SailBlogs
Carriacou, Hillsborough
Per/Allan
12/31/2011

Hverken byen eller ankerpladsen så ud af meget, da vi ankom tidligt om morgenen. Men det skyldtes vist blot, at vi havde sejlet hele natten i lidt for megen vind, og regnen stod ned i tykke stråler da vi kastede anker!
På trods af regnen, er det første gang i ca. 14 dage, hvor luftfugtigheden har været lav nok, til at vores tøj, mv. bliver tørt igen efter et regnskyl!
Da vi først kom i land for at tjekke ind, var det en helt anderledes dejlig by! Dejligt at komme retur til Caribien i stedet for de Franske enklaver!

Fik ordnet lidt indkøb (Mount Gay Rum - 70 kr., Gin - 80 kr...! - liter-pris ;-), samtidig med indtjekningen og frokost på en lille dejlig restaurant direkte på stranden, med det meget typiske Caribiske navn La Playa! Den store værtinde og et par fastboende hvide, kunne hjælpe os med at beslutte hvor vi vil holde Nytårsaften i morgen!
Det bliver i Tyrrel Bay på en lille restaurant der, Slipway. Bliver spændende at opleve!

Lige før vi sejlede til Sandy Island - en meget lille sand ø, hvor vi spiste morgenmad, og nød udsigten til den lille idylliske ø - som lå i den sydlige del af bugten, kom en stor Dansk skonnert, "Eye of the Wind, Gilleleje" ind, med 15 til 20 mand ombord. Vi fik råbt godt nytår til besætningen på det flotte skib, og fortsatte sydover.

I Tyrrel Bay var det noget vanskeligt af få fæstnet ankeret godt, og vi forsøgte flere steder. Det gjorde det ikke nemmere, at bugten var fyldt med ca. 50 større og mindre både, så det var vanskeligt at finde en åbning.
Middag blev bestilt på restauranten. Der kunne lige blive plads til os, da vi 'looked like nice people'!
Samtidig med vi fik bestilt bord, sad alle hjemme i Danmark og så Dronningens Nytårstale. Og i år er vi jo nævnt i den! "Søens folk"!

Og det var noget af en fest vi var til! Des viste sig at alle øens spidser var specielt udvalgt til aftnen - flere havde forsøgt for flere måneder siden at komme med, men nej! Flere undrede sig over hvor lang tid siden det var vi havde bestilt bord, når vi nu ikke havde været på øen tidligere!
Dejlig fest, hvor vi bl.a. sad til bords med ejeren af værftet på øen! Det vil jo nok gøre det lidt nemmere, at få plads her? Både han og hans kone, Paul og Sally, havde vist påbegyndt Nytårsfejringen tidligt på dagen?

Da vi ankom til festen blev vi mødt af en stor sort mand. "Ohh, you smell so good" - og så var stemningen lagt! Vi havde netop mødt Fitzroy, som er landlord på restauranten, og bor med sin kæreste Trevor i en pragtfuld Caribisk villa lige bag restauranten. Festligt par!
Trevor bor egentlig på Grenada, og skal måske sejle med os når vi fortsætter sydover, hvis det kan passe med båd vedligehold, mv.

Værtinden på Slipway, Danielle, der hurtigt gennemskuede os, inviterede os med til festen! Grillet lobster, kæmpe rejer, spareribs, French fries - alt i sublim kvalitet og i rigelige mængder! Det samme var sangriaen...!
Det viste sig at værtinden tidligere har været omtalt overordentligt positivt i Time Magazine, som en kok i Caribien, der virkelig var i særklasse og en længer omvej værd!

01/09/2012 | Fritz Long
Hej drenge!!! Hvor er det sjovt at følge jer rundt wow. Jeg kan virkelig godt lide den rakethistorie - interresting! Og jeres nytårsaften ville jeg gerne have været med til - altså da! Måtte det nye år blive i en lettere omskrivning af Winston Churchill's ord: I can only promise you Sun, sweat and liquor! Knus fra Fritz
01/10/2012 | Jens K.M. Odgaard
Kære Allan og Per
Hvor lyder det dog bare pragtfuld alt sammen - man kan godt blive lidt indestængt når man sidder her på kontorewt og kigger ud på den silende regn - men om mindre end 16 uger er vi hos jer og vi kan slet ikke vente - tusind tak for opkaldet i julen - det var bare så dejligt at høre din stemme Allan.

Rigtig god vind - Knus fra Kaj og Jens
Le Marine
12/31/2011

På vej ind i havne i La Marin, så vi den kilometer lang strand som Martinique er kendt for, her lå tusindvis af både, tusindvis af både, og masser af hyggelige ressorter spredt langs stranden!

Vi blev her kun en nat, for at få vasket båden, fyldt vand og diesel på, og proviantere lidt. Vi vil længere sydpå for at komme til et billigere værft, hvor vi skal have båden på land for lidt kærlig pleje!

...og lidt mere om vragdelen vi fandt på Tobaco Cays!
I La marin modtog vi en mail fra vores tidligere gast Niels. Han havde undersøgt omkring den vragdel vi fandt på Tobago Cays. En af hans bekendte har fundet den raket, vragresten stammer fra!

Se artikel fra Ingeniøren:

Billeder:

Opsendelsen, der fandt sted 21. oktober, var ret usædvanlig, idet det var den første opsendelse af en russisk Sojuz-raket fra den Europæiske rumfartsorganisations, ESA, rumcenter i Kourou i Fransk Guyana.
Om bord i raketten var to satellitter i det europæiske satellitnavigationssystem Galileo.

Det var kombinationen af ESA-logo og den russiske tekst på vragdelen, der ledte eksperten på sporet.

Vragdelen er en Payload Fairing, som er en beskyttende skal, som giver raketten en glat og aerodynamisk overflade. Payload fairingen kastes bort, så snart raketten er vel ude af atmosfæren, typisk efter 6-8 minutters flyvning.

Det er da meget sjovt..!!

Dominica, Gouadeloupe
12/24/2011

Har sejlet et par dage, med ophold undervejs ved dejlige Terre de Haut, en ø ved Guadeloupe, hvor vi nød byen, Bourg, og en super dejlig strand på sydsiden.
Ved Bourg tabte vi en masse ting i vandet; Først bådshagen da vi skulle have fat i mooring bøjen - flød til alt held ovenpå; gummibåden røg i og ville stikke til havs, da vi ville sænke den forsigtigt ned - Allan fik den dog indfanget; og endelig et par dykkerbriller med snorkel fortsatte ned på bunden af ca. 9 meter vand - Mikkel kunne heldigvis se dem på bunden, og fik dem samlet op :O)

Dominica er en flot og meget frodig og grøn ø. Desværre blev den sidst i 70'erne udsat for en Orkan (året efter løsrivelsen fra England) Det var vist en værre orkan, for det flød stadig med affald i gaderne - eller også skyldes det den lokale befolknings noget tilbagelænede holdning til livet. Jaaaa maaaannnnnnn! ;-) Jo - der bliver vist røget nogle stråhatte! ;-)

I dag er det Juleaftensdag, og vi planlægger hvordan vi skal fejre dagen. Line og Mikkel har haft alt Julemaden med - så den er i hus - og de har været i gang med at pyntet båden med små Julekugler! Dejligt!

Selvfølgelig ringede vi til familien om eftermiddagen, for at ønske alle en glædelig Jul derhjemme.

Skøn Julemiddag med and, flæskesteg, rødkål, brunsovs, brunede kartofler, risalamande og sågar hjemmelavet marcipanbrød. Intet manglede på trods af vi lå her midt i Caribien i ca. 30 raders varme!

Efter Line vandt mandelgaven og dermed retten til at være den første til at vælge pakke at dele ud, dansede vi om "Juletræ" på dækket. De andre sejler som vi tidligere på dagen skålede glædelig Jul med på stranden, må have troet vi var gale! Men hyggeligt var det, med vores gamle Julestjerne der gjorde det ud for Juletræ, og 'På Loftet Sidder Nissen...' rundt på hele båden.
Der blev delt masser af gaver ud til alle, mens vi proppede os med Julegodter og et lille glas til

12/25/2011 | Lars og Daneil
Hej allesammen! Håber I nyder en dejlig jul under varme himmelstrøg. Det er også "varmt" i DK og absolut ikke hvid jul! I går ikke glip af meget :-)

Knus og go' vind!

Daniel og Lars
12/28/2011 | Jesper Søberg
Jeres tur lyder virkelig super. God vind i sejlene i det nye år.
Goudaloupe
12/20/2011

Guadeloupe, 19. december
Uden rigtigt at vide hvor vi ville hen, bortset vi ville forbi Sir Ruperts Bay på Dominica på vejen retur (en anden Pirates of the Caribien film lokation), så vi sejlede op til hoved-havne-byen, Pointe-aPitre. Allan sprang i land får at få os indklareret, Line og Mikkel på Turist kontor for at finde ud af hvor vi skulle hen (og hente en flute til frokost).
Den flotte brochure viste Sainte-Anne som et meget flot sted - flot strand, mulighed for snorkling, og en større by inden for gå afstand.
Her ligger vi nu, har fået ankerdram, GT, Line og Mikkel har været på stranden, Allan og jeg et smut i byen, og en afsluttende dukker i det sorte, sorte vand!

Billede: Vi ligger og vugger ganske roligt i sikker læ bag koralrevet små 20 meter længere ude, hvor vi kan høre de store bølgers rullen. Hen over det spejl sorts vand, kan vi fra land høre utallige cikaders brunst-sang, og se lysene fra de spredte huse oppe på klipperne. Lys i alle farver, da der jo er pyntet op til Jul!

Her er flot! Vi planlægger med at bliver her hele dagen i morgen.

Martinique
Per Horn
12/14/2011

En del sight seeing rundt i de forskellige mulige havne, for at finde ud af hvor svenskerne lå - vi havde ikke fået ordentlig besked af dem - og fandt dem da heller ikke! Endte i La Lazaret, et feriekompleks meget i stil med Øer ved Æbletoft. Der var en del turist butikker og et par restauranter i havnen, men ellers ikke meget at komme der for. Dagen efter så vi, at lige på den anden side af tangen (dvs. efter en gåtur på ca. 40 meter), var der en strand, med mulighed for at kaste anker - og alt her var meget mere som det skulle være ifølge vores Martinique drømme! Der må vi over igen senere.
Den 12. december sejlede vi til Fort de France, for at tage afsked med Niels og Jens Henrik, efter en fantastisk tur sammen over Atlanten.

Det var selvfølgeligt lidt vemodigt at sige farvel.Men dejligt vi har båden for os selv, indtil Line og Mikkel dukker op om et par dage, for at blive her Julen over :O)

På sejladsen gennem Caribien, fik Allan den ide, at han ville vaske vores kapok hynder i en balje. Vi andre havde ikke været så godt til at tage dem ind om natten, og undlade, at sætte os på dem i våde badeshorts, så de var blevet en del tilsaltede, så en rengøring kunne være tiltrængt. Nu her 7 dage senere, og en tur i den lokale tørretumbler, er de måske ved at overveje om de vil blive tørre igen! Og med lidt held får de, måske, deres oprindelige form igen, inden vi er ude af Stillehavet!
Husk! Indlæg til Wipikidia under Kapok: Washing - dont'!

Line og Mikkel ankom den 16. december :O) Vi hentede dem på kajen, og efter en nat i Fort de France, sejlede vi over til La Lazaret igen. Her skulle vi fikse svenskernes anode - da vi har dykker udstyr - og, da vi nu var i gang skiftede vi også vores på Enjoy. Vi blev efterfølgende budt på sukkerkage på Antilla. Lennarts specialitet!
Om aftnen sneg Lennart og Bengt sig væk fra kvinderne ombord, med en falske whisky, og aflagde os et sidste besøg. De deler holdet op i to og fortsætter syd over, hvor vi går mod Dominica - dvs. nord på.

Line og Mikkel var meget begejstrer for stranden ved La Lazaret, men det blev kun til en kort svømmetur, da vi lettede anker den 18. efter vi havde fået vand i havnen.
Turen var Mikkels debut som gast med nattevagt. Det gik nu uden problemer - de to turtelduer var selvfølgelig sammen på dækket hele natten!

St. Vincent
Per Horn
12/14/2011

På St. Vincent blev vi igen mødt af en mooring bøje udlejer. Men han ville nu snyde os for meget! Så vi endte med en plads hos SunSails marina, hvor der både er vand, strøm, net og bad :O)
En hel del mere civilisation end Bequia - dvs. mere vestlig og ingen krydstogts skibe, der dagligt ligger til her.
Dejlig havn, som nævnt med masser af faciliteter, bruser med masser af vand, hjælpsomt personale, og en Belgier som fortalte os om et par unge fyre, som var meget billige med reparation af sejl. Lige nu er vores storsejl, genua, spinnaker og Lazy Jack derfor til reparation.

Vi fik en aftale med Harold, en taxa chauffør, som kørte os op til vulkanen til en trekkingtur til toppen. Fantastisk flot vandretur! Vi gik gennem 3 forskellige vækst zoner, først en helt tæt jungle, hvor vi gik på smalle, smalle bjergrygge, og så ned på junglen, derefter en natur der stadig var meget stejl, med høje slanke 'paraply' palmer, og til slut lav krat bevoksning, i en, stadig stejl, slagger lignende jordbund.

Der var meget stejlt, en luftfugtighed en del højre end et Tyrkisk dampbad, og varmt! Og lige så meget som opstigningen var smuk og flot - så var den lige så stejl. Så der blev brustet en del på vej op. Men vi fik til sidst kom alle mand op. Og det til en fantastisk udsigt over hele vulkan krateret, lodrette klipper flere hundrede meter ned til en lille sø i bunden. Der var hele tiden en larm fra krateret, som vi ikke kunne stedfæstne. Men til slut kunne vi se støv skyerne fra et mindre stenskred, som blev ved og ved!

Turen ned igen gik lidt hurtigere, men vi kunne da mærke vores knæ, de næste par dage! Og havde en væske balance, der lige skulle justeres.

Retur i havnen, fik vi hentet og monteret vores sejl, vasket båden og fyldt vant i alle tanke, før vi kastede fortøjningerne lige før solnedgang. En meget rolig tur nordpå mod Martinique, hvor vi sejlede lidt for meget med motor, da vi jo helst skulle frem inden den 12. december.