22 september 2018, Pasito Blanco

Bild: Kapell och cyklar

Det är varma dagar här med lite vind och temperaturen inne i Bengt ligger på 29–30 grader mitt på dagen. Det blir inte så mycket svalare på natten så vi behöver inga täcken i alla fall. Elisabeth fortsätter med att laga kapellet och jag har plockat fram våra cyklar ur förpiken. Vi ska cykla till Maspalomas och leta upp en stor supermercado där vi kan handla inför överfarten. Förhoppningsvis klarar vi också av att cykla runt lite i omgivningen. Vi behöver röra på oss eftersom vi ska segla i minst fyra veckor och då blir det en annan form av motion. Vi har kört maskindiskmedel med hett vatten genom septiktanken och låtit det stå över natten och det verkar ha gjort susen. Vi spolar tanken också med färskt vatten ett par gånger om dagen för att få bort allt salt och annat äckligt från den. Tömningspumpen fungerar bra nu, läcker inte, och tömmer tanken som den ska. Så … vi är glada!

Det är inte långt till supermercado Mercadona i Maspalomas men de 3,5 kilometrarna kändes tunga. Vägen går upp och ner med motvind och stekande sol, fast det var sent på eftermiddagen, så vi var rejält svettiga när vi kom fram vid affären. Som tur är det svalt och skönt därinne så vi hade inget bråttom att fylla kundvagnen. Cykelväskorna fylldes till brädden med tvättmedel, lök, potatis, ris, pasta, ost, en massa ägg och lite annat (Nyåkers pepparkakor till exempel) och hemvägen blev inte mycket lättare med all vikt hängandes på pakethållarna. Backen uppför till Pasito Blanco var en riktigt seg en.

Hela tiden har watermakern varit på och gjort fint vatten till tanken. Vi använder inte vårt ’eget’ vatten till disk, tvättmaskin, tankspolning, och så vidare när vi ligger i hamn. Vårt tankvatten är gott och klorfritt så vi sparar på det. Vattenslangen hänger i köket och kommer in genom köksluckan. Behöver vi tvätta kopplar vi in den på tvättmaskinen och vill vi spola i toaletten tar vi en hink och fyller den med färskvatten. Nu när vi har fått fart på septiktanken igen spolar vi med färskvatten så länge vi ligger i hamn. Toalettbyggnaden ligger dessutom nära. Det är mycket klor i vattnet här, lokalborna dricker bara flaskvatten, och även tvätten luktar klor när man hänger den på sträcket. Som jag skrev tidigare tål inte membranet till watermakern klor. Färskvattnet som vi spolar watermakern med går genom kolfilter först men klarar inte av att ta bort så stora mängder klor så vi försöker hålla tanken klorfri. Vi har minst 30 PET-flaskor som vi har som dricksvatten och efter hemkomsten satte jag mig vid ’maskinen’ och fyllde flaska efter flaska med gott vatten. Elisabeth hade stuvningsarbete i köket.

På kvällen tog vi en cykeltur till golfbanan bakom marinan och tog en runda i området Pasito Blanco. Vägen till golfbanan ät utan mycket trafik så det är skönt att cykla på den. Cykelbanor finns nog bara i storstan Las Palmas och i turistcentra. Bilisterna kör som om det inte fanns skyltar som visar hastigheten.