Snart ....

Bild: Gott vatten!

29 augusti 2018, Marina Lanzarote
I morse kom vårt lilla paket fram till Marinakontoret. Till vår förvåning ville budfirman ha 10 euro betalt. Som tur var jobbade Tanja på kontoret så hon la ut 10 euro ur egen ficka för oss så paketet stannade på kontoret och blev det inget tjafs med budfirman som det blev med förra paketet. Vi hade fört över 70 euro till Rolnautic, 60 för kåpan och 10 för försändningen. Jag skickade ett mail till Rolnautic angående det och vi får 10 euro tillbaka på vårt konto. Tanja ger i alla fall rådet att aldrig låta paket skickas till Kanarieöarna. Hon har varit med om en del där. Vi har gjort en massa vatten, watermakern funkar bra och vattnet i hamnen är rent.

Vi hade samlat 30 stycken 1,5 liters PET-flaskor som nu är fyllda med gott vatten så nu är vi redo att gå på lördag. Var vi ska stuva de 30 flaskorna är en annan fråga. Vattnet i PET-flaskorna använder vi som dricksvatten och ’nödvatten’ i fall vår vattentank börjar läcka. Vi har även två stora cyklar med som vi ska hitta plats för. Och … ett tält, campingkök och liggunderlag (sovsäckar hade vi redan) för vi har fått för oss att cykla runt i Uruguay och tälta. Det ska bli kul att komma dit.

30 augusti 2018, Marina Lanzarote
Vinden har ökat sedan igår, det är tröttsamt att hela tiden ha 15 m/s runtomkring öronen så vi tog en cykeltur till Lidl för att handla lite färskvaror och annat smått och gott som de bara har på Lidl. När vi vid hemkomsten kollade mail fanns det efterlängtande beslutet från Polarinstitutet i inkorgen med … ett godkännande. Vi får åka till Antarktis. Hurra!
Men att få tag i en försäkring lär inte vara så lätt så vi får se vad som händer. Beslutet att segla till Antarktis tar vi inte förrän vi har kommit till Beagle kanalen.

31 augusti 2018, Marina Lanzarote
I morse blåste det inte så värst mycket så vi passade på att ta ner försegelkapellen och tvättade av de eftersom de var bruna av sanden som blåser hit från Sahara. Den till genuan fick lagas på symaskinen eftersom den hade fått en del ’skavsår’ av allt fladdrande i den starka vinden. På eftermiddagen cyklade vi till den fina stranden vid flygplatsen igen där vi har varit förr och badade varefter vi handlade lite kvällsmat på vägen tillbaka. Mycket vind igen på eftermiddagen. Eftersom vi ska lämna marinan på söndagsmorgon tog vi isär cyklarna och stuvade de i förpiken. Det finns plats kvar …
Tvättmaskinen har gått för fullt och vi har ägnat oss åt att stuva undan alla saker man tar fram när man ligger i en hamn så vi hinner inte åka härifrån imorgon.