Martinique, Petit Anse d'Arlet

Bild: Petit Anse d'Arlet

30 december 2018, Petit Anse d'Arlet
Idag har det regnat och blåst stora delar av dagen så vi är ganska nöjda med beslutet att inte flytta på oss. Vattenfångaren fungerar alldeles utmärkt och vi har fått en del vatten i både tanken och i hinkar. Watermakern har varit på för att fylla våra PET-flaskor med dricksvatten. Eftersom vi hade spolat den med färskvatten får den vila sig 3-5 dagar innan vi måste använda eller spola den igen för att förhindra bakterietillväxt på membranet.

da

En stor amerikansk segelbåt gick i morse. Elisabeth var ute i sittbrunnen och tittade på när de tog upp sitt ankare. Plötsligt hördes ett 'Splash' och ankaret åkte i havet, ingen större reaktion från besättning-en och 'Maverick' åkte iväg. Utan ankare! Kvar på botten lämnade de ett, enligt Elisabeth, Rocna-ankare. Antagligen har svirveln gått av eller så tappade den en bult (schacklar ska vara säkrade med rvs-tråd eller ett buntband och bultar i svirvlar ska ha Loctite i gänglåsningen). I alla fall gjorde de inget försök att markera eller få tillbaka sitt ankare (en Rocna i den storleken kostar dryga 12,000 kronor). Förutom Elisabeth hade även besättningen på den franska katamaranen som var ankrade framför amerikanen sett vad som hände och de var snabbt på plats med sin jolle. En av männen (medelålders) dök ner, fäste en lina på ankaret och sedan drog de upp det i jollen, fem minuters arbete. Det blev en fin nyårspresent för den båten. Amerikanerna kom aldrig tillbaka.

df

På kvällen tittade vi på filmen 'Järnladyn' om Margaret Thatchers liv. Även om hennes politiska liv tog slut för många år sedan har det inte ändrats särskilt mycket sedan hon lämnade makten ifrån sig. 'Make Great-Britain great again' bland annat genom att införa en enhetsskatt som skulle ge invånarna 'rätt' att bo i landet och ta hand om det. Vi minns hur Dover såg ut, smutsigt och förfallet. Alla skulle dessutom betala lika mycket i skatt. Resultatet är naturligtvis att de rika fyller sina fickor med mer och att de fattigas fickor töms. Man känner igen retoriken från bland annat Sverigedemokraternas och den amerikanska presidenten Donald Trumps utlåtanden. Kalla oss vad ni vill men vi besöker inte USA på grund av Trumps vidriga uttalanden om bland annat invandrare och flyktingar. Många amerikanska seglare hissar inte flaggan, kanske skäms dom?

dg

31 december 2018, Petit Anse d'Arlet Nyårsafton, måndag
Var det regn och blåst igår och jag hade raggsockor på mig på kvällen är den sista dagen på året desto soligare och varmare även om det blåser en del. Efter frukost rodde vi iland och handlade färskt bröd hos det lilla bageriet och frukt och grönsaker på marknaden. Vi önskade alla 'bon année' på vår ganska rudimentära franska men alla förstod och var trevliga. I stan finns det ett litet postkontor men inget annat att lägga ut pengar på förutom strandbaren och restauranger. Slaktaren är stängd över helgerna och även den lilla affären som säljer lite av allt möjligt, bland annat fryst kött, har semesterstängt så det blir ingen grillning på ett tag. Tillbaka på Bengt tog vi på oss simfötterna och snorklade runt i reven. Vattnet är grumligt idag på grund av blåsten men vi såg en del färgglada fiskar som vi inte hade sett förut. Det är kanske dags att skaffa en bra bok om tropiska fiskar för vi har ingen aning vad de heter. Vi har bara böcker om fiskar i Norden. Detsamma gäller fåglar.

dh

På kvällen tittade vi på film 'Så som i himlen' och vid tolvslaget låg vi i sängen. Nyårsfirandet här var lugnt med få raketer och smällare. Vi såg ett sex-tal mystiska ljus i vattnet bredvid Bengt, röda, gröna och vita och trodde först att det var dykare men sen kom vi på att det var en laser på land som gjorde lite 'festbelysning'.