Från Dover till Cowes

28 juli, Dover England
Blåsigt och regnigt idag. Vi tog en promenad till stan igen. Verkar som vi ska härifrån på lördag.

30 juli, Dover England
Igår hade vi Janny och Marco från Tristel på besök. De är på väg till Portugal. Marco gjorde egen yoghurt och höll den varm i en 'hooimadam', en slaggs tehuva för mat. Elisabeth sydde då upp en 'hooimadam' till oss från ett gammalt lakan och ett täcke och gjorde yoghurt. Den blev riktigt bra! Igår bytte vi motorns alla filter och den fick ny olja. Bränslefiltret var ganska rent, liksom grovfiltret. Det var två år sedan vi bytte de så det var välbehövligt. Vinden är SW 3-4 (5-8), senare NW och ännu senare W 5 -6 (8-13). Då hoppas vi vara på The Solent.
Metoffice 0700: Dover, Wight SW 4-5 becoming variable 3-4 later. Backing SW 5-6. Showers, possible with thunder.

31 juli, Cowes, IOW England
Klockan 7 på morgonen förtöjde vi vid Cowes Yacht Haven, 123 Nm från Dover som vi lämnade 22 timmar tidigare. Hela sträckan avverkades för motor. Bengt håller på att bli en motorbåt. Här i Cowes ska vi kolla om de säljer handdrivna vindrutetorkare. Jaja! Vinden var sydväst 5-10 m/s.
Vi har studerat väderkartorna och GRIB-filerna noga tillsammans med Marco o Janny från Tristel och kommit till slutsatsen att om vi vill komma söderut måste vi använda motorn. Tryckfördelningen är sådant att det kommer att finnas en västlig strömning för minst en vecka framöver, eller längre. Vi kan inte vänta så länge. Ett par rejäla lågtryck ska passera, ett på 983 Mb, som är riktigt lågt för årstiden. Det blir mycket vind så vi stannar i Cowes fram tills på torsdag då 'Cowes Week' börjar (en stor segeltävling) och då får vi inte stanna längre eftersom Marinan behöver platserna till tävlingsbåtarna.
Fram till Dungeness och dess kärnkraftverk var det ganska lugnt, vi lämnade Dover lite tidigt så de första timmarna hade vi motström och motvind som gjorde att sjön var ganska lugn. Sedan vände tidvattnet och vi fick medström upp till 3,5 knop men den relativa vinden ökade också och då även sjön. Vi blev rejält blöta. Sedan körde vi förbi Beachy Head med dess vackra vita klippor. Vi gick förbi Newhaven, Brighton och Shoreham, platser som jag har besökt för många år sedan men som vi nu snabbt åkte förbi. En Windfarm håller på att byggas utanför Brighton så vi fick ta en liten omväg. Mitt i natten hamnade vi i en seglingstävling som gjorde att vi fick sakta ner för att släppa förbi alla segelbåtar som kryssade upp mot The Solent och hela tiden lyste med ficklampor i riggen för att se hur det stod till med de svarta kolfiberseglen. Tre stora kryssningsfartyg körde förbi oss i rännan men sedan kom vi fram till Cowes där vi kunde lägga till Bengt och lägga till hans besättning i sängen. Här kommer vi att betala £35,50 per natt.