SailBlogs
Bookmark and Share
Xantus
Detta är X-412an Xantus blog med oregelbundna uppdateringar om såväl familjeseglingar som tävlingar
Onsdagssegling 3.8.2011
3.8.2011

Under veckoslutet tömde jag båten på diverse cruising grejer och på tisdagen tvättade vi bottnen tillsammans med Classe och Mange. Efter dessa förberedelser var båten klar för BOW . Onsdagsseglingen kom passligt som uppvärmning inför detta.

Vi startade bra med fri vind mellan flaggan och FinnFun. Se bilden som Tommi Heinonen tagit. Vi kom loss genast men gav tyvärr skjuts en stund åt FinnFun på vår aktervåg. Kryssen gick rent med undantag för ett slag var vi tappade 20 sek på manövern. Vi tog skiftena ganska bra men FinnFun bevakade oss och följde efter i varje manöver. Vid märket låg vi klart före men inte tillräckligt så efter länsen in till Paven stod det klart att FinnFun tar hem segern. Resultaten finns här.

Lite trist är det ju nog med en så liten stor klass. Denna gång hade vi 4 stora båtar på linjen och 12 små.

I besättningen Classe, Mange, Kenneth, Jofa samt Jocke

Onsdagssegling 29.6.2011
1.7.2011

Igen skönt onsdagsseglingsväder!

Flagg ändan av linjen var starkt favoriserad så vi startade nära den och var först över linjen med FinnFun strax i lä. Vi fick inte riktigt fart på båten under första bogen ner till märke 6 så FinnFun hängde oss i hälarna och Merita körde förbi den strax innan märket. Delphius kom sist i pärlbandet med sin nya gennaker. På bilden (tagen av Ben) kommer FinnFunn i vårt kölvatten med Merita strax efter och Delphius sist i kön.

Efter märket valde vi att gå ut på Kytöfjärden i hopp om bättre vind men med mera sjögång. De övriga gick inre vägen. Utanför Knapis vred vinden ganska lämpligt för oss så att vi kunde stiga 13-15 grader och precis då den började komma emot var det lämpligt att slå.

Ballongen kom upp efter en del besvär. Efter manövern bekände fördäckarna att de hade tyckt att "skoten såg lite trassliga ut men nog reder det väl upp sig..." de berömda sista orden.

Iom att Finnfun körde utan spin så blev de långt efter såväl oss som Merita på länsen. Det gick fint att köra hela vägen i mål med spinnakern så vi fick höra klockan klämta igen och kunde pricka in en klar seger. Resultaten finns här. Overall segern gick till Sabrina från lilla klassen som var 2,5 minuter före oss på beräknad tid. De hade kört inre vägen på kryssen så antagligen skulle detta ha lönat sig.

Ombord var Ingrid, Ben, Micke, Jonas, Johan och Jocke. Tillsvidare har vi vunnit varje gång som Ben och Ingrid har varit ombord så de får nog vara med i fortsättningen också!

Onsdagssegling 22.6.2011
23.6.2011, Kytöfjärden

Onsdagarna 8.6. och 15.6. var inte mycket att skriva om.

8.6. seglade vi utan spin pga liten besättning och kunde just och just hålla ifrån de övriga så att vi kom först över linjen men blev tredje efter FinnFun och Troy.

15.6. blev en total cirkus, vi kryssade väl ut till muddringsmärket och låg nog bra till i detta skede. Vid sista slaget upp mot märket mojnade vinden. På slören in vid Rövargrundet dog vinden helt ut och jag var för sen med att inse att vinden vred 180 grader emot vilket resulterade i att den nya (svaga) vinden tog tag i ballongen och vred ut fören. Samtidigt kom de andra båtarna in med den gamla vinden och körde fast/förbi oss medan vår för pekade utåt... Inget att vara glad åt direkt. Nå vi fick strax ny vind och kunde köra om hela fältet så att vi kom först över linjen men resultatet var ju givet. Långsammaste båten i lilla klassen var drygt 7 minuter snabbare än den första stora båten på korrigerad tid!

23.6. startade vi i frisk vind och första gången för denna säsong med stor besättning - 7 ombord. Vi missade starten grovt med 15-20 sek men kunde genast köra om Cirrus i lä och två minuter senare körde vi också om Valkyrian varefter vi hade fria vindar. Vi slörade ner mot Knapis utan spinnaker vilket ledde till att vi inte drog ifrån riktigt tillräckligt på detta ben. I början hade vi 11-13 ms i byarna men då vi närmade oss märket hade det mojnat till 8-9ms. Vi valde att gå ganska långt ut på kryssen upp mot Systrarna vilket visade sig vara ett bra val. Det var bättre tryck och vi kunde hålla fin höjd jämfört med tex Valkyrian som gick längre in och blev tvungna att byta till genuan. Vid vändmärket hade vi redan god marginal till de övriga och iom att vi var enda båten som seglade med spin ökade marginalen ännu på länsen. Mellan Rövaren och Torraisarn vred vinden emot ganska mycket samtidigt som det kom några ordentliga byar vilket resulterade i 5-6 ordentliga broachar vilket man inte är så van med på Xantus. Mycket finsk granit i lä gjorde det omöjligt att falla av och 40m kätting som jag hade satt föregående kväll i ankarboxen inför midsommarens ankringsbehov gjorde att fören grävde ner sig. Nå det gick fint att köra igenom dessa trots att vi förlorade en hel del tid men vi kunde köra med ballongen hela vägen i mål med 5 minuters marginal till Delphius som kom tvåa. I besättningen Kenneth B, Johan, Jonas, Sauli, Micke och Ben samt skipi. Resultaten finns här.

Bilden är från starten 15.6 innan start med Troy fint placerad vid linjen Merita akter om oss och Valkyrian och Delphius i lä om oss

WB Sails Round the Bouys - start 3
6.6.2011

Vi fick vänta över en timme på sista starten men 15.30 kom vi iväg. Nu var banan betydligt kortare än de tidigare varven och det märktes ju nog efter hand som seglingen framskred. Ropen från närstriderna hördes bra i den lätta vinden men åtminstone märkte inte vi några större smällar.

Vi startade bland de andra med halvt lyckat resultat. Vi hade fri vind men låg lite i "andra raden". Den här gången fungerade ballongen som den skulle och vi började tom få storen att gå förbi backstaget utan att fastna vilket den gjort hittills i den lätta vinden.

Vi blev 4. i denna start en knapp minut efter Nornan, One och Luna OCS och Iansa DNC. Totalt blev vi 6. Som någon konstaterade att skulle vi ha plockat in starten från 1. starten, kryssen från 2. starten och spin bogarna från 3.starten så skulle det ha gått riktigt bra...

Nå det är alltid nyttigt att köra samma bana flera gånger och detta är en mycket bra tävling i början av säsongen!

Bilden av sailpix.fi från en av de sista slörarna med Nornan längst ut till SB och Spirit of Juniper (Seaquest 36, IRC) bakom oss.

På måndag morgon förde jag genuan till WB för att lagas, de hade ju trots allt sponsorerat tävlingen :-) och det kändes inte värt att köra till Lovisa för detta. Pelle lovade hyggligt nog att försöka få seglet fixat till onsdagen även om de har fullt upp - få se om han hinner. Alltid lika trevligt med bra service!

WB Sails Round the Bouys - start 2
6.6.2011

Efter lunch i bleke, vind skifte och ny banutläggning var det dags för start 2. Vi började hissa genuan i god tid och bra var det för vi fick en ordentlig reva vid förliket. Den måste ha fastnat snett i styrbeslaget? det tog Mange en god stund att fixa det. Med 3 min kvar till start började vi styra mot linjen för enbart storsegel, 30sek innan start fick vi äntligen upp genuan med slutresultatet att vi kom över linjen ca 10 sek efter skottet men med det goda med sig att vi igen hade fria vindar.

Kryssen gick därefter helt bra men detta race präglades av att ballongen kom upp med knut på varje gång(!). Genuan gick att hissa genom att den alltid lämnades några meter uppe i profilen så att revan aldrig kom ut ur profilen. Var felet låg med spinnakern kom nog aldrig fram. Olika spekulationer kastades fram om att fallet hade skruv, att svirveln inte fungerade, att man borde ta in lovart snabbare, eller att konkurrenterna gömt någon i förpiken för att ställa till med trassel...

Helt klart är att för bansegling bör vi nog vara minst 6 st och helst 7st ombord. Både sittbrunnen och fördäcket lämnade med jämna mellanrum in ansökningar om tilläggs resurser.

Resultatet av denna start blev att vi blev 6. två minuter efter Nornan och 1,5 minuter efter Blue Cafe som körde dålig i denna start. På bilden Micke på pianot, Classe på skotet och Jocke snurrar på lyckohjulet. Bilden igen tagen av sailpix.fi

WB Sails Round the Bouys - start 1
6.6.2011

Träff med Mange, Classe, Micke och Johan i hamnen lite före 9. Vi kastade genast loss och styrde iväg mot banan. På vägen installerade "Mulle Meck" & "Byggare Bob" de två nya spin wincharna. Några bultar visade sig vara lite för korta pga ojämnheter i laminatet men i övrigt gick installationen bra utan att några delar föll i vattnet :-)

Roligt med en massa båtar vid startfältet. Totalt lär det skall ha varit 57 båtar på startområdet utanför Ytterskär. I ORC1 var vi 8 båtar och IRC 1 hade 10 som startade samtidigt. Fantastiskt med så stora starter men idiotisk att vi i Finland skall fragmentera oss på två olika regler. Tydligen drar IRC mera båtar i denna tävling.

Vi valde att köra konservativt i starten iom att vi hörde till de långsammaste båtarna i klassen. Det visade sig vara ett bra val. Vi startade helt fria i SB delen av linjen - se bilden (Sailpix.fi). Den delen var visserligen mindre fördelaktig men inom en minut började en efter annan av båtarna som var i lä om oss slå för att hitta fria vindar och de blev ju alla bakom oss. Efter första kryssen låg vi verkligt bra till men sedan började problemen som skulle prägla resten av seglingen. Spin upphalet låste sig vid första jippen, vi använder ett extra fall som upphal och det hade dragits runt spin fallet och förstaget vilket ledde till att vi inte fick upp bommen igen efter jippen. De två övriga varven gick i samma bana, kryssen ok men spin bogarna mer eller mindre katastrofala.

Slutresultatet var att vi blev 5. 50 sek före Nornan och nästan 6 min efter Luna.

Bilden är tagen av Sailpix.fi som tog en massa fantastiska bilder. Fler bilder från racet hittar du här.