26 september 2018, Puerto Cementera

Bild: Cementfabriken

"Apparently there is nothing that cannot happen today" -Mark Twain

Vi lämnade Pasito Blanco i morse och tog oss de tre sjömilen till Arguineguin och ankrade framför Playa de Arguineguin som är viken söder om hamnen och nära staden. En varm dag igen med temperaturer runt 30 grader. Vi testade vindrodret på vägen men tyvärr ville det inte göra något annat än styra båten åt ett hål så vi behöver nog en ny axel till paddeln. Det gör vi inte på Kanarieöarna. Vi har en bra autopilot (med reserv) så vi klarar oss. Elen får vi väl få från motorn om så måste.

Elisabeth rodde iland och jag stannade kvar på båten eftersom vi ligger på stenbotten och ankaret ligger på stenarna i åtta meters djup. Man kan se det tydligt och även höra kättingen skrapa över botten. Jag tog bort både paddeln och själva rodret från vindrodret. Stuvning av det stora och tunga rodret blev ett problem men jag fäste det bakom storens skotskena där det sitter bra. Vad som inte blev bra var att jag fick flytta två dunkar med diesel som satt där. Båda, billiga och tunna från Chinaaffären i Praia da Vitoria, sprack i sömnen i botten. Diesel rann ut på däck och på mig. Oj då, och alla luckor och fönster var öppna. Jag satt dunkarna upp och ner och tog fram däckspolning och en flaska med såpablandning för att göra rent. Dieseldoft överallt. Sedan hällde jag den resterande diesel, säkert 35 liter, i tanken med hjälp av en tratt. Även där blev det en del spill eftersom dunkarna var spruckna hela vägen på sömnen. Sedan blev det storstädning av både båt och gubbe och förpackades dunkarna i plastsäck. När Elisabeth kom tillbaka var det mesta rent igen. Hon hade varit till apoteket, mataffären, postkontoret, Chinaaffären för att hitta virknålar och till båtaffären för att se om pumpen hade kommit. Det hade den inte så efter en del diskussion med affärsinnehavaren åkte han och hämtade den.

Elisabeth rodde tillbaka iland igen med plastsäcken med de två trasiga dunkarna och hämtade den. Hon passade även på att köpa 15 meter 10 mm kätting (med 1,85 euro rabatt per meter).

Efter stuvning av alla sakerna tog vi ett bad och sedan startade vi motorn, tog upp ankaret och flyttade oss till Puerto Cementera som är en skyddad vik mellan Arguineguin och Pasito Blanco. Tyvärr finns det en stor cementfabrik (därefter namnet på viken) som låter en aning men är inte störande. Vattnet är klart och botten är fin sand. Vad mer kan man önska sig? Vi badade och tog upp jollen. Sedan var det middag och så var den här dagen slut, och vi trötta.

Imorgon gör vi iordning Bengt och sedan åker vi på eftermiddagen. Kurs 213 grader Magnetisk mot Cabo Verde.