Atlanten 0-2

BILD: Sista sundowner på Antigua

8 maj 2017, måndag
dag 0: 5 sm
kl 08.30 lämnade vi Hermitage bay på Antigua i riktning mot Azorerna. Vinden var 10-12 m/s ostsydost men blev 12-15 m/s med regnbyar när vi kom utanför viken så vi gjorde en 'Nick and Jenny' och bestämde oss för att inte fortsätta utan ankra i Deep Bay, 5 sjömil längre uppför kusten. Vi ville inte börja en 3-4 veckors översegling på det här sättet. Elisabeth kände sig lite sjösjuk och jag kände mig inte heller så pigg så vi forsätter i morgon istället. Enligt väderkartorna ska vinden avta och vrida lite mer till sydost. Som sagt: Wir haben Zeit!
Vi hade en trevlig eftermiddag med bad, en god sundowner (den sista på länge), lika god middag och sköldpaddor runt båten. Många stora lyxiga hus runt viken som det tyvärr inte lyste i på kvällen.
Vi tycker om Antigua, fina ankarvikar och turkosblått vatten. Människorna är vänliga och trevliga men inte lika hjärtliga och öppna som på Guadeloupe. Det här är en före detta engelsk ö och de har väl ärft en del från dem som styrde innan. Här är de anglikaner (protestanter) och på Guadeloupe är det mest katoliker, kanske därför. Antigua har alltid varit engelsk men många av de andra öarna här omkring har bytt 'ägare' många gånger och det påverkar naturligtvis folks sätt att leva och tänka. Dominika till exempel har varit franskt och engelskt i omgånger och har engelska som officiellt språk men folk talar créole, som är baserat på franska, med varandra.
Det är väldigt många amerikaner här på Antigua och många exklusiva hotell och resorts. Det här är ingen ö för den vanliga turisten. A rich mans playground! Många stora SUVs som kör runt men vi undrar vad byggarbetarna, som håller på med att bygga hus i viken, får betalt. Maten är svindyr men romen billig. Affärerna är inriktade på den amerikanska marknaden. Det kändes lite konstgjort, som Cowes eller Marstrand. Exklusivt och en aning snobbigt. En känsla som man inte får när man ligger i marinan i Point-a-Pitre på Guadeloupe till exempel.

9 maj 2017, tisdag
dag 1: 118 sm
Inatt var det väderomslag med regn och vinden vred som förväntat till sydost. Det är en front som påverkar vädret här. Borta är passadmolnen och himlen är grå med regnskurar. Vinden svänger mellan syd och ost och pendlar mellan 10 och 15 m/s. Vi lämnade Deep Bay efter frukost klockan 8.45 (12.45 UTC) och vi ska försöka hålla den tiden för dygnsavståndet. Vi är inte sjösjuka fast det rullar rejält. Det är nog plåstret bakom örat som hjälper till. Sjön är inte särskild trevlig nu när vi seglar mellan Antigua och Barbuda. Havet blir aldrig mer än 30 meter djupt mellan de här två öarna som tillsammans formar ett land. Vi kommer att segla så nära Barbudas rev som möjligt för att sedan gå upp i vinden på en nordostlig kurs när vi kommer in i djupt vatten. Jag såg en hoppande rocka igen. Flera meter högt hoppade den. En vacker syn!

Vi kommer att föjla med vinden in på babord tills vi kommer in i högtrycket där vi ska försöka komma så ostlig som möjligt innan 30 N och 40 W varefter vi lägger kurs mot Azorerna. Förmodligen tar vi hjälp av motorn för att komma igenom stiljebältet men hur vi lägger upp det beror på vinden just då och det vet vi inte än. Finns det ett lågtryck som parkerar sig vid Azorerna blir det nordostlig vind och då seglar vi norrut senare.

10 maj, onsdag
dag 2: 104 sm
När vi hade seglat förbi Barbuda och dess rev, och vi i kom ut i öppet vatten, fick vi ett rejält oväder över oss på kvällen. Åska och regn och nordostliga vindar 10-13 m/s så vi seglade en nordvästlig kurs (mot USA). Så var inte väderprognosen! Hela kvällen och halva natten höll det på och sedan blev det vindstilla. Motorn gick på en timme mellan ett och två på natten och sedan blev vinden sydost 10-13 m/s och Bengt seglade ett tag 7,4 knop. Kryss igen med regn men vi hade nu rätt kurs.

En landfågel försökte landa på Bengt på natten. Den försökte sätta sig på radarn, på solpanelerna och på mitt huvudet, jag försökte sjasa bort den, men lyckades inte. Han flög ett par gånger väldigt nära vindgeneratorns blad som är som vassa knivar när det blåser mycket. Jag blundade för att jag kom ihåg att en av de svenska seglarna som vi pratade med i Västindien berättade att en fågel hade flugit in i deras vindgeneratorn och fick vingarna avklippta. De var tvungen att avliva den.

Mot morgonen klarade det upp och vinden dog ut igen. Mycket sömn blev det inte den här natten. Det är helt andra rörelser i båten än när man seglar undan för vinden. Dessutom går det inte lika fort. Motorn gick på efter frukostgröten men var inte på mer än en timme den här gången heller. Vinden kom tillbaka från sydost, 7-8 m/s, och vi kunde segla igen. Lite vind och mycket sjögång sliter enormt på seglen så därför har vi motorn på någon timme då och då när vinden blir för lite för att fylla seglen. Genuans snörplina i akterliket har redan slitit sig genom sömmen på ett ställe. Vattentemperaturen har gått ner till dryga 25 grader och luften har fått en annan skärpa. Man ser väldigt långt. En vacker dag med sol och en djupblå ocean.
Klockan tre startade vi motorn igen, vinden ger oss 2 knop i hastighet och strömmen trycker oss mot ost med en knop. Watermakern har varit på och vi har fyllt många flaskor.
Efter 5 timmar för motorn kom vinden tillbaka vid åttatiden och vi kunde segla igen i tystnad. Fortfarande ligger vi över babord och följer med vinden när den vrider sig. Autopiloten håller oss på en viss vinkel mot vinden och vrider vinden följer Bengt med. På så sätt hoppas vi kunna komma österut samtidigt som vi inte kommer för mycket norrut.