18 september 2018, Pasito Blanco

Bild: El Puertito

Efter frukost tog vi upp ankaret och lämnade El Puertito och Fuerteventura. Det var en rullig natt med en ostlig dyning och lite vind. Tyvärr uteblev den fina nordostliga vinden på 6–10 m/s som den spanska väderlekstjänsten hade lovat så motorn fick göra allt jobbet. Gott om ström har vi så watermakern fick också göra sitt jobb genom att fylla vattentanken nu när vi är ute på djupt och förhoppningsvis rent vatten. Havet är inte lugnt och Bengt rullar och rullar. Storseglet är hissat och slår och slår. Jag har pysslat med Satellittelefonen eftersom den inte ville koppla upp sig mot INMARSAT och Sailmail. Telefonen ringde till INMARSAT men blev hittills inte ’insläppt’ så förbindelsen bröts efter två minuter (kostnad: 20 kronor). Fel användarnamn/lösenord och fel protokoll fick vi som svar från Windows. Inget fel någonstans förstås men man ska inte stressa en dator. Den kan inte tänka, det får vi göra åt den. Vi har haft kontakt med supporten på Sailmail men utan att få ett ’gör så här’ råd. De ville ha mer information men, eftersom vi inte har internet just nu, får det vänta tills vi ligger i Pasito Blanco. Efter mycket om och men, ominstallering, läsning av manualer och en del skällsord kopplade telefonen snällt upp sig utan problem och fick skickat ett meddelande. Varje minut kostar 10 kronor och det har hittills kostat en dryg hundralapp utan att vi fått något för det. Vi har satellittelefonen som back-upp för radion för att få kunna ladda ner väderfiler när inte radion har tillräcklig signalstyrka och för att få kunna ringa i områden där mobilen inte har täckning. När vi testade senare på eftermiddagen ville den inte koppla upp sig. Suck!
Efter lunch passerade vi ’traffic separation zone’ mellan Fuerteventura och Gran Canaria och vi fick väja för två stycken fartyg. Man måste egentligen korsa den här zonerna på så raka vinklar som möjligt men det gjorde vi inte så vi körde lite slalom och saktade ner. Senare kunde vi stanna motorn och segla eftersom vinden hade vaknat. Vi seglade in i en accelerationszon och vinden tilltog till 12–13 m/s rakt bakifrån så vi fick göra ett antal gippar. Till slut tog vi ner storseglet och fortsatte för enbart genuan tills vi kom fram till Pasito Blanco där vinden dog ut. Två svenska båtar, bland annat ’Black Pearl’ från Vänersborg, ligger här och de berättade att det finns mycket sten och annat skräp på botten. Vi ankrade först i 6 meter men fick inget fäste. Sedan gjorde vi ett försök i 5 meter vid högvatten, sand, och vi ligger ok även om det är lite grunt här.