Allan & Per - World Cruising

Stillehavet - på vej til Isla Marquises

03 April 2012
Per/Allan
Stillehavet 2 - den lange tur!
Da der ikke er så megen Internet på vejen over Stillehavet, er vores blog ikke opdateret siden Galapagos. Vi har dog opdateret nedenstående skriv dagligt, og det kommer på bloggen nu...

Ruten over Stillehavet dækker over ca. 3.000 sm. Det svarere nogenlunde til afstanden mellem København og Nigeria!

Vi har gjort turen på 25 dage. Ikke dårligt - slet ikke i betragtning af den manglende vind meget af vejen, og vi havde afsat meget længere tid i vores oprindelige plan.
Håber vi nu kan få tid til at rense båden under vandlinjen., for alle de bløddyr, langhalse, der er påmønstret Enjoy som blind passager undervejs!

Dag 1 - fredag den 9. marts
Pakket og klar, den sidste indkøbstur med ferskvarer, mail til børn og venner, så er vi klar til Stillehavet igen. På vores sidste tur i dinghyen ind til landbroen, kom der da også en skildpadde for at sige farvel - dejligt!
Vi fik bakset hækankeret på plads, renset logmåleren, og lagt kurs ind i kortet. Lige det med hækankeret, var tungt arbejde, men det lykkedes med sved på panden!

En kurs sydpå, 220 grader, ned til breddegraden 4 30S, hvor vi håber at fange mere vind til at komme videre med. Derefter kurs 173 grader, næsten stik vest, de næste 2740 sømil, til vi får øje på Hiva Oa i morgen disen!
Alt i alt en tur på 3100 SM fra Galapagos til Isla Marquises. En let lille sejltur på mellem 20 og 35 dage!

Dagens menu: Barbeque-koteletter med ris.

Dag 2 - lørdag den 10. marts - 90 sm
Allerede på første nat, sløjede vinden helt af. Vi gik for motor gennem dette sløve bælte af ustadig og svag vind. Håber på at vi dag 3 kan mærke den stabile vind fra sydvest, når vi ændrer kursen til næsten stik vest. Så vi skulle fra nu af gerne have en agten/agten for tværs vind, indtil Marquises. Kl. 13, kunne vi igen rulle genuaen ud og mærke vinden trække i båden. Vi var i løbet af dagen oppe på over 6 knob - pænt for den beskedne halve vind.
Ud over de små svale lignende fugle, der nærmest ser ud til at de står på vandet, når de finder et eller andet spiseligt, bliver vi også fulgt af de store hvide fugle vi kender fra tidligere - de siger en række klik-klik lyde i natten, hvorfor de selvfølgelig er døbt klik-klik fuglene!
Vi blev også fulgt af tun der flere gange sprang op af vandet, meget tæt på båden, få meter væk! Formentlig på jagt efter deres bytte, da tun vist ikke høre til en art der leger i vandet. Vi beholdte dog fiskeudstyret i båden, da vi har fersk kød nok til de kommende dage. Det ville være synd, at spise tun i dag og morgen og skulle til at smide kylling mv. ud, fordi det er blevet for gammelt.

Aftenens menu blev kylling med pasta.

Enkelte fiskerbåde i kimingen, ellers er vi meget alene!

Dag 3 - Søndag den 11. marts - 210 sm
Kl. 01:00 blev det atter nødvendig at starte motoren. Så vi lister af sted med 4 knob. I løbet af natten var vi sommetider i tvivl om det var en trawler eller en sejlbåd, vi befandt os på...! Dog uden vi fik halet nogen fisk ombord!
Sidste fiskerbåd blev set agten ude kl. 7:00 om morgnen - de sejlede rundt for at samle alle de snører op som de åbenbart havde sat ud tidligere. Der må være meget lidt trafik herude, da fiskerbåde ligger lange liner med kroge og madding på i overfladen. I løbet af natten, blev vi bremset af de lange liner, som vel var 5-6 mm tykke - men stærke nok til ikke at briste ved at vi sejlede ind i dem. Første gang, kunne vi (fik vækket Per, så han kunne kigge efter mig, da jeg skulle på fordækket for at hente bådshagen) fiske en tyndere én af slagsen op med bådshagen og kappe den over. Men de to følgende måtte fanges med det lille nyindkøbte anker til vores dinghy, da de var over en meter nede i vandet.
Og de var strukket godt ud. Kunne næste ikke hive dem ind til 'sakse-højde'. Da jeg endelig kunne nå den med saksen, og fik den klippet/filet over, lød der se smæld igennem vandet, idet linen blev kappet og trak sig. Det samme gjorde den anden ende - ind under båden og rund om kølen og tilbage hvor den kom fra!
Dette oplevede vi to gange. Den sidse gang, fik jeg klippet et af forfanget af, så Per kunne se de kroge. Det må have været rigtigt store tun de fiskede efter. Så langt fra kysten at fiske med snøre og krog! Ærgerligt for dem at af få klippet fiskeudstyret itu af en sejlbåd. Men vi havde ikke noget valg. Alternativt kunne vi blive viklet helt og aldeles ind i linerne.
Per fantaserede straks over de kæmpe store tun han kunne fange med den krog! Først en i 'vores størrelse' på 8 kg med vores nuværende fiskegrej. Så skulle den tun bruges som madding på den store krog!
Så ville drengene fra båden Dania kunne lære, hvad en stor tun er!

Dejlig stabil vind agten for tværs, ikke meget af den, men nok til vi fik sat genakkeren, og gik støt derudaf. Så vi håber, at vinden bliver hos os nu! ;-)
World Cruising Routes oplyste om et område, 3s - 8s og 98w - 105w, hvor vinden kunne være noget ustabil, 'Doldrums', og samtidig en del overskyet vejr. Da vinden allerede nu var stabil (?), satser vi på, at det holder, og har ændret kursen til 263 grader vestpå lidt før en oprindeligt planlagt.

Dag 4 - mandag den 12. marts - 310 sm
Stille og meget rolig nattevagt, en enkelt damper passerede forbi på den første del af natten, ellers intet.

Vinden er nu meget ustabil over dagen, først meget stille, derefter en rigtig god vind - agten for tværs, lige som vi gerne vil have den! - endelig kom der alt for meget vind! Vi blev sidst på dagen ramt af vores første squall! Meget vind! Rigtigt meget vind!
Det fik os til at tænke lidt over ruten igen, tjekke vejr udsigten - og ikke mindst rebe sejlene for natten!
Vi valgte dog at blive på ruten. Længere nord på er der ingen vind, længere sydpå er der måske for meget. Her hvor vi er, kan den være noget ustadig! Desværre modsiger World Cruising Routes sig selv, med hvilket område den advarer imod, idet den i et andet afsnit oplyser 3s - 8s og 90w til 98w...!
Så enten har vi allerede sejlet gennem området, hvilket passer med den vind, vi har sejler med indtil nu! Eller vi er netop på vej ind i det, hvilket passer med den vind vi netop mødte!

Vi ser tiden lidt an, og planlægger det fortsatte forløb i morgen.

Dag 5 - tirsdag den 13. marts - 420 sm
Vinden stabiliserede sig igen, på lidt vind - ikke så meget så vi jubler, men nok til vi kommer frem i verden!

Vi regner ikke med at møde den helt store trafik hen over Stillehavet, og forsøger derfor med en ny vagtrutine. Om dagen fortsætter vi med 4 timers vagt, men om natten er det 6 timers vagt - forhåbentlig med masser af ulighed for at sove på vagten.
Det fungerer rigtigt godt, i hvert tilfælde er vi begge forholdsvis friske om dagen, og har en masse tid sammen med hygge, snak.
Om vi får sovet på vores vagt er meget varierende. Det afhænger jo 100 % af vejret, og det svinger en del. Her til nat afløste jeg Allan kl. 01:00, og indtil da, havde han ikke fået lukket et øje. Vejret har de sidste 6 timer skiftes mellem masser er god vind, vindkørende i ring, helt vindstille, og nu igen masser af godt vind. Selvfølgelig med lid regn blandet ind nu og da, blot for variationens skyld
Køkken tjansen følger samme turnus. Det betyder så at den samme har ansvar for aftensmad, morgenmad og frokost, hvorefter den anden tager over. Indtil nu har køleskabet været fyldt, så der har været stor variation i den daglige menu, og dejlige retter på bordet hver dag :O)

Aftenens menu: Koteletter med kartofler, garniture og flødesovs.

Dag 6 - onsdag den 14. marts - 560 sm
Mon vi tør håbe på en stabil passat vind nu? I de sidste 18 timer har vi holdt en fart på ca. 5 kn med vinden ind bagbords agter. Smukt og rolig sejlads!

Et par mindre tun hopper rundt om båden, men der ud over har vi kun mødt flyvefisk og små blæksprutter på dækket!

Den overordnede ide vi har bygget vores sejlplan ud fra, er at vi holder os til varmtvandsruten og følge de vinde der blæser os den rigtige vej rundt om kloden, og de havstrømme der skal samme vej som os! Passat vinden, monsunen, golfstrømmen, osv.
Vi har talt en del om de metrologiske ændringer vi observerer undervejs, ændringer som ikke holder stik med div. bøger vi har læst forinden.
- På Barbados var der skyllet en del tang op på stranden. Et fænomen som de aldrig havde oplevet på Barbados før!
- Rundt om Galapagos skulle Humbolt strømmen sikre en meget koldere havtemperatur omkring øerne. Den oplevede vi ikke! Egentlig havde vi ventet, at temperaturen ville falde fra rundt 31 grader til omkring 22 grader, som ellers er normalt! Men nej!
- Fra Galapagos til Isla Marquises burde havstrømmen gå fra øst mod vest, men kort tid efter Galapagos oplevede vi den gående fra nord mod syd!
Hmmmmm..?

Vi kan nu på køleskabet se, at det friskeste vi har, er ting som er vacumpakkede. F.eks. bacon og pølser og de mere kompakte frugter og grøntsager.

Aftenens menu - Svensk pølseret. ;-)

Dag 7 - torsdag den 15. marts - 690 sm
Nattevagten 01 til 07. Det ser ud til, at vi nu må konstatere at vi er kommet ned til området med den stabile passatvind, så vi kan holde en fart på mellem 5 og 6 knob.
Vi er meget alene herude. Men hyggeligt er det også. Det sidste skib vi så, var fragtskibet den 12. marts. Og på kortplotteren er der absolut ingen AIS signaler at se.
Helt alene er vi øvrigt ikke. Omkring os er stadig masser af flyvefisk, springende tun og andre fisk, som har ærinder på den tørre side af vandoverfladen. Og i går formiddag, havde vi en mindre gruppe delfiner, som var på et meget kort visit (der var vist ikke nok fart på Enjoy ;-)

Aftenens menu: Skinkerester med pasta og garniture i flødesovs.

Dag 8 - fredag den 16. marts - 850 sm
Det var en nat med god vind - og dermed god fart. Fra kl. 01:00 til 08:00 havde vi sejlet 50 sømil. Et snit på over 7 knob - ikke dårligt! Hvis denne her vind fortsætter - og den er ikke hård - men pæn jævn - vel omkring 14-16 knob, vil vi gøre turen på 20 dage. Et snit som nærmer sig vores tur over Atlanten.

Turen her, hen over Stillehavet føles noget anderledes. Da vi sejlede fra Kap Verde, sejlede vi fra Europa/Afrika til Caribien. Begge steder bor der mange, mange mennesker. En distance, som rigtigt mange sejler - selv om der ikke er mange andre at se der. Men her på denne strækning, mangler vi alle de både, som blev i Caribien - forstå det på den måde, at vi ligesom er blevet færre på en noget større distance. Og så er det mere tyndt befolkede egne vi kommer til. Først Galapagos, hvor der bor 30.000 mennesker. Og så videre ud til nogle små øer og atoller, hvor der på de enkelte steder bor rigtig få mennesker. Så er det, at vi godt kan føle os alene - eller midt mellem al ting. Og så er vi endda så heldige, at nogle af vores venner kommer og besøger os - så lagt hjemme fra! ;-)

Nå - det var bare lidt tanker! Her til formiddag, har vi stadig fornøjelse af den pæne jævne vind, som kommer lige fra siden, og som gør, at Enjoy skyder en fin fart på mellem 6 og 6,5 knob. Hen over dagen, er vinden taget en lille smule til og drejer en smule mere i vest, hvilket gør at vi p.t. sejler for en foran for tværs (ikke helt i mod os - men næsten). Farten har i eftermiddag ofte været tæt på 7 knob og nogen gange lidt over!

Aftenens menu: Lækker omelet med diverse rester! ;-)

Lige før solnedgang, rebede vi storsejlet og genuaen på grund den lidt tiltagende friske vind.

Dag 9 - lørdag den 17. marts - 1000 sm
Nattevagten 01:00: På trods af de rebede sejl, har vi aftenen igennem holdt et snit på over 7 knob. Så vi iler i morgen formiddag (i dag) til waypointet, som markerer, at vi har sejlet en 1/3 del af turen til Marquises. Det går rigtig godt! Så nu mangler vi blot de sidste 2/3 dele af den lange tur, som dog i sig selv er lige så langt som Atlanterhavsturen fra Kap Verde fra Barbados! ;-D
Og som sædvanlig har vi hele dagen dejligt vejr med masser af sol ;-)
Kl. 19:00 bibbede vores AIS-alarm, så vi måtte afbryde en episode af den sidste sæson af Lost! Den alarm kan gå i gang af flere årsager - men her var kommet en fiskerbåd inden for en radios af 3 sm - og en halv time senere, var der endda et andet fikserfartøj, som vi ikke kunne se på skærmen, men vi begge kunne se med det blotte øje, da de var så tæt på. Vi som troede, at vi har helt alene!
Det fartøj vi kunne se på AIS'en, var 170 fod langt, så det var lidt af en flåde - og den anden var ca. af samme størrelse. Så langt fra fastland. Det nærmeste fastland er Equador, som ligger 1.500 sm herfra - og det er trods alt 2.800 km fra land eller længere - afhængig af, hvor de kommer fra. Men de er nu agterude, og ude af syne - så vi er alene igen! ;-)
Vi forsøgte at kontakte begge på radioen - men intet svar retur. Lidt som om vi var de eneste der vidste der var fest!

Jeg vandt dog væddemålet, da Allan havde gættet på, at vi ville få kontakt med en anden båd allerede for 2 dage siden!

Dag 10 - søndag den 18. marts - 1.150 sm
I løbet af natten var der igen svage lys fra fiskerbådene. Om det var de samme 2 eller nogle andre, får vi nok aldrig at vide. Men her søndag morgen, er alle ude af syne og ingen at se på kortplotteren. Dejligt med lidt ro på, så vi ikke bliver stressede af al den skibstrafik. ;-)

Søndag formiddag, stod den på vask af teak-dækket og cockpittet i sæbespåner, samt den store rengøring af køleskabet og mindre reparationer. Og nu er der tid til lidt sen formiddagskaffe her kl. 11.20 ;-) Det er vigtigt at nå det hele, inden siestaen ;-) Og uret skal stilles en time tilbage - puha! Sikke et slid!

Aftenens menu: Tortellini med ost i tomatsovs, med parmesanost.

Dag 11 - mandag den 19. marts - 1.300 sm
Det er blevet fast rutine at høre podcast med Mads og Monopolet til morgenmad, og, som nævnt tidligere, se et afsnit af Lost efter aftensmad. Dejlig familiehygge!

Kl. 01:30 blev der agten for set lanterner (rød og hvid). Muligvis ét af vores fiskerfartøjer, som formentlig stadig er i nærheden. 02:30 - Væk igen!

Vi er ved at se på næste etape af vores rejseplan. D.v.s. fra Stillehavet og Solomon øerne og videre vest på. Hvad gør vi?
Om Malaga strædet og Thailand skal beholdes på planen, om vi skal omkring Cape Town eller Suez. Hvilke muligheder har vi? Vi skal have vind og strøm til at passe med vores rute, og så smutter Thailand vist, for at vi kan Nå Cape Town før vejret bliver for stærkt der. Op til 60 fod høje bølger i stormen - det har vi ikke lyst til. Så hvis vi skal den vej, skal vi starte på at krydse det Indiske ocean ultimo september.
Men vi vil jo også gerne via Asien, ikke mindst Thailand og Sri Lanka og måske Goa. Før vi kan tage endelig beslutning har vi brug for internet, for at se på den aktuelle pirat situation. Er der mulighed for konvoj sejlads, eller skal vi fragtes den vej ombord på en coaster?

Aftenens menu: Tortellini-rester i chili-sovs med parmesanost.

På grund af de lidt sorte skyer omkring os, har vi for natten rebet storsejlet, så vi er beredt på, hvis der skulle komme nogle pust. Men umiddelbart ser det meget roligt ud. Ingen både omkring os, så vi er atter meget alene her ude på midten af vores lange rute. Vi forventer at være halvvejs i morgen aften.

Dag 12 - tirsdag den 20. marts - 1.440 sm
En nat med meget blandet vejr. For første gang i flere uger, fik vi regn. Båden var sikker glad, for at blive fersket. Meget salt ophober sig flere steder på båden. Og ind i mellem har vi også fået lidt friske pust (meget friske) mellem bygerne. Da jeg (Allan) overtog vagten kl. 07.00, og afløste en meget træt og våd Per, så det ud til at det skulle lysne. Da så solen brød frem, blev fugtige vattæpper, hynder og håndklæder hængt til tørre. Men blot en halv time efter, blev det igen sort, og så stod det ned. Så gik det hurtigt med at få lukker luger og få de igen fugtige ned i tørvejr i kahytten. Men når det regner her, er det ikke støvregn. Det står bare ned i tykke stråler. Og vi her nu så lagt ude på åbent hav, at selv søfuglene er vendt rund. Det nærmeste land er Påskeøen, som ligger 1.275 NM syd for os.
Med ca. 1.500 sm til Galapagos og 1.500 sm til Is. Marquises, er det faktisk den internationale rumstation, 500 km. Over os, der er nærmeste naboer!

Allan bagte en dejlig chokoladekage til kaffen og chili con carne til aftensmad - herligt!

Dag 13 - onsdag den 21. marts - 1.570 sm
Kl. 01:00: Halvdelen af vejen til Isla Marquises nået, 1.515 sm sejlet på 13 dage! En vandtank næsten tømt, en helt fyldt endnu, og ingen reserve dunke brugt - diesel står på ¾ hvilket svarere til ca. 45 liter tilbage i tanken, og 115 liter brugt - sejlet for motor 60 timer i alt.
Det giver et forbrug på 2 liter diesel i timen, hvilket svarer meget flot overens med, hvad vi tidligere har sjusset os til.
Med 45 liter i tanken og 120 liter i reservedunke, plus et ok vand regnskab, skal vi nok komme sikkert i land :O) Ikke mindst da vi sejlede en del for motor i starten af turen, for at komme ned og fange passatvinden, og komme ud af det vindstille område ved Galapagos.

Provianteringen er heller intet problem, dog bliver menuerne nok knap så spændende med fersk varer de næste par dage - ud over frisk fanget fisk naturligvis!

Aftenens menu: Pasta med lækker chili-tomatsovs og frisk revet parmesan.

Dag 14 - torsdag den 22. marts - 1.710 sm
Regnvejret er holdt op og vi havde en smuk, smuk solopgang! På trods af regnvejret de seneste par dage, er det ikke lykkedes, at fange fisk endnu - men vi prøver igen i dag!

Aftenens menu: Pølsegryde med løg og champignon i flødesovs - og dertil ris :O)

Dag 15 - fredag den 23. marts - 1.830 sm
Igen brød solen frem og stille vind - men frem kom vi.
Aftenens menu: Bønnegryde (tilsat kikærter) med pølser (en dåse fra Cap Verde), og en utrolig flot solnedgang - igen!

Dag 16 - lørdag den 24. marts - 1.920 sm
Umiddelbart ser det jo ud til vi næsten har flyttet os som vi plejer i løbet af det seneste døgn. Men det snyder lidt... Det skyldes til dels vi har stilet uret fra UC-7 til UTC-8, derved vundet en time ekstra, og vi fik meget god fart på søndag morgen. I løbet af lørdag flyttede vi os ikke meget!

Da der næsten var vindstille hele dagen, blev den til bade og fiske dag. Vi fik ikke badet da vi passerede midt på Stillehavet, pga. lidt for ustabilt vejr, men det klarede vi så i dag.
Vi kunne se, at der var rigtig mange bløddyr, som havde valgt undersiden af vores båd til deres nye hjem - rigtigt mange!
Selv om vi ikke kunne se dem, var der også et par dyr, der angreb os. Specielt Allan fik små flere små blæner efter brandmands angrebet'! Ikke meget, lidt mere end en brandnælde, men det forsvandt heldigvis igen efter en times tid.
Igen var der selvfølgelig et par små fiks, der havde søgt tilflugt under båden - 4, 5 stykker meget små!

... men fiskeriet gav samme resultat som efterhånden er normalen - intet!

Aftenens menu: Spaghetti carbonara.

Om aftnen kom der virkelig meget regn - ca. 1.000 mm i timen! Sådan føltes, og lød, det i hvert tilfælde! Da ikke en vind rørte sig, kunne det tydelig høres når vi sejlede ind i regnen - megen larm nærmede sig forfra, 10 meter, 8 meter 6 meter - styrt regn!
I en pause i regnen hørte jeg en lille lyd oppe fra ruffet. Noget der faldt ned på dækket - en lille lyd, der ikke lød som alle de andre lyde! Så måtte Allan vækkes, så jeg kunne kravle ud under bommen. Ganske rigtigt, det var skruen fra det inderste sekel, som holder storsejlet fast! Overraskende nok, lå skruen endnu på dækket, og selve seklet i lazy jacken - rent helt! Så det kunne monteres igen uden de store problemer!
Alt falder bare fra hinanden på sådan en sejltur!

Dag 17 - søndag den 25. marts - 2.020 sm
Allans far ville have fyldt 92 år i dag! Vi holder en frokost, ikke med sild, men med sardiner + en lille snaps og øl til. Helt sikkert i Leos ånd!

Over to tredjedele af turen sejlet - det giver så en ankomst dato den 4. april! Gad vide om vi ikke får mere vind, så det går lidt hurtigere?

Dag 18 - mandag den 26. marts - 2.120 sm
En nat med god jævn vind, som har bidraget med en fart på ca. 5 knob. Det er ikke meget - men i forhold til tidligere døgns endnu svagere vind, føles det næsten som at køre på motorvej! Sejlene er hele tiden fyldte med vind, og der er stabilitet over båden, så den ikke ligger og vugger rundt, og slår med sejlene i den manglende vind.

Dag 19 - tirsdag den 27. marts - 2.240 sm
Fin nat med god jævn vind. Fantastisk nattehimmel først på aftnen, hvor vi holdt en kurs lige mod månen - en lille bue, ret henover Venus, en utroligt flot lys refleksion hen over vandet, og tusinder af stjerner på himlen.

Det er en lang tur...

Dag 20 - onsdag den 28. marts - 2.360 sm
Igen en god dag med fin jævn vind lige fra agten. Per bagte en dejlig chokoladebrownie til eftermiddagskaffen. ;-)
Hen under dagen stilnede vinden af og var meget svag hele aftenen og natten.

Aftenens menu: Spaghetti penne med tomatsovs.

Dag 21 - torsdag den 29. marts - 2.450 sm
Lang nat ned skiftende svag vind. Så der var masser af arbejde til nattevagten, som blev holdt vågen det meste af natten. Men kunne så også få lyttet til den spændende lydbog Duma Key af Stephen King!
Dagen igennem var præget af noget sløj vind fra agten, som drev os et par knob igennem vandet. Heldigvis har vi jo på denne strækning 1 - 1,5 knob medstrøm, så over grund skød vi 3-3,5 knob.

Om natten var vi vidner til et kæmpe tordenvejr. Vi kunne se lynene over os og langt over mod bagbord - at tælle på tordenbragene var vejret mellem 0 og 6 km. væk! Lidt uhyggeligt!
Mens vi stor og så på det ved vagtskifte kl. 01:00, så Allan i månelyset en stor hvid fisk svømme lige bag om os!

Dag 22 - fredag den 30. marts - 2.560 sm
Endelig fik vi bevis for vi ikke er alene i verden! Der passerede en andet båd i løbet af natten - et fragtskib ude i horisonten, på vej vest på.
Efter vi i går aftes så sidste episode af sidste sæson af Lost, er det dog muligvis ikke et bevis...?

Vi fik i løbet af dagen afprøvet MOB - Man Over Board! Jeg tabte min hat i vandet! Allan fik startet motoren, vi fik sejlene ned, og inden for 2 minutter, havde vi lokaliseret hatten og fået den ombord igen!

Aftenens menu: Tortellini i tomatsuppe.

Dag 23 - lørdag den 31. marts - 2.680 sm
Endnu et døgn med god vind. Hvis vi er lidt heldige, kan vi smide ankeret ved Hiva Oa i overmorgen den 2. april. Det bliver godt med fast grund under fødderne igen. Men ellers, er det svært at blive træt af udsigten til det klareste blå vand, hvor flyvefiskene i flokke myldrer hen over vandet og nemt flyver 75-100 meter. Men desværre må vi hver morgen gå en runde på dækket og smide dem i vandet, som i nattens løb er landet på båden. Ind i mellem opdager vi dem i tide, og kan redde dem der er havnet i cockpittet. De får så en chance til i bølgerne blå ;-)

Uhmm! Allan bagte pandekager til eftermiddagskaffen < 3

Gennem dagen, har vi haft mellem 16 og 20 knob vind. Så har fået lagt nogle sømil bag os. Og igen i aften, står Jupiter og Venus i nord/vest og er de klareste objekter på nattehimlen - næst efter månen.

Aftenens menu: Bønne og kødret (dåse) tilsmagt med spidskommen, karry og dertil ris.

Dag 24 - søndag den 1. april - 2.810 sm
Planen holder indtil nu med ankomst på Hiva Oa i morgen, men desværre først hen under sol nedgang - og der vil vi helt ikke ankomme! Så vi må trække tiden lidt ud i morgen, evt. se om vi
skal gå direkte til Ua Pou.
Efter at have tjekket, holder vi os til den oprindelige plan og går direkte mod Hiva Oa.

Vi kørte motoren tør for diesel i dag, og har fyldt alle vores reservedunke på. Det gav os samtidig mulighed for at få kalibreret dieselmålerne, så vi lidt bedre ved hvor meget diesel der er tilbage for en given udlæsning.
Vi gennemgik et bådudstyrs katalog, og fandt de fleste af de reservedele vi mangler til Enjoy. Med lidt held kan Jens og Kaj have dem alle med ud til os, da det ikke er muligt, at købe meget på øerne her i Stillehavet.

Allan sprang selvfølgelig i med begge ben, da jeg gav ham en aprilsnar: "Om vi var havnet midt i et trafik knudepunkt med alle de skibe omkring os"! Ha :O)

Dag 25 - mandag den 2. april - 2.930 sm
Fin start på natten med jævn vind. Men hen over natten døde vinden hen. Hele formiddagen, lå vi sejlede under 2 knob, hvilket mest skyldes, den fremdrift medstrømmen giver. Den friske vind i forgårs gav os forhåbninger om, at vi måske kunne være i fremme før mørkets frembrud i aften - men de forventninger er udsat til i morgen.
Men nu vil vi også gerne se land. Så motoren er sat til på økonomikørsel på 1.200 omdrejninger, så vi i løbet af de næste 24 timer gerne skulle være fremme - selv om vinden skulle udeblive. Så vi håber at være fremme i morgen ca. kl. 13.00 ;-)

Et eller andet må jeg have gjort godt i dag! Kaptajnen serverede Coca Cola til frokost og den første sundowner på vores tur over Stillehavet! Eller også er han blot kåd over forventningen om, at vi ser land i morgen!

Cannelloni til aftensmad! Med Cola igen - ren luksus!

Dag 26 - tirsdag den 3. april - 3.000 sm
Landkending kl. 5:45, hvor Hiva Oa dukkede op fra morgendisen ret forude og Mohotani lidt til bagbord.
Vi smed anker kl. 13:30, og sejlede hen til de to andre danske både for at høre om stedet her...
Vessel Name: S/Y Enjoy
Vessel Make/Model: Dufour 425
Hailing Port: Svanemøllen, København
Crew: Allan Andersen, Per Horn Rasmussen
About: Allan er kaptajn, Per Horn er 1. Styrmand.
Extra: Vi er i fuld gang med turen gennem Middelhavet.