Martinique, Le Marin december

Bild: Julbelysning, julgrill, julsolnedgång. Det saknas bara snö.

1 december, Le Marin söndag Första Advent
Elisabeth pyntade 'Bengt' med julbelysning. Vi har nu tre slingor som laddas med var sin liten solpanel. De har dessutom skymningsrelä så vi behöver bara njuta av alla färgade lampor, slingorna sköter sig själva. Dagen till ära blev det glögg och pepparkakor till elvakaffet. Det är en blåsig dag idag så vi pysslar lite med småsaker här hemma. Elisabeth har frostat av kylskåpet och jag har målat vindrodrets roder med en slant bottenfärg som vi hade kvar.

Tyvärr nådde oss en tragisk nyhet. Lena på 'Fortune Light' har dött i en drunkningsolycka i Stilla Havet. Vi kände inte Lena och Michael personligen men vi har haft en del kontakt med dem angående katt ombord. Deras katt, Sheena, har även skrivit brev till Ove. Våra tankar går till Michael.

Barack har börjat leka med både krokodilen och en liten pingisboll så han är på bättringsvägen. Efter en stund blir han trött så det är inte lika mycket fart i honom som i Ove som kunde hålla på i timmar med pingisbollar.

3 december, Le Marin måndag
Blåsig dag idag så vi var iland tidigt på morgonen och handlade lite. I morgon ska vi till Diginav och Equinox för att hämta respektive vindgivaren och vindroderröret. Sedan hoppas vi kunna lämna Le Marin. Åkte förbi en svensk katamaran 'Think Twice', med OCC flagga, som kom in igår och blev bjudna på sundowner. De blev en trevlig kväll med Björn och Nella som har haft sin Katamaran på Grenada över orkansäsongen. De ska söderut igen för att fira traditionell svensk jul på Bequia och sedan segla norrut igen. 'Think Twice' är en Lavezzi 40 och det var intressant att få titta närmare på den. Vi hade aldrig varit på en katamaran och självklart blev vi imponerade av de stora utrymmena. Inget behöver sjöstuvas och kaffekoppen står kvar på bordet vid segling.

Obama behövde inte sova på toaletten idag och, eftersom det blev en lugn kväll, tog han sig en kvällspromenad på däck efter vi hade gått och lagt oss. Efter en stund tittade det in en liten nyfiken svart katt genom akterluckan. Vanligtvis vill Barack inte vara ute alls. Kanske är det för mycket vind eller så är det vindgeneratorn som stör honom. Efter den lilla strapatsen gick han in igen och lekte med sin pingisboll. Han orkar korta stunder och måste sedan vila. Hostan är inte över men det går långsamt framåt. Han älskar i alla fall att bli klappad och borstad.

4 december, Le Marin tisdag
Åter en blåsig natt med 'bra laddning' men en del regnskurar. Jag tog jollen in till marinan och var på Diginav, vindgivaren var inte klar förrän på eftermiddagen. Sedan gick jag till den 'nya' marinan och träffade Kashmir på Equinox och även där fick jag 'inte klart än'. ''A demain'' klockan elva lovade Kashmir att det skulle vara klart. Vi får se!
Elisabeth städade hela båten och jag nåtade om delar av sittbrunnen och satte mig naturligvist på ett par nygjorda nåtar och fick svartrandiga kalsonger och ben.

5 december, Le Marin onsdag
En blåsig dag till så jag var rejäl blöt efter jolleturen till marinan. Tyvärr var varken vindgivaren eller vindrodret färdiga. 'A demain'. Vi lär vara kvar ett par dagar till. Elisabeth har gått igenom gästflaggaförrådet och lagat en del trasiga flaggor med symaskinen som hon använde utan ström. En ny fransk gästflagga blev det också.