Xantus

Detta är X-412an Xantus blog med oregelbundna uppdateringar om såväl familjeseglingar som tävlingar

21 March 2012

Pentala Race - Varierande vind

10 September 2011 | Kytöfjärden
Jocke
Bojen var starkt favoriserad och vi startade strax ovanför Blue Cafe som kom lite bättre iväg men Aquamarine och Kind of Magic var i andra ändan av linjen och därmed klart bakom. Vi kryssade bra upp mot märket och undrade varför BC körde så långt västerut? I detta skede borde ju varningsklockorna ha ringt men nej vi körde bara på för att lämna märket till BB. Nå strax klarnade det att BC lämnade märket till SB och vi var påväg att köra banan fel väg. Jag hade läst orderbrevet dåligt och vi tolkade vår klassflagga "D" som att vi skulle köra bana "D". Det var bara att falla av och runda andra vägen. Den här missen skulle straffa sig mycket senare.

Vi rundade strax för Aquamarine och hissade spinnun efter en snabb flytt av den till andra sidan. På slören körde vi mycket jämt i lätt och varierande vind med Aquamarine och blev förvånade då vi såg att BC rundade muddringsmärket vid Knapis istället för att köra hela vägen till pricken. Just som vi skulle dra fram protestflaggan märkte de själva sitt misstag och föll av igen. Vi rundade bra och började knycka ifrån Aquamarine. Tyvärr blev det dåligt med kryss på denna bog, vi kunde sträcka fram till märket. Audi följd av andra ORC2 båtar kom mycket fort fast oss och innan märket körde Audi om. På nästa bog upp mot systrarna började det som skulle vara utmärkande för hela seglingen. Audi och vi fick ett skifte på 50 grader emot och blev tvungna att kryss upp till den röda bojen. Båtarna 50meter bakom oss kunde sträcka hela vägen upp. Ner till Kytö N prick gick det igen fint med spinnun men strax efter rundningen blev det omstart då vi körde in i ett bleke fält och såväl ORC2 & 3 fälten körde fast oss. Frustrerande då vi startat 20 minuter före ORC3 båtarna! Nå från detta färlt kom vi ännu väl loss tillsammans med Audi genom att vi höll oss långt västerut men det tog inte lång stund så kom båtarna som låg längre österut glidande förbi oss i lä. Då vi äntligen kom till märket hade spinnun och genuan kommit upp ett antal gånger och vi hade kört paralellt med båtar på olika bogar. Helt konstig vind!

Vi rundade bland de sista båtarna och då vi ännu märkte att upphalet hade tvinnat sig kring fallet (vi använder ett genua fall som upphall) började stämningen vara ganska spänd...). Gastarna tittade på mig och tyckte att någon borde fara upp i masten och reda upp eländet. Sagt och gjort, så fick jag reda upp det och njuta några sekunder av den fina utsikten. Synd att jag inte hade kameran med mig. Efter att ha legat i detta bleke ca 1,5 timmar kom äntligen vinden och vi kunde runda pricken vid Kytö strax före Tarantella som allatså startat 20 min efter oss. Nå äntligen kunde vi börja segla och nu blev det en fin kryss mot Örskär var vi körde förbi Troy kom nästan ikapp Audi och FinnFun som hade kört bra. På väg ner till Systrarna hängde vi på Audis aktervåg men kunde inte köra om dem.

Efter Kytöpricken var det bara att sträcka in genom Aisarsundet. Vi körde om FinnFun i lä för att inte blanda oss i deras kamp om första platsen in serien. I Aisarsundet såg vi att Aquamarine hade kört in i ett nytt bleke och satsade på att köra i andra sidan av sundet var det ännu blåste lite. Vi kom nog bättre igenom än Aquamarine men det räckte inte för att komma förbi dem iom att vi ännu fastnade lite nära land vid Pentala vart vi hade valt att gå i hopp om att undvika det sista blekebältet vid mållinjen. Som helhet var det nog lite frustrerande segling även om vi körde helt bra stundvis.

BC tog en välförtjänt seger men de hade tydligen nog fått köra i helt egna vindar. De vann Aquamarine med 40 minuter. Vi kom 3a 5 min efter Aquamarine och Kind of Magic 5 min efter oss. I hamnen klädde vi av seglen och jag tog loss masten under kvällen för att lyfta båten på sön morgon.

I besättningen Alexandra, Classe, Jonas, Mange, Micke och skipi.

På bilden X-34an Relax (FIN-11134) samt Ramdata (FIN-8856) som kört fast oss

Sista onsdagsseglingen 7.9.2011

07 September 2011 | Bana 3-6-3
Jocke
Vi startade bra precis där vi hade planerat 2/3 ner mot flaggan med de flesta i lovart om oss. I den hårda vinden valde vi att köra fock samt ett rev i storen och dessutom med orange bandet i häcken dvs utan spinnu. Det visade sig vara rätt val iom att vinden fortsatte friska i och ingen hissade ballongen under hela racet.

FinnFun kom tätt bakom oss och ovanför vilket gjorde att vi på första slaget måste gå längre mot Storaisarn än vad vi egentligen ville. Till sist bestämde vi att slå och ducka för FinnFun men dom slog i samma ögonblick som vi så vi kunde köra rakt ut.

FinnFun gjorde ett fint slag in under Långgrundet vilket de definitivt vann tack vare sjölän. Vi möttes precis vid Långgrundets udde så att vi precis kunde slå framför dem. De pinade sig uppåt medan vi efter en stund valde att gå lägre och köra fart varpå vi äntligen kunde rycka ifrån dem så att vi kom till Kytö märket med lite marginal. Det blev en skön slör in mot rövaren. Vi hissade upp storen och fortsatte att sakta dra ifrån det övriga fältet. Efter rundningen sökte vi sjölä innanför Rövargrundet vilket inte lönade sig efterssom vi måste gå onödigt lågt. Detta resulterade i att FinnFun tydligt hade knappat i på oss nästa gång vi möttes men vi kunde igen rycka ifrån på resten av kryssen.

På länsen in till mål klåpade jag med styrningen och gick alltför högt iom att det tog en stund att få upp storen och få loss en fot som blivit i kläm! Nå efter en stund började vi äntligen gå rakt på mål och fick några sköna surfar på vägen in. Loggen var som bäst uppe i 9,5kn vilket ju kändes skönt som avslutning. Vi tog säsongens sista skott men det räkte inte till att hålla undan från FinnFun som igen seglat mycket väl.

FinnFun tog hem segern denna gång liksom de också kammade hem onsdagspokalen och hela serien. En välförtjänt seger till en välseglad båt! Grattis! Dagens bild på segraren och onsdagspokalen.

Ombord denna gång Jonas, Jofa, Micke, Micke & Jocke.

Sist men inte minst ett stort tack till alla er som suttit i koppin och "skjutit" iväg oss, klockat in oss i mål och räknat resultat. Utan er skulle vi inte kunna segla!

Jaktstart - Onsdagssegling 24.8.2011

24 August 2011 | Kytöfjärden
Jocke
Vi trodde vi startade perfekt 2/3 ner mot flaggan men genast efter skottet hördes ett ivrigt klämtande i klockan - tjuvstart! Det var bara att bita i det sura äpplet och starta om, vi körde på nytt över linjen 1.15 efter den riktiga starten... Nå det var bara att sätta ny mask på kroken och börja köra fast de övriga. Iom att vi startat ganska lång ner på linjen måste vi börja med att ta oss lite upp mot lovart så att vi skulle kunna köra om båtarna i fri vind. Det blev alltså en ofrivillig jaktstart för Xantus.

Först i tur stod Freja som vi passerade lite före Aisar sundet. I detta skede hade Troy rykt fint i från med hjälp av sin fina start men FinnFun låg illa till nere i lä och med förvånansvärt dålig speed, tydligen störde de mycket av båtarna i lovart? FinnFun passerade med ganska stort avstånd men att hitta en lucka mellan Cirrus och Delphius verkade besvärligt. Tack och lov började Delphius luffa Cirrus vilket gav oss en fin chans att falla av och köra om i lä. FinnFun kom i detta skede och lade sig på vår aktervåg en stund. Vi hann förbi Delphius innan märket hängde rätt i aktern på Cirrus. Med knapp marginal trängde vi oss in till märket före Delphius och i lovart om Cirrus. Det blev egentligen lite onödigt tight mellan Delphius och oss vilket ju är onödigt på dessa onsdagsseglingar, nästa gång lämnar jag nog lite marginal!

På kryssen valde vi att genast ta fri vind och slå bort från Cirrus. Det visade sig att FinnFun slog i samma ögonblick vilket ledde till att de antagligen blev störda av oss på första kryssbenet vilket de strax korrigerade genom att slå ut. Vi hade bra fart på kryssen och kom till övre märket som tvåa efter Troy. W om Torraisarn körde vi fast dem och dessvärre förlorade vi säkert en minut på att kämpa oss förbi dem. Typisk situation var båda förlorade på att luffa mot varandra. På vägen in körde vi ännu fast 606orna samtidigt som Zoom jollarna kom kryssande emot så det var ganska trångt i sundet. Iom att dessutom vinden lättade i detta skede låg vi flera minuter jämt med Team Karlemo på bilden.

Väl i mål fyck vi höra klockan klämta vilket ju var trevligt med tanke på den ussla starten. Troy tog en välförtjänt seger med endast 2 sek marginal till FinnFun som hade valt att köra in i Aisarsundet. Resultaten finns här. Iom detta ökade FinnFun sin ledning i serien mot oss med en poäng så att det nu är fyra poängs skillnad med två seglingar kvar. Sammandraget för serien finns här.

I lilla klassen knep Marietta segern före Sabrina med 6 sek. Marietta har nu 5 segrar mot Sabrinas 4. men Sabrina leder serien med nästan 10 poäng vilket nog är svårt att ta fast ifall Sabrina startar båda kvarvarande onsdagarna.

I besättningen Kenneth, Jonas, Jofa, Micke och undertecknad.

FinnFuns referat finns här.

Varierande vind - Onsdagssegling 17.8.2011

17 August 2011 | Kytöfjärden
Jocke
Då jag kom till hamnen frågade herr FinnFun om jag kommer att stå över någon av de kvarvarande onsdagarna? Han ville själv hoppa över en onsdag för att segla med Troy men var inte beredd att att tappa poäng till oss på detta. Jag lovade göra mitt bästa för reda upp poängtabellen med oss bägge två på banan. Sammandraget finns här.

I mycket lätt vind strävade vi till att hålla fart på båten inför starten. Då vi kollade hur länge det tar upp till linjen körde vi lite för nära flaggan och lyckades därmed träffa kanten av grynnan. Nå farten var väl kring 1 knop i det skedet så ingen skada, det blev några stötar och så var vi loss. Därmed valde vi att starta lite längre från linjen och försökte komma med fart... Vi hissade spinnakern lite för sent och kom därmed onödigt sent över linjen men trots det kom vi bra i väg med alla de andra båtarna i lä och endast Troy framför oss.

På väg mot Aisar sundet drog det bättre ju längre österut man höll sig och Troy lyckades därmed komma före ut igenom sundet och efter det drog de ifrån oss. Vi parkerade helt och hållet i sundet med Troy dragande iväg framför oss och alla de andra båtarna körde fast oss bakom. Tack och lov började Delphius luffa Cirrus vilket gav oss möjlighet att falla av för att knycka vinden av FinnFun som försökte köra om i lä med fri vind. Detta ledde till att FinnFun stannade helt och vi i den sakteligen tilltagande nya vinden kunde knycka ifrån Cirrus som nästan kom upp jämsides med oss efter att den hade kört förbi Delphius. FinnFun sökte igen fri vind genom att falla av men detta ledde till att de måste hissa focken för att komma upp till Vargen.

Vi rundade märket långt bakom Troy men med ok marginal till de övriga. Kryssen upp förbi Rövargrundet var intressant med vindskiften på 15-20 grader. Fortfarande ledde Troy i egen majestät, vi fick köra för oss själva men Merita gick nu mycket bra (jag har inte koll på hur de hade gått tidigare under loppet).

Slören in blev mycket orättvis iom att vinden avtog efterhand vilket ledde till att Troy vann oss med 15min och FinnFun som var 3dje med 35min (!).

I lilla klassen tog Sabrina fint segern två minuter före Imppu.

Resultaten finns här

I besättningen Jonas, Jofa, Kenneth, vår internationella förstärkning David från Holland samt Jocke

På bilden Cirrus som nästan körde om oss.

Bra utan spinnu - Onsdagssegling 10.8.2011

10 August 2011 | Kytöfjärden
Jocke
Då jag kom net till hamnen lite före 5 verkade det vara svag vind och tänkte nog köra med spinnakern trots att vi bara skulle bli tre i besättningen. Vi var alla på plats i god tid och kastade loss så att vi hann ett varv ut på fjärden och märkte att speciellt vid molnkanterna blåser det friskt och beslöt därför att köra utan spinnaker vilket visade sig vara ett mycket bra beslut.

Vid starten var det denna gång 9 stora båtar, roligt att igen ha en ordentlig startgrupp efter 7 veckor med max 4 båtar på linjen!

Vi startade dåligt i andra raden efter FinnFun, Troy och Valkyrian. Antama hade blivit pressad över linjen och tjuvstartade. Vi fick jobba hela vägen ut genom Aisarsundet innan vi kunde köra om först Troy och Valkyrian och lite senare också FinnFun. En stund kom de åt att rida på vår aktervåg men strax efter Vargen kom vi loss helt och hållet.

Troy och Antama hissade spinnakrarna vid Långgrundet men FinnFun körde för bara focken. Vi höll undan på slören men kunde nog inte dra ifrån FinnFun tillräckligt trots att de inte hissade spinnakern. Efter Knaperskämärket valde vi att gå ut en bit varefter vi slog. Troy slog betydligt före och även FinnFun strax innan oss medan Antama gick ännu lite längre ut. Vi lyckades hålla bra höjd och fart upp mot muddringsmärket och drog sakta men säkert ifrån såväl FinnFun och Troy men kunde trots detta inte gå direkt på märket utan fick ta ett kort slag för att komma upp. Antama pressade sig direkt upp till märket men verkade nog stå så gott som stilla då de pinade sig över märket.

På slören in till mål gick vi W om Rövargrundet och de flesta följde efter oss förutom FinnFun som valde att gå in genom Aisarsundet. På vägen in vid Torraisarn körde vi fast 606orna som vi gärna skulle ha gått i lä om för att inte blanda oss i deras strid men då de samtidigt föll av för att undvika bleken kring holmarna blev det några glada rop mellan båtarna innan alla blev nöjda.

Vi kom först i mål men FinnFun slog oss med 2 minuter. Antama kom trea följda av Valkyrian och Troy. Resultaten finns här. Denna gång favoriserade nog banan att köra utan spinnaker

I besättningen Jofa, Jonas & Jocke

Dagens bild är på Freja (Bavaria 40) tagen för en vecka sedan.