;-)

10/10/2011 | Lotte Vissing Andersen
Sidder med et smil og tænker, at NU lyder det til I er gået helt ned i gear, og ikke længere er feriejublende. Ikke ment som noget negativt, nærmere omvendt, den følelse af RO kan man næsten ikke nå at få på sine 3 ugers sommerferie, men det der med at dagene tager hinanden, delfinerne klikker, maden spises og man nusser rundt og ikke keder sig, se DET må jo være det en enhver stresscoach sukker efter;-) Dejligt at følge med på den måde her. Herhjemme er det virkeligt blevet koldt. Jeg åbnede børnehaven i morges kl 6 og kørte fordi sådan en tavle med temperaturen på - 4 grader. Asger skal have sin vinterjakke på i skole i morgen! Brrr... Tror måske jeg køber et skrabelod!!! Bliver jeg da næsten nødt til altså! ;-) God vind og tanker fra Lotte i Horsens
Marokko
09/29/2011

Natten til søndag den 25. september kl. 03.30. Vi forlader nu Cadiz og begiver os hen over Gibraltarstrædet. Turen tager halvandet døgn, hvor det første døgn ikke byder på meget vind. Så det bliver en del for motor. Igen en super flot stjernehimmel, hvor Mælkevejen står tydelig. Så er det man godt kan føle sig lidt lille. Et par delfiner giver det karakteristiske piv/hvin, så styrmanden ved, at han har selskab - Det er hyggeligt! ;-)
Om morgenen inden vi kommer til Marokko, bliver vi budt velkommen af en stor flok store delfiner. De springer omkring båden og synes, at det er sjovt at ligge sig meget tæt på forstævnen og svømme på siden, se de kan kigge op på os, som står og hujer og vinker til de dejlige væsener. Delfiner gør altså noget ved én ved deres tilstedeværelse alene. Nogen vil sige, at man bliver glad i låget ;-)

Ved middagstid, mandag, er vi klar til at sejle ind i havnen i Mohammedia. Af andre sejlere og/eller rejsebeskrivelser, var vi gjort meget opmærksom på, at der nu der skal gives udtryk for vores taknemmelighed for hjælp (bestikkelse!). Så vi havde i Cadiz, købt rigeligt med cigaretter!
Vi kalder havnen over radioen, og melder vores ankomst. Og bliver bedt om at vente. Efter vi har cirkler rund i ca. en time, får vi at vide, at vi kan komme ind og bliver guidet ned til den ende af den pænt store havn, hvor yacht-marinaen ligger. Det viser sig, at være en noget mindre marina, som dog har rimelig faciliteter (toiletter og bad - og Wi-Fi, som er MEGA langsomt og er nærmest ikke-fungerende).

Vi får lagt til, og får af havnemedarbejderen, at vide vi skal afvente besøg af myndighederne. Efter ca. 1½ time kom en tolder ombord, som udfyldte et ark - og spørger os om vi har noget at fortolde, hvilket vi ikke har. Hvortil han siger OK og forlader båden - men beder os vente yderligere til immigrationsmyndighederne kommer på besøg.
Sååå kom der lidt senere endnu en herre, som stort skrev de samme oplysninger ned. (Bådens navn, reg. nr., længde, bredde, dybde, farve, vægt, land, hjemhavn, havnen vi lige er kommet fra, næste forventede havn, navne på passagerer, pasnumre, adresser, beskæftigelse og meget mere). Han spurgte også om vi havde noget at fortolde - og om vi havde våben ombord - hvilket vi selvfølgelig ikke har. Og så pakkede han også sine ting sammen og gav pænt hånd og bød os velkomne.
Så her står vi med alle vores smøger og fordommene! Hmm - men gad vide om vi ikke får brug for dem senere.

Vi fik set på Mohammedia, som er stor oplevelse at komme til (selv om her absolut intet er at komme efter...!). Det er selvfølgeligt et muslimt land, med alt hvad deraf følger. Men der er også meget snavset, og der er ingen der rigtig rammer de der skraldespande og affaldscontainerne, der er stillet op! Det ligger ikke lige i mentaliteten!
Her meget anderledes. Store flotte palmer møder os. Nogle steder er der meget pænt og ordentlig - og 20 meter senere, ligner det en hvis ødelæggelse. Men et spændende sted er det, hvor det er en stor fordel at have sine franskegenskaber i orden, hvilket vi ikke har! Men vi klarer den.

Efter at have udforsket byen, går vi igen ned til havnen/marinaen, hvor vi bliver kontaktet af én af de 2 medarbejdere der har vagten på marinaen. De forklarer os, at præsidenten for marinaen (ja - ja - der ligger ca. 40 både - så fald nu lige ned igen ;-) ankommer om en time, så de skulle gerne bruge vore plads. Det ville vi da ikke have meget i mod, hvis det ikke lige var fordi, det nu var bulderragende mørkt og meget sent. Men det indvilgede vi i, og sagde, at vi ville flytte båden. Men hvad vi ikke havde forstået, var, at de allerede havde flyttet båden!
Heldigvis tydeliggjorde han det, inden vi gik ned på flydebroen. Det var her, at kaptajnen blev lidt stram i masken og måtte næste dag, fortælle havnemesteren, at såfremt vores båd skulle flyttes igen, ville det være en rigtig god ide, at det sket med kaptajnen ved rattet!!!

Næste dag, tog vi en tur til Casablanca, som ligger ca. 25 km. fra Mohammedia. Her tager vi toget, som kører til tiden, og som i øvrigt er pænt og nydeligt. Ind imellem kan dog i togstammen findes vogne, som har en del år på bagen.
I Casablanca, gik vi en lang tur, og bl.a. på Ricks Cafe, som nogle husker fra en filmklassiker. Casablanca var noget rodet og støvet. Vi var bl.a. på et marked, som godt nok bød på alt. Men hvor omgivelser var meget slidte. Vi havde nok et nok et film-romantisk billede af Casablanca liggende i baghovedet, som ikke helt blev indfriet. Det skal dog dertil siges, at de p.t. bygger på en havnefront, som ser ud til at blive rigtig flot!

Selv om vi var god slidte af den lange gåtur i Casablanca, tog vi os alligvel sammen til at få samlet vores vasketøj få det bragt op på et renseri. I Morocco er møntvaske ikke så udbredte.

I går, onsdag, gik turen så til Marrakesh. En lidt længere tur på 3,5 timer i tog. Så vi måtte op kl. 05.00 for at få noget ud af dagen (Det er hårdt at være i land ;-).
Det var en noget anden oplevelse. Marrakesh virker som handelscentrum for den sydligere del af Marokko. Her var det en meget velplejet by, som mødte os, hvor der er tænkt over arkitektur, miljø og turister.
Vi var blandt på et meget stort marked i Medina (den gamle bydel), som har en sand labyrint af gange og smalle stræder. For hver anden meter - eller kortere - ligger der en bod, som er ejet af en ihærdig sælger. Som taget direkte ud af en film. Det er ikke et sted, hvor vi skal lade øjnene hvile på en vare, for mange splitsekunder, inden det bliver opfanget af sælgeren, som så går i gang med én. Der blev det godt nok sagt "No - thank you" mange gange. I Marrakesh, var de i øvrigt ofte vældig gode til engelsk.
Men vi købte dog sandaler, krydderier og duftblogge, så båden dufter rigtig godt! ;-)
Hvis turen engang går til Marokko, vil vi anbefale et besøg i Marrakesh!

Desværre nåde vi ikke at komme tilbage inden vores vaske lukkede kl. 20.00, så vi gik godt trætte tilbage til båden.
Det var her vi fandt ud af at, vi nu skulle have ny procedure for at gå ombord og indføre ting på båden. Vi undrede os over, at vi ikke havde set dem før - men i går aftes var de altså fremme - altså de der kakerlakker!!! Lige midt på asfalten løb de rundt - 4-5 cm lange - ja så store, at de ikke bevægede sig så hurtigt - og så alle dem vi ikke kunne se! ;-)
Så fra nu af, skal skosåler skylles i saltvand, ligesom alle varer skal tages ud af al emballage inden de kommer ombord. Her kan der nemt skjule sig små kakerlakker og æg. Al frugt skal i øvrigt også skylles grunddigt inden de kommer ombord.
Vi gider ikke have kakerlakker ombord!

I dag torsdag den 29. skal vi have hentet vores vasketøj og handlet ind, så vi kan sejle af sted til Las Palmas, som ligger 3-4 dages sejlads længere syd på!

10/03/2011 | Heine
Hvis I fanger en af de delfiner, har I da tunfisk til et par dage :)
Cadiz - og fravel til Europa
09/24/2011

Efter natsejlads fra 'de Caribiske øer' ved Faro, kom vi tidligt i morgendisen til Cadiz. Indtjekning i havnen, dejlig morgenmad på dækket, og vi gik alle 3 en tur ind til byen.
Vi ville have lånt cykler, men af de 6 cykler de havde på havnekontoret, var den kun en der var funktionsdygtig - og de andre kunne ikke repareres, da deres chef var på ferie! ...?

Nå, vi gik så ind til den gamle bydel, spurgte os lidt frem på turist kontoret, og fandt endeligt et sted vi gerne ville have frokost. Klokken var blevet ca. 15, og Nicolai var meget sulten! Han bestilte et eller andet i baren ved at pege på det, Allan købte tapas til sig selv og mig. Dertil kølig sangria og øl :O)
Lækker tapas vi fik - lidt men godt! Selvfølgelig fik Nicolai aldrig sin mad - øv! Vi gik da de ca. 2 km. hjem til båden, langs med vandet og den gamle mole. Molen var et sandt katte paradis, med utallige vilde katte. Lige før molen begyndte, var en masse små og store portaler ind til det, vi gætter på bliver til diskoteker og barer her i weekenden (det får vi vished om senere).

Allan lavede spagetti med kødboller a'la Lady og Vagabonden til aftensmad! Lækkert!

Da vi havde nydt aftensmaden på dækket, og fået en enkelt en 'sun downer' smuttede vi i seng omkring kl. 23:00.

Torsdag, dagen efter, fik jeg en morgenløbetur, på den gamle fæstningsmur langs med vandet på ca. 9 km. fik vi morgenmad, og Nicolai slentrede op i byen. Som på min løbetur, kom han også forbi en park med et par dinosaurus figurer - Jurassic Park? Her var rimelig afslappet publikum - åbenbart med 'lovlig' hash rygning!
For enden af turen, lige efter en lille by-strand på ca. 500 meter, var den er lang bro/mole ud til et flot lille fæstningsværk ude i vandet. Efter henholdsvis løbetur og gåtur ud til den lille borg, kunne vi på porten læse, at der var lukket grundet ombygning!

Og vi fejrede selvfølgelig Christians fødselsdag. Hurra - hurra- hurra!!!
Så er der langt hjem til Danmark, og langt at være væk hjemmefra...

Allan og jeg gik på jagt efter en Reeds Almanac over Caribien og en refill til vores flaskegas! Begge ting uden held! Men vi fik da set en del af den 'nye' bydel også, og travet vores små fødder ømme igen.

I aften satser vi på restaurant besøg i byen. Vi skal holde en lille afskedsmiddag med Nicolai, da han i morgen fortsætter til Gibraltar for at flyve hjem. Han vil dog undervejs hilse på sin 'gamle' gasteplads - den Norske båd - der nu ligger her.

Lørdag: Det var ganske rigtigt diskoteker og masser af fest langs molen. Desværre kom vi 2 timer for tidligt - og 30 år for sent!
Vi gik i stedet hjem og fik en kop kaffe - irsk kaffe :O)

Vi sagde i dag søndag farvel til Nicolai, vores første gast, som vi har været rigtig glade for. Allan og jeg planlægger vores videre færd til Marokko med afrejse tidligt søndag morgen - det bliver så farvel til Spanien og Europa.

09/24/2011 | garbi
nyder at følge med i jeres rejse. Godt at høre, i øvrigt Per, at du syntes om "Vi, de druknede" jo en fanntastisk bog - jeg elsker den.

God vind! Kh Garbi
09/25/2011 | Lars
Kære drenge, hvor er det skønt at læse, at I nyder rejsen. Vi glæder os til at høre om alt det, der sker, når I har vinket farvel til Europa.
Olhaao
09/18/2011

I Sines fik vi købt det sidste udstyr til vores fiskeri - tilpas store kroge og fiskestangholder er nu også på plads. Nu kan vi fange hvad det skal være...!
Gad vide om vi nogen sinde får fanget tun nok, til at dække udgifterne?

Det første vi fangede - og det eneste indtil nu - var en lille terne! Stakkels fugl, som havde været en del under vandet, da vi trak linen ind. Den var helt udmattet. Så vi kunne stille og roligt fiske krogen ud af næbet. Den sad et minuts tid, og gispede lidt på båden, inden den fandt energi til at flyve videre.

For at undgå, at fange flere fugle, der får for stor interesse for vores spinder, arbejder vi på en løsning. På billedet kan ses 2. prototype, af min endnu ikke patenterede måge skræmmer... Meningen er at udløse Cola dåsen, når en måge kommer for tæt på, så dåsen kører ned af linen til den når spinderen, og mågen derved får sig en forskrækkelse, over en cola drikkende fisk i vandet!
Der skal arbejdes lidt mere med vægt og udformning af 'skræmme' objektet...

Apropos ting i vandet, tror vi, at vi så den første haj i farvandet et par timer før Sines. I hvert fald så vi en rygfinne der svømmede 'truende' bag båden. Vi kunne tydeligt høre temaet fra Jaws, da vi så den! Det var ikke en delfin, men det kan selvfølgelig have været et marsvin.
I Lissabon var der en del store brandmænd i havnen. Den skumle type - de ser nærmest ud som om, de rent faktisk ved, hvor de vil svømme hen! De kaldes Portugisere, og er rigtigt, rigtig grimme. Har forsøgt at taget et billede af en, som kan ses under albummet Portugal.

Fra Sines tog vi igen en natsejlads, med afgang lige over frokost, videre gennem natten med retning mod Faro. Ved en sådan natsejlads, er vejret lunt, men på grund af den megen fugt i luften bliver dækket ganske vådt, og det bliver køligt på vagten, hvis vi ikke er klædt på til det.
Vores gast Nicolai, havde hørt fra andre danskere i Sines, at de lækre laguner omkring Faro, nærmest skulle være bedre end i Caribien! Vi er dog lidt betænkelig ved mængden af vand - mangel på samme! I sejlrenden varierer dybden mellem 0,6 meter vand til 7 meter, med meget små afstande mellem, og en ikke imponerende afmærkning.
Vi vil prøve at se hvordan det går. Sejlturen tager ca. 16 timer, så vi forventer at være der lørdag omkring kl. 16.
Undervejs konstaterede vi, at der var vand i bunde af båden. Hvad er nu det? Efter en del pumpen og undersøgelser, fandt vi ud af, at det var falsk alarm. Det var bare bruseren på agterdækket, der skulle spændes en smule mere. Pyha!

Lørdag kl. 11:00 - dvs. kl. 12:00 dansk tid - holdt vi en lille ceremoni på båden, da Leo og Ellen Margrethe, Allans forældre, begge blev sat i jorden på Hadsund kirkegård på dette tidspunkt.
Trist! Så føler vi os langt væk fra Danmark, på trods af vi har været med til bisættelse for dem begge, før vi rejste.

Vi ankom til lagunerne ved Faro lige over frokost. 30 grader varmt vand - dejligt! En sjov ø - mange små huse bygget sammen, sand overalt - overalt! Og et bibliotek og endda en skole - så der må være folk der bor fast på øen.

Søndag sejlede vi ind til Alhoa, ca. 1 time for motor sejltur, så må vi se lidt på byen her.

09/21/2011 | Dorte
Hej I to glade sejlere - sikke mange oplevelser I allerede har haft - ja, lidt misundelige er vi vel alle herhjemme, der har ca 14 grader. Vi drager en tur til Edinburgh i weekenden - så bliver det vores tur til at få nogle nye oplevelser. Knus Dorte
Sines
09/15/2011

Efter dejlige dage i Lissabon, sejlede vi videre i roligt vejr til Sines - Vasco Da Gamas hjemby.
Flot og dejlig, med en masse historiske bygninger i det gamle centrum. Havnen er en udbygget natur havn, hvor vi kan svømme få hundrede meter ind til den flotteste sandstrand.

Vi venter på en god vind før vi fortsætter i morgen fredag, eller lørdag.

09/17/2011 | Henrik Knopper
Tak for jvnlige opdateringer med nsten
Tropiske vindpust ind i et smkoldt efterr. Her er morgentemperaturn kommet under 10gr, s jeg er frisk efter cykelturen til arbejde. Men vi kan stadig byde p den mest fantastiske bl himmel :-)
(bla bla bla ville stadig gerne bytte)
Fortsat bon voyage
... Og så videre til Portugal
09/12/2011

Søndag den 4. september, meget tidligt om morgenen! Efter at kaptajnen nu er blevet klippet hos den lokale frisør, som ikke kunne engelsk - hvilket spaniere her generelt ikke kan - men som heldigvis kunne en smule tysk, da hun havde familie i Schweiz, er det nu tid til at lette fra Ria De Camarinas.

Turen går til Islas Cies, som er en lille øgruppe, der er udlagt til naturreservat - dog åbent for gæster - øerne ligger uden for indsejlingen til Vigo. Nogle sejlere synes, at disse øer mest af alt minder om en forsmag på, hvad der venter på os i Caribien. Skønne var de - super flot lagune, hvor vi lå for anker, og kunne springe direkte på hovedet i vander, hvis vi ikke lige var inde for at slentre en tur på den lange sandstrand.

Vandtemperaturen på her på den vestlige side af Spanien nu ved at være oppe på 22 grader. Og luften nogle grader over.

Vi kunne nemt være blevet nogle dage på disse dejlige øer - men vil gerne være i Lissabon den 9. september, hvor vi glæder os til at se vores gode venner Stephan og Henriks nye og meget lækre ferielejlighed.

På vores vej til Lissabon, besøgte vi Figueira de Foz, der for os mest af alt tjente som overnatningsmulighed, og i Peniche, kunne vi vaske tøj, så vi rigtig kunne være klar til Lissabon. Sidst på eftermiddagen, så vi på GRIB vejrfilerne, at vinden ville flove, og dreje så den ville komme ligeimod os. Så vi fik smidt fortøjningerne i en fart, og startede på de sidste 65 sømil, der var til Lissabon.

Vi ankom Lissabon kl. 07.00 om morgenen, fik et par timers søvn, inden vi sejlede lidt længere op ad floden til en anden lystbådehavn, som kunne tilbyde flere faciliteter, så som internet, ordentlige badeforhold og ikke den megen trafikstøj fra Lissabons kopi af San Francisco broen hen over floden Tajo.

Lissabon kendte vi ikke meget til i forvejen. Men Lissaboner en fantastisk by! Portugiserne er udover, at de er meget servicemindede, og taler generelt rigtig godt engelsk, et meget smukt folkefærd!

Herudover er byen rigtig flot og hyggelig. Det må her tilføjes, at dagstemperaturerne sniger sig op på ca. 28 grader, og vandet udenfor Lissabon er ved at være ca. 23 grader. Her oppe ad floden, tæller ded ikke, at det er 26 grader varmt, da ingen bader i det! Det har en lidt grumset karakter, da der er tale om skiftevis flodvand og havvand.

Har du ikke været i Lissabon, er det bare at komme af sted!! ;-)

Efter at vores venner er taget tilbage til København, bliver tiden lige nu brugt til at kigge efter dykkerudstyr, så vi rigtig er klar til Caribien og resten af turen.

Billedet er fra Islas Cies.

09/13/2011 | Mikkel Bojesen
Ejh, hvor lyder det bare herligt det hele - vi er s misundelige heroppe i nrmest arktiske forhold! Vi flger med rigtigt meget her p bloggen og glder os til at besge jer til jul!... men der er en ting vi savner, udover jeres selskab herhjemme i ny og n, og det er flere billeder p bloggen - det kunne vre sjovt at se nogle af de ting I s levende beskriver!... pas p jer selv og nyd lissabon - mske det lige er stedet at fylde brikken op med portvin inden jul! Vi ses!