Horta, Faial

BILD: Målningen från 1988 finns kvar.

11 juni 2017, lördag
Klockan 10 släppte vi förtöjningarna i Lajes hamn på Flores och satte kurs mot Horta på Faial. Efter kulingen i veckan har vi kvar en ganska hög nordlig dyning men den har minskat rejält jämfört med igår. Till Horta är det 130 sjömil och det kommer att ta ungefär ett dygn. Vinden är väst 5 m/s och vi motorseglar bort från Flores. Ett högtryck har kommit in över öarna efter kulingen och ger lite vind idag men imorgon ska det bli lite mer. Sedan kommer nästa lågtryck på tisdag/onsdag men då ligger Bengt förhoppningsvis tryggt i Hortas marina. I Horta hoppas vi kunna fylla våra svenska gasflaskor med propan och få genuan och stagseglet lagade. Vi kommer säkert också att lämna vårt 'märke' på muren. Det är tradition att måla något på hamnmuren. Seglingen härifrån till Europa kan vara jobbig med mycket vind eller dimma i flera dagar så för i tiden trodde sjömännen att en liten målning skulle ge tur. Seglarna har fortsatt med den traditionen och hela Hortas hamn är täckt med målningar från segelbåtar och fartyg. Jag var i Horta 1988 och det ska bli kul att se om något av min gamla målning är kvar. Vi måste också byta filter på motorn och passa på att byta matarpumpen. Här finns en Volvo Penta verkstad ifall vi skulle behöva hjälp med monteringen av pumpen eller med andra problem med motorn.

Bengt fick inte segla så mycket eftersom vinden inte räckte till för att gå fortare än 3 knop så motorn fick hjälpa till men den ville inte heller jobba på som den brukar. Mer än 1200 rpm klarade den inte av. Vi misstänkte att förfiltret var smutsigt efter den långa överfarten från Antigua så precis innan mörkret föll över oss öppnade vi motorluckan och bytte filtret som visserligen var smutsig men det fanns inget vatten i vattenavskiljaren. Efter filterbytet ville motorn inte starta på grund av luft i bränslesystemet. Membranpumpen funkar inte så värst bra och den elektriska pumpen som vi monterade på Guadeloupe hade tydligen gått sönder eftersom den inte kunde pumpa upp dieseln ur tanken vid luftningen. En liten blåsa som man har på tanken till en utombordare monterades mellan tanken och filtret och efter luftningen gick motorn snällt igång. Den ville däremot inte varva upp mer än till 1500 rpm men det räcker gott och väl att komma fram till Horta i dryga 5 knop. Som tur är har vi en ny matarpump med oss som vi ska montera i Horta. Sjön har lugnat sig och efter att ha fått igång motorn igen kunde vi ta våra sovpass. En fördel med att ha motorn på är att det blir hyfsat varmt inne i ruffen.
Elisabeth såg en flock valar när vi närmade oss Faial men de kom aldrig så nära så att vi kunde identifiera arten. De försvann åt andra hållet. Mängder med delfiner och gulnäbbade liror runt Bengt de sista timmarna innan vi kom fram.
Klockan 11.30 förtöjde vi vid marinakontoret i Horta. Efter inklareringen gick vi en promenad runt hamnen och hittade min gamla målning som jag gjorde när jag var här med ’Anna’ i 1988. Vi träffade Tom och gick på kinakrogen med honom på kvällen. Lekkere loempias! Mat, öl, kaffe och efterrätt för € 38,- för 3 p. Vi kommer att trivas på Azorerna!

14 juni 2017, onsdag
Idag har vi äntligen byt ut membranpumpen. Det var inte så lätt att komma åt den men alla nya grejorna passade som de skulle så monteringen var ganska lätt även om jag fick ligga upp och ner över motorn. Vi passade också på att byta finfiltret, det fanns en del gegga i det, tyvärr. Efter luftning gick motorn snällt igång men ville inte komma upp i varv på tomgång ens. Efter ihärdigt luftning av förfiltret fick vi upp motorn till över 3000 rpm men det verkar som den inte har kraft nog att få runt propeller i 2100 rpm som den borde klara av. Vi ska lufta flera gånger tills all luft är borta. Returledningen från motorn går inte in i tanken men till förfiltret så finns det luft i systemet stannar det kvar. Igår åt vi middag hos Tom på 'Artic Smoke', han lagar god mat men gör starka Gin-tonics.