Atlanten Vecka 2

6 oktober, dag 8 (105 sm., 4,4 knop)
Alice födelsedag

Åter en underbar varm och solig dag. Enligt GRIB-filerna skulle vinden vara 4–6 m/s men efter frukost ökade den till 10–11 m/s och vi bestämde oss för att ta ner gennakern. Bengt seglar i 7,6–7,8 knop och det är lite för mycket av det goda, dessutom vill vi gärna ha gennakern kvar. Vi ändrade kurs ner för vinden, som hade vridit till ost, och jag drog ner strumpan över seglet och Elisabeth firade skoten bit för bit. Det gick ganska bra, därefter in med ’korven’ genom köksluckan och sedan rullade vi ut genuan och storseglet med två rev. Vinden ökade till 11–12 m/s så Bengt gjorde ändå mer än sex knop. Vi rullade in en bit av genuan.

Lunch blev pasta med tonfisk/svampsås. Hela eftermiddagen gjorde vi bra fart men sen började vinden avta bit för bit så genuan rullades ut igen. Vi försökte åter att tömma septiktanken men utan att lyckas med det. Vi får nog ta isär allt igen en lugn dag och rensa rören igen.
Elisabeth gjorde iordning i kylskåpet. En del grönsaker och andra färskvaror har ätits upp så det fanns plats till äggen som vi annars inte har l kylen men med tanke på hållbarheten i den här värmen gjorde hon plats för de i svalen. Eftersom man inte vet hur grönsakerna har blivit behandlade i affären går hon igenom vårt kylskåp av och till. Vi äter det som håller på att mogna eller börja se misstänksamt ut.

Till middag bjöds det på korv och mos varefter vi tog en svalkande kall dusch och tittade på hur ett helt stim med, förmodligen, tonfiskar härjade bland flygfiskar som flög åt alla håll och kanter. Tonfiskarna hoppade upp ur vattnet och det såg ut som havet kokade. Två fartyg passerade ganska nära, vi passerar antagligen ruten från Sydamerika till Europa.

Natten är klar och skön. Vi sitter i sittbrunnen på våra vakter eftersom det är för varmt inne. Vinden avtar och Bengt seglar lugnt i 3 knop. Dyningen har avtagit så seglen håller sig fyllda. Fin segling med ett stort mareldsspår bakom båten.

nadine

7 oktober, dag 9 ( 110 sm., 4,6 knop)

Eftersom jag har första vakten på kvällen har jag sista ’sovpasset’ på morgonen. Solen är redan uppe när jag vaknar och det är varmt, väldigt varmt. På de här breddgraderna är det dessutom också fuktigt. Jag vaknar med torr mun och badar i svett. Lakanet och kudden är blöta och min hjärna känns som en uttorkad svamp som först måste fyllas med vätska för att kunna fungera igen. Jag kan knappt röra munnen för att läpparna sitter hopklistrade. Vatten! Kaffe!

Bengt seglar i 5 knop i 6–7 m/s vind efter nattens snigelfarter. Vi befinner oss 160 sjömil söder om Kapverdeöarna och styr nästan rakt söderut. Det är 730 sjömil kvar tills vi passerar ekvatorn. Även idag visar de senaste GRIB-filerna på svaga vindar, 3–4 m/s. Som tur är stämmer det inte, just nu blåser det 6–8 m/s från ost. Jag hittade inga bra väderprognoser för den här delen av Atlanten. MET-2 från Metéo-France har inga prognoser för havet söder om Kapverdeöarna och MET-5 från den brasilianska marinen är inte särskilt informerande om havet runt ekvatorn.

Efter frukost försökte vi få ordning på septiktanken. Vi bytte pump, gjorde rent i röret in i tanken men tyvärr ville den inte bli tömt. Mycket urinstenar som antagligen blockerar sugröret och då blir det stopp. Vi får ’gå på hinken’ i fortsättningen. Ett annat problem är att man inte kan tömma toaletten direkt överbord, något vi får fixa i Uruguay. Förhoppningsvis går det att få tag i sådana saker som slangar och kopplingar där.
Vinden har ökat till ost 8–9 m/s och vi har bra fart. Inte vad GRIB-filerna visar i alla fall. Skönt att vi slipper använda motorn.

Lunch blev pasta med tonfisk/svampsås, rester från igår. Efter det blev det vila och läsning i sittbrunnen. Vi seglar nu halvvind och några luckor får hållas stängda eftersom det stänker vatten på däck och då blir det ännu varmare inne. Senare ökar vinden till runt 10 m/s och mörka moln uppstår ur inget. Lite regnstänk. Vi revar storen i fall att. Det ser väldigt mörkt ut öster om oss. Kvällsmat blir äppeljuice och leverpastejsmörgåsar. Vi hinner precis äta innan den första squal är över oss med 13–14 m/s och lite regn. Den passerar bakom oss. Nästa kommer rakt över oss med 17–18 m/s, vindgeneratorn stannar, rejält med regn. Efter en dryg kvart är det över och avtar vinden igen. Mycket mörkt runtom oss så vi avvaktar med att rulla ut mer segel.

Hela natten blåser det nästan kuling från sydost-ost och Bengt seglar fort. Åska och regn runtom. Tyvärr läcker ventilen över köket och även förluckan håller inte tätt. ’Ett jobb för byggaren Bob’. Vi har lite svårt att förstå varför inte sakerna håller tätt eftersom vi har varit väldigt noga med tätningen när vi monterade både luckan och ventilen. Nu har vi saktat ner till 4 knop för att inte bli överspolat allt för mycket. Innan seglade Bengt med 7,4 knop i 12–13 m/s med två rev i storen, halva genuan och knappt någon rörelse i autopiloten. Han kan allt! Det verkar som om vi kommit in i Doldrums fast det blåser väldigt mycket. Man förknippar Doldrums med lite vind och åskbyar. Jag var uppe hela natten och grejade med seglen, Elisabeth fick sova. Vinden började långsamt avta. Varmt är det i alla fall och luftfuktigheten är bland den högsta vi har upplevt.

tv

8 oktober, dag 10 ( 125 sm., 5,2 kn)

Då gick vinden till syd och ökade igen till 10–12 m/s så vi la Bengt på kryss österut. Senare vred vinden till sydväst och gick vi över på andra bogen. Enligt Pilot charts för oktober är chansen att få vind från de här riktningarna mindre än 1%. Väderprognosen talar om en ’monsoon trough’ som ligger ungefär där vi befinner oss. Kanske därför den tråkiga motvinden i kombination med en ’jobbig’ sjö. Sjön spolar över vår stackars båt och är skoningslöst i att hitta svagheterna i öppningarna såsom luckor och ventiler för att komma in. När vi seglade från Santa Maria till La Graciosa hade vi sjöar som spolade över Bengt men då hade vi inget läckage. Förluckan, omgjort två gånger, och ventilen över köket, omgjord 3 gånger, läcker in vatten. ’Ett jobb för byggaren Bob’ i Sydamerika. Vi hade även dieselläckage från dagtanken in i kölsvinet. Så om ni undrar om vi har tråkigt idag är svaret definitivt: Nej! Den fuktiga värmen gjorde att vi inte orkade mycket annat så maten blev inte mer avancerat än ravioli till lunch och vita böner, med korvbitar, i tomatsås till både lunch och middag.

På kvällen började vinden avta och fick vi vila och sova så gott det gick i den fuktiga värmen. På min vakt seglade vi långsamt söderut men en stund efter jag hade lagt mig för att sova försvann vinden och fick vi hjälpas åt att ta in seglen och började vi köra för motor. Elisabeth städade upp inne med mängder med handdukar medans jag sov. Vad är en segelbåt utan handdukar? När vi tittade på den senaste väderinformationen och GRIB-filer förstod vi varför vädret hade varit som det var. I tropikerna finns vågor, störningar i atmosfären, som åker från ost, Afrika, västerut mot Sydamerika med en hastighet av 10–15 knop. En sådan ’våg’ passerade oss igår. Inget konstigt med det men ’vågorna’ ger ibland upphov till att orkaner kan bildas. På GRIB-filen syns tydligt lågtrycket som höll på att formas och som hade gett oss den ovanliga sydliga vinden. På de GRIB-filerna som vi fick innan syntes det däremot inte ett spår av varken den tropiska vågen eller ett lågtryck.

Low pressure area associated with a tropical wave along 25W from 03N
to 16N, this system has a medium potential to form into a tropical
depression during next few days.
Tropical wave along 40W from 04N to 17N, moving westward at 15 kt.
Monsoon trough passes through the coastal regions of Guinea-Bissau
near 12N16W to 10N24W to 09N28W to 08N36W. ITCZ extends from 09N42W
to 08N50W to 08N59W.(Météo-France)

Den här informationen får man efter att man hamnat i det läget. Vi befinner oss vid 08N23W med Bengt och vi kan inte förflytta oss så snabbt så det var det bästa att fortsätta rakt söderut mot vinden och mot ekvatorn. Det verkar i alla fall at vi valde rätt ’spår’ genom att segla mellan Kapverdeöarna och Afrika och inte utanför dem som är det mest gångbara.

9 oktober, dag 11 ( 92 sm., 3,9 kn)
Iris födelsedag

Den sydvästliga dyningen, efter lågtrycket, är fortfarande ganska hög men vinden är inte mer än 2–3 m/s. Även den är fortfarande från sydväst. Vi fortsätter långsamt, för att spara diesel, för motor söderut mot ekvatorn. Eftersom vi fick kryssa lite hit och dit igår blev antalet avlagda sjömil inte så många. Vi drejade även bi ett tag.

Otroligt varm och fuktig idag. Alla blöta handdukar och trasor ligger i solen i sittbrunnen på tork. Motorn är på så vi passar på att köra watermakern och fylla våra flaskor med ’Bengt vatten’. Elisabeth tvättade lite underkläder och linnen och nu ser Bengts sittbrunn ut som en tvättstuga. Vi ’flaskduschar’ i sittbrunnen. Vinden envises med att komma ur sydväst med 4–5 m/s. Jag passade på att skruva loss ventilen över köket och bädda om den i butylmassa. Problemet med de här ventilerna från Plastimo är att bottenplatta inte skruvas fast mot underlaget men att själva kåpan skruvas fast igenom plattan in i båtens däck. Bottenplattan är inte helt rak längre och, eftersom man inte kan skruva fast den i däcket, släpper den igenom vatten underifrån. Nu hoppas jag att den håller tätt eftersom den fick lite extra ’klet’. Jag fick de andra fem ventilerna täta men det tog ett par omgångar med butylsprutan.

Lunch idag blev couscous med (burk)skinka, lök och champinjoner. Middagen var pitabröd med tomat, apelsin och en spansk krabbsallad med ananas. Till det serverades ett utmärkt vatten, årgång 2018, med lagom temperatur.

Lite regnstänk av och till på eftermiddagen men vi fick duscha med flaskvatten och inte i en regnskur. Havet har börjat lugna sig och vi kan ha en lucka öppet. På kvällen börjar vinden vrida mot väst och nordväst, fortfarande 3–4 m/s så vi fortsätter för motor söderut och passade på att göra rent ’hålen’ och kölsvinet efter dieselläckaget.

Tropical storm NADINE 1007 10.5N 30.0W at 09/15 UTC, moving
west-northwest at 8 kt. Expected 11.1N 31.0W at 10/00 UTC, then 11.9N
32.1W at 10/12 UTC, and 13.0N 33.0W at 11/00 UTC. Max wind near
center 8, with gusts 45 kt.
The monsoon trough axis passes through the coastal regions west
Africa near the Senegal/Mauritania border near 16N16W to 12N26W.
Météo-France)

Via Sailmail håller vi kontakt med omvärlden. Ikväll fick vi veta att Elisabeth har blivit mormor till en liten flicka som ska heta Iris. Hon är dotter till Elisabeths dotter Helena och hennes man Christian. Vi gratulerar!

Från Metéo-France fick vi veta att lågtrycket som vi med lite tur kunde undvika har fått ett namn: NADINE. Hon rör sig åt västnordväst och kommer inte i närheten av oss mer. Vi fortsätter för motor ner till ekvatorn där vi kommer så småningom att hamna i sydostpassaden som kommer att hjälpa oss att ta oss ner söderut.

10 oktober, dag 12 (106 sm., 4,6 kn)

Natten fortsätter lugnt för motorn men senare blir det mycket åska, vrider vinden till nordost och det börja regna. Vi äter frukost och låter båten spolas av för att sedan hissa segel. Vinden dör ut igen och bakom oss blir det svart så vi fortsätter för motorn tills det klarnar eller tills det börjar blåsa.

Det har luktat lite konstigt i kylskåpet ett par dagar. I morse tog Elisabeth mod till sig och tog ut en del saker för att titta längst ner eftersom det fanns vätska i botten av kylskåpet. Det visade sig komma från ett paket inläggningsill som hade gått sönder så nu är det städning och avfrostning av kylskåpet.

Tyvärr blev det ingen vind alls, mindre än 3 m/s ur olika riktningar, så vi fortsätter för motorn. Vi har en dryg halv tank kvar plus några dunkar i reserv till så vi klarar oss ett par dagar. Det är varmt och fuktig men om vi tittar på väderkartorna verkar det som om vi kommer ur det imorgon (torsdag) kväll eller på dagen efter (fredag). Sedan blir det kryss mot Sydamerika. I den här fuktiga värmen gör man helst så lite som möjligt och för oss betyder det att vi läser mycket. Vi kommer att ha slut på olästa böcker när vi kommer fram så förhoppningsvis finns det några andra båtar, kanske svenska, att byta böcker med.

Lunch var en god Köttgryta med Karl-Johan svamp gjord i Praia da Vitoria med ris och tomat. Vi är nu på den tolfte dagen sedan vi lämnade Kanarieöarna och har fortfarande ett antal tomater kvar. Middag blev rester eller som man skrev på menyn på den förskolan jag brukade jobba på: Vad köket erbjuder!

11 oktober, dag 13 (120 sm., 5kn)

Hurricane LESLIE 981 29.5N 42.6W at 10/03 UTC, moving south-southeast
at 8 kt. Expected 28.0N 41.6W at 11/00 UTC, then 28.6N 39.8W at 11/12
UTC, and 29.9N 36.4W at 12/00 UTC. Max wind 12 ( 65 kt ) within 20 nm
of centre with gusts 80 kt, increasing 12 ( 80 kt ) within 30 nm of
centre by 11/12 UTC with gusts 100 kt.
Tropical storm NADINE 1003 11.6N 31.0W at 10/03 UTC, moving northwest
at 7 kt. Expected 12.3N 31.7W at 10/12 UTC, then 13.4N 32.7W at 11/00
UTC, and 14.8N 33.7W at 11/12 UTC. Max wind near centre 8, with gusts
50 kt, increasing 9 or 10 with gusts 60 kt.
The monsoon trough 11N15W to 08N21W.

Natten är lugn med lite vind men ett mycket stort område med åska finns bakom oss. Himlen är konstant upplyst av åskan. Först trodde vi att det låg ett fotbollstadium bakom oss där man hade tänt alla lamporna eftersom det såg som om det lyste ett konstant vitt ljus men när vi tittade med kikaren blev det klart att det var ett våldsamt åskväder. För säkerhets skull ökade vi farten lite så vi kommer söderut så fort som möjligt. Vår hastighet är nu 6,5 knop SOG. Ett par timmar senare spred sig åskvädret, som tur var, västerut och löstes upp. Vi saktade farten igen. Vinden vred till ost och nordost och ökade till 6 m/s. Många skurar runt om oss men det känns inte lika varmt och fuktigt längre. Vi börjar så småningom lämna doldrums men enligt GRIB-filen från igår natt finns det fortfarande ett område med åska öster om oss. Vi fortsätter för motorn ett par timmar till.

På morgonen stänger vi av motorn och börjar vi segla igen. Vinden är runt ost 8 m/s. Det mörka området framför oss har dragits bort österut. Vi befinner os nu på 4.26N22.58W. Tyvärr försvann vinden igen så motorn fick hjälpa till ett par timmar till och vi passade på att köra watermakern samtidigt. Lunch blev risotto gjord på bacon och svampsås med tomat och lök. Senare kom vinden tillbaka, nu från S-SSE 8–10 m/s och vi seglade igen. Regnskurar drar förbi men inget våldsamt. Vi passerade en stor väderboj. Det har blivit klarare väder, sikten är mycket god så vi tror att vi lämnat ’The Doldrums’ bakom oss. Nu lutar vi åt styrbord och Bengt rör sig annorlunda än när man har medvind. Vi får vänja oss, allt blir svårare att genomföra. Matlagning och toalettbesök till exempel. Bengt kommer att segla på det här sättet i minst två veckor så det är bara att vänja sig. Middagen bestod av tonfiskmackor gjort på rågbröd med lök och tomat på.

Hela natten seglar vi men COG är sydväst eftersom vinden vrider sakta till syd. På så sätt hamnar vi i norra Brasilien.

mol

12 oktober, dag 14 (109 sm., 4,8 kn)
Vecka 2: 767 sm.

Vid niotiden väcks jag av Elisabeth för att Bengt inte vill segla mer. Vinden hade blivit så svag att vi hade drejat bi. En squal drar förbi framför oss och vinden vrider till sydväst och avtar. Vi startar motorn och fortsätter söderut. I natt hade vi seglat sydväst, 50 sjömil åt fel hål. Efter en stund är vinden tillbaka på SSE och börjar vi segla igen.

Bengt är ingen vidare bra på att kryssa mot vinden så vi ge honom lite ’frihet’ genom att inte segla så nära vinden. Planen är att följa med vinden när den, förhoppningsvis, vrider mer ost senare. Lugna dagar kommer vi att använda motorn för att inte hamna i norra Brasilien.

Efter lunch ökar vinden till 11–13 m/s och vrider till syd. Vi har den ekvatoriala strömmen med oss. Den ger oss mellan 0,5 och 1 knop mot väst. Efter att ha seglat så ett tag, Bengt har roligt och leker U-båt, bestämde vi oss för att inte fortsätta mot Uruguay. Så här vill vi inte segla. Vi är inte ute för att bevisa något eller vinna någon tävling men för att upptäcka och utforska världen.

’A gentleman never sails upwind’

Det går knappt att röra sig på den stampande båten och det är mer än 34 grader inne på grund av att vi måste hålla allt stängt, även så kommer det in vatten överallt. Så … vi ändrade kurs västerut mot Västindien. Det kommer att ta cirka 3 veckor tills vi är framme på Martinique i början av november. Vad som händer sen är det ingen som vet.

Bengt trivs med den här seglingen. Vinden är fortfarande S 10–13. Han gör 6–7 knop och med strömmen blir det ibland över 8 SOG (speed over ground) så fort går det. Vi kommer att segla rakt västerut mot Brasilien och sedan följer vi strömmen som för oss mot nordväst längs Sydamerika. Vinden kommer då bli nordost till ost.