Praia da Vitoria, 20 maj 2018

Bild: Där ligger han!

I morse lämnade vi hamnen och ankrade i viken utanför marinan. Eftersom vi har legat stilla så länge hade vi en del att göra innan vi kunde kasta loss. Cyklar skulle göras rent, fällas ihop och stuvas undan. Extralinorna skulle tas bort, vattenslangen och elkabeln skulle stuvas undan o.s.v. Det var lugnt och soligt väder när vi åkte ut ur hamnen men sedan blev det regn och en del vind. Nu ligger vi på 8 meter djupt vatten och för första gången använder vi vårt nya Knox-ankare. Det är fin ankarbotten här (sand) så vi lär inte få problem med ankaret. Det blåser upp till 14 m/s i byarna men vi ligger bra. Vindgenerator laddar bra och vi är mycket glada över att ha kommit ut ur marinan. Jag har gjort en kattstege av en gammal förtöjningslina som Ove förhoppningsvis klarar av att klättra upp för när han kommer att ramla i vattnet, en tidsfråga. Vi får simma med honom, när vädret tillåter, och lära honom att simma akterut där repet hänger så han kan klättra tillbaka upp på båten.

Livflotten har äntligen kommit tillbaka. Vi fick den igår. Antonio, som har servicecentret här har väldigt svårt att få nödraketer importerat till ön. I Sverige åker vi till Hjertmans och köper nya men här är det tydligen inte så enkelt. Här är det krångliga regler där bland annat polisen ska godkänna köpet. De beställda extra raketerna kommer vi nog inte att få eftersom Antonio har minst 5 flottar att besiktiga och han har inga raketer till dessa. Vi får nog införskaffa dem vi behöver på Sao Miguel eller på Kanarieöarna.

I veckan som gick bjöd vi in belgaren Luke, som vi träffade på grillfesten, på kaffe. Luke är en man som har seglat i många många år men som nu skall åka tillbaka till Belgien för att jobba över vintern. Båten står på land tills nästa sommar. Han har bott 15 år i Brasilien, seglat runt, fått barn med en brasilianska som nu bor, med barnen, i Nacka Sverige. Han berättade fina historier om Afrika eftersom han mest har seglat på Afrikas västkust. Även Sara och Dennis från 'Gwawr' hann med ett besök på 'Bengt' innan de åkte hem till Wales igen. Deras båt ska också vara kvar på land det här året eftersom de håller på att renovera den. Sara är pensionerad veterinär och gav oss lite råd angående Ove. Vi hade tänkt skaffa oss en andra katt som sällskap åt Ove men avstår från det för tillfället även om djurskyddsföreningen, där Ove kom ifrån, har många söta kattungar som söker ett hem just nu.

gwWR
Sara och Dennis på besök

Vi har fyllt i ansökningsblanketten för att få tillstånd till att besöka Antarktis och skickat det till Svenska Polarforsknings-sekretariatet. Det tar ett tag innan vi får svar så vi får se vart det lutar. Det var många frågor att besvara, framförallt om vilken miljöpåverkan resan eventuellt kan ha. En omfattande dyr försäkring är också ett av kraven. Man behöver tillstånd från sitt hemland innan man kan söka tillstånd i Chile för att få segla i Antarktis. Chile kontrollerar vattnet mellan Sydamerika och den antarktiska halvön, the Drake Passage, och man behöver deras tillstånd.
Antarktis är ett skyddat naturområde och den enda demilitariserade kontinenten i världen. Militära styrkor och installationer är förbjudna och hela Antarktis är tillägnat fredliga och vetenskapliga ändamål. Antarktisfördraget, som trädde i kraft 1961, är en internationell överenskommelse som styr hur Antarktis ska förvaltas. Idag har ett femtiotal länder undertecknat fördraget. Sverige har varit medlem i fördraget sedan 1984. För att ytterligare skydda den unika miljön och det tillhörande ekosystemet, kompletterades Antarktisfördraget 1991 med Miljöskyddsprotokollet. Genom lagen (2006:924) om Antarktis är reglerna i Miljöskyddsprotokollet införlivade i svensk lagstiftning. Lagen tillkom för att ge Antarktis ett starkt miljöskydd. Den reglerar därigenom all svensk vistelse och verksamhet söder om 60°S. Alla svenskar som vill resa till Antarktis eller bedriva någon form av verksamhet där måste ha ett giltigt tillstånd. Svenska medborgare, svenska juridiska personer samt utländska medborgare som bor och verkar i Sverige, jag till exempel, måste ansöka om tillstånd som lämnas till Polarforskningssekretariatet i god tid före resan.

Vi har läst en del i guideboken över Falklandsöarna/Islas Malvinas men det verkar inte som att Elisabeth känner för att åka dit. Även om djurlivet är unikt är landskapet platt, vinden stark och minfälten talrika, varav en del inte är kartlagda ännu efter kriget 1982.

tao zhou
Hemma hos Glenn och Nancy

gle
Utsikt!

Igår kväll var vi hembjudna till Nancy och Glenn från 'Tao Zhou'. De har köpt hus här på ön i Puerto Judeu och håller på att renovera det. Huset har ett underbart läge och en fantastisk utsikt över 'Getöarna' och Atlanten. Vi träffade också deras vän José, en portugis som har bott många år i Sverige eftersom han flydde dit på 70-talet på grund av att han inte ville delta i kriget i Angola. Portugal har haft ett par 'smutsiga' krig i Angola, Moçambique och på Timor. Han har barnbarn i Sverige och talar utmärkt svenska. Vi hade en mycket trevlig kväll med givande diskussioner (Jo, amerikansk politik kom på tal, Glenn och Nancy är amerikaner), vin från Portugal och kubansk mat.