ZeeRovers

Op weg naar .......

03 August 2011
01 August 2011 | Menorca ( Mahon)
31 July 2011

Tot volgend jaar!

03 September 2016 | Home sweet home
Maartje
Dat was de vakantie dan weer, morgen vroeg het vliegtuig naar istanbul en dan het vliegtuig naar keulen. Wat was het weer een mooie, relaxte en leuke vakantie. Weer zo veel gezien, en zoveel meegemaakt.
Ik ben bang dat het me niet gaat lukken om iedereen weer een verhaaltje te laten schrijven, "ik kan dat niet" is altijd t excuus, heh sanne!
Maarja, dan doe ik het wel. Turkije is een mooi land, met mooie natuur en ook goeie zeilwind, alleen soms wat te hard. Je merkt hier helemaal niks van de onrustigheid in dit land, de mensen zijn stuk voor stuk hartstikke aardig en behulpzaam maar aan de drukte in het land merk je het wel... Best wel zielig als je in een dorpje loopt waar het normaal bom vol zit van de mensen, toeristen, en nu amper iemand te vinden is. Als we hierom vragen aan bijvoorbeeld restaurant obers zie je aan deze mensen hoe moeilijk het ook voor hun is, dit is een heel slecht jaar hoorden we keer op keer. Turkije is onrustig, onrustig is niet veilig volgens veel mensen en niet veilig is geen toeristen, geen toeristen is geen geld. Zielig. Maarja.

Wat ik het leukste aan deze vakantie vond weet ik eigenlijk niet.. Alles was leuk en ondanks het ook een vrij luie vakantie was, heb ik me niet vaak verveeld. We hebben weer een behoorlijke afstand afgelegd, van iasos marina naar Marmaris en weer terug.
Het was super! Tot volgend jaar👋🏼

"GO AWAY"

01 September 2016
Maartje
Gister morgen zijn we vertrokken vanuit the middle of nowhere richting kos. Helaas ook nu weer wind van voren dus dat zeilen zat er niet echt in. Na een tijdje varen hoor ik ineens geschreeuw dus binnen no-time zat ik rechtop. Nu blijkt dat er een catamaran achter ons voer en die mensen waren helemaal boos en aan het schreeuwen op ons en op een gegeven moment zaten ze ook met hun boot in onze vislijn... "GO AWAY GO AWAY" dat stond die vrouw te schreeuwen.... Nu blijkt dat wij volgens hun, hun weg afsneden ofzo, nouja ik weet het ook niet en eerlijk gezegd boeit het me ook niet, ik bedoel wat een dramaqueen alsof de zee van hun is en daarbij, wij hadden gewoon een rechte vaarlijn, hun waren degene die kriskras waren aan het varen....
Maarja, whatever, best grappig eigenlijk als je zon vrouw als een gorilla op het dek helemaal boos ziet worden😂😂
Vislijn trouwens uiteindelijk weer binnen gehaald, was het "visvisje" weg, echt weer een rovers actie --> vissen, beet, niet weten, vis weg....
Nou, komen we aan in kos, moeten we dus aanleggen aan de kade, met een mooringlijn. Het waaide behoorlijk en het zou moeilijk worden met aanleggen. De wind blies de boot met de voorpunt helemaal om, maarja hier heb je de boekschroef voor.... Handig ook, als die opeens bij zulke moeilijke invaart niet blijkt te werken.... Wat een drama, maar uiteindelijk lagen we😅 mama een bloedende duim, iedereen vol met adrenaline, of hoe je het ook zegt maar voor de rest was alles goed hoor!

Vanmorgen waren pap en mam al vroeg op, en gingen langst de kust wat wandelen en broodjes halen. Wij stonden later op en dekte alvast de tafel. Rond de middag verlieten we kos, Griekenland en later kwamen we aan in een ankerbaai, om wat te eten. Papa zat bij het anker en mama stond achter het stuur, ondertussen waaide het heeeeel hard dus de boot moest natuurlijk goed vast liggen. Toen mama vervolgens, op verzoek van papa, de motor in de achteruit zette hoorden we een hard klap en toen allemaal piepjes.... PAPA! De motor is afgeslagen?! Onee, aan papa zn gezicht te zien was het goed fout, en daar lig je dan met harde wind, in een ankerbaai, aan het einde van de vakantie, met een motor die niks meer doet. Wat nu?
Papa kijkt eens om zich heen en ik zag de opluchting in zijn gezicht, nu blijkt dat het touw van het bijbootje vast zat in de schroef, onder de boot. Gelukkig dat dat het is!!! Dus papa flippers aan, duikbril op, zakmes mee en duiken maar. Binne no-time kwam hij alweer naar boven met het touw in zijn hand. Vervolgens de motor gestart en ja hoor, hij doet het weer! Wat een opluchting zeg!!!
Nu liggen we hier, in alweer een andere ankerbaai. Het is 10 voor 2 's nachts en veerle, sanne en ik kunnen niet slapen, dan maar een verhaaltje voor de blog schrijven!

Kajken, kajken niejt kopen

30 August 2016 | Marmaris
Maartje
(Gister morgen vertrokken richting marmaris. Heerlijk gezeild en iedereen was met z'n eige ding bezig. Ik las het laatste stukje van mijn boek, nog 20 van de 400 nog wat bladzijde, Sanne lag lekker in de zon, Veerle en mama waren muziek aant luisteren en papa had zijn koptelefoon op en zat helemaal met z'n gedachten in formule 1. Slech, versjtappe, 11de... Nee, pap was toch wel teleurgesteld in z'n "held". Rond de middag kwamen we aan in marmaris. Wij 3 waren nog wat appjes aan het checken, papa was het kapotte raam aan het repareren en mama was binnen wat voor haarzelf aan het doen. Rond een uur of 6 zag iedereen er weer netjes uit en verlieten we de boot (die voor anker lag). Met het bijbootje voeren we (niet te hard want oeioei stel je voor dat mama d'r kleren nat zouden worden😜 "grapje eah mam") naar de kant. Mijngod, wat een toeristische stad, leuk en mooi natuurlijk maar toeristisch, niet normaal. Langs elk restaurantje stonden ze "magh iek what fraghen" "Holland?" "Lekkor, lekkor" "sjmaklijk eten" enzovoort enzovoort. Nog effe door het stadje gelopen en ook langs de winkeltjes, "hallo mejvrouw", "kom kajken" "niejt duor" "kajken, kajken niet kopen" ...
Rond een uur of 8 zaten we dan aan tafel, en ja hoor bij restaurant; "Jan Steen".de obers spraken zo half Nederlands, met zon Turks accentje en zelfs de menukaart was in het Nederlands maarja voor een keertje is dit natuurlijk niet zon ramp.
Vannacht slecht geslapen, iedereen volgensmij. Muggen, warm, pffff zooo irritant. Maar uiteindelijk rond een uur of 3 toch lekker, buiten, in slaap gevallen.

Vandaag geen fijne zeilkoers, recht wind in en behoorlijke wind. Waardoor golfslag ontstond, een hakkige rit dus en daarom besloten we voor te eten de boot voor anker te leggen. Toen we tussen 2 enorme rotsen, een beschutte plaats, het anker uitgooide bleek het hier heeeeel mooi te zijn. Prachtig blauw water en bergen naast ons met wilde geiten. De perfecte plaats dus om een mooie foto van de boot te maken. Nouja "een" hahah papa is de mast ingegaan en heeft wel zon 20 foto's gemaakt.
Er zit sowieso een mooie tussen.
Dit keer sprong ofnouja "sprong", via het trapje natuurlijk, mama het water in met d'r waterschoentjes en zwom naar de rots om het touw los te maken voor vertrek, girlpower heh mam💪🏼
Nu liggen we hier ergens in de middle of nowhere, zoals altijd, en gaan dalijk lekker eten. Ik heb honger!

chillingzzz

27 August 2016 | Echnick
Veerle
Nu zal ik maar weer eens een verhaaltje schrijven lang niet meer gedaan😜
Gister morgen waren we al vroeg op ff lekker eten en Daarna waren we vertrokken uit Simi. Een tocht van ongeveer 40 mijl naar Echnick. Sanne maartje en ik mochten in het begin nog ff een halfuurtje zowat op de band achter de boot, toen het te hard begon te waaien moesten we er weer af :( . Daarna lekker gezond op het dek heerlijk ff weer lekker bruin worden😌 toen bedacht ik me dat we nog de hangmat hadden en besloot om die maar eens weer op t hangen. Pap zei hoe ik het allemaal moest doen, ik maar heen en weer rennen van voor naar achter want dan had ik de klep niet goed opengemaakt blablabla 10 uur later... Bijna klaar met de hangmat 😂 maar toen... Ik zag op eens een bruine vlek in het water heel blij bewegen en toen sprong het omhoog! 'OMG DOLFIJNNNN!!!!' Jaaa alweer de tweede keer deze vakantie! Geweldig die beesten. Het was er wel maar 1 komt niet vaak voor. Ff zwom hij een stuk met ons mee onder de boot en dan weer naast de boot erg speels! Maar toen ging hij weer weg was wel maar ff maar als nog echt geweldig! Ff later kwamen we eindelijk aan in Echnick de plek waar al die schildpadden zitten. Jaaaahh! in de haven stelde het niet echt veel voor. Maar het is er wel erg mooi! Pap Sanne en ik waren ff wat rond gaan varen in t bootje kijken wat er allemaal was. Uiteindelijk kwamen we uit bij een klein haventje waar alle rondvaartbootjes lagen voor naar die schildpadden te gaan. Pap had een van zo'n rondvaartbootjes geregeld. Met een schipper en voor de rest gewoon voor ons 5. Leuk! S'Avonds lekker gegeten.

Zaterdag
Vanmorgen vroeg op snelsnel eten omkleden tas inpakken en weg wezen. Daar zaten we dan nu niet meer zelf varen maar nu eens ff lekker chillen! Helaas waren er geen schildpadden. Ze zeiden ook dat het seizoen van de schildpadden net voorbij was:( tot zondag waren ze te zien jammer dan. We hebben verder wel nog een leuke dag gehad. We waren nog naar oude ruïnes gaan kijken die 3000 jaar voor christen zijn gemaakt. Toen zijn we verder naar het modderbad gegaan dat was ook erg leuk! Toen zijn we wat gaan eten en maar weer terug naar de boot gegaan. Het was een erg leuke dag!

Dolfijnen, (en rat) in zicht

25 August 2016 | Turgutreis
Maartje
gisteren hebben we een lekker stuk gevaren, papa in de hangmat, Sanne Veerle en ik op het dek, lekker in de zon liggen en mama zat achter in de kuip. Opeens hoor ik mama roepen, DOLFIJNEN, binnen no time stond ik, en ook Sanne en Veerle, rechtop zoekend naar deze dolfijnen. JA! Daar zijn ze! In de verte zagen we een stuk of 5 dolfijnen uit het water springen. Super leuk, helaas waren ze aan het jagen dus ze kwamen niet richting onze boot. We hebben nog een poging gewaagd om achter ze aan te gaan maar ze hadden duidelijk geen zin om te spelen. kei leuk om deze beesten nog eens te hebben gezien, het verrast je elke keer weer.
Tijdje later, rond 1 uur kwamen we aan in, alweer, Turgutreis. Papa moest hier zijn accu's ofzoiets ontvangen en wij kunnen er lekker zwemmen, boodschappen doen en zoeken naar een turkcell winkel voor nieuwe Turkse mb's op pap z'n telefoon. Dus Sanne en ik gingen op zoek naar deze winkel en hebben alles afgezocht. We werden van de ene winkel naar de anderen gestuurd en uiteindelijk kwamen we dus aan bij de turkcell winkel. "We need one hour calling to Europe and gigabytes all together for 30 euro or 90 lira" yes, yes, no, yes, no..... Pff want spreken de mensen hier toch slecht Engels. Maargoed, uiteindelijk hadden we dus een of andere bundel, voor 20 euro, nou, die maar gepakt. Geen idee hoeveel mb maar t zal wel goed zijn. Komen we er dan achter dat we 8 GB hebben, dus 8000 mb😂. Nou, helemaal top toch? Ik bedoel, te veel mb's betekend papa veeeel te veel internet, betekend hotspot, betekend wij ook wifi!!! Heuyyy🎉🎉🎉.
Helemaal blij, komen we weer aan op de boot blijkt papa 'de' rat te hebben gevonden! Heel fijn allemaal maar het blijkt ook dat we een tweede rat aan boord hebben, die nog leeft.. Damnnn😁
Voor de rest alles goed hier hoor😜 Heerlijk gegeten gister, en voor dalijk staat weer een lang stuk varen op de planning. Ben benieuwd waar we uitkomen😝

Back to turkey, again

23 August 2016 | Iasos
Maartje
Een lange reis gehad gister, 3 uur van Keulen naar Istanbul en dan nog 1 uur van Istanbul naar bodrum. De eerste vlucht naar Istanbul hadden we het vliegtuig bijna voor ons alleen, niet normaal, het halve vliegtuig was leeg en aangezien iedereen moe was van het feesten (draaksteken) konden we lekker slapen, Sanne Veerle en ik waren zelfs uiteindelijk allemaal op een eigen rij gaan liggen😄
Natuurlijk weer stres met overstappen en vertraging enz enz maar rond kwart voor 12 (Turkse tijd) kwamen we aan in güllük, vanuit hier vertrok het veer om half 1 naar de haven waar onze boot lag.
Met alle koffers ingepakt, inclusief rattenval, kwamen we aan op de boot. Jep, inderdaad "rattenval". De laatste paar dagen van de vorige vakantie vonden we rattenkeutels in het kastje bij de prullenbak... Dus papa vond het al erg verdacht en toen ik de laatste nacht op de boot 's nachts wakker werd van trippelende pootjes onder de platen van de grond wisten we het zeker. AAHHH WE HEBBEN EEN RAT AAN BOORD😖😖. Eigenlijk geen idee waarom ik hier op het laatste blogbericht niks over heb geschreven, waarschijnlijk gewoon te lui om er nog een heel rattenverhaal aan te plakken. Maargoed, we zijn dus twee weken geleden vertrokken, wetende dat er een rat aan boord zat en met de angst dat dat beest uithongert en aan kabels gaat vreten. Dus papa heeft toen met de mensen van de haven hier gemaild en geregeld dat zij een bak met rattenvergif in de boot zouden zetten.
Nou, gister, of eigenlijk vannacht, maakte papa het Luik van de boot open en we roken het al!! BAHHH. Papa en mama gingen binnen kijken en zagen dat de hele boot vol lag met kartonnen snippers, een een kartonnen plakplaat, ook een soort van val, zat vol met rattenharen en deze rat had duidelijk honger gehad, overal heeft dat beest aan geknaagd, van zonnecrème flesjes tot snijplanken. En gelukkig ook het gif inclusief het karton eronder hadden ze gevreten. Wat waren pap en mam blij dat ze dat gif hadden laten brengen want anders was dit sowieso fout gegaan. Een behoorlijke rat ook nog, als je die beten zag, gadverdamme. Ik ben enorm blij dat dat vieze beest dood is en gelukkig zorgt dat speciale gif ervoor dat het niet erg gaat stinken maar het idee dat er een rottende rat ergens in de boot ligt is toch niet zo heel prettig😁...
Oh en effe by the way, het weer is hier natuurlijk weer heerlijk, standaard en vandaag gaan we lekker varen. (Met een dode rat aan boord 😜😜)
Vessel Name: Bon Vivant
Vessel Make/Model: Bavaria 39 lagoon
Hailing Port: Port Zelande
Crew: Roel, Anuschka, Sanne, Maartje en Veerle
About:
Hallo, wij zijn de familie Rovers, en we zijn met onze zeilboot (Bonvivant) vanaf 2008 op weg naar Kroatië. We zijn vertrokken in Zeeland (Nederland) en liggen nu met de boot in Italië. We zijn nu al 6 jaar onderweg. [...]