5 februari 2019, Terre de Bas, Anse Pajot tisdag

Bild: Anse Pajot

Efter frukost rodde vi iland, motorn fick vara kvar på Bengt, och gick till den lilla Carrefourbutiken för att Elisabeth ville köpa ytterligare ett par kilo gul lök, vi handlade 3 kilo igår för 1 euro/kilot. Kvalitén på de franska lökarna var bra så Elisabeth ville handla upp sig eftersom man aldrig vet när man får tag på fina franska lökar 😉 igen. På hemvägen stannade vi på bageriet och köpte två baguetter. Det hade blivit en varm och solig dag med lite vind så Elisabeth simmade tillbaka till Bengt medans jag rodde tillbaka jollen med henne på släp, hållandes i en lina.

Efter kaffe och en bit baguette tog vi upp ankaret och åkte till Terre de Bas, grannön. Vi tog en titt i Anse Fideling (en favorit) men där blåste vinden rakt in och de ankrade båtarna rullade ordentligt så vi fortsatte till andra sidan av ön där vi aldrig tidigare har varit, och ankrade i en liten vik som heter Anse Pajot. Här ligger vi alldeles själva i 8 meter klart vatten. Vinden kommer från alla hål och kanter så Bengt svänger hit och dit men här är ingen dyning att tala om och inga svallvågor från färjor så vi ligger lugnt.

På vägen runt öns sydspets la vi märke till hur ’Maria’ hade härjat på kusten. Många träd låg omkullkastade och, såsom på Dominika, var många trädtoppar borta. Den här gången tror telefonen att vi är på Antigua och vil ha lika mycket betalt som när den trodde att vi var på Jamaica så vi låter den vila tills den hittar tillbaka till Guadeloupe.