Utflykt!

14 och 15 april 2019, Ballast Bay, St. Kitts måndag

Igår morse besök igen av Eelco och Mi-sA-le för en pratstund och en espresso. Både 'Mylady' och 'Bengt' ska till Basseterre och handla och klarera ut. 'Bengt' för St. Maarten och 'Mylady' för Puerto Rico.

Fortfarande mycket vind så vi passade på att ta ut bensingeneratorn (Biltema 2000 W, mycket bra) på däck och köra tre tvättar i tvättmaskinen eftersom det torkar fort i den hårda vinden. Först lägger vi tvätten i Kerstins svarta 'tvättsäck' med lite vatten och tvättmedel i solen på akterdäck så att vattnet blir varmt. Sedan trampar vi på säcken ett par gånger för att 'tvätta'. Efter någon timme kör vi tvättmaskinen bara på sköljning och centrifugering. På så sätt sparar vi både vatten och bensin.

Idag tog vi jollen in i lagunen för att ta en promenad upp till toppen av berget men väl inne i lagunen fastnade vi i leran så vi tog oss ut igen och la jollen på stenstranden på havssidan istället, där hade vi dessutom lä för den hårda vinden som blåser ut ur lagunen. De ska bygga en småbåtshamn därinne och det ska bli intressant att se båtarna lägga till där i framtiden. Vi gick upp för backen så länge vi orkade i värmen och så länge vi klarade att undvika de mycket vassa taggiga buskarna som växer överallt här. När vi hade en liten bit kvar surrade det vid sidan om stigen: black bees som svärmade!

bee

Försiktigt vände vi om och gick tillbaka nerför backen. Halvvägs fick vi en regnskur över oss men sedan kom solen fram igen och tog vi jollen tillbaka till Bengt. Det här var första gången jag rörde på mig ordentligt sedan jag fick såret i rumpan för drygt tre veckor sedan. Det är nu nästan hopläkt så imorgon kommer vi att ta oss till Basseterre och klarerar ut för St. Maarten. Syster Elisabeth är nöjd med hur såret ser ut!

Dit skulle vi!

Lagunen är en gammal saltvinning!

The Superyacht Marina but no yachts yet!