24 juli 2018 tisdag, La Graciosa

Bild: Uppför berget!

Vi har varit här mer än en vecka och bara varit iland en gång. Jösses! Förutom de tre charterbåtarna, som kommer varje dag på eftermiddagen ett par timmar, har det bara varit två andra segelbåtar som har ankrat i viken. En fransk som kom på natten i förrgår och försvann redan tidigt nästa morgon till Marina Lanzarote (drygt 20 sjömil härifrån) och en italiensk som kom idag. Det är ingen brist på sysselsättning på Bengt i alla fall. Det enda vi inte kan göra är att ta bort rost på ett par ställen på däck eftersom hela båten ät täckt med salt. Vi får måla i marinan efter att ha spolat av Bengt med färskt vatten. Igår tvättade vi alla fönster och redan i morse var de gråa igen efter allt salt som har blåst på dem under natten. Även på natten är medelvinden runt 11 m/s. 'Bra laddning' i alla fall men på dagen stänger vi av vindgeneratorn för att få lite tystnad i sittbrunnen och för att solpanelerna håller batterierna fyllda.

topp
På toppen

Vi planerar lite mer med tanke på resan söderut. Vi lär vara kvar på Lanzarote tills vi har fått reservdelarna till watermakern och bytt ut de trasiga delarna. Vi har för avsikt att vara i Piriápolis i Uruguay någonstans i början av oktober. Vi kollar sjökort, rutter och väder på datorn och läser andras skildringar. Genom åren har vi samlat på information, sjökort och berättelser från dem som har varit i Patagonien. Tyvärr har vi inget internet här men använder telefonen för att kolla posten.

Dagens väder:
Part 2 General synopsis, Saturday 21 at 00 UTC

Thundery low area 1011-1013 over Spain, with little change.
Low 1012 south Ireland moving southeast, expected 1014 over north Bay of Biscay by 21/12 UTC, then filling 1018 over south Bay of Biscay by 22/12 UTC.
Thermal low 1006 over Mauritania, slow-moving, expected 1007 by 22/12 UTC.
High 1035 40N37W, moving slowly west and expected 1036 40N47W by 22/12 UTC.
Tropical wave from 05N to 18N, along 28W, moving west at 10-15 kt.
Monsoon trough from 14N17W to 07N47W.

Part 3: Area forecasts to Sunday 22 at 12 UTC

CANARIAS.
North or Northeast 5 or 6, locally 7 near and between islands.
Moderate or rough. Sand haze.

gubben
Här bor han

Efter middagen lugnade det sig tillfälligt så vi rodde iland och gick en promenad i viken. Det bor en man med en liten hund här. Han bor i en ruin som saknar fönster, dörr, o.s.v. Taket består av gamla presenningar som är täckta med snäckskal och utanför ligger saker som han har hittat på ön. Dörren är en gammal presenningbit och ett av fönsterhålen har han fyllt med gamla flaskor. Sedan vi var här sist, för två år sedan, har han byggt på med stenar och strandfynd och gjort en liten inhägnad runt 'huset'. Det tog ett par dagar innan vi kom på att det bor någon där men vi har sett honom och hans lille hund gå på stranden mot byn på morgonen. Han har långt grått hår och har ett raskt tempo. På kvällen ökade vinden igen.

hajk

hajk2

hajk3

Söndag lugnade vädret sig. Den italienska båten gick tidigt på morgonen och istället kom det en fransk segelbåt in på eftermiddagen. Även den ankrade ganska nära. Vi tog tillfället i akt och rodde iland vid fyratiden och gick den planerade hajken upp till toppen av Montana Amarilla. Jag, som har svårt för höjder, tyckte inte det var så trevligt att gå den sista branta biten uppför men jag klarade ändå av att gå upp till första toppen men sedan ville jag inte gå den sista biten på den smala stigen på kammen till 'märket' som markerar högsta punkten på andra sidan Montana Amarilla. Att gå uppför var lätt jämfört med att gå ner. Man åker kana ner på en bädd av små runda lavastenar som man inte får fäste på med skorna. Inget att hålla sig i heller. Vi stannade flera gånger för att njuta av det vackra landskapet som visade upp så många olika färger och som är kantat av det turkosblåa havet. Väl nere blev det att svalka sig i havet innan vi rodde tillbaka till Bengt.

hajk4

På natten till måndag ökar vinden igen till 12-14 m/s och vindgeneratorn snurrar för glatta livet.
Måndagen ägnades åt att leta upp saker som vi vet att vi har men inte hittar. Vi har gått igenom alla fack och skåp men jag hade glömt att leta noggrant i 'målarfacket' under vår koj och när Elisabeth tittade där några timmar senare 'för säkerhets skull' så, vips, fanns grejerna där. Oops! I fortsättningen får hon leta upp sakerna. Vi behövde nämligen en ny MPPT-solcellsregulator eftersom en av de tre vi har började blinka oroväckande härom dagen för att sedan slockna. Vi ersatte den med en ny, den som tog timmar att leta upp, bara för att få samma resultat. Inga LED-dioder som lyste. Det var konstigt eftersom multimätaren visade 13 volt på batterierna och 22 volt på solpanelerna. Batterierna finns under durken bakom soffan så alla saker åkte ut (det är mycket, väldigt väldigt mycket), durken skruvades upp och nya kablar monterades. Jag kom på att en MPPT-regulator är väldigt känslig och att den inte kan kopplas hur som helst, det vill säga att man måste ha både plus och minus på samma batteri och inte pluskabeln på ett batteri och minuskabeln på ett annat. Det känns konstigt eftersom alla batterier är ihopkopplade (vi har 9 stycken, totalt 720 Ampere) och hade samma spänning vid mättning. I alla fall funkar laddningen bra nu och så har vi en MPPT-regulator i reserv och det är aldrig fel.

hajk5
Öar Coletón Oscuro och Isla de Alegranza

hajk6
Playa de Cocina

hajk7

Dagens Väder:

Part 2: General synopsis, Monday 23 at 00 UTC
Low area 1011-1014 over Spain and France, with little change.
New low expected 1010 over West FARADAY by 24/12 UTC.
Thermal low 1007 over Mauritania, with little change,
expected 1004 by 24/12 UTC.
High 1035 42N49W, expected 1033 37N51W by 24/12 UTC.
Tropical wave extending from 09N to 23N along 26W, moving W at 10-15 kt.
A tropical wave extending from 08N-23N along 44W, moving W at 10-15 kt.
ITCZ along 13N1W 20N24W 08N30W 08N44W

Part 3: Area forecasts to Tuesday 24 at 12 UTC
CANARIAS.
Northeast 4 or 5, at times 6 between islands and in southeast.
Gusts.
Moderate, locally rough in far southeast later

Tisdagseftermiddag lugnade det sig igen och passade vi på att ro in och gå en liten vandring till. Sen gjorde vi rent vattenlinje, tog upp jollen och gjorde iordning Bengt för nu har vi varit här en dag mer än de tio som vi har tillstånd för så det är dags att segla till Arrecife. Efter middagen kom det in en engelsk båt med en massa whiskeyreklam på skrovet. Dessutom med texten 'Atlantic Challenge' på skrovsidan. Var finns utmaningen? Förmodligen i att ankra så nära andra båtar som möjligt eftersom den la sig så nära den kunde komma. I viken finns, förutom oss, bara en enda segelbåt till. Jag funderade på att ropa till de om jag skulle lägga ut fendrar. Som tur var ankrade de om någon gång på natten för när vi vaknade på morgonen låg de långt ifrån oss. Kanske för att vi satt på vindgeneratorn eller så skrämde Ove dem. Även om vi har 'tysta' blad så för de ett himla väsen när det blåser 13 m/s ('bra laddning').