Atlanten 3-5

BILD: Många underbara solnedgångar

11 maj torsdag
dag 3: 88 sm
Fullmånen är uppe så det blir en ljus natt. Elisabeth går och lägger sig och jag sätter mig med en kopp kaffe i sittbrunnen. Det är en fin kväll. Ett fartyg passerar på 5 mils avstånd, destination Gibraltar.
Vinden vrider vidare till ostsysost och sydost och Bengt kan hålla kurs mot Azorerna. Elisabeth tar över vakten vid tvåtiden och vinden har då ökad till 8-9 m/s och Bengt seglar fint även om hans rörelser inte inbjuder till mycket aktivitet. Det blir mest läsa och vila. Sova gör vi mest i akterruffen eftersom där är svalast och båtens rörelser känns mindre där. Att göra kaffe utan att spilla är till viss del en konst. Det känns väldigt bra nu när spisen kan röra sig mer, maten stannar där den ska.

Vid elvatiden på morgonen började det blir väldigt mörkt runtomkring oss och vinden avtog. Vi startade motorn för att göra ett försök att komma ifrån det allra värsta eftersom det åskade och blixtrade rejält västerut så vi styrde österut istället. Vi hann precis äta ett par mackor och sedan var vinden där. Nord 20 m/s och regn, regn och mera regn. Blixtrar och åska runtomkring oss. Det gjorde ont i ansiktet när man försökte titta in mot vinden. Autopiloten ställdes in på 65 grader mot vindriktningen och storen skotades hem. Vi drejade bi och gjorde 2 knop framåt. I fyra timmar blåste det mellan 15 och 25 m/s med en medelvind på Beaufort 8. Bengt gick upp och ner på vågarna. Av och till bröt en sjö över honom men han kändes trygg. 'Ganska bekvämt' tyckte Elisabeth som var inne hela tiden medans jag satt ute i sittbrunnen i full mundering: sjöställ, stövlar, handskar, livsele med dubbla linor och fleecetröja. Sist jag hade en tröja på mig var när vi lämnade Spanien i augusti förra året.

Det här lilla intensiva 'låg' fanns inte med på väderkartorna vi hade fått via nätet bara dagen innan. Jag minns att GFS (General Forecasting System - USA prognoser) hade en liten 'röd' prick på en av sina kartor för en vecka sedan (röd färg betyder vind av kulingstyrka) på just det stället Bengt seglade runt nu men sedan fanns den inte med mer, inte heller på kartorna från de andra prognossystem som vi kan ladda ner väderkartor av. Framförallt det Europeiska systemet (ECMWF) har väldigt bra väderprognoser men även de hade missat det här fast när man zoomar in mycket på deras karta ser man en liten krumelur med orange/röd färg där vi hade drejat bi. De här störningarna flyttar sig ganska fort så det var bara att vänta på att vinden skulle vrida, ett tecken på att det flyttar sig ifrån oss.
Vinden avtog och blev till slut nordost 5-8 m/s. I regel är det bra när vinden vrider medsols, då flyttar lågtrycket sig ifrån en och det finns ett högtryck bakom eller åtminstone inget nytt lågtryck. Vrider vinden motsols kommer det mer skit. I den kvarvarande sjön rullade Bengt från sida till sida så vi startade motorn till slut för få lite mer fart på honom och på så sätt minska rullandet. Sedan åt vi en riktig gourmetmiddag bestående av ravioli och fiskbullar ur burk.

12 maj fredag
dag 4: 133 sm
På kvällen ökade vinden igen och snart blåste det ost 17 m/s. Vi drejade bi igen ett par timmar. Det känndes meningslöst att fortsätta segla och bli överspolade av vatten till ingen nytta. 'Wir haben zeit'. Vindmätaren slutade fungera. En del vatten spolades ändå över Bengt som låg tryggt och guppade som en anka upp och ner i de stora vågorna men takluckorna släppte in en del vatten tyvärr. En våg bröt över doghouset och hittade sig in genom bardunen som inte var stängd och ner i soffan där Elisabeth låg och sov med telefonen i handen. Ifall ni undrar varför hon har telefonen i handen när det inte finns någon teckning så använder hon den som timer. Både hon och telefonen fick sig en dusch men klarade sig! Det blev äggklockan som timer i fortsättningen.

Senare minskade vinden igen och vi forsatte att segla vidare på en ostsydostlig kurs. En segelbåt passerade bakom oss mot ost. Motorn fick hjälpa till eftersom vinden tidigt på morgonen helt försvann. Vi kunde i alla fall sova ordentligt. Sjön är fortfarande upprörd men forhoppningsvis lungnar den sig så vi kan öppna luckorna och släppa in lite friskluft.

Vi har äntligen lyckats ladda ner GRIB-filerna med hjälp av satellittelefonen. Det tar väldigt lång tid och vid inloggningen hos Sailmail bryts uppkopplingen flera gånger på grund av att förbindelsen är så långsam så man måste börja om från början med hela proceduren. Vi kommer att få lite vind de kommande dagarna så motorn får hjälpa till ett par dygn framöver. Vi seglar när det är möjligt. Jag har lagat både vindmätartarkabel och VHf-kontakten vid mastfoten. Båda hade fått vatten i sig och hade korroderade kontakter, nu fungerar de igen. VHF-antennen används också av AIS så vi kan 'se' andra skepp och segelbåtar på plotterskärmen. En del regnskurar men annars lugnt väder med bara ett par sekundmeter vind. Motorn är på och det ger oss mycket ström till lampor och watermaker bland annat. Om vi vill kan vi duscha i kokande varmt vatten från varmvattenberedaren som får värme från motorn via en slinga. Vi läser en bok om dagen.

13 maj, lördag
dag 5: 126 sm
Hela kvällen och natten går vi för motor. Jag är glad för att vi tankade så mycket diesel som det gick in i tanken och inte förlitade oss på tankmätaren. Det finns också 70 liter i reserv. Vinden avtar till en viskning och sjön blir spegelblank även om dyningen aldrig slutar rulla. Månen kommer upp på den molnfria himlen och dess ljus glittar i långa stråk på havet. Livet blir väldigt enkelt och lätt när det inte blåser och Bengt går för motor. Vi håller oss till 5 knop för att inte göra slut på dieseln allt för fort. Jag gjorde lite sjömansarbete på bygeln som sitter på rattpiedestalen. Bygeln används som handtag och med lite 'french hiking' blir det lättare att hålla i den i stället för det hala rostfria röret. Elisabeth handtvättade ett par plagg.

Det blir en varm dag. klockan nio är det redan över 30 grader i Bengt och himlen är nästan molnfri. På eftermiddagen passerar ett tankfartg mot USA. Vi fortsätter på vår nordostliga kurs. Det blir pytsdusch på badplattformen för att svalka oss. Enligt de senasta väderfilerna kommer vi att få väldigt lite vind imorgon med så det blir motorn som får hjälpa oss vidare en dag till men sedan får vi nog försöka segla så gott det går i den svaga vinden och vänta tills högtrycket flyttar på sig. Vinden på eftermiddagen: SW 2 m/s. Igår åt vi risgrynsgröt till middag och idag blev det hemmagjord 'ris-i-frutti' på den gröten som var kvar från igår. Gott!

Efter en sundowner i sittbrunnen, saft (sirop de grenadine) och ost och kex, såg vi en val ganska långt bort. Elisabeth såg hela valen komma ovanför vattnet i kikaren och trodde att det var en kaskelot. Vi spanade med kikaren men han eller hon försvann i djupet. På dagen hade vi redan vid flera tillfällen haft en fiskdoft runt båten men inte sett något. Vinden dör ut igen och eftersom månen kommer upp lite senare blir det kolsvart runtomkring oss. Man ser inte var horisonten slutar och himlen börjar. Miljoner stjärnor syns på himlen och vissa står så lågt över havet och lyser så starkt att vi trodde att det är en båts lanternor. En underbar syn. Samtidigt följer några stora fiskar med oss men vi kan inte se dem. Marelden är stark ikväll och vi ser fiskarnas mareldspår i vattnet. Vi står länge i sittbrunnen och tittar på allt.