Xantus

Detta är X-412an Xantus blog med oregelbundna uppdateringar om såväl familjeseglingar som tävlingar

21 March 2012

BOW dag 3

07 August 2011 | Tallinn
Jocke
1sta varningssignalen var denna dag planerad till kl 10 vilket säkert uppskattades av alla. På programmet stod tre banor och iom att vindprognosen lovade att den skulle dö bort vid 3-tiden var det väntat att banorna skulle vara ganska korta.

Mycket riktigt var banan kort, vi startade dåligt iom att vi var långt från linjen utan fart då skottet gick. Efter detta hittade vi inte riktigt rytmen på hela seglingen. Vi hade siktet inställt på BC men de stack iväg direkt. Denna gång hade vi "otur" med vindskiftena, håsade bort flera manövrar och det blev allmänt mycket skrik och håsande vilket säkert delvis berodde på att banan var lite kort för oss att hitta takten. Vi slutade nu på 7. plats efter Nornan (Finnflyer 34) och BC körde verkligt fint så att de kom in 3. efter Amserv och Forte. Efter seglingen tog vi "time-out" och gick igenom hur vi kan lugna ner läget

I andra starten var vi lite för heta på gröten och tjuvade men hade genast utrymme att starta om. Trots att vi förlorade en hel del på detta kom vi därefter iväg i fri vind och kunde sakta me säkert köra om såväl "Kind of Magic" (IMX 38) samt Pegasus och Nornan och slutade igen på 6. plats efter Premium. BC hade igen seglat bra och kom in som andra.

Sista starten gick fint och då dessutom Nornan tjuvade såg det lovande ut. Tyvärr hamnade vi in i flera närstrider med Pegasus på länsarna som antagligen båda förlorade tid men vi kom inte loss från deras stora spinnaker. Under sista bogen upp till mål såg vi att BC precis sträckte in över linjen men då vi hade 1/3 kvar av denna sträcka vred vinden med helt otroliga 70 grade samtidigt som den mojnade. Nå vi kom in med ett slag medan Pegasus och Kind of Magic helt fasnade i detta. Vi förlorade denna start med 3 sek till Nornan och därmed slog Nornan oss i helhetsresultatet och vi blev 7. Resultaten finns här.

Som helhet var vi trots allt nöjda med seglingen och hur vi har gått framåt sedan förra året, vi hade alla nu klarare roller och gjorde därmed våra egna roller bättre . Under sista dagen fick vi också spin jipparna att löpa. Det var också nyttigt att tjuva en gång eftersom jag alltför ofta startar försent.

Sist men inte minst ett stort tack till arrangörerna. "Inner- outerloop" banorna fungerade bra trots att det var många båtar och olika klasser. Startlinjerna var bra lagda och startena sköts av i rask takt då föregående race var avklarad. Då dessutom strandarrangemangen höll hög klass kan man bara säga tack för en bra tävling!

På bilden kommer ORC 2 båtarna i mål. Pga allmän återkallelse kom de i mål långt efter oss.

Detta år var det endast tre ESF båtar med. FinnFun deltog i ORC 2 och blev bästa ESF båt med en fin 5. placering bland 18 båtar. Valkyrian IV blev 11. bland 13 ORC 3 båtar.
Övriga fina bilder finns här samt här.