SailBlogs
Bookmark and Share
Xantus
Detta är X-412an Xantus blog med oregelbundna uppdateringar om såväl familjeseglingar som tävlingar
Slut på säsongen
12.9.2010, Amiralshamnen

Med en söndrig genua och bubblor i bottenfärgen blev det en tidig upptagning i år. Sodablästring för bottnen är bokad varefter bottnen får torka över vintern. Dessvärre betyder det också en sen sjösättning på våren iom att primern behöver högre temperatur än det vanliga aprilvädret. Nå det var en skön säsong även om den tog slut lite tidigare än beräknat.

Båten lyftes i mulet men uppehållsväder och vi jobbade på hela dagen med Anki vilket resulterade i att vi fick båten intäckt just innan det började regna. "ven masten blev avklädd och såväl mast som stag är på sina platser även om rod vanten gör sitt bästa för att visa sin egen vilja...

Henri Lloyd Race 4.9.
4.9.2010, Utanför Hoski

Då jag kom till hamnen satt Alexandra och Mange fullt påpälsade i sittbrunnen och huttrade. Full mundering behövdes i den fuktiga morgonluften och 7 grader.

Vi kastade loss just efter Ebnegea och puttrade mot HSK. Efter en kopp varmt te/kaffe kryade all på sig och då vi hissade segel kom alla igång.
Vi tog en ok start med Xini och Isadora (FG 43a IRC) ovanför oss men de övriga under oss och kunde på detta sätt hålla Blue Café bakom oss en god stund innan de fann sig i sitt öde och tog sig tid att stiga upp över hela fältet och runda både oss och FG 43an i lovart.

På slören ner mot Skanslandet valde vi att köra längre ut för att få friare vindar vilket visade sig vara helt rätt. Söder om Skanslandet stod de övriga båtarna turvis nästan stilla och turvis broachade de i de kraftiga byarna med resultatet att spinnakrarna kom ner en efter en. Vi broachade nog också några gånger då jag inte föll av tillräckligt snabbt innan vindbyarna men vi klarade av att göra spinnakern hela vägen till vändmärket SSO om Sandhamn och kunde på detta sätt hålla Nornan bakom oss. På slören ut till Kasunen körde vi helt jämt med Nornan medan de Xini, Blue Cafe och de två FG43orna Isadora och Viuhutar drog ifrån sakta men säkert.

Vi rundade strax före Nornan och började kryssa i den ostadiga (5-10m/s) och mycket vridande vinden (+/-12 grader). I ett skede kom Nornan farligt nära men följande skifte tog vi bra och ryckte ifrån igen. Genom det sista sundet kom Nornan bra och knappade in på oss men vi kunde köra i mål ca 2,5 minuter före dem och på detta sätt trygga vår tredje plats. Resultaten på HSKs hemsida

Det var ju trevligt att stora ORC båtarna och IRC båtarna startade tillsammans så att vi var 6 båtar på linjen men nog är det ju galet att vi skall ha 3 klasser för båtar med resultatet att vi var bara 4 ORC båtar och 3 IRC båtar (Xini seglade både ORC och IRC). Med bara en säsongs erfarenhet av ORC och ingen erfarenhet av IRC har jag ingen åsikt om vilken som är bättre men sämst av allt är att ha flera system så att veckosluts seglande blir kappsegling mellan 3-4 båtar och inte ens till "FM" får man ihop 10 båtar. Kanske man måste byta till en långsammare båt så att man kan segla ORC 2 eller segla LYS istället?

Den andra deltagande ESF båten Ebnegea klarade sig fint och blev 2. i ORC 3.

Dessvärre märkte vi efter målgången en ordentlig repa i genuan så det var nog slutkappseglat för denna säsong även om jag nog tänker kämpa mig igenom sista onsdagsseglingen med focken.

I besättningen Alexandra, Joa, Johan, Mange, Micke och jag

Onsdagsseglong 1.9. - lätt vind
1.9.2010, Kytöfjärden

September inleddes med en onsdagssegling i mycket lätt väder. Efter en hel del vridande på vinden och en uppskjuten start med ändrad bana blev det spinnustart. Vi kom alltför sent till linjen men var tack och lov inte ensamma om detta pga av en hel del yrsel kring när starten egentligen skulle gå(!).
Nå vi kom iväg som tredje/fjärde men sen tog det ännu en god stund innan vi fick spinnun att dra. Vi körde med strategin att hålla oss långt från land i den lätta vinden vilket lyckades helt ok och vi seglade förbi Imppu på väg mot vändmärket.
Vi kom till vändmärket ca 75m efter Marietta som rundade fint men då vi kom till märket tog vinden helt slut med följden att vi sakta men säkert började driva mot märket. I sista stund fick vi aktern att svänga ut såpass mycket att vi missade märket med ca 15cm. Akterifrån kom alla de mindre båtarna i god fart och Marietta som rundat just före oss kryssade också på tillbaka mot mål. Det var ett helt privat hål vi hade hamnat i. Efter ytterligare några minuters väntande i detta hål fick vi vind igen och kunde kämpa oss in mot mål. Cilia tog fast oss på denna kryss även om de fick ta en lätt bottenkänning i Aisar sundet.
I resultatlistan hittade vi oss på 6. plats vilket torde vara sämst för denna säsong

Onsdagssegling 25.8.
25.8.2010, Kytöfjärden

En lugn onsdags segling var största händelsen var att FinnFun cruisingseglade(!) Dette kommunicerades tydligt genom att de reste upp sprayhooden :-) Nå tack och lov vann vi dem denna gång eftersom allt annat skulle ha varit genant för oss. Veckans bild tillägnas FinnFuns sprayhood.
Marietta plockade en välförtjänt seger en knapp minut före Ebnegea. Tyvärr fick vi se oss besegrade också av Imppu.

Tjuvstart - onsdagssegling 18.8.2010
18.8.2010, Kytöfjärden

I den friska vinden valde vi att hissa "gröna bandet" och köra utan spinnu och med bara fock. Valet visade sig vara helt rätt då det blåste ganska friskt på Kytöfjärden.

Under sedvanlig uppmuntran från gastarna om att vi borde köra på för fullt mot linjen tog jag några extra svängar för att bromsa in lite. Vi trodde att vi startade perfekt och kom iväg först av hela fältet. På väg till första märket körde vi fint i den fria vinden men broachade några gånger på slutet i den byiga vinden. Då vi höjde upp efter vändmärket och sjölän tog slut blev det klart att vi hade för mycket segel och för få kilogram på kanten. Ett rev hjälpte mycket och genom att köra lite lågt lyckades vi hålla bra fart på båten i den höga sjön. FinnFun slog före oss och på nästa slag hade de kört förbi oss men den övriga gruppen verkade hållas bra bakom.

Emelie som var första gången ombord på en segelbåt klarade sig jätte bra trots att båten lutade mycket. Mot slutet av kryssen började hon nog förståeligt undra "hur långt det är kvar"?

Vi rundade märket vid Knaperskär som andra efter FinnFun och tog genast ut revet i storen varefter vi körde psalmbok en stund innan vi kunde höja kursen in mot Paven. Den enda som hissade spinnun i det här skedet var nyblivne finska mästaren Ebnegea. Också FinnFun hissade spinnun under de sista minuterna men vi vann nog på att ha kört med lägre LYS tal.

Väl i mål och efter att ha rett upp det värsta kaoset inne i båten (diskhons ventiler släppte in vatten på kryssen och wc:n...) visade det sig att vi hade tjuvstartat(!) trots att vi varken såg någon flagga eller hörde någon signal. Nå det var bara att finna sig i detta och trösta sig med att det var ett litet problem jämfört med Saphira som tappade masten.

Om vi inte hade blivit diskade skulle vi ha blivit tredje efter FinnFun och Ebnegea. Om ej om i vägen vore, kossorna i luften fore...

På bilden Emelie på sin första seglats. 'vrig besättning Jofa, Jonas, Micke & undertecknad

BOW dag 3
16.8.2010, Söder om Kytö

Tredje dagen började trögt då halva besättningen hade varit på Sailors Party och andra halvan på bröllop. Ett totalt bleke låg vi först och väntade några timmar på att alls få segla. Lady Bird underhöll de övriga genom att köra full fart för motor rakt fram för att plötsligt gira brant varpå en gast som stod i aktern med spinnufallet i hand flög ut och cirklade runt båten tills han släppte taget och föll ner med ett plask i vattnet. Många applåder fick dom även om de flesta nog inte ens övervägde att pröva på samma tricks pga ärtsoppan som algerna hade gjort i vattnet. En säl tittade också förundrat på alla båtarna som låg och drev.

Under förmiddagen kom det fin vind för en stund under ett moln men den dog ut och vred såpass mycket att tävlingsledningen blåste av starten då Tarantella hissade spinnakern på kryssen!

Som Mange hade förutspått kom sjöbrisen kl 13 så att vi kunde köra 2 helt lyckade seglingar under eftermiddagen. Iom att Galaxy hade kastat in handduken blev Nornan och Hilja kvar som våra största konkurrenter. Hilja lyckades vi inte ta. Nornan körde förbi oss i dagens första race men i det andra kunde vi köra förbi dem på det sista varvet atck vare rätt val på kryssen. I sista racet vann vi ocksä över Xini Freedom (X41) som tydligen hade missat grovt i denna start.

Som helhets resultat blev vi 6. i ORC1 men som vi konstaterade ombord att vi vann i klassen med teak däck och 2 wc:n!

Jokke Majander (Ebnegea) fortsatte att segla fint och tog hem totalsegern i ORC3, bra jobbat! Tom Finell (FinnFun) blev 8. i ORC2.

Till sist ännu ett stort tack till alla arrangörer som ställde upp och gjorde tävlingen möjlig samt båtägare vars båtar flyttades till andra platser. Det är helt klart att arrangemang av den här storleken är på gränsen av vad en förening som ESF klarar av. Men som deltagare tycker jag att förening klarade det utmärkt! Vi har en fin hamn, en bra skärgårdshamn på Paven och ett bra kappseglingsområde kring Kytö!

6.11.2010 | Mats Borgkvist Malm
Hej

Tack fr att du hjlpte mig att hitta rtt uttryck som min Mormor brukade anvnda, nr fantasierna flg ivg.
Om ej om i vgen vore, kossora i luften fore...
Hon var fdd i Vasa strax innan frra seklet, och som nka arbetade hon frst som svensklrare i Varkaus flyttade senare till Kpyl Helsingfors och blev anstlld i Helsingfors stadsfrvaltning.
Tack. tack, hlsar Mats frn Malm.
Skte ocks p YouTube "ko ver sarek"