Madeira

19 september, Madeira/ Porto Santo

Vår besök på Madeira börjar nå sitt slut, på onsdag åker vi mot Lanzarote, en av Kanarieöarna, så det är dags att uppdatera bloggen.

Det blev långsamt bättre med min hand. Vi har besökt Järnhandeln här i byn för att fråga om han hade ballofix och rörstumpar. Och visst……han hade allt plus lite till såsom rostfria skruv i lösvikt, till och med en självöppnande papperskorg. Nu är rören till watermakern och avloppspumpen från duschen fixade. Hurra! Vi handlade lite färskvaror, bröd och Madeirakaka. Det är inte säkert att vi får plats i en marina och ankarviken, Ensenada da Abra, ligger långt ifrån allt. Imorse hade vi ungdomarna från Aela på besök och vid hemfarten från Marinan hälsade vi på Isa från Göteborg.

Vi stannade någon dag till på Porto Santo, en fantastisk vacker ö, och onsdag 14 september tog vi upp ankaret för att segla de dryga 25 Nm till Madeira. Vi seglade hela vägen tills vi kom fram till marinan där vi ropade upp dem på kanal 9 och en gummibåt kom ut för att möta oss och guida oss till en plats. Vi hade mailat dem tidigare men aldrig fått något svar men tydligen hade vi blivit inbokade så vi fick stanna mer än en natt. Det är ont om hamnplatser på Madeira och det finns få säkra ankarvikar. Vi betalade för en vecka. Marineros, de som jobbar där, är väldigt hjälpsamma och trevliga så vi kände oss hemma med en gång. En tryckte in Bengt’s akter, det är lite trångt, och två andra tog emot linorna iland. Även på kontoret enbart service och leenden. Vi fick en mängd info om Madeira och kartor från den engelsktalande tjejen. Marinan är del av ett resort så vi fick tillgång till poolen, 15% rabatt på baren, osv. Trevligt!

På kvällen kom ungdomarna från Aela på besök för att äta middag och vi bestämde oss att hyra bil tillsammans nästa dag för att se oss omkring på ön.

Madeira är en stor ö med djupa dalar och höga toppar. Små odlingar överallt och mängder med blommor. Här är det många turister som vandrar och så gjorde även vi. Vi badade i de naturliga poolerna vid Porto Moniz, var på den högsta toppen vid Pico de Areeiro (kallt och upp i molnen) och åt en mycket god och billig lunch i Ribeira Brava. Innan vi åkte hem körde vi till en stor supermercado i Machico och handlade. Väl hemma igen stupade vi ner i sängen!
Naturligtvis gjord vi också en del arbete på Bengt. vi passade på att tvätta, dammsuga och konservera kött. Här är kött billigt så vi konserverade både det och kyckling. Vi fick våra gasflaskor fyllda för 150,- kr styck (hemma 250,-)

Lördag 17 september åkte vi till Canical med bussen för att vara med på den religiösa festen *Nossa Senhora da Piedade’.

Pietà (italienska ’fromhet, ömhet, barmhärtighet’, av latin pietas) är en benämning som inom kristen konst avser framställningar av en sörjande Jungfru Maria vid sin döde sons kropp. En ensam sörjande Maria kallas mater dolorosa, den smärtofyllda modern.

Hon är fiskekårens skyddshelgon och en gång per år hämtas hennes staty från kyrkan där den har sin plats till ett kapell i Canical. Det gör de med sina båtar och en mängd folk som åker med. Fiskarna sparar hela året för den här festen och bjuder ombord på öl, dricka och tonfiskmackor. Det hela är mycket trevligt arrangerat och folk på båten uppför sig exemplarisk. Alla tomma flaskor ställs tillbaka, inget skräpa slängs och alla är glada och trevliga. Vi träffade en Madeirabo som bodde i Australien men kommer tillbaka till Madeira ett par gånger om året för att besöka sin mamma och vara på ön. ’I just love his place’ sa han flera gånger till oss och vi kan nog hålla med honom. För oss är det kombinationen av klimatet (inte för varmt och inte för kallt), klart vatten i lagom temperatur och trevliga människor varav de flesta talar engelska.
Fiskebåtarna åker i procession till kyrkan som ligger vid Marinan och hämtar statyn av Maria och Jesus sedan åker alla tillbaka och en procession går från hamnen till kapellet där hon stannar tills på söndag då hon hämtas igen och lämnas i kyrkan tills nästa år. Det är en stor fest i stan och mängder med folk vid kyrkan och på vägen. Fiskebåtarna är utsmyckade med flaggor och musiken skrålar högt från flera av dem. Vissa av båtarna liknar vattengående studentflak. Det har sina fördelar att vara katolik, vilken fest!
På kvällen missade vi sista bussen så vi gick de 3 kilometrarna tillbaka till Bengt. Vi sov ut länge på söndagmorgon.

Söndag var ’pumpfixardagen’ på Bengt. Vi hade problem med septitanktömning och en länspump som inte ville arbeta längre. Luftningen till septitanken var igensatt och vi fick göra rent luftningshålet i tanken och dess slang. Sedan funkade allt som det ska. Problemet med länspumpen är att färgen lossnar från isoleringen i kölsvinet. Flagorna sätter igen pumpen och säkringen smälter. Lösningen här var ett backventil med nät runt så inget kan fastna i pumpen. glassäkringar 15 Amp hade vi naturligtvis inte så vi fick fixa lite med en flatstiftsäkring. Efter mycket grejande funkar nu även den pumpen som den ska.

På eftermiddagen gick vi och badade i havet och tittade på när fiskarna lämnade tillbaka statyn av Maria och Jesus på kajen. Pilgrimer och präster gick sedan upp till kyrkan med den.

Idag, måndag, gick vi ’PR 8 Vereda da Ponta de Sâo Lourenco’, en vandring till Madeiras mest ostliga punkt. Höga klippor, smala stigar och underbara utsikter.

Imorgon ska vi snorkla och vara på stranden. Vid middagsdags slutade kylskåpet att fungera. En snabb analys visade spänningsförlust i strömkablarna. Nya kablar direkt-kopplade till batteriebanken löste problemet. Allt för en kall öl!!!
På onsdag förbereder vi Bengt för överfarten till Lanzarote, vi ska tanka diesel och vatten och lämnar Madeira på eftermiddagen. det är cirka 270 Nm till Isla de Graciosa där vi ska ankra om vädret tillåter det.