Atlanten 12-14

BILD: Mycket stiltje, 6 dygn för motor

20 maj, lördag
dag 12: 110 sm
Ännu en lung natt mitt på Nord-Atlanten. Vinden har försvunnit helt och hållet, vi går för motorn genom högtryckets centrum, och dyningen har avtagit. Elisabeth såg ett starkt vitt ljus inatt men inga andra navigationsljus. På AIS fanns inte heller något fartyg synligt. Vissa segelbåtar har bara på ett vitt ljus på natten. Franska segelbåtar har ofta blinkljus på, även som ankarlampa. Motorn får vara på tills vinden vrider till sydväst och tilltar. Det betyder att vi har kommit ut på 'övre sidan' högtrycket där vinden är västlig. På 'undra sidan' är vinden ostlig och i mitten är det vindstilla eller mycket svaga vindar. Vattentemperaturen är nu 21 grader.
Vid tiotiden passerar en stor segelbåt som går för motor på samma kurs som vi ett par mil norr om oss. Hans AIS-information började synas på 4,5 sjömils avstånd. Det är s/y Mustique från England, 22 meter lång, som kör i 8 knop, en superyacht på väg till Horta.
Det flyter mera skräp förbi Bengt, mycket små plastbitar, hinkar och repstumpar.

Man kan nästan inte tro att vi är mitt på Atlanten. Det är lugnt och stilla, Spisen behöver inte vara kardanupphängd, tallrikarna står kvar på bordet och besticken flyger inte iväg. Vi kan sitta i solen i sittbrunnen och fika på nygräddade blåbärsmuffins. Elisabeth bakar bröd, hon experimenterar med 'Moon' brödet, den här gången la hon kummin i samt skållade den lilla delen grovt mjöl för bättre hållbarhet. Väldigt gott! Vi gick för motor tills klockan åtta på kvällen. Vinden hade kommit tillbaka, den här gången 4 m/s från sydsydost och vi stängde av motorn direkt och började segla. Bengt får upp farten till 3-4 knop.

21 maj, söndag
dag 13: 128 sm
Hela natten är vinden väldigt föränderlig i riktning och styrka men det går framåt och det är ... tyst. Ett fartyg passerar i riktning mot USA (Port Everglades), 'Yacht Express' heter den och seglar under holländsk flagg. Senare passerar ett fartyg till, den här gången Panama-registrerad. Vi seglar hela natten med 'gånghastighet'. Vinden vrider långsamt till sydsydväst och ökar till 6-7 m/s men eftersom vi nu får in vinden bakifrån minskar den relativa vinden, som driver båten, och Bengt seglar långsammare och seglen slår när dyningen lyfter oss och tar bort vinden ur seglen. Vi vill segla med minst tre knop som är, för oss, gränsen för att starta motorn. Under 3 knop har autopiloten svårt att styra och då håller sig seglen inte fyllda med vind utan slår (och sliter) hela tiden. Den gör ändå ett bättre jobb än oss som lätt tappar koncentrationen i det här vädret, vi styr i princip aldrig båten själva ute på havet. Klockan nio på morgonen sätter vi på motorn igen. En regnskur drar förbi, vattentemperaturen är nu 19 grader.
Efter ännu en god 'Olle' pannkaka till lunch, den här gången med kroketsmet på från Holland, ökade vinden till 6 m/s och vi stängde av motorn och rullade ut genuan och spirade ut den på en bom. 'Goosewinged' heter det på engelska och som en 'melkmeisje' på holländska. Vi seglar mellan 3,5 och 4 knop. Vinden kommer nästan in rakt bakifrån och vi rullar ordentligt. Vinden räcker inte till för att hålla seglen fyllda och den förvirrade dyningen hjälper inte till heller. Seglen för ett himla oväsen. Inatt ska det komma en front förbi som har sitt ursprung långt uppe i ett lågtryck i norra Atlanten. Vi ser den tydlig väster om oss. Middagen var en mycket god wok med eget konserverat fläskkött från Lanzarote, sötsur sås från holland, färska böngroddor från Bengt och wokgrönsaker från Mrs. Cheng köpta i Sverige.

22 maj, måndag
dag 14: 127 sm
Bengt seglar lugnt under tre segel ett par timmar men mitt i natten ökar vinden till 12-14 m/s och vi rullar in stagfocken och revar genuan och storseglet. Det kommer en del mycket mörka moln förbi som för en hel del vind med sig men bara lite regn. Sedan är det ganska klart väder och vinden stabiliserar sig på sydväst 12-13 m/s, rakt bakifrån, med byar upp till 16 m/s. Bengt seglar under den utbommade genuan och ett storsegel med tre rev in. Eftersom vi har en rullstor har vi märkt ut de olika positioner: trysailstorlek, 3 rev, 2 rev, o.s.v på seglets underlik. Väldigt behändig när man ska rulla in eller ut seglet mitt i natten.
Vi har inte seglat med så här mycket vind sedan de första dagarna efter vi lämnade Antigua och vi måste vänja oss vid det ständiga rullandet igen, det blev inte mycket sömn i natt. Vi har 5 till 6 dagar kvar att segla, beroende på vinden. De tjocka tröjarna har kommit fram i alla fall fast senare på dagen blev det varmt igen och har vi inte mycket på oss.
Hela natten har djupmätaren angivit olika djup. Givaren klarar bara av upp till 200 meter djup så vanligtvis visar den tre sträck mitt ute på oceanen där det är flera kilometer djup men nu visar den 5 meter eller 3,4 meter eller 4,5 meter och så vidare. Något måste följa med under Bengt. En stimm småfisk kanske eller en stor fisk, eller en ... ? Vi har i alla fall inte sett något.

Klockan tio på morgonen måste vi stänga ingången eftersom det börjar regna. Vinden ökar snabbt till över 20 m/s (B-9 på vindmätaren) och vi får lite bråttom att rulla in storen helt och lite till av genuan. Bengt seglar på bra med den lilla segelytan och efter ett tag stabiliserar vinden sig på 14-16 m/s. Vid etttiden vrider vinden till nordväst och avtar till 10-12 m/s. Vi tar bort bommen från genuan och rullar ut storen. Det klarnar upp och solen kommer fram lagom till lunch, woken från igår, som vi kan äta ute i sittbrunnen. Det varar tyvärr inte länge och vinden ökar igen till 14-18 m/s från nordväst. I byarna får vi våldsamma vindkast över oss som går upp till över 20 m/s (B-9). Det här håller på hela kvällen och natten och vi sover inte så värst mycket, samtidigt som vi börjar bli lite trötta på det här. Bengt har bara en liten bit av genuan utrullat och det räcker gott och väl. Han sköter sig utmärkt. Marelden är fantastisk att se på när Bengt slänger vatten åt alla håll. Vattentemperaturen är nu 18 grader och det känns kyligt inne, framförallt i akterruffen.

Vi får in de nya väderkartorna från Boston och de visar inte upp någon vidare bra bild. Kartorna är gjorda av en meteorolog i motsats till GRIB-filerna som är gjorda av en dator utan att en meteorolog har kollat på dem, de är så kallat råmaterial. Fronterna som passerade oss, var först en varmfront och nu på kvällen en kallfront med nordvästliga vindar av nästan stormstyrka, har nu dragit vidare och ett högtryck ligger till vänster om oss. Enligt prognosen kommer ett djupt lågtryck ganska nära oss om ett par dagar, just när vi ska närma oss Flores, och ge vind av minst kulingstyrka (en pil med 3,5 fjädrar på väderkartan betyder vind av minst 35 knop) från sydväst. Ett litet högtryck följer efter och det betyder hårda nordliga vindar. Inget roligt för oss eftersom vi seglar mot nordost. Efter det lilla högtrycket följer en ström av lågtryck från USA med mycket vind och i allmänt dåligt väder. Vi avvaktar prognoserna från imorgon och från 24 maj då vi måste ta ett beslut om vi ska fortsätta mot Flores eller Faial eller seglar vidare till Kanarieöarna eller dylikt för att på så sätt undvika stormvindarna. Dit är det 1300 sjömil och även till Madeira är det så pass långt. Den Portugisiska sydkusten ligger på 1700 sjömils avstånd (ifall vi ska till Medelhavet).