Nya äventyr...

Bild: en nöjd cyklist.

25 augusti 2018, Marina Lanzarote

Det tog sin lilla stund innan vi fick paketet levererat till marinakontoret. Budfirman ville ha 21 euro extra för att de inte kunde leverera i tisdags, 21 augusti, när de var här. Det visade sig att RolNautic inte hade betalat de 10 euro för frakten som överenskommits pga. tidigare fel-leverans. Men budfirman vägrade att gå med personalen ner till bryggan, 100 meters promenad, för att lämna paketet och få betalt eftersom de 'inte hade tid'. Monika på kontoret har jagat och ringt dem varje dag och till slut gick de med på att leverera mot de avtalade 10 euro så igår vid halvsextiden fick vi mail att 'Hurra! Nu har det kommit.' Både Monika, från Norge, och Tanja, från Holland, som jobbar på kontoret är underbara när man behöver hjälp.

Idag tog vi isär watermakern. Det var inte helt lätt att få loss den stora ringen som håller ändkåpan och för att få loss själva kåpan krävdes det att vi borrade ett hål i den för att kunna använde en skruvmejsel att bända med. Efter noggrann städning av cylindern för att få bort borrdammet satte vi i den nya kåpan och skruvade ihop watermakern igen. Den andra ändkåpan börjar också visa tendenser till att börja tappa skruvtråden så vi kommer att beställa en extra som reserv. Efter att ha kopplat alla slangar satte vi igång apparaten och efter luftning började den göra fint vatten. Och ... vad som var viktigast: inget läckage.

Igår kom det ett svenskt par och knackade på. De hade kommit in dagen innan med sin Allegro 31 och hade sett den svenska flaggan vaja i akterstaget (vi har tre flaggor där nu: EU, svensk och holländsk). Jag har tyvärr glömt deras namn men de hade inga cyklar så på skoj sa Elisabeth att de kunde köpa våra. Visst sa de och sedan kom vi överens om ett pris. Så ... nu har vi inga cyklar längre. Vi har pratat länge om att sälja dem eftersom de inte är så bra att cykla långt med och jag får 'knak' i stål-knäleden eftersom jag sitter så lågt.

I duschen träffade jag en trevlig herre från Norge som heter Magne. Han och hans fru har en Najad 391 som de kommer att lämna här fram tills april nästa år. När jag berättade om Azorerna ville han gärna komma på besök eftersom de ska segla ditt nästa år, så nästa dag dök han och hans fru, som är från Canada, upp hos oss med goda bakelser. Vi hade en mycket trevlig kväll med dem. Tyvärr åker de hem till Norge redan imorgon. Det börjar komma in lite fler båtar bland annat 'Sabrina' med Dany och Joachim som vi träffade i Praia da Vitoria.

27 augusti 2018, Marina Lanzarote

Det var inte många dagar vi var utan cyklar. Vi kunde inte motstå att köpa två mountainbikes på den lokala sportaffären 'SportZone' eftersom vi ville ha möjligheten att åka på längre utflykter. Expediten var trevlig och hjälpsam (och söt) så jag hade lite svårt att få Elisabeth därifrån. Han skulle göra iordning cyklarna men det tog lite tid så vi gick runt i affären och hittade cykelbyxor, hjälmar och tröjor som var på REA (rebajas) till verkligen superlåga priser. Två euro per del och tio för hjälmarna. Elisabeth försökte få ner priset på cyklarna eftersom vi köpte två men där kunde expediten inte göra så mycket, däremot monterade han cykelljus: 'My present to you'. Ni förstår att det blev ännu svårare att få Elisabeth därifrån. Vi fick även tag i ett par mycket fina simfötter för 2 euro som man kan ha dykskor i. Vi hittade även dykskor och dykhandskar i 3 mm neopren till fina priser så nu finns det inga ursäkter för att inte dyka ner i kallt vatten. Affären avslutades med att han följde oss till kassan och såg till att allt blev rätt. Sedan blev det ett varmt avsked med handskakning och att vi fick lova att komma tillbaka för eventuella justeringar.

wim

Elisabeth, som aldrig har cyklat på det här sättet förut, blev helt salig efter att ha cyklat en liten stund så senare på eftermiddagen tog vi en utflykt till Puerto Calero som ligger en 15 kilometer söderut. Fina cykelbanor förbi långa nästan folktomma stränder, turisterna håller till vid hotellen och stränderna däromkring, men vi fick 'lite' ont i bakdelarna på hemvägen. Dagen efter cyklade vi de fem kilometerna till en ännu större sportaffär som heter 'Decathlon'. Där försökte vi hitta pakethållare som passar till våra cyklar. Den här affären är som Biltema fast för sportsaker. Vid ingången stod en kille och hälsade välkommen. På cykelavdelningen träffade vi en ung och trevlig expedit som hjälpte oss. Han gick med Elisabeth ut till våra cyklar för att kolla vad som passade och samlade ihop lite olika skruvar som vi skulle kunna behöva. Sedan följde han med till kassan och hjälpte till med betalningen eftersom pakethållarna saknade prislapp. Han tog i hand, som expediten på 'SportZone', och påminde oss att komma tillbaka om det var något problem. Dagen efter åkte vi tillbaka till 'Decathlon' eftersom den ena pakethållaren saknade en del. Vi pratade med samma expedit, fick hjälp att byta till en annan pakethållare och hjälp vid kassan. ¡Gracia!

Vi har beställt ytterligare en ändkåpa till watermakern eftersom den andra kåpan också visade tendenser på att gå sönder. Förhoppningsvis kommer paketet på onsdag. Den rostfria kopplingen fastnar i plasten och när man skruvar ut den förstör man skruvtråden. Eftersom kopplingen läckte saltvatten var vi tvungna att skruva loss den och täta om med teflon-tape och silikonfett (inget annat fett eftersom oljebaserade produkter förstör membranet). Vi kommer att stanna kvar här i marinan tills på lördag då vinden ska avta. Just nu blåser det mycket och det är svårt att komma ut ur boxen med Bengt eftersom vinden kommer in bakifrån och Bengt har ett opålitligt beteende vid backning. Vi får gå tidigt på morgonen på lördag innan det börjar blåsa och hoppas på att inte köra in i någon annan båt!