Atlanten 19-21

27 maj, lördag
dag 19: 108 sm

På natten ökar vinden till 15 m/s, minskar till 8, ökar till 12, o.s.v. Vi revar och rullar ut men till slut verkar Aeolus bestämma sig för nordväst 10-13 m/s och vi låter storen vara helt uppe tillsammans med stagfocken. S/Y Adela, 38 meter lång, passerar 5 sjömil norr om oss. Hon seglar i 13 knop. Ett par delfiner kom och hälsade på men Bengt seglade nog lite för långsamt för dem så de stannade inte så länge. Men det är alltid roligt att få besök av dem. Vinden dog ut igen och vi tog oss fram med 2 knop i flera timmar innan vinden ökade lite. Den är nu nord 8 m/s och Bengt klarar 3 knop. Dyningen är hög och brant och stoppar upp oss så det går inte så fort. Vi har 220 sjömil kvar till Flores och vred fram klockan en timme till UTC +2. Vid tiotiden sätter vi på motorn ett tag och sätter på defrostern så vi får lite varm torr luft i båten. Skönt!

Hela eftermiddagen har vi på motorn och vi fortsätter med det på natten fast vi behåller ett öga på tankmätaren. Just nu är det ingen vind men dyningen är 2 meter och dessuton från olika håll. Även om vinden skulle räcka till att segla i 3 knop stoppar dyningen upp oss och kommer vi inget vart. Väderkartorna ser bra ut för de kommande 3 dygn. Högtryck och lite (för lite) vind. Fler lågtryck kommer från USA och visa är väldigt djupa. Det är inte sommar än! Vi hoppas att högtrycket håller de på behörig avstånd även om vi behöver lite vind eftersom vi inte kommer att kunna ha motorn på hela vägen till Flores (188 sm). Inte ett moln på himlen idag. Den sista tomaten blev uppäten. Kvar är en potatis, en christofén, en citrusfrukt och lök och vitlök.

28 maj, söndag
dag 20: 124 sm

Motorn var på till klockan ett inatt och just när jag äntligen fick gå och lägga mig kom vinden tillbaka. Först lite blygsamt men sedan allt starkare från sydväst. Vi släppte ut storen och rullade ut genuan, hissade den på spinnakerbommen och fick fart. Hela natten fick vi fin vind från sydväst 10-12 m/s. Det blåser rakt in i ingången så dörrarna får vara stängda, det blir för kallt. Höga moln visar att en ny front är på gång och det stora lågtrycket som ligger nordväst om oss ger oss sydvästliga vindar så länge det går eftersom, enligt väderprognoserna, högtrycket som vi seglar i skulle utvidga sig mot Azorerna. Det ska bli skönt att få komma fram och sätta sig på ett kafé och sakta slurpa i sig en espresso och en sådan där god portugisisk bakelse och njuta av att vara just där. 116 sjömil kvar till Flores och vi vrider klockan framme en timme, nu har vi UTC -1 som är tiden på Azorerna.
På eftermiddagen klarar det upp och solen värmer oss. Vinden håller sig till sydväst 10-13 m/s och vi seglar med den rakt bakifrån. Havet är djupt blått. Efter så många dagars för lite eller för mycket vind bjuder Aeolus på en underbar sista dag. Bengt seglar jämt över 6 knop med stor och genua och rullar så där gott från sida till sida. Så kan man nog fortsätta ett tag. Vi fikar i sittbrunnen och Elisabeth lägger sig och solar. 88 sjömil kvar så imorgon mitt på dagen hoppas vi kunna vara framme.
Så fortsätter vårt liv på Bengt. Vi äter middag, 'egen' thaikyckling med ris, läser, sover en stund och laddar ner weatherfax-kartorna från Boston. När solen går ner kommer ett stimm delfiner på besök och simmade med oss ett tag. Elisabeth går och lägger sig och jag tar första passet. Allteftersom Bengt seglar mot Flores i 6 knop.

29 maj, måndag

dag 21: 12m
Halva natten var det klart väder och fin segling men i slutet på mitt pass, strax efter midnatt, började moln synas i väst. Snart var varmfronten över oss med duggregn och dåligt sikt, vinden avtog och vred hit och dit så vi fick ta bort genuan från bommen. Det blev dimma och vi motorseglade mot Flores med radarn på. Klockan sju på morgonen har vi 16 sjömil kvar och ön börjar synas på radarn. Ett 308 meter långt fartyg som går i 20 knop passerar bakom oss. Vi seglar lite till och får äntligen se Flores när vi närmar oss hamnpiren. Det regnar när vi klockan 10.45, efter 20 dagar och 2 timmar, förtöjde i Lajes småbåtshamn. Vi har seglat 2249 sjömil i(112 sm/dygn).