SailBlogs
Per
12/05/2011

Jubii - Barbados
Efter vi blev fortrolige med igen, at gå på en "ikke gyngende grund", åbnede der sig en smuk ø! Og en rig ø. Sammenlignet med Kap Verde, er der mange flere penge mellem hænderne på folk her. Men priserne er næsten de samme alligevel. Og med supermarkeder med masser af varer på hylderne - et rent slaraffenland!

En af de første ting, som røg i indkøbsvognen var Aunt Jemima's mix til amerikanske pandekager med tilhørende sirup. Præcis lige som vi gerne ville kunne lave dem selv. De stod ikke længe på lager på båden. Allerede dagen efter blev den tilberedt til morgenmad. Uhmm!

De første par dage på øen, slentrede vi bort, med masser af svømmeture i det meget blå, og meget varme vand. Mange små turer ind i byen, lidt cafe og restaurant besøg - i det hele taget gjorde vi hvad vi kunne, for at falde ind i stemningen her. Utrolig søde og venlige mennesker med overskud over alt. Rigtig god stemning. Ikke underligt, at mange godt kan lide Caribien.
Befolkningen på Barbados er altså overvejende et flot folkefærd. Også selv om at udbuddet af kolonialvarer er eksploderet og nu er kommet nærmere de amerikanske varer med masser af sukker og kalorier i.

Som på Kap Verde blev vi kendt omkring vores strand, og hilste på flere kendte dagligt. De 'handlende' her, kunne tilbyde alle former for fest-remedier! Det kunne jo være...?
De tilbød det hele! Hvidt, grønt, rødt, speed og coke! Men kunne dog også forstå manglende interesse. Og så var det bare "Okay mannnnnn" og så videre.

Fem dejlige dage blev det til på Barbados. Dagen inden afrejse, fik Niels og Jens Henrik provianteret så rigeligt, samtidig med at Allan og Per tjekkede ud hos immigrationsmyndighederne.

Begge opgaver var en lang proces, ca. 2 timer for at tjekke ud, og 3 timer for at købe ind. Dog skal det siges, at både Allan og jeg blev sendt i den toldfrie et par gange for at købe spiritus til et par lokale, som arbejder på havnen! Lovligt? Hmmmnnn. Venligt? Helt sikkert?
Det var i hvert fald svært at sige nej på grund af den store gæstfrihed og venlighed, som vi i dagene var blevet mødt med. Og de blev i hvert fald meget glade for at kunne supplere en flaske eller flere til aftenens festlige lag.

Vi havde egentlig planlagt at sejle fra øen fredag den 3. december, om aftnen. Men pga. vores indkøb og immigration udsatte vi til lørdag. Så fik vi også tid til en guidet tur rundt på Barbados, og Per deltog i 10 km. Barbados Run lørdag eftermiddag - Come for the run, stay for the fun!
Turen rundt på øen forgik i en lille minibus, med en meget flink og venlig chauffør. Slet ikke samme type som da vi kørte op til vaskeriet! Flot minirugbrød og chaufføren havde flere guldudsmykninger på hans fortænder. Jo - det var som at være der selv! ;-)
På turen så vi de flotte rigmands villaer lange vestkysten, den store havn på den nordlige del af øen (fortrinsvist for store - meget store - motorbåde). Luksus hotellet, som Tiger have fuldt booket til sit bryllup. Et lille slot af et hotel, som stod færdig for ca. 5 år siden, men endnu ikke taget i brug (?), og en af de små Country Clubs.
Kørte derefter tværs over øen, for at komme til det højeste punkt, hvor hele vestkysten kan ses. Forinden skulle vi dog lige omkring en meget lokal bar, for at smage Mount Gay Rum. Per skulle 'kun' have øl, da han som sagt skulle løbe senere på dagen. Der blev bestilt 3 rum, men det blev naturligvis serveret i en hel falske til forsamlingen. Samtidig blev der konverseret med de lokale, hvor en var meget interesseret i en tjans på båden!
Sekunder før det højeste punkt, udbrød James, vores chauffør, at vi skulle lukke øjnene. Vupti, så var vi ude af den jungle lignende skov, og havde et pragtfuldt view ud over hele øen! Smukt!
Naturligvis var den også en 'kunstner' der, som solgte lidt af sine 'egne' produktioner af halskæder, armbånd mv.. Flotte varer, hvor ingredienserne var muslinger, hajtænder, perler og meget andet. Der blev indkøbt lidt. Måske var det rommen som gjorde sin virkning? Men det var flotte sager!
Ud over at James også hjalp os med at få vores flaskegas fyldt, gjorde vi gjorde holdt flere steder undervejs. Bl.a. ved en sukkerrørsmark, hvor vi smagte på de friske sukkerrør. På trods af at de ser meget tørre ud, smager de som uparfumeret marshmallows, men med en meget porøs træstruktur. Og meget saftigt!
Under vores Atlanterhavs overfart, havde vi snakket en del om det tang der var i vandet. Ingen af os var klar over, der ville være søgræs her. Vi troede det kun voksede i Sargassohavet, omkring Bermuda. James fortalte, at det tang vi kunne se på stranden var helt nyt. Det var det første år de overhovedet havde set det. Mon der er noget om den globale opvarmning?

Senere på dagen var det meget sjovt at være med i løbet, som var virkeligt flot arrangeret. Fredag var der Run for Fun, lørdag 10 og 3 km, og afslutning søndag med ½ og hel maraton. Flot markeret rute, med alle km. mærker, start til tiden, afskærmet for alt trafik - helt eksemplarisk!
Per kom igennem blandt den første tredjedel, på trods af den manglende træning de sidste 4 måneder, men det var meget varmt! Godt løbet!!

En af de sidste dage, hvor Per ventede få minutter på de andre, smuttede han omkring nabo restauranten til vores stamrestaurant Lobster Alive. Den var en del anderledes! Ville blot tjekke om vi skulle spise der, og blev straks inviteret indenfor, selv om de have lukket! Skulle da lige smage en Mount Gay Rum! Jeg skulle selv hælde op, og tog kun en bundskraber! Det syntes kromutter var pjattet, så hun tog affære og fyldte glasset! Helt! Det ville jo være uhøfligt ikke at drikke det (som om det var en option!), så jeg fik en snak med klientellet, som jeg nu så alle var meget påvirkede - ligeså påvirket som kromutter! Men fik da et par historier med på vejen, omkring sejlads, restaurant og Barbados! Et helt lille eventyr på 6 minutter!
Og så var jeg beruset de næste par timer! Både af rommen og endnu engang af den utroligt gæstfrie tilgang der er til fremmede på øen!

Igen var det en sjov følelse, da vi sagde farvel. En helt ukendt ø for få dage siden, nu en ø, som vi selvfølgelig ikke kender, men dog en ø, hvor vi har fået et meget godt indblik i kulturen og de sorte mennesker der bor der - kun den sorte del af befolkningen! De hvide opholdt sig ikke meget i Bridgetown, ud over de ældre Amerikanere vi så, da vi besøgte den lokale Yacht Klub.

Som en af de taxa chauffører vi kørte med sagde, Barbados er det smukkeste sted i verden!

Union Island
Af sted fra Barbados efter mørkets frembrud, med retning mod Union Island. Ca. 120 SM til de næste trope øer og Tobaco Cays.
En rolig tur, dog med alt for megen motor sejlads, da der ikke var megen vind.

Ankom til Union Island kort tid før sol nedgang, og blev selvfølgelig mødt af en venlig indbygger i bås, dom kunne gelejde os hen til den nærmeste mooring bøje. Samtidig ville han gerne sælge os noget diesel - det skal jo løbe rundt!
Allan smuttede i land, men immigrationen var lukket for i dag, men han kunne jo lige tjekke diesel prisen i land. Der var dog ikke noget der tydede på at bådsmanden ville snyde os!

Over Atlanten
Allan/Per
11/30/2011

Den første lange tur over Atlanten
Niels gik allerede den første dag i gang med at skrive sin egen personlige log over sejl turen. For senere at kunne skelne de enkelte dage fra hinanden. Den ide greb vi med det samme, da vi er enige i, at der nok ikke sker de store hændelser de næste mange dage. Ud over en masse sejlads, masser af blåt, blåt vand, div. fisk - en masse små dagligdags ting, men ikke noget epokegørende der virkelig vil markere de enkelte dage.

Onsdag 16/11, dag 1 på vej til Barbados
Afrejse kl. 18.30. Forsinket, da vi opdagede, at formiddagens optankning af vand ikke smagte særlig godt. Et rent helt, da vi normalt (jo - det gør vi fra nu af) ikke tjekker vandet. Vi havde for 4 dage siden tanket op - og dette vand fejlede intet. På Kap Verde, bruger man afsaltet havvand til drikkevand. Ganske fint - men i dag, havde de vist glemt at rense filteret - Vandet smagte i hvert faldt noget saltet!
Desuden skulle vi inden omkring rigtigt mange små mini-markeder, før vi havde fået provianteret tilstrækkeligt.
Og ikke ok med det, så kom der et film hold ed på Enjoy for at filme! De var ved at lave en reklame for et Cabo Verde musik mix, "CV Mix - you can't loose it". Filmen kan ses på YouTube: .

Lennart bød på hjemmebagt svenskerkage og kaffe, vi fik sen frokost/tidlig aftensmad, og så var det af sted.

Vagtplanen blev lagt - nattevagt på 4 x 3 timer, dag vagt på 3 x 4 timer. Køkkentjans så den der har morgen vagten, afslutter med morgenmad. Det giver mulighed for at evt. brød bagning kan passes ind i løbet af vagten med hævning og tid i ovnen. Ham der kokkerere til aftensmaden, er også i sving med frokost dagen efter, så evt. rester bliver brugt her.
Det skulle alt i alt sikre, rotation i vagtplanen, og ikke for lange nattevagter.

Dagens menu: Kylling med pomfritter.

Torsdag, 17/11, dag 2 på Atlanten
Heldig så vi her delfiner til Niels' store begejstring. Det er som altid en kæmpe oplevelse første gang delfinerne kommer op på siden af båden og leger med os!
Niels, som i øvrigt bedst kunne lide at opholde sig på dækket den første tid, tilberedte frokost bl.a. bestående af nyfangede flyvefisk (som havde fanget sig selv ved at flyve op på dækket!).
Flyvefisk ser vi masser af hele tiden. Sjovt at se de små fisk på mellem 15 og 20 cm., med deres sølvskinnende bug og svagt lyseblå vinger, flyve op til 100 meter over vandet - og somme tider meget tæt på båden, og hen over den!

Efter lidt vindstille i de tidlige nattetimer, har vi haft jævn vind hele dagen, ca. 19 KN fra nord øst, og lidt skyer, så vi kunne sejle med biminien (solsejlet) pakket sammen.

Aftenens drama udgjorde sig i cockpittet, hvor Per lå og tog par armbøjninger. Der lød et lille skrig, hvorefter jeg (Allan) fra kahytten kunne høre en flyvefisk der lå på dørken og sprællede. Den blev meget sprællende hjulpet over bord. Hænder og dørk var fylde med flyvefiske skæl - og det lugter ikke så godt!! Bedre blev det ikke, da jeg senere skulle på toilettet, og tråde på en flyvefisk, der var fløjet ind gennem det åbentstående koøje. Heller ikke på toilettet lugtede der nu godt. Så noget af nattevagten gik derefter med at rengøre hele badeværelset!!!

Dagens menu: Koteletter med ris og tomat/karry-flødesovs.

Fredag, 18/11, dag 3 på Atlanten
Et par både meget langt ude i kimingen i løbet af natten, 6 flyvefisk til frokost, sammen med en lille tun - Mnnnnn!
... og lige før frokosten skulle laves kom der en tun springende forbi! Efterfulgt af en guldmakrel! Som bed på! Selv om vi tog genuaen ind, for at mindske farten, lykkedes det dog ikke at få den ind på både! Øv!
Men en lækker flyvefisk/tun sandwich blev det!

En dejlig dag, de blev afsluttet med Allans burgere med pomfritter i cockpittet! Det er dejligt at sejle!

Lørdag, 19/11, dag 4 på Atlanten
Natten til lørdag bød på et ordentligt regnskyl. Og god vind. Vores gennemsnitshastighed siden start er nu på 6.7 knob (sømil i timen).

Lørdag morgen startede med lækker omelet, som blev kreeret af Jens Henrik. Super dejligt at kunne sidde i cockpittet med en vind på 10 m/s og stadig synes, at det er dejlig varmt og så endda langt ude på Atlanten.
Frokost bestod af en lækker nyfanget guldmakrel perfekt stegt af Per!

Allan fik hentet nye GRIB filer - vejrmeldingen giver fortsat samme vind, retning og styrke. Og sådan skulle det gerne blive ved indtil Barbados.

Dagen blev afsluttet med Beuf a la Jens Henrik. Vi blev enige om, at det nok er de færreste, der lige tror, at vi lige nu sidder og spiser en dejlig bøf med bløde løg, lækker sovse, hvide kartofler og garniture af tomat og gulerod julien. Lækkert! ;-)

Søndag, 20/11, dag 5 på Atlanten
Natten til søndag, trak det op til uvejr. I den ellers månelyse nat, kunne jeg se, at det der var sort, godt kunne blive endnu mere sort! Der hvor vi agter ude tidligere kunne se kimingen (overgangen fra himmel til hav), var der bare sort. Og vindstødene begyndte at tage til. Genuaen (foresjlet) blev fluks rullet helt ind, så vi kun havde storsejlet oppe. Hellere møde uvejret med lidt mindre sejlgarderobe oppe.
Heldigvis blev det kun til nogle vindstød med op til 30 knob (15 m/s). Resten forblev mellem 20 og 25 knob. Og da vi jo sejler med vinden, føltes det ikke så slemt.

Morgen vagten blev fra Allan overdraget til Niels, som havde vagten fra kl. 05.00 til 08.00, hvorefter han sørgede for morgenmad til båden.

Vejret er i dag gråt og overskyet og småregn ser ud til at skulle være et tema for hele dagen. Mon ikke der skulle blive tid til en enkelt mail og en enkelt film.

Søndag formiddag - Gennemsnitshastigheden siden Kap Verde ligger stadig på 6,7 knob. Vældig fint i betragtning af, at vi om natten ofte ruller genuaen ind, for at give ro på båden, så dem der skal sove, får en god søvn, så de er klar når de skal på vagt. Specielt når vi sejler på plat lens, kan genuaen stå uroligt og kan larme en del under dæk.

Søndag eftermiddag - Solen trængte i formiddags igennem og gjorde filmplaner til skamme. Lidt svarere vind, som har gjort, at vores gennemsnitshastighed nu er faldet til 6,65 knob. Håber, at eftermiddagens genakker-sejlads, har rettet lidt op på gennemsnittet, så vi lidt over midnat passerer 1/3 markeringen på kortet.

Mandag, 21/11, dag 6 på Atlanten
Med en havtemperatur på 35,9 grader, er det blevet svært at bevare pessimismen ;-) Det eneste, at vi kan være lidt utilfredse med, er at vi indtil nu har haft så god en vind, at det ikke ville være rigtig forsvarligt, at hoppe i Atlanten fra båden. Men i det øjeblik, at vinden kommer ned i nærheden af de 10 knob, er det sikker som vist, at vi hurtigt får sejlene ned og hopper i baljen! Det gode ved den fine vind, er at (hvis den holder) vi kommer til Barbados flere dage før end beregnet.

En rolig nat med fin vind, så tempoet holder! Vores gennemsnitsfart er p.t. 6.56 knob. Månen stod op ca. 02:30 - lille nymåne, utrolig flot. Og for øvrigt med 'skålen' vendende nedad på disse breddegrader.

Jens Henrik gjorde et stort arbejde, under sin midnatsvagt, at afsøge kimingen hele vejen rundt, for evt. lanternelys, der kunne markere an anden båd. Vi skal jo holde øje med Svenskerne!
Vi fik dog i går regnet ud, at hvis en af de 7 svenske både, skulle fange os dag, skulle de holde en gennemsnitsfart på omkring 10 knob. Og det er hurtigt, når de, som vi, sejler med en plat lens.

Morgenvagten oplyste, at der heller ikke lige før solopgang, var lanterner fra andre både at skimte! ;-)

En guldmakrel på 64 cm. blev til et kongeligt frokost måltid, med kølig hvidvin, løgkompot og et touch af balsamico kaviar - skønt tilberedt og serveret af Kaptajnen! Og dertil var der i øvrigt nybagt grovbrød, som Niels havde bagt for inden.

Inden dagen var omme, viste termometeret vandtemperatur på 36,4!!

Gennemsnitsfart siden Kap Verde 6,58 knob.

Tirsdag, 22/11, dag 7 på Atlanten
Dejlig lun morgenvagt - solen stod op ca. 7:00. Smukt og dejligt! Efter morgenmad tog vi alle en dukkert midt i Atlanten! Det er altså en spøjs oplevelse! Stadig lidt skræmmende, men dejligt!

Lidt senere på dagen sprang skødeholderen til gennakken desværre, da den var hængt forkert op. Heldigvis skete der ikke andet end wiren sprang, genakker og genakkerstrømpe blev våde. Men øv alligevel - endnu en manglende reservedel, og ingen genakker sejlads før vi har fået den!

Onsdag, 23/11, dag 8 på Atlanten
Stille og rolig nat med skiftende vindstyrke fra svag til frisk vind.

Onsdag morgen kl. 08.00 passerede vi halvvejen!! Og havtemperaturen er nu steget til 36,9! Der blev serveret en lille tapas menu til frokost, fulgt op af hjemmebagt chokoladekage.
Uhmm! Per havde virkelig forstået, at hælde den næsten færdig blandede kage op i bageformen!

Vi passerede et enkelt andet skib i dag! Det er jo helt underligt, at et andet skib kan give anledning til at 'vagten' råber op, så vi alle kommer på dæk! Men det er det første, vi ser i 8 dage - utroligt!

Ud over det har vi kun SMS kontakt med Svenskerne, som har en del problemer med at følge med os, indsige indhente os! Ja, så var vi da et par stykker som kontaktede vores familier i dag, for at fortælle, at vi er halvvejs over

Torsdag, 24/11, dag 9 på Atlanten
Dejlig morgen med nybagte boller, som Niels havde lavet på sin morgenvagt! Og det sidste af chokolade kagen til eftermiddagskaffe...

Vind og veje holder sig nu konstant på 3. dag!

Fredag, 25/11, dag 10 på Atlanten
Stadig damme vind, både hvad angår styrke og retning...

Vores ene fiskekrog blev bidt af i løbet af dagen og den anden tabte vi. Så nu har vi en grøn blæksprutte, vi forsøger med.
Og så venter vi på at vores fiske lykke vender!

Nybagt rugbrød med frikadeller og remulade til frokost - uhmmm!

Lørdag, 26/11, dag 11 på Atlanten
Smuk, smuk sol opgang! ¾ af strækningen gennemført. Vi har SMS'et mere med svenskerne, de har knap så megen held med vejret, og sakker længere og længere bagud. Og er stadig langt sydpå (?) i forholde til den direkte rute vi har valgt.

5 små flyvefisk fundet på dækket, og en stor som nærmest fløj op i skødet på Jens Henrik. Her kunne vi virkelig se, hvor flot en fugl, øhh fisk det er!

Vi hoppede atter engang en tur den store balje før frokost - den lille familie skal jo vaskes! Og med en vandtemperatur, som nu er oppe på 37,9 grader, er det ren fornøjelse at hoppe i det utrolig klare og meget blå vand.

Søndag, 27/11, dag 12 på Atlanten
Natten bød på rigelig med vind. Vi var vel oppe på 28 knob. Men den lå dog mest på omkring 14-20 stykker. Genuaen blev rullet ind, så der kom mere ro på båden.

Morgenen startede rigtig dejligt med nybagt brød, som Jens Henrik havde bagt på sin morgenvagt! Uhmm.

På de nye vejr filer, kan vi se at tirsdag vil vinden vende, samtidig med at den næsten forsvinder. Meget udsædvanligt for årstiden! Skyldes måske et større uvejr længere oppe mod Bermuda.
Godt vi med vores nuværende sejlads vil være i havn den tirsdag den 29. tidligt om morgenen.
Det lidt usædvanlige vejr, kan også være årsag til svenskernes lidt utraditionelle sejlrute fra Kap Verde.
Det vil vi få klarhed over, når vi om få dage ankommer til Barbados.

Mandag, 28/11, dag 13 på Atlanten
Igen en nat med noget frisk vind Genuaen blev atter rullet næsten helt ind. Herud over, byder dagen på kobberbryllup < 3 som af geografiske forhold nok ikke bliver det store tilløbsstykke ;-)

Den antagelse blev dog bragt til skamme i løbet af dagen...

Allan og jeg fik et lille glas på dækket ved vagtskifte kl. 02:00. Og gaver blev det også til :O) Dagen efter sang Niels og Jens Henrik morgensang for os, "Det er så yndigt at følges ad", og serverede hjemmebagt morgenbrød! Vi blev jo ganske overrasket, "Vi viste slet ikke der kom nogen!".
På trods af regnvejr, fik vi morgenmad på dækket og flere gaver. Og gasterne serverede endda champagne til sundowner! :O)

Væddemål i gang omkring hvornår vi i morgen vil få landkending - inkl. fyrtårn - og efterfølgende diskussion om tidspunkt er sat på nuværende klokke, eller vi skal ændre klokken minus en time til Barbados tid...!

Tirsdag, 29/11, dag 14 på Atlanten, og ankomst til Barbados
I det tidlige morgenlys dukkede Barbados op af skydækket. Ca. kl. 07:30 fik vi landkending, så det var Niels der vandt vores lille væddemål.

Efter lidt radio kommunikation og guide op til indeklareringsstedet, fortøjede vi for helt inde for enden af industrihavnen, Ca. kl. 11:00 sprang Allan i land for at besøge havne kontor og immigrations myndighederne. Kom retur efter ca. en time hvor gasterne havde været i gang med at rengøre båden. Som Allan sagde til toldmyndighederne, da de spurgte hvorfor de ikke kunne se de 3 andre besætningsmedlemmer, "I have ordered them to clean the deck below!".
Heldigvis have han Cola med retur, så vi kunne restituere os lidt. Og så kom tolderen hen til os igen - kaptajnen skulle melde sig på kontoret. Nu! Der var et kontor mere hvor Allan skille udfylde en blanket - det blev til 3 ens blanketter hos de 3 forskellige myndigheder!
Men, alt i alt brugte han kun 1½ time - forholdsvist hurtigt!

Vi stak syd på igen og fandt en morning bøje, hvor vi endelig kunne fortøjer os kl. 14. Alt i alt 2159 sømil over Atlanten! 13 dage med en gennemsnits hastighed på 6,7 knob i timen. Ikke dårligt!

Efter vi havde badet en lille time i det 38 grader varme vand, tog vi gummi båden i land med alt vores vasketøj. En taxi tur til vaskeriet, præcist som vi ville tro det skulle være - meget højt musik, fuld fart frem, over for fuldt optrukket og hornet i bund!
Som der stod på taxa chaufførens bagrude "Why Worry - Goods in control"!

Aftnen blev afsluttet med drinks på Lobster bar, da vi skulle have afregnet de væddemål, som havde en taber der turde stå ved at han havde tabt...! Og så en tur ud i regnvejr, retur til Enjoy

Herlig Atlanterhavs sejlads!

Cabo Verde
11/15/2011

Sao Vincent, lørdag 5. november
Ca. 10 SM før vi kom til Mindelo Marina, havnen på Sao Vincent, så vi 3 rygfinner i bølgerne. Det var 3 store spækhuggere der svømmede gennem vandet - vi så dem på nogen afstand flere gange, før de forsvandt bagud i horisonten! Spændende!

I havnen blæste der meget op, idet der er en masse fald vind hen over øen. Men heldigvis kunne vil sejle stille og roligt om i vinden og lægge til ved en flyde ponton. Lige ved siden af 3 svenske gutter, som vi efterfølgende har talt en del med.
De ældre svenske herrer havde for øvrigt på deres tur hertil passeret øen Hierro i Gran Canaria. Lidt for tæt på! De blev jaget bort! De havde godt nok set at vandet var noget anderledes, nærmest lidt grumset og uroligt. Hvad de ikke vidste, var at der er en vulkan der bobler under havets overflade her! Vi har efterfølgende læst i Danske aviser, at Gran Canaria er ved at blive udvidet med en ø yderligere...?

Sao Vincent er meget forskelligt fra Gran Canaria. Landskabet er nogenlunde det samme, men så holder ligheden op! Vi er så heldige, at der helt uvant har været regnvejr for 3 uger siden, så det hele er meget grønnere end normalt for denne årstid. Her plejer kun at være gråt og brunt! Og så er det et meget Afrikansk ø! Flotte sorte indbyggere, og et par enkelte hvide iblandt - og det er næsten altid sejlere.
Der er meget fattigdom på øen, meget tiggeri, og et meget lille vare udvalg i dagligvare butikkerne.

Rune har en kammerat, hvis onkel bor her på øen. Onkel John tilbød at vise os øen, og vi fik en spændende køretur! Deres egen lille Coco Cabana beach midt i byen! Golfbaner som den eneste af sin slags i verden ikke har grønne greens men ler-røde! Kæmpe bunker af høstede sneglehuse på standen - Bozou som er en dejlig snack! Lavabjerge langs vandet med sammenfaldne sider og skarpe skær ud i vandet! En superlækker strand med 4 til 7 meter høje surfer bølger! Og endelig øens tidligere fængsel, anbragt med en fantastisk udsigt på det højeste punkt i byen Mindelo, som nu er ved at blive bygget om til kasino.

Santo Antao
Onkel John anbefalede os en tur til øen Santo Antao, og arrangerede straks med en bekendt, at han skulle køre os rundt der onsdag! Det var intet indre end en fantastisk oplevelse! Først nordpå langs vandet, med pauser i de små byer. En utrolig by helt på nord spidsen af øen, Ponto do Sol - her kom en snorkel dykker op af vandet med ca. en meter line fyldt med fisk i alle farver! Hjemturen forgik hen over øen, med hårnålesving der slår alt, jeg har oplevet i Norge tidligere med flere længder. Samtidig med de skarpe sving og de meget dramatiske bjerg formationer, var der tale om fald på flere hundrede meter, somme tider på begge sider af vejen samtidig! Et enkelt sted holdt vi ved et gammelt vulkan krater, med et lodret fald på ca. 400 meter (det kan ses på billederne, at Allan gør hvad han kan for at holde fast ved en stor sten i vejsiden, da han kikker ud over afgrunden :O)

Trætte og mætte af indtryk tog vi færgen retur til Mindelo, hvor aftensmaden stod på lokal Pizza.

Santo Antao. Igen...
Efter vi er blevet bekendt med byen, er vi efterhånden ved at kunne finde madvarer ok til at proviantere til den fortsatte Atlanterhavstur. Det er blot med at finde de rigtige ting hos de rigtige købmænd og markeder. Flere varianter af kartofler, mango og papaja og en ost, der er en variant over gede-mocarella-parmesan-fetaost og så dåseleverpostej!

Vi er i flere henseender ved at blive kendte på øen. Mange af de indbyggere vi efterhånden har talt med, hilser vi på rundt i hele by billedet - og da de er et meget gæstfrit, hjælpsomt og venligt folkefærd, er der rigtigt mange vi har hilst på! Og flere vi ikke har talt med, har åbenbart hørt om os alligevel!
På en bytur fredag aften, talte vi med flere fyrer på en bar, som åbenbart havde hørt om os bl.a. fra medarbejderne i havnen. I øvrigt den bar som tilfældigvis var samlingssted for byens ladyboys!
Det blev til for megen grog den aften!

Efter anbefaling fra nogle franskmænd planlagde vi sejltur tur til Santo Antao igen. Her skulle være en flot strand med mulighed både for snorkling og dykning - og en restaurant med et anbefalesværdigt grill tagselvbord ejet af en Amerikaner.
Vi kom dog aldrig i land! Vi var ikke helt sikre på at vi havde fundet den rigtige strand/restaurant da vi skulle lægge for anker, og pålandsvinden var lige lidt forstærk til vi ville vove det! Afstanden til stranden fra ankerpladsen ville være ca. 20 meter pga. de meget stejle bjerge, både over og under vandet.
Så vi hoppede en tur i det nu 35 grader varme vand, og returnerede til Mindelo.

Og så er det Atlanten igen!
Vores gast Rune afmønstrede mandag for at flyve hjem til Zürich. Niels Weber er netop ankommet fra et 5 grader varmt Danmark, og syntes det er overvældende her :O)
Vi stikker i morgen onsdag den 16. nov. over Atlanten. Regner med at være fremme om 16 til 21 dage, men det kan jo blive senere, i tilfælde der er vindstille undervejs.

Fra Gran Kanarie til Kap Verde
Rune
11/08/2011

6. November, letmatrosens beretning
I begyndelsen af oktober fik jeg tilfældigt fat i Per, mens han og Allan lå med Enjoy på de Kanariske Øer.
Det er noget tid siden, jeg sidst så Per i forbindelse med arbejde, men han spurgte for sjov, om jeg havde noget at lave for tiden, for hvis ikke, havde de plads til en ekstra gast på deres tur fra Grand Canaria til Kap Verde.
Jeg var lige kommet tilbage fra en længere rejse, og havde ikke noget fast jeg skulle nå, så da muligheden for at komme på langturs sejlads (under rimeligt kontrollerede forhold), dukkede op sagde jeg ja tak efter en kort betænknings tid, og fik hurtigt bestilt flybilletter.

Jeg har ikke sejlet før, så der var nogle overvejelser ved at skulle af sted. Mine forventninger var ret vage, noget med en helt sort nattehimmel med alle de stjerner man kan tænke sig, delfiner der springer for boven og beskøjter, grog og en papegøje. Og en masse tov værk der hele tiden skulle hives i. Et par betænkeligheder havde jeg også. En var hvordan det vil være at skulle opholde sig måske 10 dage på båden med folk jeg ikke kendte ret godt. En anden var min egen reaktion til det at være til søs langt fra land. Man kan sige meget om Atlanterhavet, det er stort og dybt, og Enjoy kan virke meget lille når man er 150 sømil fra land. En tredje ting var søsyge. Kun en af de tre skulle vise sig at være et problem.
Søsyge. Tjah, det fyldte en del i starten, ca. en time ude af Pasito Blanco sidder jeg med hovedet over rælingen og hoster morgenmaden op. Sådan går der nogle timer indtil jeg finder ud af at det går meget bedre hvis jeg ligger ned. Så jeg sover i cockpittet. Appetitten er lig med nul, der ryger lidt tørt knækbrød og vand ned. Min ide med at Bounty barer virker som søsyge piller viser sig først at virke mange timer efter at jeg har fået lidt ro på. Efter 30 timer med specielle akupunktur armbånd mod søsyge og et par anti-søsyge tabletter kan jeg være med igen. Jeg har stadig de armbånd på, for en sikkerheds skyld.

Oplevelsen af at gå fra søsyge til nogenlunde velfungerende er ubeskrivelig dejlig. Man går fra "pyha godt der kun er 5 dage tilbage" til "øv, er vi allerede i land om 5 dage?". For det er fedt at være ombord på Enjoy, som navnet antyder, er det en prioritet at livet bliver nydt ombord. For mig er det en totalt luksus tur, alle er meget søde og forstående overfor en let matros' specielle forhold (læs ukampdygtig et par dage pga. søsyge), og de tre andre er erfarne sejlere. Så på en tur hvor vejret er perfekt, og vinden stabil er det begrænset hvor meget der skal laves. Nu kan jeg tage vagter næsten som normalt, kabys pligten er jeg dog stadig ikke stolt ved.

Det afslappede liv ombord viser sig på flere måder. Vi har taget havbad et par gange, rebet sejlene og hoppet i bølgerne. I den forbindelse vil jeg sige, at der er en mærkbar forskel på oplevelsen af 28° og 30° varmt vand. Det var lige før Allan ikke ville op til sidst. En af de ting jeg troede ville være mærkeligt var, at der er mere end 2 km. vand nedenunder. Det lagde jeg heldigvis ikke mærke til, men det er måske fordi jeg altid havde fat i livlinen til båden for ikke at drive væk (de 150 sømil ind til land var i virkeligheden mere bekymrende).

Der har været thé og kit-kat pause på fordækket, hvor delfinerne kom forbi og sagde hej. Det kan godt være Allan og Per siger de har hilst på mange delfiner, men de smiler stadig ligeså meget som mig når de dukker op. Og det ER fedt at sidde helt oppe i stævnen, med fødderne udover, og se delfinerne suse forbi nedenunder.

Maden. Min appetit har været lidt svingende, der skal bare en tur i kahytten med lidt mærkelige dønninger til, så skal jeg en tur på dækket og have frisk luft, men maden er utrolig god, og der er alt hvad man kan ønske sig. Det burde der også være, da vi var selv var med til at proviantere (jeg fik lagt rigeligt med beskøjter i indkøbsvognen, der er vist nok til at de kan klare sig over Atlanten også ;-)
Grog havde vi ikke ombord, men efter at have smagt den lokale version her på Kap Verde må jeg sige at vi ikke er gået glip af meget!

Det har været en oplevelsesrig tur, og jeg har lært rigtig meget af at være af sted. Man kan tænke over tingene på en anden måde når man er ude på en båd langt fra alting. Jeg er meget taknemmelig for at have fået muligheden for at møde Allan, Jens Henrik og Per, stor tak til jer alle for at gøre det til et uforglemmeligt første togt for mig.

God vind når I skal over Atlanten!

De Kanariske Øer
10/18/2011

Det længste ophold indtil nu vil være her på Grand Canaria og de omkringliggende øer, før vi fortsætter til Cape Verde.

Las Palmas, tirsdag den 4. oktober
Havnen i Las Palmas havde vi heldigvis fået oplyst, ville være noget sværd at finde. Selve havnen er nem nok, men at finde ind til lystbådehavnen bag ikke mindre end 3 moler, kunne være et problem, hvis vi ikke have ordentlige kort over området.
Vi fandt derind, og fik en havneplads - dog kun 3 dage, da alt pladsen var reserveret til A.R.C., som har afrejse til Caribien den 20. november.
Lige ved siden af havnen er der en dejlig lille strand med mulighed for, at ligge for anker. Og her lå Dania - selvfølgelig! Vi mødte Lasse da han og deres nye gast, Nynne, var ude på en løbetur langs havnen. Hyggeligt at møde dem så ofte ned gennem Europa! Sjovt vi så ofte støder på hinanden, når vi ikke har planlagt med det! Et par middage sammen er det da også blevet til - dejligt!
Regner med vi møder dem en sidste gang i Cape Verde, før turen over Atlanten, men det skulle ikke undre mig om det blev tidligere...

Det kan anbefales med en strandtur på vestsiden af Las Palmas. Her er en ca. 3 km. lang strandpromenade, hvor der er muligt at svømme ud til et rev som danner læ ind mod stranden. Her på revet var der mange som morede sig med, at hoppe fra revet ned i en lille gyde, og derefter blive løftet et par meter op når den næste bølge skyllede ind. Det så vildt ud, men vi skulle ikke nyde noget, da vi var sikre på, at vil ville skære os en del på revet, når vi skyllede op på det!

Vi nød dagene i Las Palmas før Line kom til på et par dage ferie. Dejligt da det endelig lykkedes os at mødes (der var lidt problemer med busser og mødesteder :O).
Vi fik købt påhængsmotor til vores dinghy og det sidste dykkerudstyr kom ombord. Sidste aften i Las Palmas var vi til byfest sammen med Line. På de sidste få hundrede meter af strandpromenade, blev der holdt fest. Stor fest med optog, fyrværkeri og masser af mennesker!
Det var en glimrende afslutning på Las Palmas, bortset fra at broen ud til havnen var fjernet da vi kom tilbage, så vi måtte gå ca. 2 km. længere for at komme hjem til båden - og smutte over en motorvej, for at komme rundt! Det syntes politiet ikke var sjovt! Øv!

Tenerife, lørdag den 8. oktober
For at give Line en oplevelse af sejlerlivet, og det liv vi lever de næste par år, sejlede vi til Tenerife. Der var nok lidt mere vind, og ikke mindst bølge turbulens i havnen, end Line syntes om! Der kom både store bølger ind fra en tidligere storm på Atlanten, og samtidig lige så store bølger i et bølge ekko, der kom retur fra land. Undervejs kunne vi meget tidligt se Teide, vulkanen på Tenerife - et flot syn!
Først Santa Cruz de Tenerife, som var en ok charmerende by. Santa Cruz de Tenerife er pt. hovedstad på de Kanariske øer - de skifter hver 4. år med Las Palmas de GC.
Her er dog ingen strand og ca. ½ times vandring for at komme ind til byen, da vi skulle uden om et større område, hvor de var ved at gøre havnen rigtig smuk.
Derfor smuttede vi hurtigt videre syd på, og overnattede i en meget hyggelig havn, San Miguel, før vi sejlede op til en smuk strand, Playa de Las Vistas, tidligt mandag morgen. Simpelthen skønt!
Vi lå for anker hele dagen, smuttede i land for at få frokost, svømmede, snorkeldykkede og nød livet i store drag.
Efter aftensmad planlagde vi retur sejlads til Grand Canaria. Det ville passe glimrende, med afgang kl. 22:00, så ville vi ankomme dagen efter kl. 8:00 ved solopgang - og Line ville så også kunne opleve en natsejlads. På trods af vejrudsigter, kan det dog være svært at planlægge! Den lille vind der skulle være om natten, blev en mindre storm, og den lille vind der skulle være tidligt om morgnen, endte med at være vindstille!

Grand Canaria/Playa del Inglese, tirsdag 11. oktober
Vi ankom derfor først lige omkring middag til Puerto de Pasito Blanca. Smutte ind til Playa del Inglese. I Yombo Center og på stranden!
Det turist liv vi ikke have set indtil nu, så vi så folde sig ud i fuld flor her! Dejligt - det havde vi savnet!
Og så er vi klar over, at vi ikke vil møde lignende muligheder i meget lang tid herefter.

Vi lejede en bil, så vi dagen efter kunne køre Line retur til lufthavnen. Hun skulle hjem igen efter 5 dejlige dage på Enjoy!

Allan og jeg nød vandet og strandlivet langs klitterne, og en del shopping i Yombo. Dagen efter fik vi afprøvet vores dykker udstyr, da vi skulle under båden for at se, hvorfor vores bovpropel ikke virkede. Der var selvfølgelig reb i igen, og dæk pladen var faldt af! Formentlig da lugen forsøgte på at lukke, og der var reb i klemme. Heldigvis har vi nu kontakt med Dufour, og vi fik bestilt reservedele.
Men dejligt at få afprøvet vore dykker udstyr - det virkede alt som det skulle!

Fredag kørte vi ind i landet, så vi kunne komme op på det højeste punkt på øen. En flot køretur på et par timer, og en fantastisk udsigt undervejs.
Mange steder har vi set den smukke kaktus blomst, og mange båder på div. Markeder har også solgt dem. På en lille resteplads kunne Allan ikke dy sig. Han måtte prøve at plukke en! Det var ikke klogt! Den lille frugt forstod at forsvare sig! Allan fik ingen frugt, men en håndfuld af små pigge. Små - næsten usynlige - pigge med masser af små modhagere - masser!
På nettet kunne vi efterfølgende læse, at de små pigge er kendt for at kunne give en grim betændelse, så det anbefales kun, at plukke frugten iført handsker!
På toppen af Tirajana, ved Mirador La Soureda, var der udsigt til hele øst, syd og den vestlige del af Grand Canaria. Og vi kunne igen se Teide på Tenerife!
For øvrigt meget interessant at køre ind i landet! Flotte bjerg formationer, tinder og kløfter! I turist områderne er der masser af grønt, da der her bliver vandet. Lidt længere inde, er der nærmest ørken, kun med grønt i små oaser, eller i bunden af de udtørrede flod lejer. Længere oppe blev det grønt igen. Først med masser af aloe vera og agaver, senere masser af fyrretræer, og endelig næsten på toppen rigtige løvtræer. Til sidst kørte vi gennem en skov, hvor lys nedfaldet nærmest mindede om en dansk bøgeskov!

I havnen mødte vi igen Peter og Line, som vi sidst så i La Coruna. Det viste sig, at vi også havde været i Lissabon på samme tidspunkt som dem, men de blev i den første havn, hvor vi fortsatte til havnen i EXPO 1998 området.
Vi mødte Line og Peter flere gange, bl.a. i den meget hyggelige havneby Mogan, som vi kørte et smut op til mandag.

Pasito Blanco. 27. oktober.
Vi har nydt livet her på Gran Canaria. I vores lille bil har vi kørt rundt på øen, set en masse, og købt en masse små, dyre dimser til båden. I Las Palmas har vi fået syet cover til vores dinghy og påhængsmotor, og udført lidt små reparationer på vores lazy jack.

Vi har set lidt film, hørt Mads og Monopolet, leget med IOS5 til vores iPhones, og i det hele taget danderet dagene bort :O)

Den anden dag kørte hele vejen rundt på øen, ved hele tiden at holde til venstre. En lille vej vi gerne ville have været oppe på, var heldigvis spærret - den 'store' vej vi kørte på, var rigelig smal og stejl til os, der trods alt kun er forvendt med forholdsvist fladt vand!
I vores billede katalog, har vi billeder fra turen. Et sted var klipperne meget markeret med grønne og røde farver - der var 2 lag med henholdsvis rigtigt meget kobbere og rigtigt meget jern - det så meget flot ud!
Senere kom vi til en lille idyllisk havneby. Små taverner, lille lækker strand forbundet til en endnu mindre men lækre strand via en lille tunnel! Byen var det vestligste punkt på Gran Canaria, selv om der var høj sol kunne vi dok ikke se Tenerife, pga. dis og skydække omkring Tiede.

Mens vi i dag gik og fik dinghyen i vandet og påhængsmotoren monteret, kom der et underlige havdyr forbi. Underlig skabning - brun ca. 30 cm. Langt, med vinger ligesom en rokke. Den svømmede helt oppe i vandoverfladen, så vi forsøgte at tage billeder og film af den!
Godt vi ikke fik den på krogen - jeg ville ikke ture røre den!

Senere sejlede vi i gummibåden ud til stranden. Det gik meget hurtigt, at kommer der ud - vi sparede en køretur på 4 km. Og en gåtur på 2 km!
Men politiet hernede holder virkelig øje med os! Hver gang vi laver noget, som kunne være lidt på kanten, er de der! Også her!
Så snart vi kom ind over dønningerne ved stranden, kom to brøsige betjente og hvad det nu var - hvor vores papirer var! Ve skulle komme væk nu, og hvis de ser os i morgen vil vi få en bøde!
På vej ud igen, kom de store bølger. Det var ikke helt nemt at styre gummibåden!
Og ikke nok med det. Da vi var lidt over halv vejen retur, havde vi ikke mere benzin! Det blev så dagens træning med en rotur hjem!

I dag fik vi endelig klar besked fra en supporter i US, om at vores Inmarsat Pro satellit telefon, ikke kunne komme til at virke, med download af GRIB filer eller oversigt over vejret.
Der var flere andre punkter i deres lille stykke software, som kun var til pynt - de virker ikke! Føler vi os snydt?
Så nu arbejder vi på en alternativ løsning på for at få GRIB filer ... Enten en dyr løsning, eller en besværlig løsning! Men en løsning skal vi have!

Gran Canaria, 30. oktober
Vi var på flere udflugter i vores lejede bil, bl.a. til Las Palmas igen, hvor vi fik syet overtræk til dinghy og påhængsmotor, samt nødtørftigt repareret vores lazy jack. Vi var dog ikke helt overbevist over resultater, men det er da bedre end ingenting!

Fredag den 28. fik vi to nye gaster ombord. Jens Henrik fra Kolding, som har dyrket sejlsport stort set hele sit liv, og nu er professionel sejler. Rune, som er IT ekspert fra Zürich, og aldrig har været på en sejltur før!
Jens Henrik vil gerne med en tur over Atlanten for at få den oplevelse med! Rune var blot frisk og sprang til da muligheden viste sig!

Efter en større proviantering i HyperDino, forsøgte Jens Henrik og jeg, at få fjernet det sidste tovværk, som havde sat sig fast i vores bovpropel. På med dykker udstyret, og ned i vandet! Ivrigt assisteret af Allan og Rune, der ellers var i færd med at gøre båden sejlklar, lykkedes det os dog ikke.
Lidt reb fik vi af, samtidig med lidt hudafskrabninger på hænder og et lidt ubehageligt snit i en hånd, men måtte opgive uden at have løst problemet.
Det må så klares når vi får båden på land, når Dufour værfter i Frankrig endelig vågner op og ekspederer vores ordre - den manglende reservedel nåde i hvert tilfælde aldrig frem til Pasito Blanco. Håber de når at får den frem til Sao Vincent på Kap Verde.

Vi havde en ide om at sejle fra Gran Canaria kl. 13:00, med det 'overraskende' skift til vinter tid (godt vi fik gaster med, som kunne oplyse os om det!), passede det glimrende med, at vi kastede fortøjningerne kl. 13:00, efter den sidste vejrfil var hentet på cafe i Playa del Inglese!

Håber vi kan få gasterne til at give deres indtryk videre her på bloggen..?

10/18/2011 | lars hallgren
Hvor længe bliver i på Gran Canaria. Jeg kommer dertil den 20/10 2011. Det kunne være sjovt hvis vi kunne mødes.
10/22/2011 | Line
Dejligt at besøge jer :) Og tak for de pæne ord og undladelsen af Naughty - i ved... Haha.
11/06/2011 | Linda
Der kommer en del illegale afrikanere til Gran Canaria via søvejen.....derfor er politiet meget opmærksomme på kysten......Men selvom I har fået farve, ligner I da ikke just senegalensere :-) Mange hilsener fra DK m tåget vejr og plusgrader endnu.
At tage beslutningen, planlægning, udstyr, mv.
10/18/2011

Beslutningen
Vi havde selvfølgelig talt om en jord omsejling mange, mange gange. Første gang vi talte seriøst omkring det var i 2005, hvor værtsparret hos et Syd Afrikansk B&B netop var vendt hjem, efter de havde sejlet varmtvandsruten.
Da vi så mange år senere blev enige om, at vi ville sælge hus, blev der mere seriøsitet bag ordene. Hvis vi ville sejle skulle det være nu! Før vi fik etableret os i en ny lejlighed, et eller andet sted.

Vi snakkede frem og tilbage i ca. 6 måneder. Der er rigtigt mange argumenter for ikke at tage af sted!
Men rigtigt mange af dem holder jo ikke når det kommer til stykket! Vil vi af sted, vil vi af sted! Og så skal det være nu! Netop inden vi bliver etableret igen og ikke mindst for gamle!

Vi tog derfor beslutningen, og ikke mindst fik sat en dato på!

Vigtigt at få dato på - så kommer du afsted!

Planlægning
Datoen blev dog rykket et par gange, efterhånden som vi satte os mere og mere ind i, hvad det kræver. Bla. fandt vi jo ud af, at Atlanten helst skal krydses når passat vinden passer, dvs. oversejling skal gerne påbegyndes november/december. Desuden er det en god ide at komme over Biscayen før september, da der ellers kan sætte for mange efterårs storme ind.

Vi planlagde hurtigt små sekvenser vi skulle igennem undervejs. Først få huset solgt, få duelighedsbevis, Yacht Skipper 3 eksamen og VHF radio kursus på plads. Derefter deltage i FTLF vintertræf, for at få en masse gode råd og information omkring langturssejlads, og ikke mindst få købt båd.

Mange erfarne sejlere grinede lidt af os, når de spurgte om hvilken båd vi havde, da de hørte, at vi ikke havde købt den endnu! Der var flere, der når vi talte med dem, havde brugt et flere år på at klargøre deres båd og planlægge turen - så det mente de ikke vi kunne nå! Vi havde jo kun et halvt år tilbage inden vi skulle sejle ifølge planen!

Vi var dog meget fortrøstningsfulde! Vi havde planlagt turen, huset var solgt, og vi boede i en fremlejet lejlighed. Så det skulle nok falde på plads.

Båden fik vi købt og sejlet hjem i Påsken, så havde vi 3 måneder til at lave, hvad der nu skulle laves på den.

Det sidste punkt på hele den lange liste med opgaver, var at sælge vores Polo. Vi ville jo gerne beholde den indtil sidste dag, da vi skulle have en masse ting kørt ombord.
Og selv det faldt på plads præcist som det skulle! 5 kvarter før vi havde inviteres familie, venner og bekendte til afrejse reception i Svanemølle havn, blev bilen solgt! Penge udvekslet mod nøgle, dokumenteret via fotos taget med min iPhone, da vi hverken havde pen eller papir i nærheden!
Det skal dog siges, at alternativt havde vi garderet os med en ven, der kunne have solgt bilen for os, når vi var sejlet.

Vi var utrolig heldige med vores plan, der var ikke meget der skulle være gået galt, for at det havde givet problemer.
Hvis huset ikke var blevet solgt på det tidspunkt det skulle...
Hvis Allan ikke havde fundet netop vores drømmebåd i Wales på det tidspunkt, og til den pris...

Det absolut sidste der faldt på plads var afhentning af ejer bevis og moms bevis for båden. Det skete hos FTLF kontakt på vej ud gennem Limfjorden!

Selve sejlruten kopierede vi i store træk fra de mange input vi kunne finde på nettet. Vi lavede en meget detaljeret rute for den nærmeste fremtid, og justerede med det input vi fik undervejs. F.eks. havde vi pt. kun overordnet for Caribien, så vi ved hvornår vi ville kommer til Barbados, og hvornår vi sejler ud gennem Panama kanalen. Ruten falder mere og mere på plads, efterhånden som vi får input fra mange undervejs, og så den passer på dato med de gaster der skal på- og afmønstre.

Gaster
Vil vi have gaster med ombord eller ej? Hmmm..?

Der er fordele og ulemper ved gæster! Familie og venner vil vi selvfølgelig gerne have med! Men hvad skal de så betale?
Normalt plejer familie og venner jo ikke at betale, når de kommer på besøg. Heller ikke hvis vi er i sommerhus en uge. Men hvis de skal med på en sejltur, koster det jo en del penge - Penge som i sidste ende vil forkorte vores tur, hvis vi skal betale for dem...
Så familie og venner, skal altså betale det sammen som andre gaster. I bund og grund drejer det sig jo udelukkende om, at vi deles om udgifterne.

Det er jo dejligt, at få en gast med. Nyt input, nyt at snakke om! Inspiration til køkkenet, måske kan vedkommende fortælle en helt masse om at sejle en båd, og være med til at bestemme sejlplanen?
Det er her vigtigt at huske på, at turen skal være en positiv oplevelse for gast såvel som for fast besætning.

Men samtidig bliver din egen plads på båden jo indskrænket, og du skal pludselig til at forholde dig til personer du måske ikke kender.

Vi valgte at have gaster med på ca. halvdelen af vores tur, så der er plads til begge dele.

FTLF har udgiver Gastehåndbogen og Skipperhåndbogen, samt bogen Psykologi Ombord - de kan alle anbefales. FTLF jo selvfølgelig også glimrende til formidling af gaste-skipper kontakt.

Vi har i forbindelse med, at gaster flyver ud til os i verden, fremstillet en skabelon til et Boarding Pass, så gasterne nemmere kommer forbi immigrationsmyndighederne i landet.

Udstyr
Både på FTLFs vintertræf, og fra hvad vi hørte undervejs, havde vi dannet os et overblik over hvad udstyr vi ville have med. For at det skal være økonomisk muligt, er det nødvendigt, at sætte grænsen et sted.
Vi har mødt mange sejlere undervejs, som har prioriteret anderledes, så det skal vurderes nøje hvad der er nødvendigt.
Noget af det udstyr vi ville have med, var allerede på båden da vi købte den, andet kom til undervejs.

Generelt har vi undervejs på vores tur konstateret, at det meste udstyr med fordel kan købes billigere i udlandet. Dertil skal dog siges, at det tager tid ved computeren, at få alt bestilt og betalt på forhånd. Alt skal bestilles og betales på forhånd, de udvalget i udlandet ikke er så stort som i de fleste butikker i Danmark.
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at prisen skal undersøges på forhånd. Selv om der f.eks. er told frit på den Engelske Kanal Øer, er det bestemt ikke billigt der! Minus 25 % i told og afgifter, plus 28 % i ekstra avance! Vores erfaring!

Udstyr der var på båden, som vi ville have købt, hvis det ikke havde været der, kan nævnes:
• Dinghy
• Påhængsmotor (som vi dog solgte, for at købe en mindre model). En mindre model, med benzintank i låget, og i en størrelse så én mand kunne løfte den ned i dinghyen og få den på plads
• Kortplotter, separat for kahyt (kortbord) og i cockpit

Udstyr, vi ikke ville have købt, men som vi efterfølgende er blevet meget glade for:
• AIS. Det er dog en utrolig dejlig anordning! Den er koblet sammen med kortplotteren, og vi får information om de andre skibe der er i nærheden. Dog har de fleste fiskerbåde ikke en AIS - det burde de!

Udstyr der var på båden, som vi ikke bruger:
• Mikrobølgeovn. Den blev fjernet fra båden, som noget af det første
• Navtex. Vi bruger den ikke, men kan muligvis være meget brugbar
• Konverter fra 12 V til 230 V. Med de 5 batterier vi har ombord (plus to til bov propel/ankerspil), har vi alligevel ikke strøm nok til meget 230 V's udstyr

Udstyr vi har købt/anskaffet:
• Vindmølle. Vi valgte en Rutland 913. Der er siden kommet en model 914 til, som vi ikke kender. Den model vi købte, valgte vi hovedsagligt ud fra dens meget støj svage karakter. Den er ikke så køn, som mange andre, men vi har virkelig hørt modeller der larmer! Desuden monteringsstativ, som var ekstra langt, så vi var helt sikre på, at bladene ikke kunne ramme os, selv om vi står op på agterdækket
• Solpanel. Vi købte en udgave som kan forme sig omkring vores sprayhood eller bimini, hovedsagligt, de vi ikke kunne finde et sted, hvor vi kunne sætte de 'faste' modeller på, uden de var i vejen!
• Watermaker. Surveyor manuel udgave - håber ikke vi får brug for den, da den hovedsagligt er til at tage med i redningsflåden.
• Satellittelefon: Inmarsat Pro - en masse problemer. Vi har fået den til at virke, men ville i dag klart gå efter den seneste model af en Iridium
• Bimini der passer til båden, så vi ikke bliver helt brændt af i solen (helt uundværlig!)
• Vandkoger. Så sparere vi på gassen i de havne, hvor el er gratis eller inkluderet i havne afgiften!
• OpenCPN til navigation på vores PC
• Ekstern GPS mus til at benytte sammen med OpenCPN (plus en ekstra)
• CM93 kort til OpenCPN
• 2 stk. eksterne harddiske til vores to PC'er, så vi har fuld backup af begge, og masser af plads til lydbøger, film og ikke mindst musik
• Opladere til cigartænder stik på båden, både til USB opladning og dedikeret strømforsyning til vores laptops
• Ekstern Wi-fi antenne. Har set en model på nettet (US), men de har desværre ikke kunne levere til DK. Har derfor købt en ekstern Wi-fi USB stik, med ekstern antenne, der kan anbringes udendørs. Giver ca. 12 db forstærkning af signalet (det er meget), og 10 dobler ofte antallet af mulige net
• Blog adgang hos Sailblogs.com. Da vi først så på den, så den ud til at opfylde vores formål. En dedikeret hjemmeside løsning ville være meget mere fleksibel, men også kræve mere tid til vedligehold
• Automatiske redningsveste, plus 3 hæftende sikkerhedsliner
• EPIRP. Et dejligt sikkerhedsudstyr som vi ikke ville være foruden
• To sæt fuldt udstyret dykkerudstyr inkl. kompressor, så vi selv kan fylde flaskerne op igen. Vi skal jo netop nyde det på Enjoy!
• Nu er vi ved, at finde en spiler stage til vores nye genaker. Og det er ikke nemt på Kap Verde!

Udstyr vi har undladt:
• Vindror. Kunne være rigtigt godt at have! Men vi har selvstyre/autopilot som klarer opgaven glimrende. Dog bruger selvstyren til tider megen strøm - mere strøm end solpanel og vindmølle kan levere
• Papir kort (ud over oversejlingskort)
• Kortbølgeradio. Koster en del i anskaffelse og kursus for at måtte benytte. Kunne have været god, at have da den giver mulighed for gratis downloading af GRIB filer. Kan desuden anvendes til (korte) mails og opdatering af position på evt. blog
• Brandslukkere, Vi har et brandtæppe og 3 små slukkere ombord. Det kunne måske være en god ide, at have en yderligere slukker i hver kahyt

Der er altid en afvejning mellem økonomi og lysten til at købe flere dimser. Jo flere dimser, jo sikre eller sjovere - men også dyrere, og flere ting der kan gå i stykker!
På nettet hos FTLF findes der virkelig megen brugbar information, og rigtigt mange mennesker som gladelig giver deres erfaringer videre. Et medlemskab her, og deltagelse i vintertræf er et must!

Økonomi
Vi lavede selvfølgelig (?) et budget før vi sejlede hjemmefra. Første gang på det tidspunkt hvor vi drøftede muligheden, og senere meget mere detaljeret. Det ville jo være rart, at vide hvor meget vi kan brug undervejs, og hvor meget vi har, når vi kommer hjem.
Desuden følger vi løbende op på hvad vi bruger pengene til. Det gør vi både fordi det er interessant, for at kunne give vores erfaringer videre - og for at kunne afregne med gaster :O)

Den absolut største post på listen er mangel på løbende indtægt! Men den bliver delvist opvejer af manglen på faste udgifter! Det koster virkeligt mange penge at afdrage på et hus!

Vi blev begge lidt overrasket over vores mad budget. Oprindeligt havde vi satset på ca. 120 kr. pr. dag, men er her ved vores farvel til Europa oppe på ca. 40 kr. pr. dag - og vi sparere ikke på noget!
Dertil kommer selvfølgelig div. alkohol og restaurant besøg (de går dog begge på en anden post end mad!).

At holde hinanden ud
Vores glimrende underviser på Yacht skipper3 kurset, som virkelig havde sejlet meget og en sømand i blodet, ville ikke på langtur med sin kone! Som han sagde "Jeg har kun kendt hende 22 år, så det er ikke godt at vide, hvad hun vil gøre når vi har været 6 dage på åbent hav hen over Biscayen - det tør jeg sgu ikke!"

Vi er enige om, at det er det vi vil - og betale hvad det koster! Det koster både økonomisk, familiemæssigt og på karriere- og venne-kontoen!
Vi har altid været meget sammen med både venner og familie, så her savner vi virkelig den sociale kontakt vi tidligere har haft. Dejligt der er så mange, der kommer på besøg undervejs!

Begge skal være tændt på idéen. Jeg tror det vil give for mange problemer, hvis den ene blot tager med, fordi den anden vil!

Og så er det godt at være enige om samtlige punkter i ovenstående - eller måske endnu bedre, at kunne blive enige undervejs!

Mange gange undervejs bliver det hårdt. Fysisk hårdt efter et par dage med stormvejr, og psykisk hårdt at være så længe væk fra alt det kendte. Så er det meget bedre, at kunne støtte hinanden end at bebrejde den ene for hvad der nu måtte være galt! Det gælder vist altid - ikke kun på en båd!

Mere...
Har du spørgsmål, står vi gerne til rådighed for, at uddybe eller evt. give adresser på de indkøbs steder vi fandt undervejs, havde gode indkøbsmuligheder, dykker eller udflugts muligheder.