SailBlogs
Bookmark and Share
Xantus
Detta är X-412an Xantus blog med oregelbundna uppdateringar om såväl familjeseglingar som tävlingar
BOW dag 3
7.8.2011, Tallinn

1sta varningssignalen var denna dag planerad till kl 10 vilket säkert uppskattades av alla. På programmet stod tre banor och iom att vindprognosen lovade att den skulle dö bort vid 3-tiden var det väntat att banorna skulle vara ganska korta.

Mycket riktigt var banan kort, vi startade dåligt iom att vi var långt från linjen utan fart då skottet gick. Efter detta hittade vi inte riktigt rytmen på hela seglingen. Vi hade siktet inställt på BC men de stack iväg direkt. Denna gång hade vi "otur" med vindskiftena, håsade bort flera manövrar och det blev allmänt mycket skrik och håsande vilket säkert delvis berodde på att banan var lite kort för oss att hitta takten. Vi slutade nu på 7. plats efter Nornan (Finnflyer 34) och BC körde verkligt fint så att de kom in 3. efter Amserv och Forte. Efter seglingen tog vi "time-out" och gick igenom hur vi kan lugna ner läget

I andra starten var vi lite för heta på gröten och tjuvade men hade genast utrymme att starta om. Trots att vi förlorade en hel del på detta kom vi därefter iväg i fri vind och kunde sakta me säkert köra om såväl "Kind of Magic" (IMX 38) samt Pegasus och Nornan och slutade igen på 6. plats efter Premium. BC hade igen seglat bra och kom in som andra.

Sista starten gick fint och då dessutom Nornan tjuvade såg det lovande ut. Tyvärr hamnade vi in i flera närstrider med Pegasus på länsarna som antagligen båda förlorade tid men vi kom inte loss från deras stora spinnaker. Under sista bogen upp till mål såg vi att BC precis sträckte in över linjen men då vi hade 1/3 kvar av denna sträcka vred vinden med helt otroliga 70 grade samtidigt som den mojnade. Nå vi kom in med ett slag medan Pegasus och Kind of Magic helt fasnade i detta. Vi förlorade denna start med 3 sek till Nornan och därmed slog Nornan oss i helhetsresultatet och vi blev 7. Resultaten finns här.

Som helhet var vi trots allt nöjda med seglingen och hur vi har gått framåt sedan förra året, vi hade alla nu klarare roller och gjorde därmed våra egna roller bättre . Under sista dagen fick vi också spin jipparna att löpa. Det var också nyttigt att tjuva en gång eftersom jag alltför ofta startar försent.

Sist men inte minst ett stort tack till arrangörerna. "Inner- outerloop" banorna fungerade bra trots att det var många båtar och olika klasser. Startlinjerna var bra lagda och startena sköts av i rask takt då föregående race var avklarad. Då dessutom strandarrangemangen höll hög klass kan man bara säga tack för en bra tävling!

På bilden kommer ORC 2 båtarna i mål. Pga allmän återkallelse kom de i mål långt efter oss.

Detta år var det endast tre ESF båtar med. FinnFun deltog i ORC 2 och blev bästa ESF båt med en fin 5. placering bland 18 båtar. Valkyrian IV blev 11. bland 13 ORC 3 båtar.
Övriga fina bilder finns här samt här.

BOW dag 2
6.8.2011, Tallinn

Med stak vitlöks smak i munnen vaknade vi till den andra dagen - det estniska vitlöksbrödet smakar fantastiskt!

Vi var alla ganska taggade att äntligen komma ut och segla, på dagens program stod 2 banseglingar och en "skärgårds" bana.

Vi lyckades verkligt bra i första starten och kom fint iväg före de snabba estniska båtarna. Då vi dessutom satsade på rätt bog och fick ett fint vindskifte var vi efter kryssen strax bakom Blue Café. Iom att de dessutom fick ett ordentligt timglas på spinnun kunde vi ännu köra fast dem. På andra varvet lyckades vi fortfarande hänga bra med och slutade som 5. båt efter de snabba Esterna men för Blue Café.

Andra starten gick också hyfsat. Vårt största problem var gipparna som fortfarande tar för länge, Classe som körde spinnun och jag vid rodret provade på olika sätt att få den att flyga utan framgång. Kryssarna gick fint men på länsarna förlorade vi. Slutresultatet var att vi var 6. strax efter Blue Café.

Även i skärgårde racet kom vi bra iväg och vi lyckades hålla bra fart så att vi vid märket till den långa länsen var strax efter BC och Amserv (Grand Soleil 42R) samt Pegasus (First 50). Vi kunde köra i fri vind hela slören men på den långa kryssen tillbaka ökade vinden plötsligt till 9-11m/s och i byarna hade vi aldeles för mycket segel men ville inte förlora tid på att byta till fock. Under sista slören lättade vinden igen men vi beslöt ändå att sätta focken för den sista kryssen upp till mål vilket visade sig vara rätt val och vi kunde sträcka rätt in medan många andra fick göra ett slag eller två. Nu kom vi in 5. efter BC men före Amserv.

Efter andra dagen hade vi klättrat upp till 7. plats strax efter Nornan, resultaten finns här.

Efter denna dag kändes det bra. Lagarbetet ombord fungerade fint. Mange & Kenneth skötte fördäcket fint, bröderna Gabran skötte genuan samt pianot, Classe skötte storen samt fintrimmandet och arbetsledning i sittbrunnen och med Micke som taktiker kunde jag koncentrera mig på att styra. Ett sant nöje att segla med denna besättning!

Dagen avslutades med ribs från butiken, bastu samt påföljande sailors party.

BOW dag 1
5.8.2011, Tallinn

Under torsdagen körde vi över till Tallinn. Pga lite brister i informationen pressade vi på för att hinna fram till kl 15 men väl framme visade det sig att man kunde ha kommit flera timmar senare. Nå detta var den enda missen i de iövrigt fantastiska arrangemangen.

Kl 9 var alla knappt 50 båtar klara ute vid linjen inför den långa havskappseglingen på 57nm men vi fick vänta ända till kl 12 för att få tillräckligt med vind till en vettig start. Men då vinden kom var arrangörerna mycket snabba att fixa ihop en start och gav föredömligt goda instruktioner på VHF:en för att alla skulle vara på det klara med vad som händer.

Vi startade bra och trots att vinden var mycket varierande på Tallinnbukten tog vi skiftena fint och hängde ganska bra med de snabba båtarna på väg ut mot det första rundningsmärket. Strax efter detta gjorde vi ett slag i vilket vi samtidigt ville hissa genuan lite. Detta resulterade i att förliket gick avca två meter över däck. Ingen förstår riktigt vad som hände, vi hade en av våra erfarnaste gastar på winschen och ingen upplevde att det användes extrem kraft. Nå vi bytte snabbt till focken och fortsatte segla men det stod ju genast klart att i den utlovade vinden är det omöjligt att få en vettig placering utan genua.

Vi började genast reda ut möjligheter att få seglet fixat inför nästa dags seglingar. Efter 10 min segling beslöt vi ca kl 13 att avbryta havskappseglingen och satsa allt på att få seglet reparerat eller fixa fram ett annat reservsegel inför lördagen. Alternativet hade varit att fortsätta segla med en sannolik sista plats som resultat och små möjligheter att få seglet fixat under natten vilket skulle ha resulterat i lika dåligt resultat under lördagen.

Väl i hamn visade det sig att det var rätt val. En mycket tjänstvillig kille från WB Sailslokala loft mötte oss vid båten kl 15 och lovade fixa seglet. Kl 17 ringde han och meddelade att seglet är klart. Man blir alltid lika glad då någon hjälper en då man är i knipa!

Med mat i magen och seglet fixat smakade det bra att bada bastu på hotellet varefter vi ännu tog en tur in till centrum.

I besättningen Classe, Mange, Kenneth, Micke, Jofa samt Jonas.

På bilden väntar vi på starten

Onsdagssegling 3.8.2011
3.8.2011

Under veckoslutet tömde jag båten på diverse cruising grejer och på tisdagen tvättade vi bottnen tillsammans med Classe och Mange. Efter dessa förberedelser var båten klar för BOW . Onsdagsseglingen kom passligt som uppvärmning inför detta.

Vi startade bra med fri vind mellan flaggan och FinnFun. Se bilden som Tommi Heinonen tagit. Vi kom loss genast men gav tyvärr skjuts en stund åt FinnFun på vår aktervåg. Kryssen gick rent med undantag för ett slag var vi tappade 20 sek på manövern. Vi tog skiftena ganska bra men FinnFun bevakade oss och följde efter i varje manöver. Vid märket låg vi klart före men inte tillräckligt så efter länsen in till Paven stod det klart att FinnFun tar hem segern. Resultaten finns här.

Lite trist är det ju nog med en så liten stor klass. Denna gång hade vi 4 stora båtar på linjen och 12 små.

I besättningen Classe, Mange, Kenneth, Jofa samt Jocke

Onsdagssegling 29.6.2011
1.7.2011

Igen skönt onsdagsseglingsväder!

Flagg ändan av linjen var starkt favoriserad så vi startade nära den och var först över linjen med FinnFun strax i lä. Vi fick inte riktigt fart på båten under första bogen ner till märke 6 så FinnFun hängde oss i hälarna och Merita körde förbi den strax innan märket. Delphius kom sist i pärlbandet med sin nya gennaker. På bilden (tagen av Ben) kommer FinnFunn i vårt kölvatten med Merita strax efter och Delphius sist i kön.

Efter märket valde vi att gå ut på Kytöfjärden i hopp om bättre vind men med mera sjögång. De övriga gick inre vägen. Utanför Knapis vred vinden ganska lämpligt för oss så att vi kunde stiga 13-15 grader och precis då den började komma emot var det lämpligt att slå.

Ballongen kom upp efter en del besvär. Efter manövern bekände fördäckarna att de hade tyckt att "skoten såg lite trassliga ut men nog reder det väl upp sig..." de berömda sista orden.

Iom att Finnfun körde utan spin så blev de långt efter såväl oss som Merita på länsen. Det gick fint att köra hela vägen i mål med spinnakern så vi fick höra klockan klämta igen och kunde pricka in en klar seger. Resultaten finns här. Overall segern gick till Sabrina från lilla klassen som var 2,5 minuter före oss på beräknad tid. De hade kört inre vägen på kryssen så antagligen skulle detta ha lönat sig.

Ombord var Ingrid, Ben, Micke, Jonas, Johan och Jocke. Tillsvidare har vi vunnit varje gång som Ben och Ingrid har varit ombord så de får nog vara med i fortsättningen också!

Onsdagssegling 22.6.2011
23.6.2011, Kytöfjärden

Onsdagarna 8.6. och 15.6. var inte mycket att skriva om.

8.6. seglade vi utan spin pga liten besättning och kunde just och just hålla ifrån de övriga så att vi kom först över linjen men blev tredje efter FinnFun och Troy.

15.6. blev en total cirkus, vi kryssade väl ut till muddringsmärket och låg nog bra till i detta skede. Vid sista slaget upp mot märket mojnade vinden. På slören in vid Rövargrundet dog vinden helt ut och jag var för sen med att inse att vinden vred 180 grader emot vilket resulterade i att den nya (svaga) vinden tog tag i ballongen och vred ut fören. Samtidigt kom de andra båtarna in med den gamla vinden och körde fast/förbi oss medan vår för pekade utåt... Inget att vara glad åt direkt. Nå vi fick strax ny vind och kunde köra om hela fältet så att vi kom först över linjen men resultatet var ju givet. Långsammaste båten i lilla klassen var drygt 7 minuter snabbare än den första stora båten på korrigerad tid!

23.6. startade vi i frisk vind och första gången för denna säsong med stor besättning - 7 ombord. Vi missade starten grovt med 15-20 sek men kunde genast köra om Cirrus i lä och två minuter senare körde vi också om Valkyrian varefter vi hade fria vindar. Vi slörade ner mot Knapis utan spinnaker vilket ledde till att vi inte drog ifrån riktigt tillräckligt på detta ben. I början hade vi 11-13 ms i byarna men då vi närmade oss märket hade det mojnat till 8-9ms. Vi valde att gå ganska långt ut på kryssen upp mot Systrarna vilket visade sig vara ett bra val. Det var bättre tryck och vi kunde hålla fin höjd jämfört med tex Valkyrian som gick längre in och blev tvungna att byta till genuan. Vid vändmärket hade vi redan god marginal till de övriga och iom att vi var enda båten som seglade med spin ökade marginalen ännu på länsen. Mellan Rövaren och Torraisarn vred vinden emot ganska mycket samtidigt som det kom några ordentliga byar vilket resulterade i 5-6 ordentliga broachar vilket man inte är så van med på Xantus. Mycket finsk granit i lä gjorde det omöjligt att falla av och 40m kätting som jag hade satt föregående kväll i ankarboxen inför midsommarens ankringsbehov gjorde att fören grävde ner sig. Nå det gick fint att köra igenom dessa trots att vi förlorade en hel del tid men vi kunde köra med ballongen hela vägen i mål med 5 minuters marginal till Delphius som kom tvåa. I besättningen Kenneth B, Johan, Jonas, Sauli, Micke och Ben samt skipi. Resultaten finns här.

Bilden är från starten 15.6 innan start med Troy fint placerad vid linjen Merita akter om oss och Valkyrian och Delphius i lä om oss