12 januari 2019, Portsmouth Dominika

12 januari 2019, Portsmouth Dominika lördag

Vi hade satt väckarklockan på halv sex eftersom vi ska segla till Dominika idag men det hade inte behövts. Katten väckte oss som vanligt vid den tiden, dags för frukost. Vid sextiden åkte ankaret upp och vi gick i riktning mot Dominika. Ett sjutal andra segelbåtar hade samma tanke. Ingen vind att tala om så motorn fick göra jobbet. Efter att vi kom förbi Martiniques norra spets blev luften svart och det började blåsa. Av med motorn och ut med seglen. Bengt gillade detta så han satte fart mot Dominika i 7 knop. Vi missade det värsta av regnet men inte av vinden som delvis kom upp i kulingstyrka. Tyvärr hade vi läckage igen på både förluckan och köksluckan. Vi förstår inte varför det blir så. Båda luckorna har varit täta. Elisabeth tror att när solen lyser värms däck och luckan upp men inte lika mycket så det uppstår små sprickor i tätningen där havet letar sig igenom och in i båten. Bengt seglade på, 25 sjömil i 3,5 timme (7,14 knop), därefter kom vi så småningom i lä bakom Dominika där vinden vred åt alla håll för att sedan försvinna så vi startade motorn. Genom kikaren kunde vi se hur orkanen ’Maria’ har härjat på ön. Mycket kalt på slutningarna där det har funnits tät regnskog innan. Inga segelbåtar syntes till vid Roseau, huvudstaden.

Som vanligt kom det en boatboy ut och mötte oss med ’Welcome to Dominica’ när vi närmade oss Rupert Bay där den lilla staden Portsmouth ligger. Vi hittade en bra plats till slut efter att ha fått ankra om ett par gånger eftersom vi kom för nära andra båtar. På eftermiddagen rodde vi in till strandbaren för att träffa andra OCC-are och drack en god lokalbryggd öl eller två, Kubuli ’Dominicas Pride’. Tillbaka på Bengt åt vi en sen middag, grillad kyckling från igår, och somnade sedan gott.