Atlanten Vecka 3

Bild: Vi ändrar kurs!

13 oktober, dag 15 (150 sm., 6,3 kn)

Hela natten är vinden S-SSO, ibland 15 m/s och ibland lite mindre. Bengt seglar på bra men för oss är det tröttsamt. Världen begränsar sig till de få kvadratmeter vi kan göra något på. Köket, doghouset och sängen. Vi revade seglen en aning så det går att sova. En del vatten kommer över men vi har i alla fall gjort ett bra dygnsavstånd.

Det är en orkan, LESLIE, över Madeira och södra Azorerna och även här, två grader nord där vi seglar, är inte vädret som det ska. Även om beslutet att inte fortsätta söderut tagits motvilligt och kändes tråkigt är det nog det enda rätta att göra. Nu siktar vi på snorkling i Västindien och sedan får vi se vad vi känner för. Det lär i alla fall bli ett kallt ställe nästa vinter.

Till lunch blev det nudlar, korv och majs. Middagen bestod av knäckebröd med gott pålägg. Vi har fortfarande tomater kvar!
Efter att solen gick ner började vinden avta och rullade vi ut genuan helt och storen delvis. Man vet aldrig vad som händer på natten. Månen är uppe. Ett fartyg passerade norrut på en halv mils avstånd.

Under natten lugnar det sig. När det är min tur att sova öppnar jag akterluckan för att vädra lite men somnar utan att stänga den. Bara en stund senare hoppar en våg upp på Bengt och in genom luckan och på mig och sängkläderna. Elisabeth blev inte glad.

mo

14 oktober, dag 16 (137sm., 5,7 kn)

På morgonen tvättar Elisabeth lite kläder och örngott och sköljer handdukar som fick ta emot vattnet som kom in genom bakluckan i natt. Jag lagar dammsugaren och dammsuger mattan. Vinden är nu S 6-8 m/s och Bengt seglar runt 4-5 knop, halvvind. Havet har lugnat sig tillräckligt för att vi vågar ha två luckor öppna. En ny tropisk störning håller på att utveckla sig norr om oss. Den kommer att dra mot Brasilien.
Lugn segling fram tills vi ska äta middag, spagetti och köttfärssås, för då drar en stor squal över oss från norr. Vinden dör ut, vi rullar in seglen och sedan blir det nord 15 m/s i någon minut. Regn och vinden stabiliserar sig på nord 10-12 m/s. Vi äter våra kvällsmackor och startar motorn. Vinden avtar långsamt till nord 5 m/s. Vi passar på att köra watermakern och ladda batterierna.

15 oktober, dag 17 (105 sm., 4,4 kn)

En lugn natt med lite vind ur olika riktningar men mest O-NO 2-5 m/s. Vi går för motor. Watermakern började göra för lite vatten så vi stängde av den. Det är kanske pumpen som har lagt av. Själva watermakern får sitt havsvatten från en pump, en så kallad matarpump, som är en pump med högre kapacitet än vanliga pumpar som vi till exempel använder för att pumpa färskvatten ur tanken. Vi köpte den ny när vi skaffade oss watermakern så den har gått många timmar och börjar förmodligen bli sliten så att den inte kan få ut tillräckligt med vatten till watermakern. Vi har en annan någonstans i reservdelsfacken. Det är inte pumpen som sliter men själva pumphuvudet.

En väldig varm dag med solen nästan rakt över oss. Man gör inte så mycket annat än läsa, ligga och hålla utkik efter fartyg. Havet är förvånansvärt tomt här. Vi ser en och annan havssula men inga delfiner eller andra havsfåglar och inga skepp. Det man ser är moln i de mest konstiga former och färger. Solnedgångarna är färgstarka. I morse fyllde vi på diesel i tanken från våra reservdunkar. Vinden är fortfarande obefintligt, mest NO 2 m/s. Elisabeth gjorde yoghurt och uppfann ett sätt att fånga upp vattnet som kommer in via förluckan. Hon spände en liten presenning under luckan med en hink där vattnet förhoppningsvis rinner in i. Hoppas det funkar så vi håller bort saltet från våra cyklar. Vi gjorde även rent 'hålet' under mastfoten där det alltid brukar samlas en massa äckligt vatten.

Till lunch åt vi spagetti och köttfärssås med riven vitkål. Middag blev äggröra på knäckemacka.

s

16 oktober, dag 18 ( 97 sm., 4,1 kn)
Position 12 UTC: 2.37.72N,032.45.52W

Åter en lugn natt med lite regn och åska men inget farligt. Klockan är nu två timmar
förre GMT/UTC (till ex. GMT/UTC 12:00, Bengttid 10:00). Vi kör för motor i 4 knop och använder inte mycket diesel på det sättet. Enligt GRIB-filen ska vi få vind snart.

Dagen är solig och varm så temperaturen i Bengt har stigit till 36 grader. Så länge man inte rör sig allt för mycket och drycker mycket vatten klarar man sig men så snart man gör något svettas man kopiösa mängder. Havet är inte spegelblankt längre men visar lite rörelser som tyder på vind. Den lilla vinden som finns har vridit till SO och, enligt väderprognosen, ska det vara den riktningen som vinden ska komma ifrån. Förhoppningsvis i natt eller imorgon.

Lunch blev couscous med lök, svamp och bacon och till kvällsmat hade vi pumpasoppa.
Strax innan solnedgången kom vinden tillbaka och rullade vi ut genuan och storseglet. Motorn stängdes av och det är äntligen tyst på Bengt som seglar i 3,5-4 knop. Vinden är SO 4-6 m/s. Varje kväll vid solnedgången tvättar vi oss i sittbrunnen. Sedan blir det kvällsmat och efter det börjar vakterna. Idag var det en underbar vacker solnedgång med en lång 'green flash'.

Vinden kom så småningom och vi bommar ut genuan ett tag men mitt i natten fick vi ta bort bommen igen. Ett par mörka moln passerade och vinden vred till syd. Vinden blev mer SO-SSO 8-13 m/s efter ett tag och Bengt forsade fram mot väst igen. Tyvärr betydde det att alla luckor fick förbli stängda och det blev väldigt varmt inne. Den avstängda motorn alstrar också fortfarande värme. Vi kommer nog att tycka att Västindien är kallt!

17 oktober, dag 19 (108 sm., 4,5 kn)

Vinden ökar till 14 m/s i byarna och vi minska segelyta en aning så Bengt känner sig bättre till mods. Vågorna är korta och branta och trycker honom ur kurs. Det går fort nog ändå. Vi vill inte komma fram för tidigt eftersom orkansäsongen inte är över förrän i november. Vi får hålla koll på vädret! I värsta fall finns möjligheten att segla till Surinam eller till exempel till Grenada. Vi behöver inte göra så mycket mer åt seglingen och låter Bengt sköta sitt. Han gör ett utmärkt jobb. Vi vilar och läser. Både Elisabeth och jag har blivit riktiga bokslukare den här resan.

Weather bulletin on METAREA 2,
METEO-FRANCE Toulouse, Wednesday 17 October 2018 at 1015 UTC.

Part 2 : General synopsis, Wednesday 17 at 00 UTC
Low 966 53N54W, moving northeast and expected 975 60N35W by 18/12
UTC. Associated trough reaching FARADAY soon.
Low 971 66N10W, moving northeast. Associated trough extending
southwards and moving east.
New low deepening in this trough and expected 1010 40N06W by 18/00
UTC, moving southwest and expected 1008 37N08W by 18/12 UTC.
High 1032 43N33W, moving southeast and expected 1030 41N21W by 18/12
UTC. Associated ridge extending northwards and moving east.
New high building in this ridge and expected 1029 over the British
Isles by 18/12 UTC.

Tropical wave along 26W from 15N southward moving W at 15 kt.
Monsoon trough extends from 10N14W to 08N24W. The ITCZ is along
08N28W 04N36W.

Lunch blev rester från igår och till kvällsmat hade vi smörgåsar. Förnatten är ljus eftersom månen redan är uppe mitt på dagen och lyser upp natten fram till midnatt, sedan blir det svart men man ser miljoner stjärnor ovanför sig och de ger, förutom en vacker syn, natten lite ljus. Flygplan med sina blinkade ljus drar förbi av och till.
18 oktober, dag 20 (138 sm., 5,8 kn)

En vacker natt med fin halvvindssegling under månljuset. Det var alldeles klart. Sjön är lite orolig så vi rör oss ordentligt. Vindmätaren har blivit knäpp, den visar över 20 m/s, och har förmodligen fått lite fukt i kontakterna vid mastfoten. I natt var det SO 8-13 m/s som senare blev SO-OSO 5-10 m/s. Det är varmt och fuktigt men kommande natten ska vi ändra kurs mot nordväst så förhoppningsvis blir det lite svalare och kan vi ha någon lucka öppen.

Efter 20 dagars segling finns det fortfarande kvar några tomater (som förvaras i rumstemperatur), potatis (i papper i svalen), morötter (inslagen i papper i kylen), ägg (i svalen), lök (i rumstemperatur), vitkål (i kylen), vitlök (i rumstemperatur) och några äpplen och apelsiner (i svalen). Det finns även en del ost och annat pålägg kvar.

På eftermiddagen vrider vinden mer ostlig och bommar vi ut förseglen och ändrar kurs mot nordväst. Den kursen ska vi hålla oss till i 1500 sjömil hela vägen till Saint Anne på Martinique. Arbetet med bommarna är ganska jobbigt men till slut fick vi dem stå som vi ville. Det vår ett hål i stagseglet igen och Elisabeth påpekade att det var genuans skot som skavar mot seglet. Ett par små reparationslappar och det var fixat igen men vi ska nog hålla koll på genuaskoten i fortsättningen. Stagseglet är ett viktigt segel när det blåser mycket och man vill gärna ha det helt när man behöver det. Eftersom vi nu seglar med vinden rakt bakifrån kunde vi öppna alla luckorna och få i mer friskluft. Skönt! Sedan blev det tvätt och tvagning i sittbrunnen och så var den dagen slut. Vi seglar nu mellan 3,5 och 4 knop.

Till lunch lagade kocken korv och mos och serverade det med färska böngroddar. Middagen bestod av stekpannebröd med tonfisk, lök och tomat.

Vi passerade nära en stor vit boj, förmodligen till ett fiskenät, med en lång lina på. Tur att vi inte gick för motorn, vi kunde ha fått den i propellern. På natten underbart månljus och lugn segling med utbommade försegel och lite storsegel ute. Kursändring mot nordväst.

se

19 oktober, dag 21 (100 sm., 4,2 kn)

Idag är vi tre veckor till sjös och har seglat 2384 sjömil.
Skönt när vinden blåser in i båten och att vi kan ha luckorna öppna. Ett skepp passerade långt bort. Vi såg lanternorna men de hade ingen AIS på. Vinden var varierande men mest SO 3-8 m/s. Bengt seglar mellan 3,5-5 knop beroende på vinden. Dammsugaren kom fram och vi våt torkade golven och dammade av det värsta.

Baconet som vi har l kylen måste ätas så kocken lagade till en ugnspannkaka med bacon. Gott!
På eftermiddagen avtar vinden så att Bengt kryper fram över ett oroligt hav i 3-3,5 knop. Vi befinner oss nu på 4 grader Nord och har ett par grader norrut kvar innan vi hamnar i Nordostpassaden som ska ge oss en fin halvvindsbog till Martinique. Dit är det cirka 1400 sjömil kvar.

Då var vinden bort och vi kör lite för motor. En stor regnsquall drar förbi oss och ger mängder med vatten. Efter det kom inte vinden tillbaka så vi kör långsamt för motor, vi har inte så mycket diesel kvar, mot nordväst. Månen är med oss hela natten. Vackert!