Santa Maria, juni 2018

Bild: Där borta ligger Bengt!

Elisabeth fick ett Racor-filter i födelsedagspresent från sin pappa när hon var och hälsa på i Sverige i april. Efter monteringen ville inte filtret behålla dieseln så varje gång vi startade den elektriska pumpen som pumpar dieseln från huvudtanken till dagtanken kom det väldigt lite diesel in i dagtanken men desto mer luft. Pumpen klarar 20 liter/minut, dagtanken är på 42 liter så det borde gå snabbt att fylla den, men icke. Efter att ha letat upp bruksanvisningen på nätet visade det sig att filtret måste sitta lägre än tanken annars behåller inte filtret dieseln. Monteras filtret ovanför tanken måste en backventil monteras för att filtret skulle behålla sitt 'prime', som det står. Det kunde vi konstatera för när vi hällde diesel i filtret försvann det in i tanken igen! Så vi fick gräva i VVS-lådan och för att försöka tillverka en backventil av det vi hade tillgängligt. Som tur var hade vi en del slangsocklar, backventiler och förminskningar så vi skruvade ihop något som passade vår 10 mm bränsleslang. Att jobba med diesel och filter blir alltid kladdigt så även den här gången men förhoppningsvis löste det sig fast vi får vänta med testandet tills vi har kört motorn ett tag. Dagtanken är full!

En svensk båt la till framför oss, s/y Helmi från Umeå. Vi bjöd Carl-Gustav och Helmi på kaffe och hembakt och hade en trevlig pratstund. Nästa morgon försvann de i riktning mot Madeira.

segel

Vi har ett rullstorsegel och förliket sitter fast i en profil inne i masten och istället för öglor sitter det band i under- och överkant på seglet. De sliter väldigt mycket av rullandet och när seglet slår i lätta vindar så vi fick byta ut det som sitter i underkant av seglet (underliket) eftersom bandet hade nötts av till hälften. Det nya fick sys fast för hand genom tjocka lager av segelduk. Att segelmakaren hade limmat fast det gamla bandet på seglet innan han sydde fast det var inte till hjälp heller. Det var svårt att få igenom nålen även om vi använde en segelsömmarhandske och det tog många timmar men resultatet blev bra och håller förhoppningsvis ett par år (vi tog en bit ankoralina). Vi har även passat på att smörja in alla block så linorna har så lite motstånd som möjligt.

van1

Midsommarafton var varmt men molnig så vi passade på att gå en vandring. Det finns inga träd, skog eller liknade på den här sidan av ön (se bilderna på 'tuff vandring') så att vandra i 30 graders värme med solen över en är inget nöje. Som på de andra öarna i Azorerna finns också på Santa Maria fina och välmarkerade leder. Vi gick ett par kilometer tills vi kom till en utställning, med utsiktspunkt, över öns tillkomst. Här kunde man tydligt se de olika skikt i marken som visar hur Santa Maria har kommit till genom våldsamma vulkanutbrott. För länge sedan var havsnivån 50 meter högre än idag och mycket av den nuvarande ön låg under havet. Det finns mycket kalksten under lavan på Santa Maria (de andra öarna är mycket yngre) som visade sig att innehålla mycket fossiler. I motsats till de andra öarna är det torrt här och det växer inga azaleor och hortensior men det finns gott om kaktusar och pelargoner. I byn håller de på att bygga ett museum och ett fossilens hus. Tyvärr fanns det inga utställningar än i varken museum eller fossilens hus så vi fick nöja oss med skyltarna utanför. När solen började titta fram igen vände vi om och gick tillbaka till hamnen. I den lilla ån som vi passerade fanns ål (Elisabeth var helt säkert på det).

Vi har gått fram och tillbaka till byn nästan varje dag och handlat upp oss på de saker som vi hade tänkt införskaffa på Kanarieöarna men varken Elisabeth eller jag har lust att ligga i överfulla, dyra och varma marinor för att handla inför överfarten till Sydamerika. Nu måste vi ändå lägga till någonstans för att få tag i nödraketerna men det behöver inte ta mer än en dag eller två. Här på Santa Maria betalar vi endast 10 euro om dagen i marinan eftersom vi är 'residents' (70 euro/vecka) och på Kanarieöarna kommer man inte undan under 275 euro/vecka (!). På Madeira kostar det 325 euro/vecka (2016) för en båt i Bengts storlek så om ni undrar varför vi undviker den ön den här gången så vet ni nu varför. På Kanarieöarna kommer vi enbart att ankra. På det sättet undviker vi också de små bruna djuren som så gärna vill komma ombord. La Graciosa, Lanzarote, Fuerteventura och La Gomera tänkte vi besöka innan vi seglar till La Hierro där vi kommer att ligga i hamn ett par dagar och handla färskvarorna inför överfarten till Sydamerika. Får vi inte tag på raketerna på Lanzarote är vi tvungna att stanna till i Las Palmas för att införskaffa dessa men detta vill vi helst undvika.

Nu väntar vi på att få tillbaka vår gasflaska, på tisdag, och på att den vinden som finns ska vrida tillbaka till nordost. På onsdag lämnar vi hamnen för att ankra i Baia da Praia över natten, sjöstuva och rulla in våra 'sjöben' i vikens dyning. På torsdag 'gehts los'.