Horta, Faial

BILD: Färjan lämnar Horta mot Pico

24 juni 2017, lördag
Efter bilhyrningen har vi också tagit bussen rund ön, vi hade sällskap med Tom. Turen tar två timmar, kostar 6 Euro och följer kustvägen. Underbara utsikter från bussfönstren. På kvällen åt vi middag på 'Genuino', en restaurang som ägs av den första Azorbo som seglade jorden rund. Hela restaurangen är som en utställning om hans bedrifter. Han seglade jorden rund två gånger och är också den första Portugis som rundade Kap Horn. Vi hade en trevlig kväll där med Tom, Kathy och Barry.
På midsommarafton tog vi färjan, tillsammans med Tom, över till Pico och hyrde en bil för att kunna se oss omkring på den här speciella ön. Här odlar man vindruvor på små fält som är inhägnade med murar av lavastenar. Ett väldigt speciellt landskap som vi tyckte var mycket vackert. Här kan man tänka sig att bo i ett litet hus gjort av lavastenar med rödmålade fönster och dörrar. Vulkanen på Pico är 2351 meter hög och vi körde så nära man kan komma toppen. Det finns underbara utsiktspunkter vid vägen. Ön kallas ofta 'Azorernas trädgård' eftersom det odlas på varenda bit mark det går att odla på. Vindruvor, äpple, apelsiner, fikon, päron, o.s.v. Det finns även många kor på ön och osten från Pico är en delikatess. På kvällen stupade vi i säng efter alla nya intryck från Pico.
Vi fick tillbaka våra försegel. Segelmakaren gjorde ett bra jobb så nu är Bengt redo igen. Kvällen innan vi lämnade hamnen hade vi besök av Peter och Ute från 'Hugin 3', en Vindö 90. vi hade träffat dem ett antal gånger i Västindien men aldrig lyckats med att bjuda in dem, så nu passade vi på när de ändå låg bakom oss. Vi hade en trevlig kväll med dem och förhoppningsvis möts vi igen.