Antigua

28 april 2017, Falmouth Harbour Antigua
En händelserik dag idag. När vi vaknade imorse låg det en stor fransk katamaran en tiotal meter framför oss. De hade kommit in under natten och slängt ner ankaret på ungefär samma ställe som vårt. Sedan skulle en annan båt förtöja långsides dem. Allt detta klockan halv sju på morgonen. Vi skulle äta frukost i lugn och ro och sedan åka till Antigua. Nu blev det inte så eftersom vi talade om för båten som skulle lägga till att vi ska åka...NU! Vi hade fått nog av alla felankrande fransmän. Katamaranen flyttade på sig så småningom och vi tog upp ankaret och stack därifrån. Ösregn och 14 m/s men… 30 grader varmt. Vi hann i alla fall dricka morgonkaffe och äta några biscottis! Sen var det bara att rulla ut segel och påbörja överseglingen till Antigua som ligger drygt 44 sjömil från Deshaies.
Vinden pendlade mellan 11 och 14 m/s på hela överfarten och Bengts genomsnittsfart låg inte under 7 knop. Snabbt för honom eftersom han måste dra med 24 ton och en del småfiskar. Vi blev rejält blöta och mycket vatten spolades över däck. En våg bröt precis bredvid oss så sittbrunnen fick sig en avsköljning. Varken jag eller Elisabeth kände oss särskild pigga. Ingen ordentlig frukost och dessutom hade vi inte seglat på det här sättet på ganska länge. Som tur var skötte Bengt sig själv och vi kunde slappa i sittbrunnen.
Utan att vi visste det pågick kappseglingen Guadeloupe-Antigua. Halvvägs blev vi förbiseglade av en stor irländsk tävlingsbåt. Alla på relingen och konstant segeltrim, men så gick det också i över 14 knop (enligt GPS). Bengt gjorde då som mest 8,4 knop (enligt GPS). Klockan två på eftermiddagen kom vi fram vid Falmouth Harbour på Antigua, Jolly Harbour kändes för långt bort utan frukost, och där ligger vi nu för ankar bakom Saint Anne's Point i fyra meter vatten bland många andra båtar. Den gula flaggan är hissad men vi orkar inte gå iland idag så vi gör ett besök hos tullen i English Harbour imorgon för att klarera in. Här ska vi betala lite mer än på Guadeloupe, bland annat tillkommer hamnavgift för ankring (jo, vi är i England) och en cruising permit för att få segla rund på Antigua och Barbuda.
Vi simmade lite omkring Bengt, kollade ankaret, och upptäckte att våra småfiskar, som bodde i bogpropellerröret, inte hade klarat överfarten. De var borta! De var ett par små svarta och en liten gul fisk som har bott i röret sedan vi kom till Guadeloupe för två månader sedan. Runt båten här simmar sköldpaddor och Elisabeth såg en rocka som hoppade upp ur vattnet framför henne. Senare såg jag också en hoppande rocka. Den hoppade flera meter upp i luften och slog med 'vingarna' mot varandra.