14 May 2019 | Bonaire

14 maj 2019, Kralendijk, Bonaire, tisdag

Wim van Blaricum
Efter frukost gick vi till marinakontoret för att betala avgiften för bojen. Sedan gick vi in till stan där ett stort kryssningsfartyg hade lagt till. Mängder med folk på gatorna, mest turister från Colombia och många som ville sälja turer och utflykter. Vi gick en sväng till turistkontoret och frågade om hur man kan komma till flamingoreservatet som ligger dryga 15 kilometer söderut. Taxi eller guidad tur var förslagen men även en hyrbil skulle vara bra för att se sig omkring. Vi funderar på det eftersom det inte är särskilt billigt här (hyrbil 60 USD/dag). Det går att cykla eftersom ön är platt och trafiken tät och vägarna smala. På hemvägen köpte vi ett bröd i bageriet och gick vi in till dykshopen och köpte en mycket bra bok ’Reef Fish’ om fiskar i Karibiska havet. Nu vet vi vad fiskarna heter som vi ser i vattnet när vi snorklar. Varmt idag med mycket vind och Bengt är täckt av salt och brun sand, vi har inte haft regn på länge som spolar bort allting. Lite Kanarieöar-känsla.

Vi snorklade och såg en del ’nya’ arter. Vid femtiden rodde vi iland och gick till ’Fishermans Wharf’ där gratisbussen till supermarknaden gick ifrån. Bussen går två gånger i veckan och så får man en timme på sig inne i affären. När vi satt och väntade på bussen kom vi i samspråk med ett engelskt par som hade seglat hit från Martinique. På Atlantöverfarten hade han fått en tumör i magen och hon hade brutit nyckelbenet. Dagen efter ankomst, julafton, opererades han på sjukhuset i Fort-de-France. De var sammanlagt fyra månader på Martinique, hon bröt även handleden, de är mycket nöjda med vården de har fått. De behövde inte flyga till England för vård, han hade förmodligen inte överlevt detta. EU-medborgare har rätt till sjukvård utomlands och får ersättning från sin försäkringskassa. Här var ännu en EU-nöjd engelsman! Nu skulle de vidare till Panama och segla över Stilla Havet till Nya Zealand.

Sju personer åkte minibuss till ’Van den Tweet’ som är en Albert-Heyn (typ ICA). Därinne tror man att man är i Holland. Språket är holländska och varorna i dem dito fast priserna var inte särskilt holländska. Det var dyrt och dessutom i USD men det var roligt att gå omkring i den stora affären och titta. Vi köpte en del, framförallt färskvaror och sedan var det bara att lasta allt i bussen igen och låta sig köras tillbaka till båten. Skönt!

bon8

bon11

12/13 maj 2019, Kralendijk, Bonaire, söndag Wims mammas födelsedag

Wim van Blaricum
Skönt att kunna sova en hel natt utan att bli väckt för att ’det är din tur’ eller ’klockan är två’. Det var bara Obama som väckte mig vid femtiden eftersom han ville ha mat. Efter frukosten bakade Elisabeth bröd och sedan tog vi oss en snorkeltur och hälsade på besättningen från ’Rebel’, en holländsk båt som ligger på bojen bredvid oss. Mer snorkling på eftermiddagen, det är verkligen fantastiskt fint här, samt lite tvätt och lagning av joysticken.

Vid tömning av septiktanken har det luktat mycket på sistone. Det visade sig att uppsamlingstanken i motorrummet har en liten spricka på en svets på undersidan av tanken. När vi tömmer septiktanken droppar det från sprickan in i motorrummet och då luktar det äckligt. Lagning sker med stålepoxi (Biltema) i flera lagar så förhoppningsvis får vi det tätt igen. Ikväll lager ett och två av tre. Imorgon lager tre.

13 maj 2019, Kralendijk, Bonaire, måndag

Tvättdag!
Vi skulle egentligen iland men det blåste kuling och tvättmaskinen var full av äckligt brunt illaluktande vatten eftersom vi hade glömt att stänga kranen mellan den och avloppstanken innan vi lämnade St. Maarten så en del äckelvatten hade runnit in i tvättmaskinen vid tömning av septiktanken. Usch! Efter städning av trumman körde vi en tom maskin med vinäger/tvättmedel och sedan två korta program med lakan. Generatorn på akterdäck och watermakern på så vi kunde hoppa i vattnet och snorkla runt och på så sätt slippa oljudet från båda maskinerna.

Varje gång vi snorklar se vi olika arter i de mest fantastiska färger simma omkring. Vattnet är kristallklart och inte djupt heller så man ser bra när man snorklar. Man behöver inte heller åka med jollen nånstans eller ta en färja. Det är bara att hoppa i vattnet från båten och börja simma runt. Det enda man behöver är att vänja sig vid alla dykare som simmar under oss. Dykning är verkligen grejen här på Bonaire. Även jag är lite sugen på att ta en kurs. Själv har jag inga problem med ’djupet’ vilket Elisabeth har, men jag gillar däremot inte ’höjder’ såsom att åka upp i masten. För Elisabeth är det tvärtom, inga problem med ’höjder’ men ’djupet’ gillar hon inte. Tillsammans kan vi i alla fall båda delarna. Jag dyker ner och gör rent botten, frigör ankaret och tar ut linor ur propellern om så måste och Elisabeth åker upp i masten för att fixa med lampor, linor, kontrollerar riggen, o.s.v. Visst är det bra?

Det kom någon från Marinan åkandes förbi med en lapp så nu vet vi att vi måste betala 10 USD om dagen på marinakontoret. Han visste redan att vi kom hit i lördags.

11 maj 2019, Kralendijk, Bonaire, lördag Fjärde dygnet, 87 (424) DTW, 99 (480) DOG SOG: 5,22 knop. STW: 4,60 knop. Medström: 0,62 knop. Seglat: 3 dygn och 20 timmar.

Wim van Blaricum
Under sen-natten började vi närma oss Bonaire. När det började ljusna, vid femtiden, rundade vi ön och seglade vidare parallellt med den tills vi kom till Playa Frans där vi startade motorn och watermakern för att gå de sista milen mot vinden till Kralendijk som är öns huvudstad (mer huvudby, det är inte så stort här). Halv nio förtöjde vi vid en boj söder om Harbour Village marina. Ankring är förbjudet.

Efter att ha städat upp på Bengt, tvättat bort saltet på fönsterna och solpanelerna gick vi och la oss eftersom vi inte hade sovit mycket i natt, men först snorklade vi runt lite i det mycket klara vattnet. Även om Bengt fick segla ett tag under minskad segelyta för att inte komma fram för tidigt var vi trötta. Under Bengt fanns redan mängder med olika fiskar att titta på så vi förstår varför många dyker och snorklar här. Vi ligger på en boj framför dykskolan ’Dive Friends Bonaire’.

Efter lunch åkte jollen in i vattnet och tog vi oss till hamnpiren för att klarera in vilket gick smidigt och snabbt, dessutom på holländska. På vägen tillbaka tog vi jollen söderut förbi Bengt och kollade på Harbour Village Marina. Den ligger väldigt skyddat i en vik men det fans inte särskilt många båtar inne. Marinan sköter om bojerna, det kostar 10 USD om dagen, men vi har ingen aning hur det ska betalas. Vi förväntar oss att de kommer ut till båten för att få betalt.

Här känns det som om vi är ’hemma’ i Holland fast inte. Polis och myndighetsbilarna ser ut som i Holland men de allra flesta människor talar det lokala språket Papiamento samt engelska och spanska. Valutan är US-dollar. Tillbaka på Bengt orkade vi inte så värst mycket mer än en simtur och middag (tacos). Det blev en tidig kväll.

Vessel Name: Bengt
Vessel Make/Model: Bruce Roberts 44 offshore
Hailing Port: Wallhamn, Sweden
Crew: Elisabeth and Wim
About:
Vi är Wim och Elisabeth, båda i 50-års ålder som träffades vintern 2011. Tillsammans har vi sex barn. Segling, havet och öar är det som lockar oss. Hamnar undviker vi så mycket som möjligt. Vi ligger helst på svaj. [...]
Extra:
Vem är Bengt? Bengt är en Bruce Roberts 44 Offshore som byggdes av Bengt Matzén i Stockholm mellan 1987 och 2001. Bengts dröm var att segla jorden runt men det blev aldrig av. Vi köpte båten av hans dödsbo och gav den namnet som en hommage till honom. Bengt är byggd i stål och [...]
Social:
Bengt 's Photos - Bilder (Main)